Upłynęło ponad 3 miesiące, od
połowy marca 2019 roku, gdy zaprzestałem stałej obserwacji dostaw rozsyłanych z
terminala Sabetta, w ramach projektu Yamal LNG. Ostatnim obserwowanym był 163
ładunek wieziony przez Yamalmaxa Nikolay
Zubov do Sarnesfjorden, na 66. przeładunek statek-statek. Odbiorcą był Clean
Vision - ostatecznie zawiózł LNG do Rotterdamu.
Z końcem czerwca zaprzestano tych
przeładunków statek-statek na północy Norwegii i część rozwozowców wysłano z ładunkami na Daleki Wschód, a część dołączyła
do Yamalmaxów i jest bezpośrednio załadowywana w odległej Sabetta (brak
zalodzenia) - wspólnie dowożą do portów zachodniej Europy (Rotterdam,
Zeebrugge, Dunkierka, Montoir, okazjonalnie do Isle of Grain, Milford Haven,
Bilbao, Mugardos). Ostatnie trzy przeładunki statek-statek trwały równocześnie,
były to 121. 122. i 123. operacja przeładunkowa w Sarnesfjorden:
Yamalmax czas rozładunku rozwozowiec czas kotwiczenia port docelowy
- RUDOLF SAMOYLOVICH 24.06. h2200 - 26.06. h1730 > YENISEI RIVER
24.06. h1300 - 27.06. h0000, do Bilbao.
- NIKOLAY YEVGENOV 23.06. h1730 - 27.06. h1130 > CLEAN
PLANET 23.06. h0800 - 27.06. h1900, do
Rotterdamu.
- NIKOLAY ZUBOV 25.06. h1930 - 27.06. h0530 >
SCF MELAMPUS 25.06. h1030 - 27.06. h1330,
do Montoir.
* * *
Na początku lipca ogłoszono, że
w I połowie 2019 roku wytworzono 9 mln ton LNG, przez 3 linie technologiczne w
terminalu Sabetta. Co umożliwia, wraz z wcześniejszymi danymi, na dwa sposoby,
oszacować dotychczasową produkcję LNG (od XII 2017 do VI 2019) na 230 - 235
ładunków po 170 tys.m3 LNG [w 2017 - 3 ładunki, w 2018 - 113 dostaw,
w ½ 2019 około 110-120 Yamalmaxów).
Z liczbą około 230/235 w
śmiesznej dysproporcji stoi liczba WSZYSTKICH ładunków wysłanych dotychczas bezpośrednio
z Sabetta na Daleki Wschód przejściem Północno-Wschodnim.
Właśnie trwa 5. (PIĄTA!!!) taka
podróż, pierwsza w tym roku (sezonie), realizuje ją Vladimir Rusanov. Wypłynął 29.06. o h1600 z Sabetty, z portem
docelowym OKPO w Korei Południowej (wszystkie 4 poprzednie dostawy były do
Chin) i z propagandowo optymistycznym ETA na 14.07. Tradycyjnie wydłużanym o
kolejne 4-8 dób.
Tak to, mimo co rusz pisanych
newsów o „otwieraniu” przejścia Północno-Wschodniego, naprzemienne przepychanie
lodu wte wewte daje znikomą oszczędność czasu, poprzedzoną znacznym przepałem
bunkru.
Ale podgrzewając atmosferę
przepałem bunkru na morzu oraz na lądzie, zwłaszcza przepałem węgla, miału,
mułu węglowego, związkowych opon strajkowych, oraz benzyn lotniczych
bezpośrednio w atmosferze, poprawimy niebawem żeglowność przejścia
Północno-Wschodniego.
Ostatnią wieścią w tym wpisie
jest informacja, że dołączył do floty 11. Yamalmax Nikolay Yevgenov ze swoim
debiutem - pierwsze wypłynięcie z
ładunkiem nastąpiło 06.06. - do Sarnesfjorden. Podstawowe dane o tym metanowcu
są w tabeli Zestawienie
jednostek typu Yamalmax.
Wacław Sałaban, lipiec 2019 r.
Jaka jest różnica pomiędzy Petru a Czarneckim?
Ten pierwszy może odejść z polityki do innej pracy,
ten drugi co najwyżej mógł przejść z Samoobrony do PiS-u!
(na coraz wyższe poziomy nowej bolszewii)
Oak Spirit w świnoujściu 26.07 wg.http://www.port.szczecin.pl/dyspozytor/
OdpowiedzUsuńAl Ghashamiya 16.07. - dobę później od moich przewidywań.
OdpowiedzUsuńZestawienia 2. i 2.1. od 1h uzupełnione :-)