Wcześniej zapowiadana, pod
powyższym tytułem, trzecia część analiz dostaw w I półroczu 2019 roku bazuje na
danych zawartych na stronie: 4.
Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji (boczna szpalta), obejmującej okres od
19.04.2018 do teraz. Dlatego nie będę tutaj powielał omawianego fragmentu tego zestawienia
- zapraszam do równoległej lektury.
W pierwszej połowie 2019 roku
przypłynęło 69 ładunków, licząc
według dat wyekspediowania dostaw metanowcami klasy Q-Flex z Ras Laffan do
Europy oraz Turcji. W poszczególnych miesiącach odbywały się wysyłki w ilości:
styczeń - 9 ładunków, II-8, III-13, IV-13, V-12, VI-14. Zwiększenie, już od
marca, o 50% liczby dostaw do Europy jest szczególne w tym roku, stało się to o
1-1,5 miesiąca wcześniej i trwa nadal w obecnym lipcu!
Głównym adresatem - liderem europejskim w odbiorze LNG
dowożonego przez Q-Flex, był walijski Milford
Haven ze swoimi dwoma terminalami South Hook i Dragon. Rozładowano w nich
łącznie 25 ładunków, z rozkładem w
kolejnych miesiącach: I-4, II-3, III-6, IV-8, V-3, VI-1.
Ten szczególnie duży import, kilkukrotnie
przewyższający cały import ubiegłoroczny, jest efektem zbliżającego się
brexit-u, ograniczenia wydobycia gazu ziemnego na Morzu Północnym oraz posezonowego
spadku cen LNG na Dalekim Wschodzie i w Świecie.
Zlokalizowany na drugim końcu
La Manche, brytyjski terminal Isle of
Grain (Thamesport), w tym czasie odebrał tylko JEDEN ładunek.
Drugim europejskim liderem w odbiorze dostaw
katarskich jednostkami Q-Flex, jest belgijskie Zeebrugge - 14 ładunków
z regularnym miesięcznym rozkładem: I-2, II-2, III-3, IV-1, V-2, VI-4.
Rytmiczne i systematyczne dostawy reguluje długoterminowy kontrakt.
Trzecim w kolejności (liczności zawinięć) terminalem
importowym, zasilanym metanowcami Q-Flex w I półroczu 2019, jest Świnoujście, oczywiście z dziewięcioma odebranymi ładunkami :-)
Ze stałą regularnością 1-2 dostawy w miesiącu (liczone po datach wysyłki z Ras
Laffan).
Czwartym terminalem (za Kanałem Sueskim względem
Kataru) jest turecka Aliaga,
zlokalizowana w azjatyckiej części Turcji. Zawijały do niej siedmiokrotnie metanowce Q-Flex.
Do drugiego tureckiego
terminala, Marmara, zlokalizowanego
w europejskiej części, przypłynął tylko 1
Q-Flex. Było to szczególne zawinięcie, powrócę do tego w dalszej części
wpisu.
Łącznie pierwsze 4 terminale (Milford
Haven, Zeebrugge, Świnoujście, Aliaga) odebrały 55 (80%) dostaw z 69 wysłanych na wody wokółeuropejskie.
Pozostałe 14 ładunków (z 69)
przejęli detaliści, zasadniczo z południowej Europy, z wyjątkiem Dunkierki (3 ładunki) i wspomnianego
Isle of Grain (x1). Są to: Barcelona (x4,5),
Fos-sur-Mer (x1,5) i z pojedynczymi
ładunkami, hiszpańskie terminale w Kartagenie,
Sagunto, portugalski w Sines, oraz wspomniany turecki terminal
Marmara.
* * *
Rozliczenie europejskiego
importu LNG, realizowanego wyłącznie za pomocą jednostek Q-Flex, po siedmiu
krajach importujących przedstawia się następująco:
- Wielka Brytania
38% (25+1 ładunków),
- Belgia
20% (14),
- Polska 13% (9),
- Turcja 12% (7+1),
-
Hiszpania 9,5% (4,5+1+1),
-
Francja 6,5% (3+1,5),
-
Portugalia 1,5% (1 ładunek).
* * *
W najciekawszym dla mnie
zestawieniu, według krotności zawinięć poszczególnych Q-Flex, przewodzą Al Khuwair i Onaiza po 4 zawinięcia, trzykrotnie przybyło 10 Q-Flex, dwukrotnie
13, jednokrotnie 5.
Czyli na 31 jednostek Q-Flex,
jedna nie odwiedziła przez całe pierwsze półrocze żadnego europejskiego i
tureckiego terminala LNG. Ale przepłynęła Morze Śródziemne z W na E oraz Kanał
Sueski z N na S (!?). Tym metanowcem jest …
Na koniec przypomnę kilka
szczególnych realizacji dostaw w tym okresie*:
- Al Sheehaniya 12.06. zrealizował pierwsze zawinięcie Q-Flex do
tureckiego terminala Marmara Ereğlisi
LNG,
- Al Khuwair 12.06. zawinął do Barcelony i po całkowitym rozładunku
(wg. AIS), 20.06. zawinął do włoskiego Rovigo,
prawdopodobnie debiutując w celach testowych (?),
- Umm Al Amad 26. i 28.06. dostarczył ładunki „połówkowe” do Fos-sur- Mer (terminal Cavaou) i Barcelony,
oraz „odwiedziny” Q-Flex po
dłuższym czasie niebytności (w wymiarze lat) w terminalach: Kartagena - Al Sahla 01.07. i Sagunto - Al Ruwais 12.07.
* * *
Jeszcze jedna istotna
obserwacja. W owym półroczu żadna
jednostka Q-Flex płynąca do/z Europy nie opływała Afryki(!). Wszystkie podróże
z Zatoki Perskiej odbyły się przez Kanał Sueski. Przypomnę, w latach 2016
(nieczęsto) i 2017 (regularnie, tj. około 1/3 marszrut) była to alternatywna
droga uwarunkowana politycznie, gdy Egipt poparł Arabię Saudyjską w konflikcie
dyplomatycznym z Katarem, który w rewanżu ograniczał swojej flocie żeglugę
Kanałem Sueskim, oraz uwarunkowana ekonomicznie (!), gdyż tani bunkier w owym
czasie uzasadniał żeglugę dookólną, zamiast długiego kotwiczenia na redzie
Fudżajry (wtedy praktykowanego) w oczekiwaniu na zlecenie i bez kosztów
przejścia kanałem. Te dookólne podróże odbywały się nawet do terminali
zlokalizowanych w połowie długości Morza Śródziemnego: w Fos-sur Mer i
Barcelonie (!).
Ostatnią podróż jednostki
Q-Flex dookoła Czarnego Lądu, z ładunkiem (!) przeznaczonym do Świnoujścia,
odbył Al Sadd w dniach 13.09.-13.10.2018
r.
Podobnie było z jednostkami
Q-Max, o czym zapomniałem wspomnieć w Jednostki
Q-Max na wodach Europy w I połowie 2019 roku. Ostatnią żeglugę dookoła
Afryki obył Umm Slal, powracając z Milford Haven pod
balastem, na przełomie VIII/IX 2017 roku. Czyli jeszcze wcześniej zaprzestano
okrążania Afryki.
Bardzo wczesne, już od początku marca, oraz znaczne (ponad x1,5)
zintensyfikowanie dostaw jednostkami Q-Flex z Kataru i nadal niemalejąca ich ilość w lipcu, potwierdza
szczególnie intensywny w tym roku import europejski w okresie wiosenno-letnim.
Wacław Sałaban, lipiec 2019 r.
PS Tym
szczególnym Q-Flex jest Al Safliya,
realizująca w tym półroczu bardzo nietypową, trzymiesięczną, podróż dookoła
Świata z W na E. Poświęciłem tej marszrucie sześć
wpisów na blogu. Al Safliya powracał przez Morze Śródziemne i Kanał Sueski.
* omawiany
okres 01.01.-30.06.2019 nie obejmuje (na styk) dwóch szczególnych dostaw dla
odbiorcy tureckiego BOTAS, czasowo czarterującego największą jednostkę FSRU - MOL
FSRU CHALLENGER, cumującą w porcie Dörtyol.
Debiut - pierwszą dostawę przez
jednostkę typu Q-Flex, zrealizował Al
Sadd 02.01.2019 roku (wypłynął z Ras Laffan 23.12.2018). Drugą realizuje Al
Kharsaah, wypłynął 02.07. i obecnie
dryfuje na redzie Dörtyol z ETA 17.07.
Odbiór całego ładunku z Q-Flex (210 tys.m3) przez
MOL FSRU CHALLENGER jest możliwy, gdyż jest to konstrukcja Q-Max o pojemności
263 tys.m3 LNG.
Nie dla przejęcia LOTOS-u przez ORLEN!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,