Obserwując, w czerwcowym skwarze
>+30oC, ruchy katarskiej floty na akwenach wokół Europy, reprezentowanej
przez ponad połowę jednostek z klas Q-Flex i Q-Max, nachodzą mnie RADOSNE myśli
o …prognozowaniu surowej zimy :-)
Zdumiewa liczność jednostek,
intensywność dostaw oraz długotrwałość wiosenno-letniego szczytu zakupowego w
Europie.
Skalę tej
liczności/intensywności/długotrwałości dobrze zobrazowują tegoroczne dostawy realizowane
metanowcami klasy Q-Max. Są to największe metanowce o ładowności 265 tys.m3
LNG.
Jako wprowadzenie przypomnę, że
w 2017 roku do Europy dotarło 30 ładunków dowiezionych przez te największe
metanowce, w kolejnym, 2018, było tylko 11 takich dostaw*, natomiast w obecnym półroczu
dotarło już 17, a 2 ładunki są w drodze, czyli według dat wypłynięć z
katarskiego terminala eksportowego Ras Laffan, wyeksportowano do połowy roku łącznie
19 ładunków, dowożonych największymi metanowcami Q-Max.
Przy czym, w zimowych (dla
półkuli północnej) przełomach lat, czyli dla miesięcy XI-XII-I-II, jednostki
Q-Max zawijają na wody Europy incydentalnie i raczej interwencyjnie, np. do
walijskiego Milford Haven, gdy Wielka Brytania jest skuta lodem. W ostatnim
przełomie roku, od drugiej połowy X 2018 do początku III 2019, żaden Q-Max nie
odwiedzał wód wokół Europy. Rokrocznie intensywność zwózki przez te duże
metanowce nastaje z wiosną, gdy spada import na Dalekim Wschodzie.
Dodatkowo w bieżącym roku,
tradycyjnie, zdecydowanie dominujący odbiorca tych dostaw, walijski terminal
Milford Haven/South Hook (drugi terminal w MH - Dragon, nie przyjmuje jednostek
Q-Max) nadal jest wiodącym importerem (ów import wzmaga zbliżający się brexit),
ale w tegorocznym szczycie odbiorczym istotnie uaktywniły się terminale
południowo-europejskie, co jest ewenementem.
* * *
Pierwszych 9 tegorocznych
dostaw Q-Max dotarło w tradycyjnej proporcji, tzn. do Milford Haven,
precyzyjnie, w terminalu South Hook
rozładowano 8 ładunków, a jedna dostawa popłynęła do Isle of Grain. Realizacja dziesiątej dostawy do Europy (MH-South
Hook) była szczególna, gdyż było to pierwsze, po min 3-letniej
przerwie, zawinięcie Al
Ghuwairiya do Europy. Kolejne dostawy były naprzemiennie kierowane do
Milford Haven lub:
- do Barcelony i Kartageny
(po ½ ładunku - pierwsze historycznie dostawy połówkowe) dowiezione przez Mekaines, który również odwiedził Europę po
ponad trzech latach nieobecności na wodach europejskich. Przy czym zawinięcie do
Kartageny było debiutem Q-Max w tym
terminalu. Natomiast dostawa do Barcelony była pierwszą od dwóch lat (w 2017
jedna, a w 2018 brak). Łącznie była to szczególna dostawa.
- do Sagunto, do kolejnego hiszpańskiego terminala, nieodwiedzanego od
kilku lat przez jednostki Q-Max, dostawę zrealizował Rasheeda, który po typowej podróży na redę Malty i 18(!) dobach tam
kotwiczenia, popłynął na redę portu docelowego, cały czas sygnalizując w AIS
port docelowy: MEDITERRANEAN. Na redzie Sagunto kotwiczył przed rozładunkiem
przez kolejne 7 dób. Łącznie 25(!) dni kotwiczenia. Podobnie jak Maran Gas
Sparta w Zatoce Pomorskiej przez 23,5 dób (61. dostawa na początku VI 2019).
- do Fos-sur-Mer
ładunek dowiózł Al Ghuwairiya (w
ponownej podróży do Europy !) i było to zawinięcie po kilkuletniej nieobecności
jednostki Q-Max w terminalu Fos Cavaou.
- do Dunkierki, do której dostawę zrealizował Mekaines (w ponownej podróży do Europy !). Dunkierka w poprzednich
latach odbierała po jednej dostawie realizowanej jednostką Q-Max.
Te, powyżej zaprezentowane, niestandardowe
realizacje dostaw, przedzieliły typowe zwózki do Milford Haven, zrealizowane
przez Umm Slal, Shagra i Al Samriya. Szczegóły
w tabeli.
Na koniec, będące w drodze
kolejne 3 Q-Max, z zawinięciami w lipcu, deklarują Milford Haven, Fos-sur-Mer /
Cavaou i ?...? Ale ten ostatni wypłynął z Ras Laffan już w lipcu.
Zestawienie dostaw do Europy
jednostkami Q-Max w I półroczu 2019 roku.
nazwa
|
port
/ terminal odbioru
|
data
rozł.
w 2019
r.
|
dodatkowe
informacje
|
|
1
|
Al Dafna
|
Milford Haven/South Hook
|
06-07.03.
|
pierwsza bardzo późna dostawa do Europy w 2019
|
2
|
Al Mayeda
|
MH / SH
|
18-21.03.
|
|
3
|
Zarga
|
Isle
of Grain/Thamesport
|
03-04.04.
|
pierwsza z typowo dwóch dostaw w roku
|
4
|
Al Samriya
|
MH / SH
|
11-12.04.
|
|
5
|
Bu Samra
|
MH / SH
|
16-17.04.
|
|
6
|
Al Mayeda
|
MH / SH
|
26-28.04.
|
|
7
|
Lijmiliya
|
MH / SH
|
02-04.05.
|
|
8
|
Aamira
|
MH / SH
|
13-14.05.
|
|
9
|
Zarga
|
MH / SH
|
17-18.05.
|
|
10
|
Al Ghuwairiya
|
MH / SH
|
20-22.05.
|
pierwsze zawinięcie na wody Europy od ponad 3 lat
|
11
|
Umm Slal
|
MH / SH
|
25-26.05.
|
|
12
|
Mekaines
|
Barcelona
i Kartagena
|
30-31.05.
/
01-02.06.
|
pierwsze zawinięcie na wody Europy od ponad 3 lat,
zawinięcie Q-Max do Barcelony po 2 latach,
pierwsze
zawinięcie jednostki Q-Max do Kartageny,
pierwsze
dostawy „połówkowe” jednostki Q-Max.
|
13
|
Rasheeda
|
Sagunto
|
30-02.07.
|
ponowne zawinięcie Q-Max od ponad 3 lat
|
14
|
Shagra
|
MH / SH
|
22-23.06.
|
|
15
|
Al Ghuwairiya
|
Fos-sur-Mer
/ Cavaou
|
30-01.07.
|
ponowne zawinięcie Q-Max od ponad 3 lat
|
16
|
Al Samriya
|
MH / SH
|
28-30.06.
|
|
17
|
Mekaines
|
Dunkierka
|
08-10.07.
|
tradycyjne jedno zawinięcie w latach 2017-2019 (?)
|
18
|
Al Dafna
|
MH / SH
|
ETA 15.07.
|
|
19
|
Al Mafyar
|
Fos-sur-Mer /
Cavaou
|
ETA 14.07.
|
po 15. jest to druga w tym roku dostawa
|
IIp.
|
Lijmiliya
|
???
|
ETA ???
|
wypłynął z Ras Laffan 08.07.2019, po analizowanym okresie
pierwszego półrocza
|
Spośród 9 terminali
europejskich dotychczas przyjmujących metanowce Q-Max (wymieniam je w
kolejności do najdalszego): Rotterdam, Isle of Grain, Dunkierka, Milford
Haven/South Hook, Bilbao, Kartagena, Sagunto, Barcelona,
Fos-sur-Mer/Fos Cavaou (drugi terminal w FOS - Tonkin, nie przyjmuje jednostek
Q-Max/Flex), w tym roku największych jednostek nie przyjęły dwa terminale:
Rotterdam i Bilbao.
W Europie, poza wymienionymi terminalami
importującymi LNG, są jeszcze 3 z możliwością przyjęcia jednostek Q-Max, ale
jeszcze takich zawinięć nie było w Montoir
(zaskakujące!), Mugardos i w zaliczanej
do tej grupy Aliagi, zlokalizowanej w
azjatyckiej części Turcji.
Spośród 14 jednostek O-Max, w
tym roku, 7 odwiedzało/odwiedzi Europę dwukrotnie, Mafyar jest w drodze, a
Mozah, prekursor serii, jako jedyny w tym roku Kanału Sueskiego (jeszcze) nie
przepływał - ostatnio był w Isle of Grain, w X 2017 roku. Teraz jest uwikłany w
dostawy na Daleki Wschód, ostatnio wypłynął do Korei Południowej, ewentualne
najwcześniejsze zawinięcie do europejskiego terminala może nastąpić na
przełomie VIII/IX.
Równoczesny
pobyt w Kanale Sueskim czterech jednostek Nakilat jest rzadkością,
a trzech
metanowców klasy Q-Max szczególną osobliwością. 07.07.2019 r. h1500.
W mojej ocenie, ta szczególnie
częsta bytność największych metanowców w Europie, po sierpniu wróci do poziomu
pojedynczych zawinięć w miesiącu. W ubiegłym roku, w miesiącach VIII i IX,
żaden Q-Max nie przypłynął do Europy. W październiku dotarły ostatnie 2 ładunki
w Q-Max. Oba do brytyjskich terminali MH/South Hook i Isle of Grain.
Wacław Sałaban, lipiec 2019 r.
PS Będzie kontynuacja
tematu w postaci: Jednostki Q-Flex na wodach Europy w I połowie
2019 roku i razem z Dostawy
LNG w I półroczu 2019 roku, te trzy opracowania stanowić będą pewną całość
:-).
* Te
dostawy w latach 2017-2018 szczegółowo opisałem we wpisie Q-Max Al Ghuwairiya.
Za komunizmu cukier był na kartki,
za nowej bolszewii leki są na sms-y.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,