piątek, 12 lipca 2019

Jednostki Q-Max na wodach Europy w I połowie 2019 roku

Obserwując, w czerwcowym skwarze >+30oC, ruchy katarskiej floty na akwenach wokół Europy, reprezentowanej przez ponad połowę jednostek z klas Q-Flex i Q-Max, nachodzą mnie RADOSNE myśli o …prognozowaniu surowej zimy :-)
Zdumiewa liczność jednostek, intensywność dostaw oraz długotrwałość wiosenno-letniego szczytu zakupowego w Europie.

Skalę tej liczności/intensywności/długotrwałości dobrze zobrazowują tegoroczne dostawy realizowane metanowcami klasy Q-Max. Są to największe metanowce o ładowności 265 tys.m3 LNG.
Jako wprowadzenie przypomnę, że w 2017 roku do Europy dotarło 30 ładunków dowiezionych przez te największe metanowce, w kolejnym, 2018, było tylko 11 takich dostaw*, natomiast w obecnym półroczu dotarło już 17, a 2 ładunki są w drodze, czyli według dat wypłynięć z katarskiego terminala eksportowego Ras Laffan, wyeksportowano do połowy roku łącznie 19 ładunków, dowożonych największymi metanowcami Q-Max.
Przy czym, w zimowych (dla półkuli północnej) przełomach lat, czyli dla miesięcy XI-XII-I-II, jednostki Q-Max zawijają na wody Europy incydentalnie i raczej interwencyjnie, np. do walijskiego Milford Haven, gdy Wielka Brytania jest skuta lodem. W ostatnim przełomie roku, od drugiej połowy X 2018 do początku III 2019, żaden Q-Max nie odwiedzał wód wokół Europy. Rokrocznie intensywność zwózki przez te duże metanowce nastaje z wiosną, gdy spada import na Dalekim Wschodzie.
Dodatkowo w bieżącym roku, tradycyjnie, zdecydowanie dominujący odbiorca tych dostaw, walijski terminal Milford Haven/South Hook (drugi terminal w MH - Dragon, nie przyjmuje jednostek Q-Max) nadal jest wiodącym importerem (ów import wzmaga zbliżający się brexit), ale w tegorocznym szczycie odbiorczym istotnie uaktywniły się terminale południowo-europejskie, co jest ewenementem.

* * *

Pierwszych 9 tegorocznych dostaw Q-Max dotarło w tradycyjnej proporcji, tzn. do Milford Haven, precyzyjnie, w terminalu South Hook rozładowano 8 ładunków, a jedna dostawa popłynęła do Isle of Grain. Realizacja dziesiątej dostawy do Europy (MH-South Hook) była szczególna, gdyż było to pierwsze, po min 3-letniej przerwie, zawinięcie Al Ghuwairiya do Europy. Kolejne dostawy były naprzemiennie kierowane do Milford Haven lub:

- do Barcelony i Kartageny (po ½ ładunku - pierwsze historycznie dostawy połówkowe) dowiezione przez Mekaines, który również odwiedził Europę po ponad trzech latach nieobecności na wodach europejskich. Przy czym zawinięcie do Kartageny było debiutem Q-Max w tym terminalu. Natomiast dostawa do Barcelony była pierwszą od dwóch lat (w 2017 jedna, a w 2018 brak). Łącznie była to szczególna dostawa.

- do Sagunto, do kolejnego hiszpańskiego terminala, nieodwiedzanego od kilku lat przez jednostki Q-Max, dostawę zrealizował Rasheeda, który po typowej podróży na redę Malty i 18(!) dobach tam kotwiczenia, popłynął na redę portu docelowego, cały czas sygnalizując w AIS port docelowy: MEDITERRANEAN. Na redzie Sagunto kotwiczył przed rozładunkiem przez kolejne 7 dób. Łącznie 25(!) dni kotwiczenia. Podobnie jak Maran Gas Sparta w Zatoce Pomorskiej przez 23,5 dób (61. dostawa na początku VI 2019).

 - do Fos-sur-Mer ładunek dowiózł Al Ghuwairiya (w ponownej podróży do Europy !) i było to zawinięcie po kilkuletniej nieobecności jednostki Q-Max w terminalu Fos Cavaou.

- do Dunkierki, do której dostawę zrealizował Mekaines (w ponownej podróży do Europy !). Dunkierka w poprzednich latach odbierała po jednej dostawie realizowanej jednostką Q-Max.

Te, powyżej zaprezentowane, niestandardowe realizacje dostaw, przedzieliły typowe zwózki do Milford Haven, zrealizowane przez Umm Slal, Shagra i Al Samriya. Szczegóły w tabeli.

Na koniec, będące w drodze kolejne 3 Q-Max, z zawinięciami w lipcu, deklarują Milford Haven, Fos-sur-Mer / Cavaou i ?...? Ale ten ostatni wypłynął z Ras Laffan już w lipcu.

Zestawienie dostaw do Europy jednostkami Q-Max w I półroczu 2019 roku.


nazwa
port / terminal odbioru
data rozł.
w 2019 r.
dodatkowe informacje
1
Al Dafna
Milford Haven/South Hook
06-07.03.
pierwsza bardzo późna dostawa do Europy w 2019
2
Al Mayeda
MH / SH
18-21.03.
3
Zarga
Isle of Grain/Thamesport
03-04.04.
pierwsza z typowo dwóch dostaw w roku
4
Al Samriya
MH / SH
11-12.04.
5
Bu Samra
MH / SH
16-17.04.
6
Al Mayeda
MH / SH
26-28.04.
7
Lijmiliya
MH / SH
02-04.05.
8
Aamira
MH / SH
13-14.05.
9
Zarga
MH / SH
17-18.05.
10
Al Ghuwairiya
MH / SH
20-22.05.
pierwsze zawinięcie na wody Europy od ponad 3 lat
11
Umm Slal
MH / SH
25-26.05.
12
Mekaines
Barcelona i Kartagena
30-31.05.
       /
01-02.06.
pierwsze zawinięcie na wody Europy od ponad 3 lat,
zawinięcie Q-Max do Barcelony po 2 latach,
pierwsze zawinięcie jednostki Q-Max do Kartageny,
pierwsze dostawy „połówkowe” jednostki Q-Max.
13
Rasheeda
Sagunto
30-02.07.
ponowne zawinięcie Q-Max od ponad 3 lat
14
Shagra
MH / SH
22-23.06.
15
Al Ghuwairiya
Fos-sur-Mer / Cavaou
30-01.07.
ponowne zawinięcie Q-Max od ponad 3 lat
16
Al Samriya
MH / SH
28-30.06.
17
Mekaines
Dunkierka
08-10.07.
tradycyjne jedno zawinięcie w latach 2017-2019 (?)
18
Al Dafna
MH / SH
ETA 15.07.
19
Al Mafyar
Fos-sur-Mer / Cavaou
ETA 14.07.
po 15. jest to druga w tym roku dostawa
IIp.
Lijmiliya
???
ETA ???
wypłynął z Ras Laffan 08.07.2019, po analizowanym okresie pierwszego półrocza

Spośród 9 terminali europejskich dotychczas przyjmujących metanowce Q-Max (wymieniam je w kolejności do najdalszego): Rotterdam, Isle of Grain, Dunkierka, Milford Haven/South Hook, Bilbao, Kartagena, Sagunto, Barcelona, Fos-sur-Mer/Fos Cavaou (drugi terminal w FOS - Tonkin, nie przyjmuje jednostek Q-Max/Flex), w tym roku największych jednostek nie przyjęły dwa terminale: Rotterdam i Bilbao.
W Europie, poza wymienionymi terminalami importującymi LNG, są jeszcze 3 z możliwością przyjęcia jednostek Q-Max, ale jeszcze takich zawinięć nie było w Montoir (zaskakujące!), Mugardos i w zaliczanej do tej grupy Aliagi, zlokalizowanej w azjatyckiej części Turcji.

Spośród 14 jednostek O-Max, w tym roku, 7 odwiedzało/odwiedzi Europę dwukrotnie, Mafyar jest w drodze, a Mozah, prekursor serii, jako jedyny w tym roku Kanału Sueskiego (jeszcze) nie przepływał - ostatnio był w Isle of Grain, w X 2017 roku. Teraz jest uwikłany w dostawy na Daleki Wschód, ostatnio wypłynął do Korei Południowej, ewentualne najwcześniejsze zawinięcie do europejskiego terminala może nastąpić na przełomie VIII/IX.

Równoczesny pobyt w Kanale Sueskim czterech jednostek Nakilat jest rzadkością,
a trzech metanowców klasy Q-Max szczególną osobliwością. 07.07.2019 r. h1500.

W mojej ocenie, ta szczególnie częsta bytność największych metanowców w Europie, po sierpniu wróci do poziomu pojedynczych zawinięć w miesiącu. W ubiegłym roku, w miesiącach VIII i IX, żaden Q-Max nie przypłynął do Europy. W październiku dotarły ostatnie 2 ładunki w Q-Max. Oba do brytyjskich terminali MH/South Hook i Isle of Grain.

Wacław Sałaban, lipiec 2019 r.

PS Będzie kontynuacja tematu w postaci: Jednostki Q-Flex na wodach Europy w I połowie 2019 roku i razem z Dostawy LNG w I półroczu 2019 roku, te trzy opracowania stanowić będą pewną całość :-).

* Te dostawy w latach 2017-2018 szczegółowo opisałem we wpisie Q-Max Al Ghuwairiya.




Za komunizmu cukier był na kartki,
za nowej bolszewii leki są na sms-y.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,