Obserwując, w czerwcowym skwarze
>+30oC, ruchy katarskiej floty na akwenach wokół Europy, reprezentowanej
przez ponad połowę jednostek z klas Q-Flex i Q-Max, nachodzą mnie RADOSNE myśli
o …prognozowaniu surowej zimy :-)
Zdumiewa liczność jednostek,
intensywność dostaw oraz długotrwałość wiosenno-letniego szczytu zakupowego w
Europie.
Skalę tej
liczności/intensywności/długotrwałości dobrze zobrazowują tegoroczne dostawy realizowane
metanowcami klasy Q-Max. Są to największe metanowce o ładowności 265 tys.m3
LNG.
Jako wprowadzenie przypomnę, że
w 2017 roku do Europy dotarło 30 ładunków dowiezionych przez te największe
metanowce, w kolejnym, 2018, było tylko 11 takich dostaw*, natomiast w obecnym półroczu
dotarło już 17, a 2 ładunki są w drodze, czyli według dat wypłynięć z
katarskiego terminala eksportowego Ras Laffan, wyeksportowano do połowy roku łącznie
19 ładunków, dowożonych największymi metanowcami Q-Max.
Przy czym, w zimowych (dla
półkuli północnej) przełomach lat, czyli dla miesięcy XI-XII-I-II, jednostki
Q-Max zawijają na wody Europy incydentalnie i raczej interwencyjnie, np. do
walijskiego Milford Haven, gdy Wielka Brytania jest skuta lodem. W ostatnim
przełomie roku, od drugiej połowy X 2018 do początku III 2019, żaden Q-Max nie
odwiedzał wód wokół Europy. Rokrocznie intensywność zwózki przez te duże
metanowce nastaje z wiosną, gdy spada import na Dalekim Wschodzie. 
Dodatkowo w bieżącym roku,
tradycyjnie, zdecydowanie dominujący odbiorca tych dostaw, walijski terminal
Milford Haven/South Hook (drugi terminal w MH - Dragon, nie przyjmuje jednostek
Q-Max) nadal jest wiodącym importerem (ów import wzmaga zbliżający się brexit),
ale w tegorocznym szczycie odbiorczym istotnie uaktywniły się terminale
południowo-europejskie, co jest ewenementem.
* * *
Pierwszych 9 tegorocznych
dostaw Q-Max dotarło w tradycyjnej proporcji, tzn. do Milford Haven,
precyzyjnie, w terminalu South Hook
rozładowano 8 ładunków, a jedna dostawa popłynęła do Isle of Grain. Realizacja dziesiątej dostawy do Europy (MH-South
Hook) była szczególna, gdyż było to pierwsze, po min 3-letniej
przerwie, zawinięcie Al
Ghuwairiya do Europy. Kolejne dostawy były naprzemiennie kierowane do
Milford Haven lub:
- do Barcelony i Kartageny
(po ½ ładunku - pierwsze historycznie dostawy połówkowe) dowiezione przez Mekaines, który również odwiedził Europę po
ponad trzech latach nieobecności na wodach europejskich. Przy czym zawinięcie do
Kartageny było debiutem Q-Max w tym
terminalu. Natomiast dostawa do Barcelony była pierwszą od dwóch lat (w 2017
jedna, a w 2018 brak). Łącznie była to szczególna dostawa.
- do Sagunto, do kolejnego hiszpańskiego terminala, nieodwiedzanego od
kilku lat przez jednostki Q-Max, dostawę zrealizował Rasheeda, który po typowej podróży na redę Malty i 18(!) dobach tam
kotwiczenia, popłynął na redę portu docelowego, cały czas sygnalizując w AIS
port docelowy: MEDITERRANEAN. Na redzie Sagunto kotwiczył przed rozładunkiem
przez kolejne 7 dób. Łącznie 25(!) dni kotwiczenia. Podobnie jak Maran Gas
Sparta w Zatoce Pomorskiej przez 23,5 dób (61. dostawa na początku VI 2019).
 - do Fos-sur-Mer
ładunek dowiózł Al Ghuwairiya (w
ponownej podróży do Europy !) i było to zawinięcie po kilkuletniej nieobecności
jednostki Q-Max w terminalu Fos Cavaou.
- do Dunkierki, do której dostawę zrealizował Mekaines (w ponownej podróży do Europy !). Dunkierka w poprzednich
latach odbierała po jednej dostawie realizowanej jednostką Q-Max.
Te, powyżej zaprezentowane, niestandardowe
realizacje dostaw, przedzieliły typowe zwózki do Milford Haven, zrealizowane
przez Umm Slal, Shagra i Al Samriya. Szczegóły
w tabeli. 
Na koniec, będące w drodze
kolejne 3 Q-Max, z zawinięciami w lipcu, deklarują Milford Haven, Fos-sur-Mer /
Cavaou i ?...? Ale ten ostatni wypłynął z Ras Laffan już w lipcu.
Zestawienie dostaw do Europy
jednostkami Q-Max w I półroczu 2019 roku.
| 
nazwa | 
port
  / terminal odbioru | 
data
  rozł. 
w 2019
  r. | 
dodatkowe
  informacje | |
| 
1 | 
Al Dafna | 
Milford Haven/South Hook | 
06-07.03. | 
pierwsza bardzo późna dostawa do Europy w 2019 | 
| 
2 | 
Al Mayeda | 
MH / SH | 
18-21.03. | |
| 
3 | 
Zarga | 
Isle
  of Grain/Thamesport | 
03-04.04. | 
pierwsza z typowo dwóch dostaw w roku | 
| 
4 | 
Al Samriya | 
MH / SH | 
11-12.04. | |
| 
5 | 
Bu Samra | 
MH / SH | 
16-17.04. | |
| 
6 | 
Al Mayeda | 
MH / SH | 
26-28.04. | |
| 
7 | 
Lijmiliya | 
MH / SH | 
02-04.05. | |
| 
8 | 
Aamira | 
MH / SH | 
13-14.05. | |
| 
9 | 
Zarga | 
MH / SH | 
17-18.05. | |
| 
10 | 
Al Ghuwairiya | 
MH / SH | 
20-22.05. | 
pierwsze zawinięcie na wody Europy od ponad 3 lat | 
| 
11 | 
Umm Slal | 
MH / SH | 
25-26.05. | |
| 
12 | 
Mekaines | 
Barcelona
  i Kartagena | 
30-31.05. 
       /  
01-02.06. | 
pierwsze zawinięcie na wody Europy od ponad 3 lat, 
zawinięcie Q-Max do Barcelony po 2 latach, 
pierwsze
  zawinięcie jednostki Q-Max do Kartageny, 
pierwsze
  dostawy „połówkowe” jednostki Q-Max. | 
| 
13 | 
Rasheeda | 
Sagunto | 
30-02.07. | 
ponowne zawinięcie Q-Max od ponad 3 lat | 
| 
14 | 
Shagra | 
MH / SH | 
22-23.06. | |
| 
15 | 
Al Ghuwairiya | 
Fos-sur-Mer
  / Cavaou | 
30-01.07. | 
ponowne zawinięcie Q-Max od ponad 3 lat | 
| 
16 | 
Al Samriya | 
MH / SH | 
28-30.06. | |
| 
17 | 
Mekaines | 
Dunkierka | 
08-10.07. | 
tradycyjne jedno zawinięcie w latach 2017-2019 (?) | 
| 
18 | 
Al Dafna | 
MH / SH | 
ETA 15.07. | |
| 
19 | 
Al Mafyar | 
Fos-sur-Mer /
  Cavaou | 
ETA 14.07. | 
po 15. jest to druga w tym roku dostawa | 
| 
IIp. | 
Lijmiliya | 
??? | 
ETA ??? | 
wypłynął z Ras Laffan 08.07.2019, po analizowanym okresie
  pierwszego półrocza | 
Spośród 9 terminali
europejskich dotychczas przyjmujących metanowce Q-Max (wymieniam je w
kolejności do najdalszego): Rotterdam, Isle of Grain, Dunkierka, Milford
Haven/South Hook, Bilbao, Kartagena, Sagunto, Barcelona,
Fos-sur-Mer/Fos Cavaou (drugi terminal w FOS - Tonkin, nie przyjmuje jednostek
Q-Max/Flex), w tym roku największych jednostek nie przyjęły dwa terminale:
Rotterdam i Bilbao.
W Europie, poza wymienionymi terminalami
importującymi LNG, są jeszcze 3 z możliwością przyjęcia jednostek Q-Max, ale
jeszcze takich zawinięć nie było w Montoir
(zaskakujące!), Mugardos i w zaliczanej
do tej grupy Aliagi, zlokalizowanej w
azjatyckiej części Turcji.
Spośród 14 jednostek O-Max, w
tym roku, 7 odwiedzało/odwiedzi Europę dwukrotnie, Mafyar jest w drodze, a
Mozah, prekursor serii, jako jedyny w tym roku Kanału Sueskiego (jeszcze) nie
przepływał - ostatnio był w Isle of Grain, w X 2017 roku. Teraz jest uwikłany w
dostawy na Daleki Wschód, ostatnio wypłynął do Korei Południowej, ewentualne
najwcześniejsze zawinięcie do europejskiego terminala może nastąpić na
przełomie VIII/IX.
Równoczesny
pobyt w Kanale Sueskim czterech jednostek Nakilat jest rzadkością,
a trzech
metanowców klasy Q-Max szczególną osobliwością. 07.07.2019 r. h1500.
W mojej ocenie, ta szczególnie
częsta bytność największych metanowców w Europie, po sierpniu wróci do poziomu
pojedynczych zawinięć w miesiącu. W ubiegłym roku, w miesiącach VIII i IX,
żaden Q-Max nie przypłynął do Europy. W październiku dotarły ostatnie 2 ładunki
w Q-Max. Oba do brytyjskich terminali MH/South Hook i Isle of Grain.
Wacław Sałaban, lipiec 2019 r.
PS Będzie kontynuacja
tematu w postaci: Jednostki Q-Flex na wodach Europy w I połowie
2019 roku i razem z Dostawy
LNG w I półroczu 2019 roku, te trzy opracowania stanowić będą pewną całość
:-).
* Te
dostawy w latach 2017-2018 szczegółowo opisałem we wpisie Q-Max Al Ghuwairiya.
Za komunizmu cukier był na kartki,
za nowej bolszewii leki są na sms-y.
 

 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,