niedziela, 7 lipca 2019

Sabetta - Sarnesfjorden - przejście N-E - Nikolay Yevgenov

Upłynęło ponad 3 miesiące, od połowy marca 2019 roku, gdy zaprzestałem stałej obserwacji dostaw rozsyłanych z terminala Sabetta, w ramach projektu Yamal LNG. Ostatnim obserwowanym był 163 ładunek wieziony przez Yamalmaxa Nikolay Zubov do Sarnesfjorden, na 66. przeładunek statek-statek. Odbiorcą był  Clean Vision - ostatecznie zawiózł LNG do Rotterdamu.


Z końcem czerwca zaprzestano tych przeładunków statek-statek na północy Norwegii i część rozwozowców wysłano z ładunkami na Daleki Wschód, a część dołączyła do Yamalmaxów i jest bezpośrednio załadowywana w odległej Sabetta (brak zalodzenia) - wspólnie dowożą do portów zachodniej Europy (Rotterdam, Zeebrugge, Dunkierka, Montoir, okazjonalnie do Isle of Grain, Milford Haven, Bilbao, Mugardos). Ostatnie trzy przeładunki statek-statek trwały równocześnie, były to 121. 122. i 123. operacja przeładunkowa w Sarnesfjorden:

  Yamalmax                              czas rozładunku                    rozwozowiec            czas kotwiczenia           port docelowy
- RUDOLF SAMOYLOVICH  24.06. h2200 - 26.06. h1730 > YENISEI RIVER   24.06. h1300 - 27.06. h0000, do Bilbao.
- NIKOLAY YEVGENOV       23.06. h1730 - 27.06. h1130 > CLEAN PLANET   23.06. h0800 - 27.06. h1900, do Rotterdamu.
- NIKOLAY ZUBOV              25.06. h1930 - 27.06. h0530 > SCF MELAMPUS  25.06. h1030 - 27.06. h1330, do Montoir.

* * *
Na początku lipca ogłoszono, że w I połowie 2019 roku wytworzono 9 mln ton LNG, przez 3 linie technologiczne w terminalu Sabetta. Co umożliwia, wraz z wcześniejszymi danymi, na dwa sposoby, oszacować dotychczasową produkcję LNG (od XII 2017 do VI 2019) na 230 - 235 ładunków po 170 tys.m3 LNG [w 2017 - 3 ładunki, w 2018 - 113 dostaw, w ½ 2019 około 110-120 Yamalmaxów).

 
Z liczbą około 230/235 w śmiesznej dysproporcji stoi liczba WSZYSTKICH ładunków wysłanych dotychczas bezpośrednio z Sabetta na Daleki Wschód przejściem Północno-Wschodnim.
Właśnie trwa 5. (PIĄTA!!!) taka podróż, pierwsza w tym roku (sezonie), realizuje ją Vladimir Rusanov. Wypłynął 29.06. o h1600 z Sabetty, z portem docelowym OKPO w Korei Południowej (wszystkie 4 poprzednie dostawy były do Chin) i z propagandowo optymistycznym ETA na 14.07. Tradycyjnie wydłużanym o kolejne 4-8 dób.
Tak to, mimo co rusz pisanych newsów o „otwieraniu” przejścia Północno-Wschodniego, naprzemienne przepychanie lodu wte wewte daje znikomą oszczędność czasu, poprzedzoną znacznym przepałem bunkru.
Ale podgrzewając atmosferę przepałem bunkru na morzu oraz na lądzie, zwłaszcza przepałem węgla, miału, mułu węglowego, związkowych opon strajkowych, oraz benzyn lotniczych bezpośrednio w atmosferze, poprawimy niebawem żeglowność przejścia Północno-Wschodniego.

Ostatnią wieścią w tym wpisie jest informacja, że dołączył do floty 11. Yamalmax Nikolay Yevgenov ze swoim debiutem - pierwsze wypłynięcie z ładunkiem nastąpiło 06.06. - do Sarnesfjorden. Podstawowe dane o tym metanowcu są w tabeli Zestawienie jednostek typu Yamalmax.

Wacław Sałaban, lipiec 2019 r.

Jaka jest różnica pomiędzy Petru a Czarneckim?
Ten pierwszy może odejść z polityki do innej pracy,
ten drugi co najwyżej mógł przejść z Samoobrony do PiS-u!
(na coraz wyższe poziomy nowej bolszewii)

2 komentarze:

  1. Oak Spirit w świnoujściu 26.07 wg.http://www.port.szczecin.pl/dyspozytor/

    OdpowiedzUsuń
  2. Al Ghashamiya 16.07. - dobę później od moich przewidywań.
    Zestawienia 2. i 2.1. od 1h uzupełnione :-)

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,