Faktyczne uruchomienie
świnoujskiego terminala LNG zainaugurowała w dniu 11.12.2015 roku dostawa
katarskiego ładunku LNG, z przeznaczeniem na rozruch technologii rozładunku
metanowca i napełnienie dwóch zbiorników lądowych oraz rozruch całej
instalacji technologicznej terminala, wraz z zainaugurowaniem procesu
regazyfikacji LNG.
W pierwszej dekadzie lutego
2016 roku został odebrany drugi ładunek w celach rozruchowych i testowych,
natomiast pierwsza dostawa komercyjna, w ramach długoterminowego kontraktu, została
rozładowana w dniach 17-18.06.2016 roku. Te trzy katarskie dostawy zrealizowała
jednostka klasy Q-Flex, Al Nuaman.
Zestawienie
morskiego importu LNG odebranego w Świnoujściu w latach 2015-2019.
rok producent/wytwórca | rodzaj kontraktu | ilość ład. | łącznie: | tys. m3 | tys.
ton | mld.m3 | udział
GWh LNG LNG gaz
ziem. w %
2015
|
Ras Laffan - Katar
|
ład. rozruchowy
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
brak danych
|
2016
|
Ras Laffan - Katar
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
|
ład. rozruchowy
długoterminowy
krótkoterminowy
|
1
7
1
= 9
|
-
9771
927
=
10 698
|
-
1 467
139
= 1606
|
-
= 691
|
-
=
0,964
|
-
91,3
8,7
= 100,0
|
brak danych
|
2017
|
Ras Laffan - Katar
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Sabine Pass - USA
|
długoterminowy
krótkoterminowy
krótkoterminowy
krótkoterminowy
|
11
1
1
1
= 14
|
15 500
1376
943
1007
=
18 826
|
2 327
207
142
151
= 2 827
|
= 1 215
|
=
1,696
|
Katar ↓
∑=
89,6
5,0
5,4
= 100,0
|
nominalna ilość ład.
ład. interwencyjny
dost. wizytówkowa
|
2018
|
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Cove Point - USA
|
długoterminowy
krótko/średnio-?
krótko/średnio-?
|
18
4
1
= 23
|
25 160
3 749
924
=
29 833
|
3 778
563
139
= 4 479
|
= 1 926
|
=
2,688
|
84,3
12,6
3,1
=
100,0
|
rezygnacja z 6 ład.
|
2019
|
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Sabine Pass - USA
Sabine Pass - USA
Cove Point - USA
|
długoterminowy
krótko/średnio-?
krótko/średnio-?
długoterminowy
krótko/średnio-?
|
18
2 2/5
8
1
1
= 30
2/5
|
25 079
2 243
8 159
1 094
1 007
=
37 581
|
3 766
337
1 225
164
151
= 5 643
|
= 2 426
|
=
3,386
|
66,7
6,0
USA ↓
↓
∑=
27,3
=
100,0
|
rezygnacja z 6 ład.
druga dost. w 2020
|
Suma
5 lat
|
Ras Laffan - Katar
Melkøya - Norwegia
Sabine Pass - USA
Cove Point - USA
|
wszelkie
rodzaje
dostaw
>>>
|
55
(+2)
8 2/5
10
2
= 77
2/5
|
76 886
7 862
10 259
1 931
= 96
938
|
11 544
1180
1540
290
= 14 555
|
= 6 259
|
=
8,733
|
79,3
8,1
USA ↓
∑=
12,6
=
100,0
|
+2 ład. rozruchowe
|
[wersja do druku: morski
import LNG 2015-2019]
Wymiar energetyczny importu
jest w GWh, na podstawie oficjalnych danych Polskie LNG (operator terminalu),
natomiast objętość LNG jest wyliczona dla stałego współczynnika konwersji, co
nie jest zgodne z rzeczywistością, gdyż kaloryczności gazu jest różna dla
poszczególnych dostaw (jest też różna w różnych fazach rozładunku!) i jest
identycznie poufna jak cena kubika importowanego gazu. W tabeli przyjmuję stałą wartość współczynnika konwersji
[11,1] w celach porównawczych dostaw odebranych w naszym terminalu w tys.m3
LNG. - jest to w wymiarze zdecydowanie bardziej intuicyjnym. Kolejne
przeliczenia na tony LNG i m3 gazu ziemnego, są kolejnymi
przybliżeniami.
W latach 2018-2019 rozróżnienie
dostaw z kontraktu średnioterminowego (zawartego z pośrednikiem handlowym) od
dostaw spotowych – krótkoterminowych, z powodu braku oficjalnych danych
(wstydliwość?), jest utrudniona. Tym bardziej, że część dostaw spotowych
sprzedał/dostarczył podmiot związany kontraktem średnioterminowym.
Wzrost
importu od 2016 roku < do 176% w
2017 < do 158% w 2018 < do 126% w 2019.
Procentowe wzrosty importu w
kolejnych latach są odnoszone do roku poprzedzającego. W wyliczeniu pominąłem 2
ładunki rozruchowe z przełomu 2015/2016. Pomimo braku oficjalnych danych można
przyjąć średnią wielkość z 6-ciu pozostałych dostaw, tym metanowcem - Al Nuaman,
ale nie uwzględniam tego importu, gdyż część ładunku z tych dostaw służyła
rozruchowi i testom, schłodzeniu zbiorników lądowych, technologicznemu
podgrzaniu atmosfery przez kilkudobowy wyrzut i spalanie gazu ziemnego, oraz
stanowi stały, minimalny zapas technologiczny w celu utrzymywania temperatury -162oC
w zbiornikach.
Z szacunków wynika, że również
cała dotychczasowa sprzedaż LNG cysternami drogowymi, kolejowymi i kontenerami
LNG była BILANSOWO realizowana z pozostałej objętości tych dwóch dostaw
rozruchowych. Co potwierdza informacja PGNiG z 10 grudnia 2019: terminal LNG w
Świnoujściu opuściła 6000. autocysterna z ładunkiem gazu skroplonego, co jest
przekroczeniem 100 tys. ton LNG (233 tys. m3) sprzedanego
detalicznie skroplonego gazu.
Podsumowując, zaprezentowane wyliczenia liczbowe, bez ładunków rozruchowych, są
skalą zregazyfikowanego LNG w tym czteroleciu.
Około-środkowa
dostawa, tzn. 40. ogółem, 35. katarska, zawierała ośmiomilionowy kubik importowanego
LNG.
Al Sheehaniya podczas wpływania do gazoportu w dniu 06.09.2018
roku.
Było to
drugie zawinięcie tego metanowca z trzech w 2018 roku. W XI 2019 roku był po raz czwarty w świnoujskim terminalu.
Ciekawostki:
rozkład ilościowy zapoczątkowanych
rozładunków w poszczególnych dniach tygodnia dla 78 zawinięć metanowców: 12-tokrotnie
w poniedziałek, we wtorek x6, środy x9, czwartki x14, piątki x11, soboty x14 i
w niedziele x12.
„100” ładunku możemy oczekiwać na
początku drugiej połowy 2020 roku. Lato będzie sprzyjać medialnemu, plażowemu
eventowi w gazoporcie z okazji 100-krotnego zawinięcia. Ale 102 dostawa będzie dużo
wcześniej przed 11 listopada 2020 roku.
Szczegółowe dane o dostawach w 2019 roku
są w:
Wyłapałem pomyłkę - pod zdjęciem jest mowa że Al Sheehaniya "W innych latach nie bywał w świnoujskim terminalu" (w domyśle innych niż 2018). A przecież rzeczona jednostka w 2019 r. zawinęła do polskiego gazoportu - 9 listopada, i była to 73. dostawa. Jeśli dobrze pamiętam Pana posty (oraz własne wyliczenia) przywiozła 14-milionowy kubik i 6-milionową tonę :)
OdpowiedzUsuńAleż oczywiście TAK! Dziękuję za korektę.
UsuńMimo ..., to każdy zapis należy zweryfikować, gdyż pamięć zawodzi i myli :-)
Dziękuję!