czwartek, 1 maja 2025

GasLog Seattle napotkany przez bryg Fryderyk Chopin

Świeżo otrzymane zdjęcia ↓ ze spotkania 24.04. (po północy CEST) żaglowca z metanowcem, pomiędzy Bermudami a Florydą. Autor ujęć Piotr Cichy - bardzo dziękuję za pamięć!

poniedziałek, 28 kwietnia 2025

Obserwacje planet wielce utrudnione, czyli niebo w maju 2025 roku

Z wieczornego nieba zniknęły już Saturn i Wenus. W maju pożegnamy Jowisza. Zapraszamy do lektury tekstu o zjawiskach na firmamencie w drugim miesiącu astronomicznej wiosny.

niedziela, 27 kwietnia 2025

Amberjack LNG

Jest 2-gą powstałą jednostką w klasie „174”/HHI z nr. stoczniowym kadłuba - 3021. Oddany do eksploatacji w IV-2020. Poprzedził go La Seine (II-2020/3020), a po nim był Bonito LNG (V-2020/ 3022), który odwiedził Świnoujście. Wszystkie te 3 jednostki powstały dla Cardiff Marine.
Dwa 1-sze „nasze” (pływające bez patronatu i bez promowania!) chronologicznie są z II połowy 3-ciej dziesiątki tej klasy.

czwartek, 24 kwietnia 2025

Aristarchos po raz 6-ty

Dołączył do 20-tu metanowców z min 6-ma zawinięciami do świnoujskiego gazoportu. Wśród nich jest 14 Q-Flex. Ale nowoczesne LNGC (z 3-ciej dekady XXI w.), są tylko 3 w tej grupie: LK Knutsen OAS x7 i Asklipios oraz Aristarchos po 6 - wszystkie kl. 174/HHI(2021-2022). Kolejnych kandydatów (po x5) jest tylko dwójka [https://metanowce.go.yj.fr/ships.php?gazoport=swi].

poniedziałek, 21 kwietnia 2025

Fraiha po raz 4-ty

Ten Q-Flex/DSME debiutował w Świnoujściu dopiero pod koniec V-2023 roku, jako 29 z 31 Q-Flex. Ale od tego czasu stał się najczęściej odwiedzającym Zatokę Pomorską, ze średnią co ok. ½ roku i to z 3-ma realizacjami dookoła Afryki (poza debiutem, a kolejne dwie raz za razem) - przewodzi w tej statystyce.

poniedziałek, 14 kwietnia 2025

Flex Volunteer jako 136 debiutant

Dostawa z Ingleside po załadunku w dn. 24-25.03. To 6-ty debiut metanowca z 13-jednostkowej floty Flex+, zarazem ost. z pływających w czarterze Cheniere. Była to 13-ta* realizacja dost. przez tą flotę. Rok 2024 był bardzo ubogi w zawinięcia jednostek Flex+! Tylko jedno, przy 6-ciu w 2023 roku.

środa, 9 kwietnia 2025

Clean Future - 135 debiut metanowca

To 3-ci z floty CLEAN+ pływający w czarterze Cheniere. Załadunek odbył się w Sabine Pass 21-23.03.
Metanowiec klasy 200/HHI-04/2024, której „kibicuję” w osiągnięciu granicy 1200 GWh w wielkości dostarczonego ładunku. A na początek, w przekroczeniu śr. wielkości z 350-ciu dostaw = 1186 GWh. Powoli się to zbliża:

Wpłynął 08.04./h0725. Wypłynął 09.04./h1035. Odebrano ładunek 1136 GWh, co jest historycznie 3-cim największym poza wymiarami dostaw przez Q-Flex! Zarazem jest to 11-ta taka dost. >1100 GWh.

Dostawa: [351.], 22-ga w 2025 r., wytwórczo 93-cia z Sabine Passi - 170-ta z USA.


***** trampizm

Po 9-ciu latach i 4-ch miesiącach trwania importu LNG, Terminal Świnoujście odebrał 416 316 GWh:
z Kataru - z Ras Laffan 216 426 GWh, tj. 52,0%
+
z innych kierunków - z 13-tu terminali (w tym 7 w USA) 199 890*GWh, tj. 48,0%

To skąd jest potęga eksportu do nas, a skąd ... mizeria?
Zrównanie Katar - reszta Świata nastąpi w przyszłym … ćwierćwieczu!
Natomiast, wysforowanie się wytwórczo importu z USA, nie w tej … kadencji!!!

Wacław Sałaban, kwiecień 2025 roku.

* za 3 dni - już na początku rozładunku [352.], import z innych kierunków przekroczy 200 TWh.

sobota, 5 kwietnia 2025

Asklipios po raz 6-ty i z [350.]

Dołączył do 5-ki metanowców nie Q-Flex, z min. 6-cioma zawinięciami do świnoujskiego gazoportu (takich Q-Flex jest … aż 14!).
Są to Maran Gas Apollonia/11; LK Knutsen OAS/7; Golar Seal, Arctic Princess i Asklipios po x6.
1-sze 3 pływały(!!!) w czarterze PGNiG/Orlen.

środa, 2 kwietnia 2025

Spieprzaj dziadu! (ex - Ku Morzu!)

Za 10 dni miną 2 lata od tej zmiany. Obecne przypomnienie jest przy okazji odbioru 350-tej dostawy, zarazem 128-mej przez Terminal Świnoujście z lokalizacją przy (drodze?) ul. Spieprzaj dziadu!

Dziękuję za udostępnienie aktualnych i … smutnych zdjęć ↓.

wtorek, 1 kwietnia 2025

Podsumowanie I-go kw. 2025 roku

- jest rekordowym w ilości odbiorów (20) i w wielkości łącznego importu (22326 GWh),
- I i III-2025 są rekordowymi miesiącami w ilości odbiorów (po 8), z importami 8797 i 9151 GWh,
- nowy rekord miesięcznego imp. w III-2025 jest w efekcie 2-ch dostaw katarskich (I-2025 x1 Q-Flex),
- rekordowym miesiącem w pop. latach był XII-2022 roku z 7-ma odbiorami (2x Q-Flex) = 7808 GWh.

poniedziałek, 31 marca 2025

Al Ghashamiya po raz 9 - 155. katarska

Wpłynął 29.03./h0805. Wypłynął 30.03./h1650.
Dowiózł 1420 GWh - to 20-ty największy ładunek w Term. Świnoujście, ale najmniejszy tego Q-Flex!
Dostawa [349.] - od kilku dni wiadomo który metanowiec zawinie z [350.].
155-ta katarska w trakcie 9 lat, 3-ch miesięcy i 20-tu dni – przy 31 Q-Flex daje 5 realizacji na Q-Flex.

czwartek, 27 marca 2025

Planetarna bieda z nędzą, czyli niebo w kwietniu 2025 roku

Jeśli ktoś zaplanował na kwiecień obserwacje planet, to mocno się rozczaruje. Dobrze widoczne będą tylko dwie z nich. Zapraszamy do lektury tekstu o tym, co wydarzy się na niebie (głównie nocnym) w czwartym miesiącu bieżącego roku.

środa, 26 marca 2025

Wieści o „naszych”

SB Knutsen OAS po rozładunku w Hosan-Korea (15-16.03.) dostawy z Qalhat-Oman (10-11.02.), zrezygnował z 3-ciej próby opłynięcia skraju S-Afryka (z E na W -boja zwrotna!) i płynie pod balastem przez Pacyfik. Do Kanału (amerykań…) Panamskiego? W przypadku patronowania ciężkiej pracy więźniów - nie jest to do przewidzenia! Przy promowaniu lamp naftowych jest ciut łatwiej.

wtorek, 25 marca 2025

Global Sealine z małym ładunkiem

Wszystkie 4 dotychczasowe realizacje dostaw przez Global Sealine do Terminala Świnoujście były w ramach kontraktu z Cheniere Marketing International w formule DES i stałego czarteru metanowca przez Cheniere. Ostatnia dostawa jest po załadunku w Sabine Pass w dn. 05-07.03.
To 10-te zawinięcie jednostki z floty GLOBAL+, ale w tym były 3 dostawy spotowe z Freeport, Sabine Pass i z Punta Europa - Gwinea.

niedziela, 23 marca 2025

Clean Destiny z rekordowym ładunkiem

Zawinął po raz 3-ci. Załadunek odbył się w Sabine Pass w dniach 03-04.03. Wpłynął 20.03./h1100. Wypłynął 21.03./h1350. Dostarczył 1148,435107 GWh, co jest rekordem w historii Term. Świnoujście wśród dostaw realizowanych nowoczesnym klasycznym metanowcem.
Wreszcie LNGC kl. 200/HHI pokazał ile może dowieźć! Kiedy dostawa jednostką tej klasy dorówna średniej z wszystkich dostaw w historii Terminala Świnoujście (ok. 1186,5 GWh)?
Po raz 1-szy można pisać o dostawie z USA zawierającej 100 mln m3 g.zm. po regazyfikacji.

środa, 19 marca 2025

Clean Cajun po raz 2-gi

Clean Cajun rano 26.02. zacumował na redzie Sabine Pass, po powrocie z realizacji dostawy z Ingleside do tureckiego Dortyol (30-31.12.2024 → 20-21.01.2025). W południe 26.02. po sąsiedzku zakotwiczył PIS Paragon po powrocie z Peru. Natomiast wieczorem 26.02. ZMPSiŚ zakomunikował, że Clean Cajun nawiedzi Świnoujście ETA 16.03. Załadunek odbył się 28.02.-01.03.

poniedziałek, 17 marca 2025

Zabawa w wybór nazw

W połowie II-2025 roku zaczęły się i trwają próby morskie - testy stoczniowe, kolejnych 2-ch (3-cia para) „naszych” metanowców kl. 174-HSHI - tej samej co 2-ga para.
Testowane są: JP Knutsen OAS IMO 9969376 i IJP Knutsen OAS IMO 9969388.

czwartek, 13 marca 2025

GasLog Galveston ponownie

Przypłynął po raz 2-gi. To kolejny LNGC realizujący dostawy do Terminala Świnoujście raz za razem*
[07-09.01.→ (16 dni) + 26-27.01.→ (26 dni, w tym szlajanie się Ingleside-Sabina Pass) + 23-25.02. → (15 dni) 12.03.].

środa, 12 marca 2025

Kuchnia kontraktów długoterminowych

Piotr Syryczyński

Specjalnie dla czytelników www.morskosci.pl przygotowałem opinię skąd bierze się ryzyko związane z kontraktami zawartymi w USA, w tym z kontraktami z firmą VG. Te kontrakty długoterminowe pozawierał nasz monopolista gazowy ale też zawarło je wiele innych firm mających znacznie większe kapitały i teoretycznie lepsze doświadczenie kontraktowe.

wtorek, 11 marca 2025

Solong → Stena Immaculate

Kontenerowiec dowozowy Solong (IMO 9322554, 140x22 m, rok. bud. 2005 - stocznia rumuńska, band. Portugali), przypierdolił* 10.03.2025 roku o h1048 CET (UTC+1) w kotwiczący
zbiornikowiec Stena Immaculate (IMO 9693018, 183x32 m, rok bud. 2017 - stocznia chińska, bandera USA).

niedziela, 9 marca 2025

Przed „najazdem” 2-ch Clean+

To metanowce kl. 200/HHI(2022-2023) - armator Dynagas, zawiną w odstępie 4-ch dób: Clean Cajun/2 - ETA 16.03. i Clean Destiny/3 - ETA 20.03. Oba w czarterze Cheniere, oba z ładunkami z Sabine Pass. W swoich dotychczasowych 3-ch zawinięciach nie udowodniły swymi ładunkami swojej nominalnej pojemności:

sobota, 8 marca 2025

Al Hamla po raz 9-ty

Wytrwale „goni” wraz z Al Ghashamiya (ETA 28.03.) rekordzistów wśród Q-Flex w liczbie odwiedzin Zatoki Pomorskiej. Stał się 3-cim samodzielnie, a był w 4-ce 3-cich, ale to na krótko, za 3 tygodnie będzie do spółki z  Al Ghashamiya.

czwartek, 6 marca 2025

Po tym gdy gruchnęło …

[www.gasprocessingnews.com] 
Firma Venture Global LNG poinformowała, że ​​15 kwietnia rozpocznie działalność komercyjną w swoim zakładzie Calcasieu Pass w Luizjanie, około trzy lata* po wysłaniu pierwszej partii LNG, co doprowadziło do długotrwałego sporu z klientami. Firma poinformowała, że ​​jej stali klienci, w tym Shell i BP, zostali powiadomieni o rozpoczęciu działalności komercyjnej. Niepowodzenie Venture Global w przejściu na działalność komercyjną wiele lat po rozpoczęciu sprzedaży skroplonego gazu na rynku spot, doprowadziło do arbitrażu kontraktowego wniesionego przez niektórych największych światowych kupców LNG, w tym BP, Shell, Edison, Orlen  i Repsol.
Shell stwierdził, że przyjął to ogłoszenie z zadowoleniem, ale nie jest optymistycznie nastawiony. Shell powiedział, że od prawie trzech lat mówiono im, że dostawy z zakładu są w drodze. „Pozostajemy sceptyczni co do ich zamiaru wypełnienia obowiązku dostarczenia ładunków” - przekazał Shell w oświadczeniu dla Reuters.
Obiekt rozpocznie działalność kontraktową w ciągu 68 miesięcy od otrzymania zgody finansowej i pomimo znacznych skutków dwóch huraganów, pandemii COVID-19 i problemów produkcyjnych, poinformowała firma. „Dzięki tym wysiłkom możemy teraz dostarczać naszym długoterminowym klientom pełny 20-letni okres obowiązywania umowy na najtańszy LNG, zgodnie z obietnicą zawartą w naszych umowach” - poinformowało Venture Global w oświadczeniu.
[moje wytłuszczenia i podkreślenie]

wtorek, 4 marca 2025

Gruchnęło u nas tuż przed spotkaniem … w Owalu.

Prezes Orlenu 27.02.2025 r. poinformował na telekonferencji (chyba?) z okazji prezentacji wyników koncernu za IV kwartał 2024 roku, że narodowy koncern uzyskał informację o możliwości dostawy amerykańskiego LNG z terminala Calcasieu Pass firmy Venture Global, z precyzyjnie określoną datą na 23 kwietnia 2025 roku.

poniedziałek, 3 marca 2025

3-ci debiut pod rząd - Hellas Diana

134-ty debiutant w Gazoporcie: Hellas Diana (HSHI-03/2021)*, armator Latso LNG Marine, czarter Trafigura. Czy to zakup - import od Singapuru? Był to historycznie 15-ty ładunek dla nas z wytwórni Freeport, po załadunku 10-12.02. Hellas Diana uprzednio dowoził ładunki z Freeport do Milford Haven i Montoir - ewidentne spoty.

czwartek, 27 lutego 2025

Terminal Plaquemines cz. 2

[cz. 1]
Zestawienie 1-szych 10-ciu (z 11-tą - równoczesne dopłynięcie) wyekspediowanych i zrealizowanych(!)* spotów z nowego terminala Venture Global - odbyło się bez odbiorów przez kontraktowych długoterminowych klientów VG:

środa, 26 lutego 2025

Dwa zaćmienia (tylko jedno widoczne), czyli niebo w marcu 2025 r.

W marcu dni szybko się wydłużają. 1 marca Słońce świeci od 6:27 do 17:22, a 31 dnia tego miesiąca - od 6:19 do 19:14 (obliczenia wykonano dla Łodzi). Łatwo zauważyć, że zyskujemy zaledwie 8 minut rano i aż 112 minut wieczorem! Dlaczego? Przyczyną jest zmiana strefy czasowej. W niedzielę 30 marca o godzinie 2:00 przestawimy zegary na 3:00 i przejdziemy na czas letni, a to "opóźni" o godzinę zarówno wschód jak i zachód Gwiazdy Dziennej.

wtorek, 25 lutego 2025

Boja zwrotna!?

Poniżej zrzuty ekranu ze śladami marszrut SB Knutsen OAS, wraz z zaznaczonymi radykalnymi zmianami kusów - nawrotami dokonanymi w odstępie 28-miu dób i 21 h (23.01./h2100-21.02./h1800), na tym samym akwenie - na S od Kanału Mozambickiego, w połowie odległości: S skraj Madagaskaru i SE skraj Afryki - Port Elizabeth, na przybliżonej pozycji [29o39’S; 38o27’E]!

poniedziałek, 24 lutego 2025

sobota, 22 lutego 2025

155-ta dostawa katarska

Z Ras Laffan 22.02./h0630 wypłynął Al Ghashamiya z ETA 26.03. na redzie Skagen w celu przyjęcia pilota i ewentualnego bunkrowania. Czyli dostawa dla Świnoujścia typowo 4-ta katarska w I kw. roku.

czwartek, 20 lutego 2025

Takie sobie liczenie

Udostępnione od ponad ½ roku w [metanowce.go.yj.fr] tabelaryczne zestawienia danych dla Terminala Świnoujście, a dotyczące metanowców/dostaw/ładunków/wytwórców istotnie ułatwiają różne proste v skomplikowane analizy.

środa, 19 lutego 2025

Al Kharaitiyat po raz 6-ty

Dowiózł kolejny katarski ładunek (153), jako jedyny w II-2025. Podobnie było w I-2025 (Al Karaana). Jest to typowy rozkład dostaw katarskich w początkowych miesiącach roku. Ale te dwie dostawy rozdzielają aż 43 doby (zawinięcia 05.01./17.02.). Prawdopodobnie to efekt sporego ssania LNG przez Ś/DW. Już płynie 3-ci tegoroczny z Ras Laffan, ETA 03/04.03.- Al Hamla. Czy w III-2025 będą 2 dostawy, rozstrzygnie się w trakcie nadchodzących max 5-ciu dni.

piątek, 14 lutego 2025

Marvel Phoenix powtórnie

Raz za razem z dwoma dostawami spotowymi z Hackberry. Historycznie to 14 i 15-ty ładunek z tego terminala. W peletonie są: Ingleside x22; Melkoya x16; Hackberry x15; Calcasieu Pass i Freeport po 14. Czołówkę (2 terminale, razem 70% odebranych ład.) i outsiderów (7 term., 6% ład.), tu pomijam.

czwartek, 13 lutego 2025

Trumpizm = putinizm

Ukraino, za Krym, odbierz kacapom dostęp do Południowego Bałtyku i granicz z Litwą!

Wasz UOK!


Wacław Sałaban, 13.02.2025 rok.

środa, 12 lutego 2025

W trakcie trwania zamachu stanu w kraju!

Redagując wpis podsumowujący dostawę [338.] (9-tą tegoroczną i 1-szą po wieści o zamachu stanu!), tak mimochodem, zainaugurowałem podsumowywanie dokonań „naszych” LNGC XY Knutsen OAS.
Ma to też związek z równo 50-ma realizacjami tej „naszej” 4-ki (48 rozładowano +1 dopływa +1 wypłynął do?).
Stan rozładunków Świnoujście / inne terminale 12 : 37.

wtorek, 11 lutego 2025

poniedziałek, 10 lutego 2025

[338.], 9-ta tegoroczna i 1-sza po wieści o zamachu stanu!

5-te zawinięcie „naszego” GG Knutsen OAS, pomimo dość wczesnej awizacji, nie było precyzyjne co do ETA: 07(h0600)/08(h1500;1800;1930;2200)/09.02. Ostatecznie, to statkowe (głoszone przez AIS) było precyzyjne i pozbawione…chciejstwa: wejście 09.02./h0050! Wypłynął 10.02./h0720. Rozładował 1021 GWh. Poniżej ↓ dokonania „naszego” dla bezpieczeństwa narodowego!

sobota, 8 lutego 2025

8 lutego w naszej morskości to podła data

Mija 40 lat od katastrofy drobnicowca MS Busko Zdrój, który 08.02.1985 roku w trakcie sztormu na Morzu Północnym - w jego SE części, utracił stateczność w wyniku przesunięcia się ładunku, przewrócił się i błyskawicznie zatonął. Zginęło 24 członków polskiej załogi - 1 marynarz się uratował.

piątek, 7 lutego 2025

Aktualizacja statystyczna zawinięć Q-Flex do Europy i Turcji

Dwa lata temu (06.02.2023) zaprzestałem publikować (nie zaprzestałem obserwować i rejestrować) marszruty jednostek klasy Q-Flex do Europy i Turcji. Pretekstem była 500-na wysyłka od zaczątku archiwizowania tych wysyłek (19.02.2018).

wtorek, 4 lutego 2025

Petycja

[po lekturze petycji]

W poprzednim wpisie: Dodatkowe podsumowanie I-2025 + o II-2025 [03.02.2025/h1200] napisałem przypuszczenie ↓ w kontekście 8-miu dokonanych odb. LNG w I-2025 przez Terminal Świnoujście:

sobota, 1 lutego 2025

Aristarchos po raz 5-ty

„Ściga się” z Asklipios (był po raz 5-ty)! Ale za każdym razem dowoził ładunki w ramach kontraktu z Cheniere Marketing International; 4-krotnie z Sabine Pass + z Ingleside.

środa, 29 stycznia 2025

Czy „nasz” płynie do Ras Laffan? I spotka Al Hamla w drodze na Bałtyk?

W trakcie emocjonującego wyczekiwania na 8-my styczniowy odbiór dostawy LNG w Świnoujściu! Wraz z dylematami, czy Aristarchos:
- zdąży / nie zdąży, na 31.01./h0600 - przejęcie pilotów na redzie,
                                                [w historii term. Świnoujście nie przypominam sobie sytuacji opóźnienie w dopłynięciu LNGC]
- będzie / nie będzie opóź. wej. za sprawą złych war. hydrologicznych, obecnie prog. jest korzystna,
                                                [w ostatnich 3-ch miesiącach na 18 zawinięć było aż 6 opóźnień o 0,5-1,5 doby]
- zdąży / nie zdąży do 01.02./h0600 (koniec doby terminal.) przepompować 160 tys. kubików LNG,
                                                [ok. 1055 GWh to średnia z 4-ch dotychczasowych dowózek].
Dalej merytorycznie do tytułu wpisu.

poniedziałek, 27 stycznia 2025

GasLog Galveston wreszcie przypłynął do Świnoujścia

To 131-szy* debiut LNGC w Gazoporcie. Pływa w stałym czarterze dla Cheniere. Nie jest ostatnim z floty GasLog wśród pływających dla Cheniere i wreszcie debiutującym - jeszcze 2 inne nie były w Gazoporcie. Powstał w SHI ale jako kl.174 (nie 180 ze zwiększonym współczynnikiem napełnienia) i został oddany w I-2021.

niedziela, 26 stycznia 2025

Cóż za spotkanie!

Z Missisipi na Zatokę Meksykańską w odstępie 2h (h2340/23.01.- h0140/24.01.) wypłynęły dwie jednostki i obrały kurs na SSE.

Miesiąc krótki, ale spotkanie w Bliźniętach ciekawe

Wkrótce rozpocznie się najkrótszy miesiąc roku. Najefektowniejsze zjawisko astronomiczne czeka nas 9 lutego wieczorem. Zachęcamy do lektury tekstu o niebie w lutym 2025 roku.

piątek, 24 stycznia 2025

Niż Eowyn w środku zimy

Sytuacja baryczna na zachodnim skraju Europy w dniu 24.01.2025 roku. Średnio rozległy ale bardzo głęboki niż Eowyn, przemieszczający się na NE na północnowschodnim skraju Atlantyku, dotarł do Irlandii.

czwartek, 23 stycznia 2025

Asklipios po raz 5-ty

Za każdym razem z ładunkiem z Sabine Pass - po raz 4-ty z dostawą kontraktową. Przypomnę, swoim zawinięciem w I-2023 roku zainaugurował rozszerzenie kontraktu z Cheniere Marketing International ↓ (+ poz.208), z pocz. poziomu 0,13 mln t/r (2019-2022, łącznie 8 dost.) do 1,45 mln t/r.

środa, 22 stycznia 2025

BW Pavilion Aranda

Po realizacji dostawy do Rotterdamu i po 4-ch dobach szlajania się po Zatoce Meksykańskiej wpłynął 01.01. do Ingleside na załadunek. Wypłynął 04.01.
Do Świnoujścia wpłynął 19.01./h1515 z opóźnieniem ok. 30h - mgła. Ale pomimo jej trwania(!), zawinął pod presją czasu i dopływającej kolejnej dostawy…z przyśpieszonym zawinięciem (Asklipios ETA 21.01.). Wypłynął 20.01./h1630. Jeszcze nie tym razem mijanka … na tego samego pilota!
(pilot wyprowadzający LNGC po rozładunku, przesiada się przy pławie N1 na oczekujący na wejście LNGC z ładunkiem)

sobota, 18 stycznia 2025

Terminal Plaquemines

To 2-gi uruchomiony terminal LNG Venture Global. Pomimo propagandy o kolejnym krótkim czasie budowy (po faktycznie szybkiej realizacji Calcasieu Pass), został uruchomiony, tj. zakończył załadunek 1-szego ładunku, dopiero 26.12.2024 roku. Co daje min 1,5 roku opóźnienia! Początkowo deklarowano rozpoczęcie w 2023 r. realizacji z niego kilku zawartych kontraktów długoterminowych. Oczywiście, po całkowitym technicznym dokonaniu jego odbioru!   

czwartek, 16 stycznia 2025

GAIL Bhuwan

Metanowiec ze stoczni DSME/2021, o poj. nominalnej 180 tys. m3, pływa pod banderą Cypru, zarządzany jest przez MOL i zwozi LNG dla GAIL Limited - hinduskiej agencji rządowej, z Cove Point w ramach długoterminowego kontraktu z Dominion Energy. Jest „uwiązany” do wytwórni Cove Point.

sobota, 11 stycznia 2025

Rok bezużyteczności Kanału Sueskiego

W rocznicę bezradności międzynarodowej w kwestii bezużyteczności Kanału Sueskiego, został do Polski wyekspediowany 153-ci ładunek katarskiego LNG, jako 74-ta wysyłka do Europy wokół Afryki w tym czasie. Właśnie mija rok nastania bezużyteczności Kanału Sueskiego, tj. od 11.01.2024 roku.

wtorek, 7 stycznia 2025

Al Karaana zainaugurował w 2025 roku import z Kataru

Al Karaana zakomunikował port docelowy Świnoujście dopiero po minięciu Las Palmas. To 2-ga tak utajniona dostawa wokół Afryki z 73-ch wyekspediowanych z Ras Laffan do Europy w czasie bezużyteczności K. Sueskiego - 11.01. minie rok owej bezużyteczności! 1-szą utajnioną, aż do Cieśn. Kaletańskiej, była … historycznie 150-ta dostawa katarska dla Term. Świnoujście, realizowana przez Al Gharrafa - [327.].

sobota, 4 stycznia 2025

Marvel Phoenix z 1-szą dostawą w 2025 roku

Marvel Phoenix (więcej o tej nówce) po zał. w Hackberry 14-16.12. miał planowo zawinąć 01.01.2025 r. Podsztormowy wiatr z NW odroczył wejście o 1,5 doby do 02.01./h2020. Ale i tak było to historycznie najwcześniejsze zainaugurowanie noworocznego importu w Terminalu Świnoujście.

środa, 1 stycznia 2025

Nominalne wielkości zawartych kontraktów długoterminowych na import LNG

[wytwórca-sprzedawca-eksporter z terminala(i)                                                          =  wymiar kontraktów / formuła dostaw]