Dostawa z Ingleside po załadunku w dn. 24-25.03. To 6-ty debiut metanowca z 13-jednostkowej floty Flex+, zarazem ost. z pływających w czarterze Cheniere. Była to 13-ta* realizacja dost. przez tą flotę. Rok 2024 był bardzo ubogi w zawinięcia jednostek Flex+! Tylko jedno, przy 6-ciu w 2023 roku.
* 12 realizacji było z 2-ch wytwórni Cheniere: Sabine Pass x8 + Iglesied x4, oraz bardzo nietypowa przez Flex Aurora (debiut w VI-2022 ze [172.]), jako realizacja spotu od Venture Global z … Calcasieu Pass!!! Nie wiem na jakiej zasadzie jednostka będąca w stałym czarterze Cheniere, zrealizowała dla nas dostawę spotową od 3-go podmiotu? Pozostałe 12 takich dostaw z Calcasieu Pass w 2022 roku i w formule FOB, dokonały 2 metanowce po 6 realizacji, krótkookresowo wyczarterowane przez nas (PGNiG), tj. Maran Gas Apollonia i Golar Seal. Dostawa przez Flex Aurora nie była 1-szą i też nie ostatnią w owych 13-tu w 2022 roku. Była 3-cią.
Pobyt w Gazoporcie z cumowaniem przy nowym
stanowisku trwał od 12.04./h0830 do 13.04./h2100. Odebrano 1076 GWh. To
dostawa [352.] i 23-cia tegoroczna. 171-sza wytworzona w
USA, zarazem 23-cia z Ingleside. To 2-gi pod względem „pracowitości” dla
nas terminal w USA, po Sabine Pass x93!
Czy jest to już 11-ta tegoroczna dostawa w ramach
kontraktu z Cheniere Marketing International?
Możliwe ale wątpliwe. Typowo powinna być 7/8-mą
spośród 21 w roku. No chyba, że jest to … dogadane z CMI przyśpieszenie
tegorocznych realizacji, przed „nawałem” od … Venture Global.
Czy …dla bezpieczeństwa narodowego, w ramach fałszywej współpracy PGNiG/Orlen -
Venture Global, zakupiliśmy w cenie wolnorynkowej ładunek spotowy LNG z
nowego terminala Plaguemines, oraz 12.04. „naszym” LK Knutsen OAS odebraliśmy go od
wytwórcy-sprzedawcy-eksportera Venture Global, które rucha nas od
01.01.2023 r. na długoterminowym kontrakcie, uniemożliwiając odbiory z
terminala Calcasieu Pass (przepadło już min 50 ład.),a także roluje nas
na długoterminowej umowie z owego Plaguemines, od 01.01.2025 r.? Ewentualne ETA
28.04.
Podpisaniu tych kontraktów z Venture Global towarzyszył
towarzysz PAD, wcześniej podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP w
latach 2008-2010!
Obym
był zmuszony do wycofania tego wpisu, jako fake news-a, w sytuacji
nieprawdziwości lub przeinaczenia!
Wacław Sałaban, kwiecień 2025 roku.
PS „USA miotają się bez sensu w walce o dostęp do krytycznych minerałów” - Piotr Syryczyński.
Proszę poprawić zestawienie, dostawa 354. to kontraktowa od CMI - Aristarchos 22.04.
OdpowiedzUsuńKomentarz mylący, nie w tym miejscu. A skąd info że Aristarchos przyplynie do Świnoujścia. ? Potwierdzone to ?
OdpowiedzUsuń1 post to nie moja wiadomość ale dane od dyspozytora
OdpowiedzUsuńNo dopiero teraz u dyspozytora jest.wcześniej jeszcze nie było
UsuńSzanowny Panie Wacławie, jeżeli moje pytanie zadaję w nieodpowiednim miejscu przepraszam i proszę o usunięcie mojego wpisu. Mianowicie ww. wpisie na Pana Blogu znajduje się takie dość intrygujące zdanie: "[...] przed „nawałem” od … Venture Global" - czy dobrze rozumiem, że jest szansa, że dostawy w ramach kontraktu podpisane z ww. podmiotem przez "wybitnych" wybrańców ;) w końcu zaczną być realizowane i co najważniejsze DOSTARCZANE do Świnoujścia?
OdpowiedzUsuń1. Zbliża się do 2,5 roku (30 miesięcy) nierealizowania stałych kontraktów z Calcasieu Pass przez Venture Global - rolowanie od 01.01.2023 roku! Oczywiście, nie znam treści tego dyletancko podpisanego kontraktu, ale są źródła zapowiadające, że przekroczenie 2,5 lat (inne źródła: 3-ch lat) w rolowaniu stałych kontrahentów przez nieudostępnianie możliwości odbiorów (formuła FOB), da im możliwość … „wycofania się” z tych umów bez dodatkowych konsekwencji!
Usuń2. Chyba jesienią mają nastąpić wstępne rozstrzygnięcia arbitrażowe (?!).
3. Skończyła się definitywnie zima na północnej półkuli, tym samym światowe ceny spotów uległy obniżeniom, czyli zysk Venture Global na rolowaniu stałych klientów zmalał, a ryzyko ich reaktywności stale wzrasta.
+ trampizm Venture Global: „No to może dokonamy ostatecznego odbioru technicznego terminala Calcasieu Pass? A handel spotami w większym zakresie już realizuje Plaguemines - ok. 13-15 ładunków/miesiąc!”.
4. „DOSTARCZANIE” jest po naszej stronie (formuła FOB). I to jest nowość, gdyż dotychczasowe 2 kontrakty z QatarEnergy, 1 z Centrica (kto go pamięta?) i 1 z Cheniere Marketing International, są (+był) w formule DES.
Dziękuję za szersze przedstawienie kwestii tego jak wygląda sprawa realizacji kontraktu Venture Global. Pobieżnie przeglądając wczorajszego wieczoru internetowe, amerykańskie serwisy ekonomiczne przeczytałam, że z terminala Calcasieu Pass wyruszył pierwszy ładunek LNG dla BP, natomiast cargo dla Orlenu jest spodziewane w Świnoujściu pod koniec kwietnia. Życie pokaże ile w tych informacjach prawdy.
UsuńTak, płynie do nas ładunek z Calcasieu Pass z ETA 26.04., ale dostawę realizuje nie „nasz”(!), tylko Amberjack LNG pływający w stałym czarterze dla Total! To co płynie? Ładunek kontraktowy, czy spot odkupiony od Total?
UsuńW tym samym czasie z Plaguemines płynie „nasz” LK Knutsen OAS ze zbliżonym ETA 28.04. - dokąd?
Wracając jeszcze do formuły kupowania LNG przez Polskę to w moim subiektywnym odczuciu ktoś za formułę FOB przy konktrakcie z Global Energy powinien beknąć (chociaż wiemy jak to wygląda w naszym biednym kraju...). Jakby nie patrzeć taka forma dostawy stwarza duże pole do nadużyć i pokazania za przeproszeniem ..I.. odbiorcy, czego przecież już doświadczamy. Jest jakieś logiczne uzasadnienie czemu przy kontrakcie długoterminowym ktoś wybrał taką a nie inną formę dostawy (czyt. FOB zamiast DES), tym bardziej że od lat formuła dostaw realizowana przez Katar (DES) się sprawdza?
UsuńOd końca.
Usuń- nie tylko przez Katar, ale również realizowany kontrakt przez Cheniere Marketing International i to od II poł. 2019 - symboliczny wymiar, a od 2023 istotny (1,45 mln t/r).
- formuła FOB ma 1-ną olbrzymią zaletę: umożliwia bezproblemowy/bezkonfliktowy reeksport LNG w dowolne miejsce dla dowolnego wtórnego importera! Zmiana właściciela ładunku następuje na zaciskach przyłączy załadunkowych w terminalu wytwórczym eksportera. Dalej będąc już własnością importera, eksporter może pocałować się w … dupę! Niebagatelna zaleta/korzyść.
- kwestia oszczędności lub niby oszczędności na „własnym” transporcie jest dyskutowalna i m.in. zależy od … pory roku!
- formuła FOB jest też elastyczna w kwestii terminalu rozładunku, np. Świnoujście v Kłajpeda v przyszłe FSRU. DES jest sztywne - terminal odbiorczy jest na STAŁE zadeklarowany w kontrakcie!
- nie wiem, czy w owym czasie była możliwość zawarcia tych kontraktów w formule DES? Obecnie chyba tak, np. 1-2 lata temu taki kontrakt zawarli Brytole - Isle of Grain.
- sprostowanie: nie Global Energy, tylko VENTURE GLOBAL nas roluje i rucha!
Moja pomyłka z tym Global Energy - za dużo lektury amerykańskich portalii ekonomicznych jak na jeden dzień :) W odniesieniu do kontraktów typu FOB, to po za wymienionymi zaletami jest jednak istotna wada, tym bardziej jeżeli kontrakt ww formule zawieramy z nowym podmiotem. Mianowicie nie mamy żadnej gwarancji że znowu nie będziemy wydmuchani ;) przez kontrachenta tak jak ma to miejsce obecnie z Venture Global. Z perpsktywy czasu jaki minął od oddania terminalu LNG w Świnoujściu i zrealizowanych dostaw zarówno w ramach DES jak FOB, kontrakty na dostawy LNG w formule FOB bezpiecznie (jako tako), można byłoby zawierać z podmiotami z którymi dotychczasowa współpraca oraz dostawy przebiegały bez najmniejszych problemów. Nikt jednak nie daje nam gwarancji, że to co sprawdzało się wczoraj, będzie tak samo sprawdzać się jutro.
UsuńFormuły DES i FOB są handlowo równorzędne tzn. ani gorsza ani lepsza któraś. Ustawiają one sprzedawcę i kupującego w stosownych relacjach (prawach i obowiązkach), natomiast o jakości/skuteczności/bezproblemowości kontraktów decydują SZCZEGÓŁY kontraktowe, m.in. … kary, terminy, konsekwencje niedotrzymywania umowy lub jej fragmentów, a gdzieś tam jest … CENA!!!
UsuńZ naszej strony kontrakty podpisali naiwniacy i dyletanci, to szeroki efekt „collegium humanum”, poprzedzony: nie matura lecz chęć szczera zrobi z ciebie … „biznesmena”! Nastało od 2015 roku!!!
Kilkukrotnie w komentarzach podawałem swój „służbowy” @: fri@fri.info.pl .
UsuńAle było to już dawno - notabene, zbliża się 2000 komentarz na Morskości!!
I to własńie pod ten mechanizm FOB powstała " nasza" flotka, olrążająca sobie radośnie świat. Oczywiście nie cała 😁
OdpowiedzUsuńokrążająca , ( a te chyba mależałoby określić mianem krążowników ? 😁
Usuń