sobota, 22 lutego 2025

155-ta dostawa katarska

Z Ras Laffan 22.02./h0630 wypłynął Al Ghashamiya z ETA 26.03. na redzie Skagen w celu przyjęcia pilota i ewentualnego bunkrowania. Czyli dostawa dla Świnoujścia typowo 4-ta katarska w I kw. roku.

Ale będzie to szczególna dostawa katarska, za sprawą średniej ilości (= 5,00) zrealizowanych dostaw przypadających na 31 istniejących jednostek Q-Flex, a mających wyłączność na obsługę dowozową kontraktu w formule DES, do najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy.

ilości
      dowózek / Q-Flex - kolejność w chronologii „osiągnięcia” danego wyniku:

              1 / 1 - Al Thumama (ostatni debiutujący 04.09.2024)*
              2 / 4 - Murwab; Al Sahla; Al Rekayyat; Umm Al Amad
              3 / 6 - Onaiza; Al Kharsaah; Al Aamriya; Al Bahiya; Fraiha; Al Safliya

              4 / 5 - Al Ghariya; Al Sadd; Al Utouriya; Mesaimeer; Al Karaana
              5 / 1 - Al Gharrafa
              6 / 7 - Al Khuwair; Al Khattiya; Duhail; Al Shamal; Al Ruwais; Al Gattara; Al Kharaitiya
              7 / 1 - Al Sheehaniya

              8 / 2 - Tembek; Al Oraiq
              9 / 2 - Al Hamla; Al Ghashamiya (9-te realizacje w odstępie ok. 3-ch tygodni: ETA 06.03. i 28?.03.)
            10 / 2 - Al Nuaman; Al Huwaila

* rozłożenie debiutów Q-Flex w Świnoujściu w kolejnych latach: 2015x1 (Al Nuaman 11.12.2015) - 2016x3 - 2017x6 - 2018x10 (początek kontraktu Q-2) - 2019x4 - 2020x2 - 2021x1 - 2022x1 - 2023x2 - 2024x1.

Rozrzut ilościowy pobytów w Świnoujściu po Q-Flex jest znaczny, zwłaszcza w kontekście > 9-ciu lat realizacji kontraktu Q-1 (Q-2 od 2018 r.). Jest wyraźny podział na 3 grupy Q-Flex. Dwie skrajne to:
- często goszczące na Bałtyku (6 jednostek po 8÷10 zawinięć) - statystycznie prawie corocznie,
- sporadycznie odwiedzające Gazoport (11 Q-Flex po 1÷3 razy) - statystycznie max raz na 3 lata!
Trudno doszukać się jakiejś systematyczności, nawet z uwzględnieniem współudziałów operacyjno-zarządczych i właścicielskich poszczególnych jednostek (są one skomplikowane!). Tym bardziej, że w okresie prawie 10-ciu lat, rozłożenia czasowe zawinięć poszczególnych Q-Flex nie są regularne, a ich częstotliwości mocno oscylują od raz zarazem do … kilkuletniej niebytności. Dobór Q-Flex przez Nakilat odbywa się raczej na zasadzie: 1-szy dostępny do terminowego zrealizowania dostawy dla najbardziej odległego na NW stałego klienta!

310-ta dostawa katarska dająca średnią 10 realizacji na 31 Q-Flex, dopłynie na przełomie IX/X-2033 roku - za dwie olimpiady.
Przypominam, że koniec obu katarskich kontraktów nastąpi 30.06.2034 r.! Po 323 v 324-tej dostawie. Oczywiście, przy dalszej realizacji kontraktów (Q-1+2) w wymiarze liczby ładunków po 55 w kolejnych 3-leciach (18+18+19) = 5 mln ton/3 lata. Nadal nie jest wyjaśniony zeszłoroczny odbiór aż 20 dostaw!

Wacław Sałaban, luty 2025 roku.

PS Więcej o szczegółach 9-go zawiięcia Al Ghashamiya do Świno-cia, tj. o statystyce dokonań tego najpojemniejszego Q-Flex z rekordowymi ładunkami o średniej 1422,355 GWh (po 8 dowózkach), będzie w podsumowaniu jego 9-go pobytu w Gazoporcie. Ale można to już przeanalizować w  https://metanowce.go.yj.fr/ship_details.php?ship=Al+Ghashamiya.  

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,