poniedziałek, 3 lutego 2025

Dodatkowe podsumowanie I-2025 + o II-2025

Poza rekordem w ilości miesięcznych odbiorów, oraz z rekordowym łącznym importem LNG,
w styczniu było/były:

- 7 dostaw wytworzonych w USA (Sabine Pass x4; po 1 Hackberry; Cove Point; Ingleside) i 1-na z Kataru,
(nastąpiło radykalne wyprzedzenie w historycznej ilości dostaw z Kataru przez ładunki powstałe w USA, 151:152→152:159)
- 4 dostawy kontraktowe: od Cheniere Marketing International x3, od QatarEnergy x1,
(rekordowa ilość w miesiącu od CMI - jak w VII-2024, oraz typowo 1 ładunek w styczniu od QE - tak jest od 2017 roku!)
- 4 dostawy spotowe wytworzone (po x1) w: Hackberry; Sabine Pass; Cove Point; Ingleside,
- ciekawy ładunek: [333.] - GAIL Bhuwan z Cove Point o wymiarze energetycznym 1132 GWh, historycznie 2-gi największy dowieziony nie przez Q-Flex, pozostałe ładunki typowe i nieszczególne,
- 4 debiuty metanowców, ale nie jest to zrównanie do rekordów z IX-2023 i VI-2024 (po 4 debiuty). Rekord należy do tych poprzedzających miesięcy, gdyż to uprzednio następowało przy 6-ciu zawinięciach w miesiącu, a nie 8-miu!

Co w II-2025 roku?
Oby było 5 dostaw(?) przy 28-miu dobach!
Styczeń z 8-ma odbiorami był uzupełnieniem … XII-2024 do 6-ciu (tak jak było w X i XI-2024 po x6)), oraz uzupełnieniem …II-2025, też do 6-ciu(?)! Ale ewentualne 72 odbiory w 2025 r. (12x6) zależą od … Venture Global.
Kontraktowo powinno być: QE/18 + CMI/21 i VG 22 z Calcasieu Pass + (?) z Plaquemines. W sytuacji konsekwentnego nas rolowania, rok 2025 zamknie się ilością 60+ odbiorów - jak w latach 2023-2024.
I tu dodatkowo uwaga: gdyby(!) w kolejnych 11-tu miesiącach były następujące ilości dostaw: po 6 przez 8 miesięcy i po 5 w 3-ch, to rok 2025 zamknęła by … [400.] dostawa! Odbiorowo/terminalowo, noo …, jest to możliwe, ale czy zakupowo (32 spoty!), czy popytowo i czy magazynowo po V-2025?
Szczegółowo: w II-2025 będzie 1-na dost. z Kataru (też typowa ilość) - Al Kharaitiyat/6 ETA 17.02., raczej 2 ładunki od CMI (może 1?), oraz gówno od Venture Global + 2-3 spoty (zależne od ilości odbiorów od CMI) - 1 już płynie. Natomiast na początek III-2025 już płynie Q-Flex - Al Hamla/9.

Litewskie KN Energies (ex- Klaipėdos Nafta do 2024 r.) od zawsze upublicznia swój roczny plan (od X do IX) nominalnych odbiorów, wraz z jego na bieżąco aktualizacjami! Ale nie publikują wielkości faktycznie dokonanych odbiorów!
Nie liczmy w kwestiach zapowiedzi dostaw na Biuro Prasowe PGNiG! Ono ma problemy z rachowaniem nawet bieżących odbiorów - (ostatni przykład ↓). I nigdy BP PGNiG/Orlen nie otrząśnie się z 0-bajtka!

W ostatnich dniach stycznia, oficjalne źródło danych rozładunkowych w Terminalu Świnoujście,
Ilość LNG: przeładowanego na autocysterny, statki, wyładowanego z tankowców i zabunkrowanego
rozbudowało zestawienie owych danych o dwie kolumny!
Były:
                - Data [rrrr-mm-dd],
                - Rzeczywista ilość LNG przeładowanego na autocysterny [GWh/d],
                - Rzeczywista ilość LNG wyładowanego z tankowców [GWh/d],
dodatkowo są z rozróżnieniem operacji załadunkowych (!!!):
                - Rzeczywista ilość LNG przeładowanego na statki [GWh/d],
                - Rzeczywista ilość LNG zabunkrowanego [GWh/d].
Zostałem tym BARDZO zaskoczony - oczekiwałem utajnienia tych danych, po uruchomieniu 2-go stanowiska rozładunkowo-załadunkowo-przeładunkowo-bunkrowego w Terminalu Świnoujście! Uff… . Zaskoczenie, tym bardziej po zaniku w XII-2024 źródła zapowiedzi zawinięć firmowanego przez UM Sz.*

Wacław Sałaban, luty 2025 roku.

* Dokładnie 5 lat temu - 31.01.2020 roku, będąc na plaży Gazoportu i dokumentując fotograficznie [+ cz.1 / cz.2 / cz.3] pobyt Arctic Princess podczas rozładunku (po raz 4-ty, z [82.]/11-ta z Melkøya), zostałem „przypadkowo i mimochodem” poinformowany przez ochroniarzy Gazoportu (oddelegowanych i zmuszonych do spaceru kładem po plaży, do bliskiej obserwacji poczynań obcego!), że … już niedługo skończy się TO!
Wiosną 2020 roku zamknięto dostęp do plaży w Gazoporcie, a jesienią 2020 zamknięto wstęp na Falochron Centralny pod pretekstem rozbudowy Gazoportu!
W 2022 r. znacznie ograniczono działanie prywatnych stacji odbiorczych sygnałów AIS w Zatoce Pomorskiej. Zrobiono to też w Niemczech!
Natomiast, po odstawieniu do kąta granatnika w głównej komendzie policji w XII-2022, w IV-2023 zamknięto aleję Ku Morzu i obecnie funkcjonuje dla wybranych jako szosa Spieprzaj dziadu!
17.12.2024 padł w internecie Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego UM Sz.
W całym tym okresie 5-ciu lat, żadnej zmianie nie uległa polityka informacyjna PGNiG!!! - kupca, importera, przetwórcy, dystrybutora LNG/g.zm., z ambicjami bycia armatorem floty LNGC, reeksporterem LNG oraz światowym pośrednikiem handlowym. Tu jest CONSTANS.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,