środa, 29 stycznia 2025

Czy „nasz” płynie do Ras Laffan? I spotka Al Hamla w drodze na Bałtyk?

W trakcie emocjonującego wyczekiwania na 8-my styczniowy odbiór dostawy LNG w Świnoujściu! Wraz z dylematami, czy Aristarchos:
- zdąży / nie zdąży, na 31.01./h0600 - przejęcie pilotów na redzie,
                                                [w historii term. Świnoujście nie przypominam sobie sytuacji opóźnienie w dopłynięciu LNGC]
- będzie / nie będzie opóź. wej. za sprawą złych war. hydrologicznych, obecnie prog. jest korzystna,
                                                [w ostatnich 3-ch miesiącach na 18 zawinięć było aż 6 opóźnień o 0,5-1,5 doby]
- zdąży / nie zdąży do 01.02./h0600 (koniec doby terminal.) przepompować 160 tys. kubików LNG,
                                                [ok. 1055 GWh to średnia z 4-ch dotychczasowych dowózek].
Dalej merytorycznie do tytułu wpisu.

Od końca lata 2024 roku, dość często konwencjonalne i nowoczesne metanowce (z flot Celsius+; Clean+; Flex+) realizujące dostawy z Zatoki Meksykańskiej amerykańskiej [trumpizm!] na Daleki Wschód, w drodze powrotnej „zahaczają” o … Ras Laffan, by zrealizować katarską dostawę do Europy (Zeebrugge; Rotterdam; Milford Haven). Ostatnio taką powrotną dowózkę zrealizował Celsius Canberra do Milford Haven, a Clean Future rozpoczął realizację do Zeebrugge.
W ten sposób, sporadyczny ruch starawych Q-Flex dookoła Afryki, poza dostawami do Polski i Włoch (wyłącznie Rovigo), uległ całkowitemu zanikowi. Ostatnia taka realizacja odbyła się w V-VII 2024 do Fos-sur-Mer (Al Thumama). Więcej w Rok bezużyteczności Kanału Sueskiego.*

Czy SB Knutsen OAS dołączył do takiej logistyki? ↓

SB Knutsen OAS będąc w drodze powrotnej do Zatoki Meks(amer)ykańskiej, po rozładunku w Jokohamie dostawy z Darwin(!), z krótkimi postojami na redzie Singapuru i przy Mauritiusie, w połowie odległości od S skraju Madagaskaru i S skraju Afryki (Port Elizabeth) w dn. 23.01./h2100, … zawrócił na kontrkurs (z KDd = 250 na KDd = 070)! Po 2,5 dobach „wstecznej” żeglugi, przy SE Madagaskarze obrał kurs NNE. W całym tym czasie płynął nieśpiesznie 9-12 w. Ale jeśli na kursie jest Katar, to czemu Madagaskar opływał LB, a nie PB?    

Prawdopodobnie na Morzu Arabskim spotka się z Al Hamla/9 płynącym do Świnoujścia ze 154-tą dostawą katarską - z marcowym ETA.  

Która to będzie dostawa ogółem? Tego pewnie nawet PST-PGNiG Supply & Trading GmbH nie jest pewne!

Wacław Sałaban, koniec stycznia 2025 roku.

* Obecnie QatarEnergy ma w Europie długotrwałe zobowiązania kontraktowe wyłącznie z terminalami Rovigo/Adriatic LNG i Świnoujście. W czasie rocznej bezużyteczności Kanału Sueskiego od 10.01.2024 do teraz, do Rovigo wyekspediowano 52 ładunki, do Świnoujścia 22 i tylko 3 do wszystkich innych terminali europejskich (+ tureckich).   

1 komentarz:

  1. Która to będzie dostawa ogółem? Ano nie wiedzą. Coś trudno o spot teraz, bo jak dotąd na slot 3/4.02. nie ma ogłoszonej dostawy. Widać konkurencja o LNG w Europie rośnie.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,