W trakcie emocjonującego wyczekiwania na 8-my styczniowy
odbiór dostawy LNG w Świnoujściu! Wraz z dylematami, czy Aristarchos:
- zdąży / nie zdąży, na 31.01./h0600 - przejęcie
pilotów na redzie,
[w
historii term. Świnoujście nie przypominam sobie sytuacji opóźnienie w
dopłynięciu LNGC]
- będzie / nie będzie opóź. wej. za sprawą złych
war. hydrologicznych, obecnie prog. jest korzystna,
[w
ostatnich 3-ch miesiącach na 18 zawinięć było aż 6 opóźnień o 0,5-1,5 doby]
- zdąży / nie zdąży do 01.02./h0600 (koniec doby
terminal.) przepompować 160 tys. kubików LNG,
[ok.
1055 GWh to średnia z 4-ch dotychczasowych dowózek].
Dalej merytorycznie do tytułu wpisu.
Od końca lata 2024 roku, dość często konwencjonalne
i nowoczesne metanowce (z flot Celsius+; Clean+; Flex+) realizujące dostawy z
Zatoki Meksykańskiej amerykańskiej [trumpizm!] na Daleki Wschód,
w drodze powrotnej „zahaczają” o … Ras Laffan, by zrealizować katarską dostawę
do Europy (Zeebrugge; Rotterdam; Milford Haven). Ostatnio taką powrotną dowózkę
zrealizował Celsius Canberra do Milford Haven, a Clean Future rozpoczął
realizację do Zeebrugge.
W ten sposób, sporadyczny ruch starawych Q-Flex
dookoła Afryki, poza dostawami do Polski i Włoch (wyłącznie Rovigo), uległ
całkowitemu zanikowi. Ostatnia taka realizacja odbyła się w V-VII 2024 do
Fos-sur-Mer (Al Thumama). Więcej w Rok
bezużyteczności Kanału Sueskiego.*
Czy SB Knutsen OAS dołączył do takiej logistyki? ↓
SB
Knutsen OAS będąc w
drodze powrotnej do Zatoki Meks(amer)ykańskiej, po rozładunku w Jokohamie
dostawy z Darwin(!), z krótkimi postojami na redzie Singapuru i przy
Mauritiusie, w połowie odległości od S skraju Madagaskaru i S skraju Afryki
(Port Elizabeth) w dn. 23.01./h2100, … zawrócił na kontrkurs (z KDd = 250 na KDd
= 070)! Po 2,5 dobach „wstecznej” żeglugi, przy SE Madagaskarze obrał kurs NNE.
W całym tym czasie płynął nieśpiesznie 9-12 w. Ale jeśli na kursie jest Katar,
to czemu Madagaskar opływał LB, a nie PB?
Prawdopodobnie na Morzu Arabskim spotka się z Al Hamla/9 płynącym do Świnoujścia ze 154-tą dostawą katarską - z marcowym ETA.
Która to będzie dostawa ogółem? Tego pewnie nawet PST-PGNiG Supply & Trading GmbH nie jest pewne!
Wacław Sałaban, koniec stycznia 2025 roku.
Która to będzie dostawa ogółem? Ano nie wiedzą. Coś trudno o spot teraz, bo jak dotąd na slot 3/4.02. nie ma ogłoszonej dostawy. Widać konkurencja o LNG w Europie rośnie.
OdpowiedzUsuń