środa, 22 stycznia 2025

BW Pavilion Aranda

Po realizacji dostawy do Rotterdamu i po 4-ch dobach szlajania się po Zatoce Meksykańskiej wpłynął 01.01. do Ingleside na załadunek. Wypłynął 04.01.
Do Świnoujścia wpłynął 19.01./h1515 z opóźnieniem ok. 30h - mgła. Ale pomimo jej trwania(!), zawinął pod presją czasu i dopływającej kolejnej dostawy…z przyśpieszonym zawinięciem (Asklipios ETA 21.01.). Wypłynął 20.01./h1630. Jeszcze nie tym razem mijanka … na tego samego pilota!
(pilot wyprowadzający LNGC po rozładunku, przesiada się przy pławie N1 na oczekujący na wejście LNGC z ładunkiem)

Dostarczył ładunek spotowy 1067 GWh. Jako [334.] ogółem, 22-gi z Ingleside (2-gi terminal w USA pod względem zaangażowania w nasz import - Sabine Pass x82, na 156 załadowanych w USA przy 152-ch katarskich), 5-ty ładunek w styczniu (4-ty spot).

BW Pavilion Aranda - mgła. GAIL Bhuwan - powrót, oczywiście do Cove Point. Asklipios z przyśpieszonym ETA 21.01. Marvel Crane do Klajpedy z Hackberry. Venture Gator z 2-gim historycznym ładunkiem z Plaquemines, do Brunsbuttel. Przez Atlantyk płynie 3-ci (Isabella) i 4-ty ładunek (Flex Rainbow), a na załadunku Umm Ghuwailina - chiński wyrób metanowcowy. Jest to 2-ga jednostka powstała w ramach planu rozbudowy floty katarskiej o 128 LNGC. Są już 4 z ChRL.

Od 2-giej połowy XII, kolejne 7 dostaw dla Term. Świnoujście zostało wytworzonych przez 7 różnych terminali: Freeport/14 dotychczas odebranych, Melkøya/16, Hackberry/14, Ras Laffan/152, Sabine Pass/82, Cove Point/9, Ingleside/22. Dotychczas odbieraliśmy LNG z 14-tu terminali, w tym z 7 amerykańskich. Wśród tej 14-ki, 6 z liczbą wysyłek <5 (razem 11 dostaw). Czyli poza wymienionymi ↑ oraz wyróżnionymi ↑, nie ma jednego, tj. Calcasieu Pass!

Ale najistotniejszym w tym zawinięciu jest debiut 130-tego masowego metanowca w świnoujskim Gazoporcie, spośród chyba ok. 760-ciu pływających (w tym kilka jeszcze niezezłomowanych). 
To efekt m.in. ponad 2-letniego rolowania nas przez Venture Global w ramach długoterminowego kontraktu na odbiór LNG w Calcasieu Pass. Gdyby było rzetelnie i normalnie, to od >2-ch lat 3 „nasze” XY Knutsen OAS (4-ty jest zbędny!) krążyłyby w odstępie ok. 16,5 doby na trasie Calcasieu Pass ↔ Świnoujście. Co wykluczyłoby, bo byłyby zbędne, 21 debiutów w latach 2023-2024 (25 - liczone z 4-ma w I-2025 r., co daje debiut co miesiąc!), realizujących ówcześnie dowozy spotowe, ratujące naszą dupę przed … zimną wodą w kranie.

Konkretnie:
2023 - nominalnie: 62 ładunki (19xQE +21xCMI +22xVG)
         - były: 62 ładunki, w tym 22 spoty (9 debiutów) zamiast 22xVG.
2024 - nominalnie: 61 ładunków (18xQE +21xCMI +22xVG)
         - było: 61 ładunków, w tym 20 spotów (12 debiutów) +2xQE, zamiast 22xVG.
Razem: 42 spoty w tym 21 dostarczonych przez debiutujące LNGC(+4 debiuty ze spotami w I-2025).

Oczywiście bez trwałej przewały Veture Global, dla obserwatorów ruchu metanowców w Świnoujściu nastałaby spora NUDA. Zawinięcia 3-ch „naszych” przedzielane przez znane Q-Flex, oraz sporadycz-nie (coraz rzadziej) debiut LNGC pływającego w czarterze Cheniere. NUDA!
Czy w 2025 roku nastanie nudny model? Do połowy roku na pewno nie! A może zerwiemy ten trumposko-dudowski kontrakcik? Wtedy nadal będzie kontynuowany ciekawy ruch metanowców do Gazoportu. 

Na koniec pytanie do obserwatorów: który to seledynek odwiedził Gazoport?

Po oficjalnych zapowiedziach, I-2025 z 7-ma odbiorami [330.]÷[336.] zapowiada się jako miesiąc zrównujący się z rekordowym XII-2022 w tej kategorii. Ale nie dorówna jego wielkości importu w wymiarze energetycznym 7808 GWh. Osiągnie ok. 7700 GWh. Tą „małość” nie spowoduje fakt, że w XII-2022 były 2 spoty z Calcasieu Pass, natomiast w I-2025 brak (od >2-ch lat) kolejnych dostaw …kontraktowych od Venture Global, tj. 45-tej i 46-tej!  
W łącznym ujęciu wielkościowym (nie liczbowym odbiorów), decydująca jest ilość w tych miesiącach dostaw z Kataru (2:1) wśród 7-miu. Natomiast w debiutach metanowców jest 2:4 i też nie jest rekordem! Rekordowymi są IX-2023 i VI-2024 z 4-ma debiutami na 6 zawinięć.
Poza tym, kontraktowo to typowy styczeń: od QE 1 odbiór (tak od 2017 r.), od CMI x2 (od 3-ch lat) i NIC od Venture Global (3-ci rok). Dodatkowo aż +4 spoty. Ale COŚ ucieknie styczniowi!
Aktualizacja 22.01./1330: po oficjalnej zapowiedzi Aristarchos ETA 31.12., oraz po planowanym jego zawinięciu oraz rozładunku, powyższy akapit ulegnie istotnym zmianom i częściowej dezaktualizacji!

Wacław Sałaban, styczeń 2025 roku.

PS Zwracam uwagę (tak!) PGNiG/Orlen-owi, Terminalowi LNG, Gaz-System-owi, też ZMPSiŚ, a zwłaszcza, konkretnie Biuru Prasowemu PGNiG: nadciągająca na przełomie I/II dost. [337.] ogółem, będzie zawierała 400 000 000 000 kWh zaimportowaną drogą morską przez Terminal Świnoujście.
I nie jest istotne(!), ile to mln ton v kubików LNG, oraz nie istotne ile to mld kubików gazu ziemnego! ISTOTNE jest historyczne przekroczenie odbioru 400 TWh, gdyż LNG importujemy/kupujemy/ odbieramy/przetłaczamy/spalamy dla … kWh, a nie dla ton i kubików! Też płacimy za …kWh!
1 kWh gazu ziemnego, to ile to … ciepłej wody w kranie?

To trzeba mieć TUPET!!!
Aby chwalić się, że z Trumpem brało się udział w zawiązywaniu umów na eksport/import LNG z USA do kraju, w sytuacji już 3-go roku wyrolowania nas przez amerykański podmiot Venture Global, wraz z podkreślaniem, że się odwiedzało terminal … Sabine Pass!

Proporcja amerykańskich kontraktów realizowanych do nie realizowanych:
                                         1,45 mln t/r (od 01.01.2019) : 1,5 mln (brak 3-ci rok) +4 mln (od 01.01.2025)
                                                                                       [teraz każdy miesiąc bez realizacji, to brak 6,75 ładunku]
Na dzień 31.12.2024:
                          50 dostaw dostarczonych planowo : 44 ładunki nie udostępnione do odbioru
                                 Cheniere Marketing International - DES  Venture Global - FOB

Czy wśród podpisanych dekretów, poza ułaskawieniem i uwolnieniem bandziorów, wydał zgodę dla Venture Global, na nie realizowanie kontraktów długoterminowych z obu terminali (Calcasieu Pass + Plaquemines), i to niezależnie od ich końcowych odbiorów technicznych?

20.01.2025 roku nastał 47 Prezydent  1-szy Car Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

4 komentarze:

  1. Seledynek numer 6

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo nie zabrakło do pobicia rekordu wolumenu odebranych dostaw w jednym miesiącu z siedmioma dostawami tj grudnia 2022 , niestety się nie udało . Nadal mamy szansę na rekord ale przy 8 dostawach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie o tym we wpisie podsumowującym zawinięcie GasLog Galveston.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,