poniedziałek, 27 stycznia 2025

GasLog Galveston wreszcie przypłynął do Świnoujścia

To 131-szy* debiut LNGC w Gazoporcie. Pływa w stałym czarterze dla Cheniere. Nie jest ostatnim z floty GasLog wśród pływających dla Cheniere i wreszcie debiutującym - jeszcze 2 inne nie były w Gazoporcie. Powstał w SHI ale jako kl.174 (nie 180 ze zwiększonym współczynnikiem napełnienia) i został oddany w I-2021.

Wypłynął z Sabine Pass po załadunku 07-09.01., ale komunikat w AIS z portem docelowym +ETA nadał 2-3 doby później. Ale po wpłynięciu w La Manche … z jego oficjalną zapowiedzią przybycia były pewne jaja. Ostatecznie wszystko zostało wyklarowane na 1,5 doby przed zawinięciem.
Wpłynął 26.01./h0825. Wypłynął 27.01./h1125. Dostarczył ładunek 1076 GWh.

Poza debiutem, zrealizował dostawę: [336.] ogółem, to 7-ma w styczniu, 158-ma załadowana w USA, 84-ta z Sabine Pass (pozostałe 7 terminali w USA, liczone z nowym, wytworzyło dla nas tylko 74 ład.) i jest 2-gą w styczniu kontraktową od CMI.

Ten 7-my ładunek w styczniu planowo nie jest ostatnim: Aristarchos/5 ETA 31.01. Wejście ~h0830?
Oczywiście jest ryzyko opóźnienie wpłynięcia i nie zakończenia rozładunku do końca stycznia: tj. do h0600 w dniu 01.02.
Styczeń już zrównał rekord z XII-2022 r. w ilości dostaw miesięcznych, ale nie dorównał w wielkości miesięcznego importu, zabrakło tylko** 25 GWh, tj. 7808 w XII-2022 do 7783 w I-2025.
Styczeń też zrównał się w ilości debiutów w miesiącu z IX-2023 i VI-2024 - było 3x po 4. Ale rekord należy do poprzedzających miesięcy, gdyż to uprzednio następowało przy 6-ciu zawinięciach!

Jeśli zawinięcie i rozładunek Aristarchos/5 „zmieszczą się” w styczniu, będzie to rekordowy miesiąc:
- w ilości odebranych dostaw - 8!
- w wielkości miesięcznego importu >8800 GWh.

Niezależnie, czy będzie to odbiór styczniowy/lutowy, to w połowie rozładunku Aristarchos/5 nastąpi przekroczenie 400 000 000 000 kWh (400 TWh) łącznego importu LNG przez Terminal Świnoujście i nastąpi to po 9-ciu latach, 1-nym miesiącu i 3-ch tygodniach.
Poprzedzą to dwie inne równo liczbowe okoliczności, ale o ciut i sporo mniejszej precyzji wymiarowej!

Wacław Sałaban, koniec stycznia 2025 roku.

PS Do dzisiaj żaden QFlex nie wypłynął w kierunku Bałtyku po Al Kharaitiyat/6 (11.01.): Świnoujście ETA 17.02. Tym samym, 154-ta dostawa katarska będzie dopiero w III-2025 r. I raczej będzie to 3-ci miesiąc z solo dostawą z Ras Laffan. Generalnie, trwa ssanie katarskiego LNG na kierunku Ś+DW.

* przy okazji zawinięcia 131-go różnego masowego(!) metanowca do Gazoportu, pewne ujęcia statystyczne - wśród tych debiutów zaprezentowało się:
- 31 jedn. kl. Q-Flex - wszystkie powstałe. Niestety w planach rozbudowy floty QatarEnergy nie ma kontynuacji tej kl.LNGC!
- 124 metanowce powstały w 4-ch stoczniach południowokoreańskich: DSME x47; SHI x37; HHI x30; HSHI x10.
- 5 jednostek powstało w stoczniach japońskich (3 starawe + 2 nowoczesne).
- 1 starawa jednostka ze stoczni hiszpańskiej.
- 1-na to chiński wyrób metanowcowo podobny.

** Zadecydowały następujące czynniki:
(+) przy 1 dost. z Kataru w I-2025, były 2 dost. w XII-2022 ale (-) 1 była b.mała ([201.]/1367 GWh, 3-cia najmniejsza Q-Flex),
i to pomimo „neutralizacji” 2:1 dostaw katarskich, wielkością ładunków wśród dostaw metanowcami konwencjonalnymi:
(-) 2 spoty <1000 GWh w XII-2022 i (+) 4 spoty >1050 w I-2025, w tym 2-gi największy ład. konwencjonalnym LNGC ([333.]/1132 GWh). Mimo tego, 25 GWh nadwyżki jest w XII-2022 roku. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,