To 2-gi uruchomiony terminal LNG Venture Global. Pomimo propagandy o kolejnym krótkim czasie budowy (po faktycznie szybkiej realizacji Calcasieu Pass), został uruchomiony, tj. zakończył załadunek 1-szego ładunku, dopiero 26.12.2024 roku. Co daje min 1,5 roku opóźnienia! Początkowo deklarowano rozpoczęcie w 2023 r. realizacji z niego kilku zawartych kontraktów długoterminowych. Oczywiście, po całkowitym technicznym dokonaniu jego odbioru!
Terminal Plaquemines wyekspediował już 4 ładunki:
metanowiec załadunek
terminal odbiorczy
rozładunek
1. Veture Bayou 18.11.-26.12.2024 Wilhelmshaven - Hoegh Esperanza 09-11.01.
2. Veture Gator 27.12.2024 -05.01. Brunsbuttel - Hoegh Gannet 19-??.01.
3. Isabella 11-15.01. Livorno - Toscana ETA 27.01.
4. Flex Rainbow 15-18.01. ? ETA 04.02.
5. Umm Ghuwailina 18-??.01. ?
[poz. 1-2 metanowce Venture Global,
poz. 5, to chiński wyrób metanowcowy. Jest to 2-ga
jedn. powstała w ramach planu rozbudowy floty katarskiej o 128 LNGC]
(aktualizacja 19.01.)
Ciekawostki nawigacyjne związane z lokalizacją
terminalu Plaquemines na Missisipi:
-
współrzędne geograficzne [29o 36,4’ N; 89o 53,0 W].
- tj. >70 Mm od główek wejściowych z Zatoki
Meksykańskiej w deltę Missisipi, czyli w 2/3 odległości do Nowego Orleanu.
- w konsekwencji, specyfiką tego terminala jest bardzo
długi czas żeglugi podczas zawijania/ wypływania, oraz nawigowania w wąskim
przejściu (min 6h wpływanie / min 5h wypływanie).
Dopływanie z redy (pława N1) do świnoujskiego Gazoportu
torem wodnym trwa ok. 3h.
- w sytuacji równoczesnego wyj./wej., LNGC mijają
się na Missisipi, w połowie wąskiego przejścia.
- stanowisko cumowania jest na prawym (południowym)
brzegu Missisipi. Dotychczasowe cumowania metanowców dokonywano LB(?!) ↓, czyli
bez odwrócenia jednostek w kierunku wyjścia. Tym samym po załadunku, dopiero
wtedy, po odcumowaniu oraz odpłynięciu w górę Missisipi na ok. 1 Mm, dokonywano
obrotu załadowanego metanowca i ostatecznie obierano kurs na wyjście. Dziwne.
Jak się to ma do ewentualnej potrzeby natychmiastowego odcumowania metanowca i jego odpłynięcia z terminala na stosowną dla zagrożenia odległość? Czy dymiący/„żarzący się”/płonący i ostatecznie wybuchający metanowiec będzie odholowywany do Nowego Orleanu? Nie jest to odosobniony zwyczaj manewrowy. Występuje też w kluczowym terminalu odbiorczym w Ameryce Południowej. Natomiast nie ma takiego „zwyczaju” w terminalach europejskich.
Dlaczego tyle piszę o tym terminalu?
Gdyż mamy zawarty z Venture Global długoterminowy
kontrakt (20 lat) na odbiór w tym terminalu (formuła FOB) po 4 mln
ton rocznie „naszymi” metanowcami. PGNiG/Orlen jest głównym klientem! To
ok. 59 ładunków LNGC kl. 174-HHI/HSHI. Oczywiście, jeśli ów kontrakt
będzie obowiązujący - nie zostanie … zerwany(?)!
Ostatnio Venture Global zakomunikowało, że groźba
odbiorów LNG z Plaquemines przez kontraktowych klientów, tj. PGNiG/Orlen,
Sinopec, CNOOC, Shell, BP, EDF nastąpi w połowie 2027 r.
Wacław Sałaban, styczeń 2025 roku.
PS Tanais (IMO 6721008, 45x8 m, max 3 m) utknął 13.01. (do 17.01.) w przekopie Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany, tj. w kanale Nowy Świat (!), w efekcie cofki i silnego wiatru oraz jego niekorzystnego kierunku, tzn. za sprawą … siły wyższej! Czyli nie wina Tuska! Ufff … Urząd Morski w Gdyni to zakomunikował!
Kontrakt z VG to 5.5 mln t/r czyli do 1.01.25 nabiło na liczniku 160 nieodebranych "naszych" (pomijalna ilość z przed 1.01.2023)a dobije -z tego co Pan pisze- jeszcze 200 do "otwarcia" .To oczywiste .że nikt tego nie nadrobi bo nie jest w stanie. Zna Pan może przypadki wyroków z podobnych spraw? Patrząc na firmy które Pan wymienił (Sinopec, CNOOC, Shell, BP, EDF)(PGNiG to mały pionek) oni prędzej ogłoszą upadłość żeby się pozbyć problemu .
OdpowiedzUsuńKilka innych ujęć.
UsuńJa zaległości kontraktowe liczę od momentów faktycznego uruchomienia produkcji w obu terminalach.
Nie istnieje problem „nadrobienia”, gdyż w formule FOB płaci się za odebrane dostawy. Pomijam kwestię kosztów zabezpieczeń bankowych za przyszłe płatności w takich kontraktach - za mało wiem o tym.
Również nie znam odpowiedzi do kiedy będą obowiązywać te 2 kontrakty. Czy umowy zawierają daty końcowe, czy mają wymiar np. „przez 20 lat od rozpoczęcia odbiorów”.
Też pomijam kwestię wyroków w podobnych sprawach - nie znam, ale pojęcie sprawiedliwości w kwestiach konfliktów pomiędzy podmiotami międzynarodowymi NIE istnieje.
Największy nominał kontraktowy z Plaquemines ma PGNiG (4 mln t/r), pozostali klienci mają po 1-2 mln. To ukazuje wymiar naszego wyruchania.
W zakresie kontraktów wyjaśniam (szerzej jest na moich dwóch publikacjach na wysokienapiecie.pl) . Kontrakty z VG zawierają klauzule, iż wchodzą w życie z danym odbiorcą dopiero po całkowitym uruchomieniu terminala. Prawdopodobnie w kontrakcie jest klauzula, iż jeśli "formalne uruchomienie" nie będzie po czasie X (ileś miesięcy) od pierwszego ładunku czy np. od decyzji FERC zezwalającej na uruchomienie to odbiorca ma prawo zrezygnować z odbiorów i kontraktu całkowicie. Ale przez czas "rozruchu" a to może trwać pewnie i trzy lata odbiorcy nie mają żadnych praw a VG sprzedaje sobie na spot ładunki (zwykle po cenie holenderska cena za giełdzie za trzy-cztery tygodnie minus pewna kwota). Wszyscy duzi odbiorcy VG na kontraktach z Calcasieu Pass poszli do sądu ale nie wygrają bo podpisali takie kontrakty (z wyjątkiem włoskich i chińskich odbiorców bo ci sobie zagwarantowali gaz z rozruchu także ale w nieco innej formule cenowej). Jednak z powodu tej sytuacji od lipca 2023 nikt rozsądny nie podpisał nowych kontraktów z VG a VG nie mając 100 % pieniążków na dokończenie tego drugiego terminala poszło na giełdę po pieniążki od nowych akcjonariuszy (co pewnie im się uda).
UsuńVenture Gator do Brunsbuttel, Isabella do Fsru Toscana
OdpowiedzUsuńDzięki. Aktualizacja ↑.
OdpowiedzUsuńMały offtopic, zobaczcie na nazwę tej jednostki imo 9403310
OdpowiedzUsuńDziękuję!!! Wykorzystam!
UsuńNastępny w kolejce do załadunku 9862487 DIAMOND METROPOLIS
OdpowiedzUsuńWszystko zależy od tego jak fani i Pan się tym zajmą, ale proponuję ten post wrzucić do 'strony i zestawienia' albo zrobić coś podobnego o całym VG przynajmniej do czasu startu kontraktu. Proponuję też tytuł zestawienia: "poziom w........a nas przez VG" może nawet z licznikiem nieodebranych dostaw choć to akurat trudno było by to zrobić bo nie wiadomo które z dostaw z przed 2023 były awansem z kontraktu a co do reszty chyba tylko średnia np.365/liczbę statków jest jako tako sensowna.
OdpowiedzUsuń1. Pomysłów „ci u nas dostatek”. Zapraszam do obserwacji Plaquemines. Ja swoją - terminala Calcasieu Pass, zakończyłem po roku na: 115. Maran Gas Olimpias 18-20.02. - Wilhelmshaven 11-12.03.2023. Dane z tej obserwacji są niepublikowane, ale były udostępniane osobom zainteresowanym.
Usuń2. Liczenie "poziomu wyruchania nas przez VG" od 01.01.2025 roku nadal jest proste:
Rocznie = 22/CaPa + 59/Plaq = I kw. po 6 w miesiącu + kolejne miesiące po 7.
3. Początkowo zakładałem, że 13 odbiorów w Calcasieu Pass w 2022 roku, było awansem! Obecnie mam przekonanie, że były spotami „przedkontraktowymi” w okresie faktycznego rozruchu - rok 2022!!!
Licząc po prostu 365/22 +365/59 =na dzisiaj "wypłynęło" z usa 147 "naszych" licząc (w co nie wierzę) ,że "wypływały" co równy czas dla każdego z terminali od 1.01.2023
UsuńPytanie tylko czy to co Pan pisał o kontraktach w formule FOB (zaczynają się w momencie odbioru pierwszego statku a nie z jakąś datą)jest prawdą wtedy moje wyliczenia są potrzebne tylko tym co wróżą ceny za np.20 lat i "wiedzą" że teraz byśmy zyskali a potem stracimy
UsuńJeszcze RAZ.
UsuńAd 2. Zapis „Rocznie = 22/CaPa + 59/Plaq = I kw. po 6 w miesiącu + kolejne miesiące po 7.” Oznacza że, od 01.01.2025 roku, roczna wielkość obu kontraktów ma wymiar 22-ch ładunków z Calcasieu Pass + 59 ładunków z Plaquemines, co korzystnie dla eksportera, można rozpisać po miesiącach: 6 ładunków w styczniu, 6 w II, 6 w III, 7 w IV, 7 w V, … , 7 w XII. Model rytmicznych odbiorów (!) i rytmicznych rozładunków dostaw z tych 2-ch terminali! W 3-ch tych terminalach odbywają się planowe przeglądy techniczne/remonty!
Czyli licząc nasze STATYSTYCZNE wyruchanie np. na koniec maja za rok 2025, będzie ono wynosiło 32 ładunki (6+6+6+7+7). JASNE? Zbędny jest „licznik nieodebranych dostaw”.
W przypadku chęci wyliczania całościowego braku dostaw na koniec V-2025, należy dodać 22 dostawy brakujące w 2023 i 22 brakujące w 2024 roku. Razem 76 (22+22+32) na koniec V-2025. JASNE?
Oba kontrakty mają wymiar roczny, tj. 1,5 i 4 mln ton w roku, co z dużą dokładnością ma wymiar: 22 + 59 ładunków, w okresie 01.01.-31.12. danego roku. Natomiast daty ich odbiorów są ustalane w formie prawdopodobnie planu rocznego(?) ze stosownym wyprzedzeniem i z pewną tolerancją czasową tych dat (np. pogoda). To nie jest komunikacja autobusowa/tramwajowa/kolejowa/lotnicza! I jeszcze jedna zasada generalna: to nie terminal czeka na statek, tylko statek czeka na gotowość terminala na załadunek/wyładunek! We wspólnym interesie jest planowy, terminowy i szybki załadunek/wyładunek.
Teoretycznie, jeśli śledzenie plaquemines zafunkcjonuje tak jak to zakładałem to mógłbym uruchomić takie śledzenie na wszystkie terminale amerykańskie i nawet teroretycznie z opcją informującą gdzie dany ładunek trafił, ale ....czy jest sens na coś takiego ? Pewnie gdzieś jest taki " wariat" co ma zebrane wszystkie ładunki wyekspediowane przez wszystkie te terminale od momentu powstania lub przekształcenia z importowych w eksportowe
OdpowiedzUsuńGhuwailina właśnie ogłosił w ais NW Europe eta 05.02
OdpowiedzUsuńA teraz poprawili to na Montoir, France
UsuńW temacie Usa i ichniejszych tetminali eksportowych warto zerknąć tu
OdpowiedzUsuńhttps://www.eia.gov/dnav/ng/ng_move_poe2_a_EPG0_ENG_Mmcf_a.htm
Niestety wolumeny w Mmcf, a nie w TWh (GWh)
Zaskoczyli mnie tym Bw Lilac
OdpowiedzUsuńKręcił kółka z dala od redy a na redzie został Metropolis
ISABELLA jednak nie do Włoch. Aktualnie jego pozycja to
OdpowiedzUsuń47.2733 N / 8.3825 W
Dzięki. Obserwuję. Nie robię już korekt we wpisie.
UsuńPo dotarciu 10-tego spotu do odniorcy, zamieszczę podsumowanie.
Flex Rainbow zmienił swoje eta na .... 5.05 !
OdpowiedzUsuń