sobota, 18 stycznia 2025

Terminal Plaquemines

To 2-gi uruchomiony terminal LNG Venture Global. Pomimo propagandy o kolejnym krótkim czasie budowy (po faktycznie szybkiej realizacji Calcasieu Pass), został uruchomiony, tj. zakończył załadunek 1-szego ładunku, dopiero 26.12.2024 roku. Co daje min 1,5 roku opóźnienia! Początkowo deklarowano rozpoczęcie w 2023 r. realizacji z niego kilku zawartych kontraktów długoterminowych. Oczywiście, po całkowitym technicznym dokonaniu jego odbioru!   

Terminal Plaquemines wyekspediował już 4 ładunki:
     metanowiec                             załadunek      terminal odbiorczy                                           rozładunek
1. Veture Bayou  18.11.-26.12.2024   Wilhelmshaven - Hoegh Esperanza   09-11.01.
2. Veture Gator   27.12.2024 -05.01.  Brunsbuttel - Hoegh Gannet              19-??.01.
3. Isabella                           11-15.01.  Livorno - Toscana                             ETA 27.01.
4. Flex Rainbow                 15-18.01.                                                        ETA 04.02.
5. Umm Ghuwailina           18-??.01.              ?
[poz. 1-2 metanowce Venture Global,
poz. 5, to chiński wyrób metanowcowy. Jest to 2-ga jedn. powstała w ramach planu rozbudowy floty katarskiej o 128 LNGC]
(aktualizacja 19.01.)

Ciekawostki nawigacyjne związane z lokalizacją terminalu Plaquemines na Missisipi:
-  współrzędne geograficzne [29o 36,4’ N; 89o 53,0 W].
- tj. >70 Mm od główek wejściowych z Zatoki Meksykańskiej w deltę Missisipi, czyli w 2/3 odległości do Nowego Orleanu.
- w konsekwencji, specyfiką tego terminala jest bardzo długi czas żeglugi podczas zawijania/ wypływania, oraz nawigowania w wąskim przejściu (min 6h wpływanie / min 5h wypływanie).
Dopływanie z redy (pława N1) do świnoujskiego Gazoportu torem wodnym trwa ok. 3h.
- w sytuacji równoczesnego wyj./wej., LNGC mijają się na Missisipi, w połowie wąskiego przejścia. 
- stanowisko cumowania jest na prawym (południowym) brzegu Missisipi. Dotychczasowe cumowania metanowców dokonywano LB(?!) ↓, czyli bez odwrócenia jednostek w kierunku wyjścia. Tym samym po załadunku, dopiero wtedy, po odcumowaniu oraz odpłynięciu w górę Missisipi na ok. 1 Mm, dokonywano obrotu załadowanego metanowca i ostatecznie obierano kurs na wyjście. Dziwne.

Jak się to ma do ewentualnej potrzeby natychmiastowego odcumowania metanowca i jego odpłynięcia z terminala na stosowną dla zagrożenia odległość? Czy dymiący/„żarzący się”/płonący i ostatecznie wybuchający metanowiec będzie odholowywany do Nowego Orleanu? Nie jest to odosobniony zwyczaj manewrowy. Występuje też w kluczowym terminalu odbiorczym w Ameryce Południowej. Natomiast nie ma takiego „zwyczaju” w terminalach europejskich.

Dlaczego tyle piszę o tym terminalu?
Gdyż mamy zawarty z Venture Global długoterminowy kontrakt (20 lat) na odbiór w tym terminalu (formuła FOB) po 4 mln ton rocznie „naszymi” metanowcami. PGNiG/Orlen jest głównym klientem! To ok. 59 ładunków LNGC kl. 174-HHI/HSHI. Oczywiście, jeśli ów kontrakt będzie obowiązujący - nie zostanie … zerwany(?)!
Ostatnio Venture Global zakomunikowało, że groźba odbiorów LNG z Plaquemines przez kontraktowych klientów, tj. PGNiG/Orlen, Sinopec, CNOOC, Shell, BP, EDF nastąpi w połowie 2027 r.

Wacław Sałaban, styczeń 2025 roku.

PS Tanais (IMO 6721008, 45x8 m, max 3 m) utknął 13.01. (do 17.01.) w przekopie Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany, tj. w kanale Nowy Świat (!), w efekcie cofki i silnego wiatru oraz jego niekorzystnego kierunku, tzn. za sprawą … siły wyższej! Czyli nie wina Tuska! Ufff … Urząd Morski w Gdyni to zakomunikował!

21 komentarzy:

  1. Kontrakt z VG to 5.5 mln t/r czyli do 1.01.25 nabiło na liczniku 160 nieodebranych "naszych" (pomijalna ilość z przed 1.01.2023)a dobije -z tego co Pan pisze- jeszcze 200 do "otwarcia" .To oczywiste .że nikt tego nie nadrobi bo nie jest w stanie. Zna Pan może przypadki wyroków z podobnych spraw? Patrząc na firmy które Pan wymienił (Sinopec, CNOOC, Shell, BP, EDF)(PGNiG to mały pionek) oni prędzej ogłoszą upadłość żeby się pozbyć problemu .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka innych ujęć.
      Ja zaległości kontraktowe liczę od momentów faktycznego uruchomienia produkcji w obu terminalach.
      Nie istnieje problem „nadrobienia”, gdyż w formule FOB płaci się za odebrane dostawy. Pomijam kwestię kosztów zabezpieczeń bankowych za przyszłe płatności w takich kontraktach - za mało wiem o tym.
      Również nie znam odpowiedzi do kiedy będą obowiązywać te 2 kontrakty. Czy umowy zawierają daty końcowe, czy mają wymiar np. „przez 20 lat od rozpoczęcia odbiorów”.
      Też pomijam kwestię wyroków w podobnych sprawach - nie znam, ale pojęcie sprawiedliwości w kwestiach konfliktów pomiędzy podmiotami międzynarodowymi NIE istnieje.
      Największy nominał kontraktowy z Plaquemines ma PGNiG (4 mln t/r), pozostali klienci mają po 1-2 mln. To ukazuje wymiar naszego wyruchania.

      Usuń
    2. W zakresie kontraktów wyjaśniam (szerzej jest na moich dwóch publikacjach na wysokienapiecie.pl) . Kontrakty z VG zawierają klauzule, iż wchodzą w życie z danym odbiorcą dopiero po całkowitym uruchomieniu terminala. Prawdopodobnie w kontrakcie jest klauzula, iż jeśli "formalne uruchomienie" nie będzie po czasie X (ileś miesięcy) od pierwszego ładunku czy np. od decyzji FERC zezwalającej na uruchomienie to odbiorca ma prawo zrezygnować z odbiorów i kontraktu całkowicie. Ale przez czas "rozruchu" a to może trwać pewnie i trzy lata odbiorcy nie mają żadnych praw a VG sprzedaje sobie na spot ładunki (zwykle po cenie holenderska cena za giełdzie za trzy-cztery tygodnie minus pewna kwota). Wszyscy duzi odbiorcy VG na kontraktach z Calcasieu Pass poszli do sądu ale nie wygrają bo podpisali takie kontrakty (z wyjątkiem włoskich i chińskich odbiorców bo ci sobie zagwarantowali gaz z rozruchu także ale w nieco innej formule cenowej). Jednak z powodu tej sytuacji od lipca 2023 nikt rozsądny nie podpisał nowych kontraktów z VG a VG nie mając 100 % pieniążków na dokończenie tego drugiego terminala poszło na giełdę po pieniążki od nowych akcjonariuszy (co pewnie im się uda).

      Usuń
  2. Venture Gator do Brunsbuttel, Isabella do Fsru Toscana

    OdpowiedzUsuń
  3. Mały offtopic, zobaczcie na nazwę tej jednostki imo 9403310

    OdpowiedzUsuń
  4. Następny w kolejce do załadunku 9862487 DIAMOND METROPOLIS

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko zależy od tego jak fani i Pan się tym zajmą, ale proponuję ten post wrzucić do 'strony i zestawienia' albo zrobić coś podobnego o całym VG przynajmniej do czasu startu kontraktu. Proponuję też tytuł zestawienia: "poziom w........a nas przez VG" może nawet z licznikiem nieodebranych dostaw choć to akurat trudno było by to zrobić bo nie wiadomo które z dostaw z przed 2023 były awansem z kontraktu a co do reszty chyba tylko średnia np.365/liczbę statków jest jako tako sensowna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. Pomysłów „ci u nas dostatek”. Zapraszam do obserwacji Plaquemines. Ja swoją - terminala Calcasieu Pass, zakończyłem po roku na: 115. Maran Gas Olimpias 18-20.02. - Wilhelmshaven 11-12.03.2023. Dane z tej obserwacji są niepublikowane, ale były udostępniane osobom zainteresowanym.
      2. Liczenie "poziomu wyruchania nas przez VG" od 01.01.2025 roku nadal jest proste:
      Rocznie = 22/CaPa + 59/Plaq = I kw. po 6 w miesiącu + kolejne miesiące po 7.
      3. Początkowo zakładałem, że 13 odbiorów w Calcasieu Pass w 2022 roku, było awansem! Obecnie mam przekonanie, że były spotami „przedkontraktowymi” w okresie faktycznego rozruchu - rok 2022!!!

      Usuń
    2. Licząc po prostu 365/22 +365/59 =na dzisiaj "wypłynęło" z usa 147 "naszych" licząc (w co nie wierzę) ,że "wypływały" co równy czas dla każdego z terminali od 1.01.2023

      Usuń
    3. Pytanie tylko czy to co Pan pisał o kontraktach w formule FOB (zaczynają się w momencie odbioru pierwszego statku a nie z jakąś datą)jest prawdą wtedy moje wyliczenia są potrzebne tylko tym co wróżą ceny za np.20 lat i "wiedzą" że teraz byśmy zyskali a potem stracimy

      Usuń
    4. Jeszcze RAZ.
      Ad 2. Zapis „Rocznie = 22/CaPa + 59/Plaq = I kw. po 6 w miesiącu + kolejne miesiące po 7.” Oznacza że, od 01.01.2025 roku, roczna wielkość obu kontraktów ma wymiar 22-ch ładunków z Calcasieu Pass + 59 ładunków z Plaquemines, co korzystnie dla eksportera, można rozpisać po miesiącach: 6 ładunków w styczniu, 6 w II, 6 w III, 7 w IV, 7 w V, … , 7 w XII. Model rytmicznych odbiorów (!) i rytmicznych rozładunków dostaw z tych 2-ch terminali! W 3-ch tych terminalach odbywają się planowe przeglądy techniczne/remonty!
      Czyli licząc nasze STATYSTYCZNE wyruchanie np. na koniec maja za rok 2025, będzie ono wynosiło 32 ładunki (6+6+6+7+7). JASNE? Zbędny jest „licznik nieodebranych dostaw”.
      W przypadku chęci wyliczania całościowego braku dostaw na koniec V-2025, należy dodać 22 dostawy brakujące w 2023 i 22 brakujące w 2024 roku. Razem 76 (22+22+32) na koniec V-2025. JASNE?

      Oba kontrakty mają wymiar roczny, tj. 1,5 i 4 mln ton w roku, co z dużą dokładnością ma wymiar: 22 + 59 ładunków, w okresie 01.01.-31.12. danego roku. Natomiast daty ich odbiorów są ustalane w formie prawdopodobnie planu rocznego(?) ze stosownym wyprzedzeniem i z pewną tolerancją czasową tych dat (np. pogoda). To nie jest komunikacja autobusowa/tramwajowa/kolejowa/lotnicza! I jeszcze jedna zasada generalna: to nie terminal czeka na statek, tylko statek czeka na gotowość terminala na załadunek/wyładunek! We wspólnym interesie jest planowy, terminowy i szybki załadunek/wyładunek.

      Usuń
  6. Teoretycznie, jeśli śledzenie plaquemines zafunkcjonuje tak jak to zakładałem to mógłbym uruchomić takie śledzenie na wszystkie terminale amerykańskie i nawet teroretycznie z opcją informującą gdzie dany ładunek trafił, ale ....czy jest sens na coś takiego ? Pewnie gdzieś jest taki " wariat" co ma zebrane wszystkie ładunki wyekspediowane przez wszystkie te terminale od momentu powstania lub przekształcenia z importowych w eksportowe

    OdpowiedzUsuń
  7. Ghuwailina właśnie ogłosił w ais NW Europe eta 05.02

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A teraz poprawili to na Montoir, France

      Usuń
  8. W temacie Usa i ichniejszych tetminali eksportowych warto zerknąć tu

    https://www.eia.gov/dnav/ng/ng_move_poe2_a_EPG0_ENG_Mmcf_a.htm

    Niestety wolumeny w Mmcf, a nie w TWh (GWh)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zaskoczyli mnie tym Bw Lilac
    Kręcił kółka z dala od redy a na redzie został Metropolis

    OdpowiedzUsuń
  10. ISABELLA jednak nie do Włoch. Aktualnie jego pozycja to
    47.2733 N / 8.3825 W

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Obserwuję. Nie robię już korekt we wpisie.
      Po dotarciu 10-tego spotu do odniorcy, zamieszczę podsumowanie.

      Usuń
  11. Flex Rainbow zmienił swoje eta na .... 5.05 !

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,