Sytuacja baryczna na zachodnim skraju Europy w dniu 24.01.2025 roku. Średnio rozległy ale bardzo głęboki niż Eowyn, przemieszczający się na NE na północnowschodnim skraju Atlantyku, dotarł do Irlandii.
Kulminacja spadku ciśnienia barycznego w jego centrum, nastąpiła 24.01.2025 roku ok. h0500 CET (UTC+1) i osiągnęła poziom 942 hPa! Po czasie skorygowano do 939 hPa.
W tym samym czasie, w środku Europy - w Austrii,
było centrum obszaru wyżowego (to nie wyż!) o ciśnieniu atmosferycznym 1020
hPa. Średnie ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza to 1013,25 hPa (760 mm
Hg). Czyli w Europie na dystansie TYLKO ok. 1000 Mm (1852 km) różnica ciśnienia
barycznego osiągnęła > 80 hPa!!!
Od kilkudziesięciu lat obserwuję pogodę w Europie
oraz na N-Atlantyku i nie przypominam sobie tak skrajnej różnicy ciśnienia na dystansie
ok. ½ „średnicy” Europy. Pamiętam sporadyczne sytuacje baryczne z wymiarami Δp =
ok. 60 hPa w europejskim obszarze, na dystansach 1000÷1300 Mm.
W wyniku tej depresji barycznej, w zachodnie
wybrzeże Irlandii uderzył wiatr W o prędkości 44 m/s (86 w)*, a w szkwałach
(porywach) osiągał do 55 m/s (108 w)! Była to siła wiatru 12 st. B**.
Dostało się Irlandii i Szkocji w środku zimy.
Wacław Sałaban, styczeń 2025.
PS Cholera! Mam poważne wątpliwości, oraz obawy logistyczne i dotyczą one
najbliższego zawinięcia do Gazoportu! Bo
w Skagerrak wpływa GasLog Galveston z komunikatem w AIS: „Świnoujście
ETA 26.01./h0500”, natomiast Stacja Pilotowa konsekwentnie od kilku dni zapowiada
wprowadzenie do Świnoujścia GasLog Gladstone w dniu 26.01./h0600, który
jest w połowie Atlantyku i zmierza po rozładunku z Aliaga -Turcja do Zatoki
Meksykańskiej.
Jaka jest różnica między tymi metanowacami? Jest
zasadnicza! Jeden pływa w czarterze Cheniere, drugi dla Shell-a!
Aktualizacja: ufff ... po h2000 już nie mam obaw - zawinie ten
co pływa dla Cheniere!
* W km/h
to się jeździ v lata!
14 lat temu na Lofotach, w bezpiecznej lokalizacji, zmierzyłem prędkość wiatru w
szkwale wynoszącą tylko 36 m/s, w trakcie sztormu trwającego ok. 6h z wiatrem
>30 m/s.
** Kiedyś (na przełomie XX/XXI wieku) bez sensu, określono by to na „16” w
skali Beauforta. 12 st. B to >32,6 m/s v >64 w - wymiary powyżej nie
mają znaczenia na morzu!
Do wyznawców trumpizmu; domy buduje się murowane tak jak w Irlandii, a nie z dykty!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,