Metanowiec ze stoczni DSME/2021, o poj. nominalnej 180 tys. m3, pływa pod banderą Cypru, zarządzany jest przez MOL i zwozi LNG dla GAIL Limited - hinduskiej agencji rządowej, z Cove Point w ramach długoterminowego kontraktu z Dominion Energy. Jest „uwiązany” do wytwórni Cove Point.
Poprzedzające dwie rozwózki z Cove Point dokonał do
holenderskiego (określ. przy
odb. jamalskiego LNG!)
niderlandzkiego Eemshaven oraz do Milford Haven. Czy to by znaczyło, że Indie
mają nadmiar LNG? Nie, GAIL Limited praktykuje oszczędnościową i przetargową taktykę
podmian ładunków: my za was dowieziemy do, wy skądś (?)
dowieziecie nam. W ten
sposób GAIL Bhuwan pływa wte i wewte Cove Point ↔ Europa, a Indie np.
dostają ład. z Kataru. Kto stoi za sprzedażą nam owego spotu nie wiem. Shell?
W powrocie z Milford Haven, po dodatkowym tygodniu szlajania się na Atlantyku w odległości ok.300-400 Mm od wybrzeża USA, wpłynął do Cove Point na załadunek dla nas (31.12.2024-01.01.2025).
Do Świnoujścia zawinął 15.01./h0905 i wypłynął
16.01./h1125. Dostarczył ład. o wymiarze 1132 GWh. Co jest 2-gim
największym ład. dostarczonym przez konwencjonalny LNGC do Term.
Świnoujście! Ciut zabrakło do 170 tys.m3 LNG. Ten ładunek zwiększył
średnią amerykańskich dost. do 1038 GWh!
Dostawa: [333.]-129-ty debiut. 155-ta
wytworzona w USA, 9-ta z Cove Point, po >rocznym odstępie ↓.

To 4-ta dostawa w I-2025, płyną kolejne 3:
[334.]/ETA
18.01.- BW Pavilion Aranda;
[335.]/ETA
221.01.- Asklipios/5;
[336.]/ETA
26.01.- GasLog Galveston (poza mapą ↑ - na NW Atlantyku).
Czy będzie 8-ma: [337.]/ETA 30.01.?
Stosowny metanowiec już płynie, ale nie byłby to
5-ty w miesiącu debiut LNGC w Gazoporcie.
Czy będą 2 rekordy; w ilości odbiorów w miesiącu,
oraz w wielkości miesięcznego importu?
W obu przypadkach warunkiem jest [337.] w
styczniu! I
nastąpiłby w styczniu pewien … bonus!
Wacław Sałaban, styczeń 2025 roku.
PS W terminalu Plaquemines zakończono załadunek Isabella (11-15.01.) i rozpoczęto załadunek Flex Rainbow (15.01.) - metanowce mijały się na Missisipi. Są to 3-ci i 4-ty załadunek w nowym terminalu Venture Global, 8-mym amerykańskim.
Czy porozumienie o zawieszeniu broni w Strefie Gazy jest związane
z
organizacją tam koleżeńskiego spotkania putin - T(t)rump?
Ciekawostka: z Gazoportu,Litwy i Baltic Pipe na dzień 16.01.25 do 7:00 wg.https://transparency.entsog.eu/ ,Pańskich przeliczników ,braku zużycia gazu na re gazyfikację (ew.z Polskiego wydobycia), braku danych z 2 pierwszych dostaw, zregazyfikowaniu natychmiastowym GAIL Bhuwan(w zasadzie wpuszczanie LNG bezpośrednio do regazyfikatorów)stuknęło Polsce 50 022 096 535 m3 g.z. Niestety prawdopodobnie najwyżej gazsystem/pgnig/orlen jest w stanie precyzyjnie określić kiedy nastąpiło przekroczenie "50 mld z poza Rosji"
OdpowiedzUsuńZa niedługo będzie okoliczność, do weryfikacji której zbędne będzie PGNiG z Biurem Prasowym na czele / Orlen / Gaz-System.
Usuń400 Twh w terminalu / ok 36 mld m3 gazu po regazyfikacji ?
UsuńTak potwierdzam, w „środku” [337.] będzie zaimportowana 400 000 000 000 kWh.
UsuńCzyli Gaz-System nie jest w tym przypadku tak do końca "zbędny"
UsuńNa obecnym etapie, nawet dane terminalowe (kiedyś Polskie LNG) do potwierdzenia 400 TWh będą zbędne. Wystarczy porównywanie zanurzenia LNGC na wej./wyj. z [334.], [335.[, [336.] i [337.].
UsuńPropo 1 komentarza :ciekawe ile m3 g.z. lub LNG przypłynęło do polski z rosji z powodu resztek z poprzednich kursów metanowców (czy jest to w jakiś sposób -choćby % pojemności metanowca-obliczalne)
OdpowiedzUsuńJA NIE rozumiem tego zapytania.
Usuńchodzi mi o to ,że statek który wypływa po rozładunku z portu nie jest rozładowywany do 0 (a przynajmniej w to nie wierzę)Więc pytanie brzmi: ile było takich dostaw do nas gdzie statek w poprzednim kursie płynął z Rosji do innego odbiorcy i z tej dostawy zostało mu coś w zbiornikach więc -przynajmniej w teorii- dostarczył ten gaz do nas
UsuńHmmm… , to trochę dziwne rozważanie, oraz jest podobne do pytania; ile cząstek kacapskiego błota dociera do Polski, na oponach białoruskich TIR-ów powracających przez polskie drogi po tranzycie-przemycie: W-Europa>Polska>białoruś>rosja? Ale jeśli to istotne, no to kolejno:
Usuń1. Oczywiście, metanowiec NIGDY nie jest rozładowywany do dna. LNG to nie jest miał węglowy, a metanowce przewożą wyłącznie LNG, a nie naprzemiennie koks i … zboże. Typowo po rozładunku w zbiornikach zostaje 8-12% wypełnienia w celu utrzymania temp. zbiorników do czasu kolejnego załadunku. Co wpływa na ten rozrzut wielkości … , można by napisać o tym obszerny wpis na blogu, ale nie tym razem, i nie wiem czy to jest interesujące? Można statystycznie założyć, że po rozładunku zostaje ok. 10% wypełnienia.
2. W sytuacji dowózki do nas nie kacapskiego LNG, ale poprzedzająca dostawa była z kacapskim LNG, to „zabrudzenie” równa się 10% tylko pod warunkiem, że jeszcze kilka wcześniejszych załadunków było wyłącznie kacapskim LNG! Tak, tak, nie ma uproszczeń dla tezy naszego importu (nawet przypadkowo!) kacapskiego LNG!
3. Obserwowałem/śledziłem wszystkie nasze odbiory w Terminalu Świnoujście i zawsze odtwarzałem sobie poprzednie rozwózki przypływających metanowców, w wymiarze 3-6 miesięcy wstecz. Żadna z dostaw do nas nie była poprzedzona rozwózką kacapskiego LNG. Gdyby któraś była, to miałby to zarchiwizowane i na pewno bym o tym napisał na blogu jako … ciekawostkę.
4. Czy teraz uzasadnione jest moje porównanie do kacapskiego błota na naszych drogach z opon białoruskich TIR-rów?
bardzo dziękuję za super precyzyjną odpowiedź
Usuń