czwartek, 16 stycznia 2025

GAIL Bhuwan

Metanowiec ze stoczni DSME/2021, o poj. nominalnej 180 tys. m3, pływa pod banderą Cypru, zarządzany jest przez MOL i zwozi LNG dla GAIL Limited - hinduskiej agencji rządowej, z Cove Point w ramach długoterminowego kontraktu z Dominion Energy. Jest „uwiązany” do wytwórni Cove Point.

Poprzedzające dwie rozwózki z Cove Point dokonał do holenderskiego (określ. przy odb. jamalskiego LNG!) niderlandzkiego Eemshaven oraz do Milford Haven. Czy to by znaczyło, że Indie mają nadmiar LNG? Nie, GAIL Limited praktykuje oszczędnościową i przetargową taktykę podmian ładunków: my za was dowieziemy do, wy skądś (?) dowieziecie nam. W ten sposób GAIL Bhuwan pływa wte i wewte Cove Point ↔ Europa, a Indie np. dostają ład. z Kataru. Kto stoi za sprzedażą nam owego spotu nie wiem. Shell?

W powrocie z Milford Haven, po dodatkowym tygodniu szlajania się na Atlantyku w odległości ok.300-400 Mm od wybrzeża USA, wpłynął do Cove Point na załadunek dla nas (31.12.2024-01.01.2025).


Do Świnoujścia zawinął 15.01./h0905 i wypłynął 16.01./h1125. Dostarczył ład. o wymiarze 1132 GWh. Co jest 2-gim największym ład. dostarczonym przez konwencjonalny LNGC do Term. Świnoujście! Ciut zabrakło do 170 tys.m3 LNG. Ten ładunek zwiększył średnią amerykańskich dost. do 1038 GWh!
Dostawa: [333.]-129-ty debiut. 155-ta wytworzona w USA, 9-ta z Cove Point, po >rocznym odstępie ↓.

4 LNGC z(x1)/do(x3) Świnoujścia + 2: po rozładunku 1-szej dostawy i na rozładunek 2-giej z Plaquemines.

To 4-ta dostawa w I-2025, płyną kolejne 3:
                        [334.]/ETA 18.01.- BW Pavilion Aranda;
                        [335.]/ETA 221.01.- Asklipios/5;
                        [336.]/ETA 26.01.- GasLog Galveston (poza mapą ↑ - na NW Atlantyku).
Czy będzie 8-ma: [337.]/ETA 30.01.?
Stosowny metanowiec już płynie, ale nie byłby to 5-ty w miesiącu debiut LNGC w Gazoporcie.
Czy będą 2 rekordy; w ilości odbiorów w miesiącu, oraz w wielkości miesięcznego importu?
W obu przypadkach warunkiem jest [337.] w styczniu! I nastąpiłby w styczniu pewien … bonus!

Wacław Sałaban, styczeń 2025 roku.

PS W terminalu Plaquemines zakończono załadunek Isabella (11-15.01.) i rozpoczęto załadunek Flex Rainbow (15.01.) - metanowce mijały się na Missisipi. Są to 3-ci i 4-ty załadunek w nowym terminalu Venture Global, 8-mym amerykańskim.

Czy porozumienie o zawieszeniu broni w Strefie Gazy jest związane
z organizacją tam koleżeńskiego spotkania putin - T(t)rump?

11 komentarzy:

  1. Ciekawostka: z Gazoportu,Litwy i Baltic Pipe na dzień 16.01.25 do 7:00 wg.https://transparency.entsog.eu/ ,Pańskich przeliczników ,braku zużycia gazu na re gazyfikację (ew.z Polskiego wydobycia), braku danych z 2 pierwszych dostaw, zregazyfikowaniu natychmiastowym GAIL Bhuwan(w zasadzie wpuszczanie LNG bezpośrednio do regazyfikatorów)stuknęło Polsce 50 022 096 535 m3 g.z. Niestety prawdopodobnie najwyżej gazsystem/pgnig/orlen jest w stanie precyzyjnie określić kiedy nastąpiło przekroczenie "50 mld z poza Rosji"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za niedługo będzie okoliczność, do weryfikacji której zbędne będzie PGNiG z Biurem Prasowym na czele / Orlen / Gaz-System.

      Usuń
    2. 400 Twh w terminalu / ok 36 mld m3 gazu po regazyfikacji ?

      Usuń
    3. Tak potwierdzam, w „środku” [337.] będzie zaimportowana 400 000 000 000 kWh.

      Usuń
    4. Czyli Gaz-System nie jest w tym przypadku tak do końca "zbędny"

      Usuń
    5. Na obecnym etapie, nawet dane terminalowe (kiedyś Polskie LNG) do potwierdzenia 400 TWh będą zbędne. Wystarczy porównywanie zanurzenia LNGC na wej./wyj. z [334.], [335.[, [336.] i [337.].

      Usuń
  2. Propo 1 komentarza :ciekawe ile m3 g.z. lub LNG przypłynęło do polski z rosji z powodu resztek z poprzednich kursów metanowców (czy jest to w jakiś sposób -choćby % pojemności metanowca-obliczalne)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JA NIE rozumiem tego zapytania.

      Usuń
    2. chodzi mi o to ,że statek który wypływa po rozładunku z portu nie jest rozładowywany do 0 (a przynajmniej w to nie wierzę)Więc pytanie brzmi: ile było takich dostaw do nas gdzie statek w poprzednim kursie płynął z Rosji do innego odbiorcy i z tej dostawy zostało mu coś w zbiornikach więc -przynajmniej w teorii- dostarczył ten gaz do nas

      Usuń
    3. Hmmm… , to trochę dziwne rozważanie, oraz jest podobne do pytania; ile cząstek kacapskiego błota dociera do Polski, na oponach białoruskich TIR-ów powracających przez polskie drogi po tranzycie-przemycie: W-Europa>Polska>białoruś>rosja? Ale jeśli to istotne, no to kolejno:
      1. Oczywiście, metanowiec NIGDY nie jest rozładowywany do dna. LNG to nie jest miał węglowy, a metanowce przewożą wyłącznie LNG, a nie naprzemiennie koks i … zboże. Typowo po rozładunku w zbiornikach zostaje 8-12% wypełnienia w celu utrzymania temp. zbiorników do czasu kolejnego załadunku. Co wpływa na ten rozrzut wielkości … , można by napisać o tym obszerny wpis na blogu, ale nie tym razem, i nie wiem czy to jest interesujące? Można statystycznie założyć, że po rozładunku zostaje ok. 10% wypełnienia.
      2. W sytuacji dowózki do nas nie kacapskiego LNG, ale poprzedzająca dostawa była z kacapskim LNG, to „zabrudzenie” równa się 10% tylko pod warunkiem, że jeszcze kilka wcześniejszych załadunków było wyłącznie kacapskim LNG! Tak, tak, nie ma uproszczeń dla tezy naszego importu (nawet przypadkowo!) kacapskiego LNG!
      3. Obserwowałem/śledziłem wszystkie nasze odbiory w Terminalu Świnoujście i zawsze odtwarzałem sobie poprzednie rozwózki przypływających metanowców, w wymiarze 3-6 miesięcy wstecz. Żadna z dostaw do nas nie była poprzedzona rozwózką kacapskiego LNG. Gdyby któraś była, to miałby to zarchiwizowane i na pewno bym o tym napisał na blogu jako … ciekawostkę.
      4. Czy teraz uzasadnione jest moje porównanie do kacapskiego błota na naszych drogach z opon białoruskich TIR-rów?

      Usuń
    4. bardzo dziękuję za super precyzyjną odpowiedź

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,