czwartek, 19 grudnia 2024

Al Gharrafa po raz 5-ty z 20-tą dostawą katarską w roku!

Zawinął po raz 5 i dowiózł 151 ładunek z Ras Laffan, czym w bilansie dostaw z Kataru i załadowanych w USA, nastąpiło 3-cie ilościowe zrównanie, kolejno po 149/150/151. Jest to raczej już ostatnie. Ilości dostaw z USA (wyprodukowanych/załadowanych - nie sprzedażowo!) trwale zacznie górować nad ładunkami z Zatoki Perskiej. Ale przypominam o znacznej dysproporcji wielkościowej średnich ładunków w GWh 1396:1038. Te zza Atlantyku to tylko ¾ ładunku Q-Flex.

Dotychczasowe pobyty tego Q-Flex na Bałtyku układają się w dość szczególną chronologię: [https://metanowce.go.yj.fr/ship_details.php?ship=Al+Gharrafa]. Ale swoim 2-gim zawinięciem w 2024 roku, psuje tegoroczną statystykę w ilości różnych Q-Flex realizujących dowózkę do Świnoujścia w roku. Jest gorzej od rekordowego  2021-17 różnych Q-Flex na 19 realizacji. Była szansa na rekord 18 z 20.

Wpłynął 18.12./h0110 (opóźnienie 16h - silny wiatr). Wypłynął 19.12./h0910. Rozładował skromne 1403 GWh: [327.], 59-ta dostawa tegoroczna.
Najistotniejszym aspektem tej dostawy katarskiej (151-sza historycznie) jest to, że jest 20-tą w roku! Co jest rekordem w rocznej ilości dostaw od QatarEnergy. ↓

Możliwe wyjaśnienia nietypowości w odbiorach dostaw katarskich w 2024 roku, w ilości aż 20 ład. - prawdopodobne działanie PGNiG/Orlen - na podstawie analizy różnych obserwacji:

1.
Nowy rok 2024 i konsekwentne nieudostępnianie ładunków w formule FOB (od 01.01.2023), przez Venture Global w ramach kontraktu z Calcasieu Pass (1,5 mln ton/rok = 22 dostawy), wymusiło zawnioskowanie do QatarEnergy o przyśpieszenie i zagęszczenie w 1-szym półroczu 2024 realizacji tegorocznych dostaw, z typowych 9-ciu ładunków w półroczu do 11-tu (?). Zadziałanie liczące na „restart” kontraktowy terminalu Calcasieu Pas w 2-gim półroczu 2024.
Owe zintensyfikowanie eksportu przez QE miało przeciwstawne uwarunkowania dla eksportera QatarEnergy:
(+) korzystny czas realizacji w okr. posezonowym (pozimowym w Euro-Azji) - w miesiącach II-V odebraliśmy łącznie 9 ład.*,
(-) niekorzystna nowa sytuacja logistyczna, spowodowana wydłużeniem czasu trwania realizacji dowózek i powrotów o łącznie ok. 1 miesiąc, w efekcie konieczności realizacji dostaw wokół Afryki za sprawą bezużyteczności Kanału Sueskiego,
(-) rok 2024 był intensywnym okresem trzecich przeglądów klasowych (co 5 lat) i zarazem remontów (trwają ok. miesiąca) 1/3 floty Q-Flex, tj. 11-tu najmłodszych jednostek oddanych do eksploatacji w 2009 r. (ostatni taki przegląd najmłodszego Al Bahiya zakończono na przełomie XI/XII). Następna fala przeglądów Q-Flex nastąpi od końca 2027 roku.

2.
Po upływie półrocza bez dostaw od Venture Global i braku nadziei na możliwość ich odbioru w 2-gim półroczu (łącznie przez całe 2 lata!), prawdopodobnie zawnioskowano do QatarEnergy o zwiększenie tegorocznego nominału z 18-tu do 19-tu ładunków, tj. wyjątkowo realizacja rozliczeniowa w 1-szym roku 3-lecia 2024-2026 (5 mln ton w 3 lata = 55 dost. = 19+18+18 zamiast typowo „18+18+19”). [+**]
Przy zaprezentowanym modelu rozliczeń kontraktowych, 200-na katarska dostawa dotrze prawdopodobnie we IX 2027 r.
No to co nastąpi wcześniej? Jubileuszowa „200-na”, czy inauguracja kontraktu długoterminowego na 4 mln t/r z terminala Plaquemines Venture Global?

3.
Prawdopodobnie dodatkowo w końcu 2024 r. zakupiliśmy 20-ty ładunek w formie dostawy spotowej - interwencyjnej.
Sugeruje to po dobie żeglugi przez Al Gharrafa istotna zmiana ETA na późniejszy o 21 dób i ogłoszenie portu docelowego.

4.
Oczywiście, nie ma co liczyć na wyjaśnienia Orlen/PGNiG - trzeba cierpliwie czekać na koniec 2025 r, którego bilans dostaw katarskich może wyjaśnić wątpliwości, np. potwierdzić lub wykluczyć zassanie 1-2-ch ładunków (zamiast pkt.2 i 3 ↑) w 2024 z puli roku 2025.

Na koniec pozostaje porównanie, domniemanej klasowości katarskiego eksportera QatarEnergy, z ewidentną bezklasowością (określaną trumpizmem!***) amerykańskiego podmiotu gospodarczego Venture Global!  

A u nas:

na zawsze odsuńmy pisiorstwo od biznesowych decyzji … dla bezpieczeństwa narodowego!

Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.

* na przełomie III/IV „fachowe” media orlenowskie pisały o … opóźnieniach(!) w realizacji dostaw z Kataru za sprawą Huti. Zarazem milcząc o braku odbiorów ładunków z USA za sprawą trumpizmu!
** znaczna intensyfikacja zakupów spotów od VI-2024: I-V tylko 2; VI-VII po 3; VIII x4; IX x3; X-XI po 2. Głownie wytworzonych w terminalach Cheniere (+kontraktowe), oraz dostarczonych z pośrednictwem Shell. 
*** trumpizm jak nacjonalizm i komunizm ma niestosowną końcówkę - wydaje się mniej skrajnym, jak faszyzm i kaczyzm.

8 komentarzy:

  1. Celsius Copenhagen u nas na rozładunku a tymczasem jego siostrzany Celsius Canberra na załadunku w .....Ras Laffan

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale CeCo pływa w czarterze Gunvor, a CeCa w czarterze Cheniere.
      Bywa, że LNGC czarterowane przez Cheniere, w drodze powrotnej z DW dowożą spoty z Kataru do … Zeebrugge.

      Usuń
    2. A co PACIFIC SUCCESS robi na Redzie 3 tak niepostrzeżenie, przyczaił się koło Rugii a teraz trąbi w AIS 26.12. wejście.

      Usuń
    3. Czeka na wynik licytacji Mukran - Świnoujście.

      Usuń
    4. U dyspozytora już jest info,że 26.12 ma być u nas

      Usuń
  2. Zgodnie z przypuszczeniami 5.01 Al Kaarana

    OdpowiedzUsuń
  3. Pacific Success ma nietypowe IMO jak na jednostkę z 2024, chyba bardzo szybko je przydzielono, a budowa się przeciągnęła w czasie ?

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,