Zawinął po raz 5 i dowiózł 151 ładunek z Ras Laffan, czym w bilansie dostaw z Kataru i załadowanych w USA, nastąpiło 3-cie ilościowe zrównanie, kolejno po 149/150/151. Jest to raczej już ostatnie. Ilości dostaw z USA (wyprodukowanych/załadowanych - nie sprzedażowo!) trwale zacznie górować nad ładunkami z Zatoki Perskiej. Ale przypominam o znacznej dysproporcji wielkościowej średnich ładunków w GWh 1396:1038. Te zza Atlantyku to tylko ¾ ładunku Q-Flex.
Dotychczasowe pobyty tego Q-Flex na Bałtyku układają się w dość szczególną chronologię: [https://metanowce.go.yj.fr/ship_details.php?ship=Al+Gharrafa]. Ale swoim 2-gim zawinięciem w 2024 roku, psuje tegoroczną statystykę w ilości różnych Q-Flex realizujących dowózkę do Świnoujścia w roku. Jest gorzej od rekordowego 2021-17 różnych Q-Flex na 19 realizacji. Była szansa na rekord 18 z 20.
Wpłynął 18.12./h0110 (opóźnienie 16h - silny
wiatr). Wypłynął 19.12./h0910. Rozładował skromne 1403 GWh: [327.],
59-ta dostawa tegoroczna.
Najistotniejszym aspektem tej dostawy katarskiej
(151-sza historycznie) jest to, że jest 20-tą w roku! Co jest rekordem
w rocznej ilości dostaw od QatarEnergy. ↓
Możliwe wyjaśnienia nietypowości w odbiorach dostaw
katarskich w 2024 roku, w ilości aż 20 ład. - prawdopodobne działanie PGNiG/Orlen - na
podstawie analizy różnych obserwacji:
1.
Nowy rok 2024 i konsekwentne nieudostępnianie
ładunków w formule FOB (od 01.01.2023), przez Venture Global w ramach kontraktu
z Calcasieu Pass (1,5 mln ton/rok = 22 dostawy), wymusiło zawnioskowanie do
QatarEnergy o przyśpieszenie i zagęszczenie w 1-szym półroczu 2024 realizacji tegorocznych
dostaw, z typowych 9-ciu ładunków w półroczu do 11-tu (?). Zadziałanie liczące
na „restart” kontraktowy terminalu Calcasieu Pas w 2-gim półroczu 2024.
Owe zintensyfikowanie eksportu przez QE miało przeciwstawne
uwarunkowania dla eksportera QatarEnergy:
(+) korzystny czas realizacji w okr. posezonowym (pozimowym w Euro-Azji) -
w miesiącach II-V odebraliśmy łącznie 9 ład.*,
(-) niekorzystna nowa sytuacja logistyczna, spowodowana wydłużeniem czasu
trwania realizacji dowózek i powrotów o łącznie ok. 1 miesiąc, w efekcie konieczności
realizacji dostaw wokół Afryki za sprawą bezużyteczności Kanału Sueskiego,
(-) rok 2024 był intensywnym okresem trzecich przeglądów klasowych (co 5
lat) i zarazem remontów (trwają ok.
miesiąca) 1/3 floty Q-Flex, tj. 11-tu najmłodszych jednostek oddanych do
eksploatacji w 2009 r. (ostatni taki przegląd najmłodszego Al Bahiya zakończono
na przełomie XI/XII). Następna fala przeglądów Q-Flex nastąpi od końca 2027
roku.
2.
Po upływie półrocza bez dostaw od Venture Global i
braku nadziei na możliwość ich odbioru w 2-gim półroczu (łącznie przez całe 2
lata!), prawdopodobnie zawnioskowano do QatarEnergy o zwiększenie tegorocznego
nominału z 18-tu do 19-tu ładunków, tj. wyjątkowo realizacja rozliczeniowa w
1-szym roku 3-lecia 2024-2026 (5 mln ton w 3 lata = 55 dost. = 19+18+18 zamiast
typowo „18+18+19”). [+**]
Przy zaprezentowanym modelu rozliczeń
kontraktowych, 200-na katarska dostawa dotrze prawdopodobnie we IX 2027 r.
No to co nastąpi wcześniej? Jubileuszowa „200-na”,
czy inauguracja
kontraktu długoterminowego na 4 mln t/r z terminala Plaquemines Venture Global?
3.
Prawdopodobnie dodatkowo w końcu 2024 r. zakupiliśmy
20-ty ładunek w formie dostawy spotowej - interwencyjnej.
Sugeruje to po dobie żeglugi przez Al Gharrafa
istotna zmiana ETA na późniejszy o 21 dób i ogłoszenie portu docelowego.
4.
Oczywiście, nie ma co liczyć na wyjaśnienia
Orlen/PGNiG - trzeba cierpliwie czekać na koniec 2025 r, którego bilans
dostaw katarskich może wyjaśnić wątpliwości, np. potwierdzić lub wykluczyć zassanie
1-2-ch ładunków (zamiast pkt.2 i 3 ↑) w 2024 z puli roku 2025.
Na koniec pozostaje porównanie, domniemanej klasowości
katarskiego eksportera QatarEnergy, z ewidentną bezklasowością
(określaną trumpizmem!***) amerykańskiego podmiotu gospodarczego Venture
Global!
A u nas:
Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.
* na przełomie III/IV „fachowe” media orlenowskie pisały o … opóźnieniach(!)
w realizacji dostaw z Kataru za sprawą Huti. Zarazem milcząc o braku odbiorów ładunków
z USA za sprawą trumpizmu!
** znaczna intensyfikacja zakupów spotów od VI-2024: I-V tylko 2; VI-VII
po 3; VIII x4; IX x3; X-XI po 2. Głownie wytworzonych w terminalach Cheniere
(+kontraktowe), oraz dostarczonych z pośrednictwem Shell.
***
trumpizm jak nacjonalizm i komunizm
ma niestosowną końcówkę - wydaje się mniej skrajnym, jak faszyzm
i kaczyzm.
Celsius Copenhagen u nas na rozładunku a tymczasem jego siostrzany Celsius Canberra na załadunku w .....Ras Laffan
OdpowiedzUsuńAle CeCo pływa w czarterze Gunvor, a CeCa w czarterze Cheniere.
UsuńBywa, że LNGC czarterowane przez Cheniere, w drodze powrotnej z DW dowożą spoty z Kataru do … Zeebrugge.
A co PACIFIC SUCCESS robi na Redzie 3 tak niepostrzeżenie, przyczaił się koło Rugii a teraz trąbi w AIS 26.12. wejście.
UsuńCzeka na wynik licytacji Mukran - Świnoujście.
UsuńU dyspozytora już jest info,że 26.12 ma być u nas
UsuńZgodnie z przypuszczeniami 5.01 Al Kaarana
OdpowiedzUsuńPacific Success ma nietypowe IMO jak na jednostkę z 2024, chyba bardzo szybko je przydzielono, a budowa się przeciągnęła w czasie ?
OdpowiedzUsuńTak, z tą jednostką jest trochę zawiłości …
Usuń