Ten 127 debiutujący w Świnoujściu metanowiec kl. 174/SHI-03/2024 (armator południowo-koreański Sinokor Maritime Co Ltd) został załadowany w Melkøya w dn. 13-14.12., jako 179 ładunek od po pożarowej reaktywacji terminala w VI-2022 r.
To była 1-sza historycznie sytuacja, gdy metanowiec
dopłynął i zakotwiczył na redzie Świnoujścia nie będąc oficjalnie
zapowiedzianym!!! Zaskoczył liczne stosowne służby?
Zapowiedzenie przez ZMPSiŚ nastąpiło wieczorem
23.12. po 2-ch dobach kotwiczenia. Czyli 2,5 doby przed zawinięciem, tak jak
było to przy poprzedzającym
odbiorze. Całkowitym przeciwieństwem było zapowiadanie
inauguracji importu w … 2025 roku! Oraz kolejnych
odbiorów spotowych w I-2025.
Ostatecznie zawinięcie nastąpiło 26.12./h1035 w bardzo gęstej mgle, jak również rozładunek oraz wypłynięcie 27.12.h1020. Tak jakby w celu ukrycia tej dostawy przed tymi mediami, które ogłosiły zakończenie importu po 60-tej dostawie. Niech zostaną z tym przekonaniem, że w trakcie okresu świątecznego nie było dostawy katarskiego i … „amerykańskiego” LNG.
Domykająca rok dostawa [329.], 61-sza ↓,
5-ta w XII oraz ostatnia w 2024 r. O wielkości 975 GWh.
Jest to najchudszy importowo XII od 3-ch lat: 2022-7
dostaw, 2023-6 i 2024-5.
Historycznie to 16-ta dostawa z norweskiego
terminala na wyspie Melkøya - 3-cia od jego reaktywacji po pożarze we IX-2020
roku, a 2-ga tegoroczna.
61 dostaw w tym roku to:
- ciut ponad średnia w ostatnim 3-leciu (2022/58
dostaw; 2023/62; 2024/61) - bez kacapskiego gazu,
- to typowa ilość z nominalnych wielkości kontraktów
długoterminowych (18xQE + 21xCMI + 22xVG), ale w tym roku było: 20 od
QatarEnergy, 21* od Cheniere Marketing International i gówno od Venture
Global, które częściowo zastąpiono przez 20 spotów. Energetycznie cały import
LNG w 2024 roku, pomimo działań kontraktowych Venture Global, ma wymiar ciut
większy od nominalnego - za sprawą +2-ch ładunków katarskich.
Kończący się rok jest też średnim w ilości debiutów LNGC w ost.3-leciu: 2022x22; 2023x18; 2024x20. Też 2025 nie będzie chudy - za sprawą Venture Global.
Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.
* W III kw. często w podsumowaniach dostaw informowałem o ilości już odebranych
dostaw od CMI oraz spotów. Niestety, od dostawy w połowie roku: [297.]/07.07.-
Megara/2, w wyniku jej zakwalifikowania jako spot z Sabine Pass (wykluczałem
możliwość 3-ch dostaw kontraktowych w miesiącu) zaniżałem ilość ładunków kontraktowych
i zawyżałem liczbę spotów.
Rozłożenie odbiorów od Cheniere Marketing International:
2023 - 21 dostaw po miesiącach: 2+2+1 / 2+2+2
/ 2+1+2 / 2+2+1.
2024 - 21 dostaw po miesiącach: 2+1+2 / 2+2+2
/ 23+1+1 / 2+2+1.
Tym
samym, ostatnia tegoroczna dostawa od CMI: [326.]/10.12.- Flex
Endeavour/4 była historycznie jubileuszową 50-tą kontraktową od
Cheniere (8 wizytówkowych w latach 2019-22 i po 21 w 2023-24).
A propos mediów piszących o transporcie lng to jeden z "portalików" twierdzi nawet, iż w ubiegłym roku terminal odebrał 63 dostawy
OdpowiedzUsuńten GAIL BHUWAN ma dość "egzotyczną" pojemność nominalną 176500. Chyba nie było jeszcze u nas takiego
OdpowiedzUsuńZ GAIL Bhuwan jest sporo niuansów. Jego zakup przez GAIL i budowa w DSME jest określana „spekulacyjny/a”. Ale za mało wiem o tym, abym mógł … spekulować. Natomiast w zestawieniu GTT - francuski producent (prawie monopolista) zbiorników na LNG, figuruje pod nazwą Gail Buhwan (literówka) z nominalną poj. 180 000, co by sugerowało SHI - nie DSME, ale w tym zestawieniu budowniczy i zamawiający są … nieujawnieni! Może to …, ale nie będę spekulował.
UsuńPo stwierdzeniu faktu,że na stronie gtt nie ma wszystkich metanowców (nie wiem jak często aktualizują) przesiadłem się na zestawienie od IGU, a w nim właśnie figuruje z pokemnością 176500
UsuńJest jeszcze Raport 2024 GIIGNL, a w nim:
Usuń2021 / GAIL Bhuwan / 9877145 / 180 000 / Membrane / DSME / MOL LNG Asia GAIL (India).
Może trzeba by porównać gt i dwt tej jednostki z kilkoma przedstawicielami klasy 180 i wtedy coś się wyjaśni czy to możliwe by miała 176500
UsuńTo są rozważania na poziomie różnicy < od 2%!
UsuńMam pytanie z kategorii tych głupich. Dlaczego Pac. Succ. po wypłynięciu z Norwegii kierował się kursem na N i dopiero po znacznym oddaleniu od brzegów skierował się ostro na W zamiast od samego początku kierować się lekko na N-NW. Specyfika dna morskiego, prądy jakieś czy co
OdpowiedzUsuńTo typowe zachowanie dużej jednostki (z niebezpiecznym ładunkiem) na Morzu Norweskim: wyjście na N z fiordu przy Melkøya, odejście na W poza norweskie wody terytorialne + poza przybrzeżny ruch lokalny + poza przybrzeżne łowiska dorsza (obecnie intensywnie trałowane, choć może sezon połowów już jest zamknięty?), oraz ostatecznie spłynięcie na SSW.
UsuńPamiętajmy jeszcze o obecnej tam infrastrukturze wydobywczej z dna morskiego.
Usuń