niedziela, 8 grudnia 2024

150 dostawa katarska - analiza po metanowcach

W poł. 2024 roku zamieściłem wpis Realizacja kontraktów katarskich Qatargas-1/2 - analiza bez nazw metanowców! z okazji połowy czasu trwania kontraktów z QatarEnergy.
W obecnym wpisie będą wymienione wszystkie nazwy metanowców klasy Q-Flex (31 jednostek), które zrealizowały wszystkie bez wyjątku dostawy z Ras Laffan.

Średnia ilość dowózek do Świnoujścia na jednostkę Q-Flex to 4,84 realizacji, z rozrzutem 10:1.
Zestawienie 31 Q-Flex według kryterium ilości zawinięć do Świnoujścia:
x10: Al Nuaman;      Al Huwaila (chronologicznej dla ostatniego zawinięcia)
x9:   -
x8:   Al Hamla;          Tembek;       Al Oraiq;        Al Ghashamiya
x7:   Al Sheehaniya
x6:   Al Khuwair;       Al Khattiya;   Duhail;          Al Shamal;     Al Ruwais;  Al Gattara
x5:   Al Kharaitiyat_________________________________________________________________
x4:   Al Ghariya;        Al Gharrafa; Al Sadd;        Al Utouriya;    Mesaimeer
x3:   Onaiza;                Al Karaana;  Al Kharsaah; Al Aamriya;    Al Bahiya;  Al Safliya Fraiha
x2:   Umm Al Amad; Al Rekayyat; Murwab;        Al Sahla
x1:   Al Thumama (ostatni debiutant).
Występuje wyraźny podział ↑ na 2 grupy*:
- 14 Q-Flex powyżej średniej 4,84 dost./jedn., które zrealizowały 100 dostaw,
- 17 jednostek poniżej średniej dowiozło tylko 50 ładunków. 

Średni ładunek dowieziony metanowcem klasy Q-Flex to 1396 GWh (średnia ze 150 dostaw).
Dostawa [317.]/147-ma katarska (1397 GWh), zrealizowana przez Al Sahla, wielkościowo jest prawie równa średniemu ładunkowi katarskiemu.

Zestawienie skrajnych wielkości zrealizowanych dostaw przez Q-Flex jest w: Ładunki LNG wg. wielkości, wraz z istotnym linkiem dotyczącym rekordowej dostawy.
Różnica dla rekordowo skrajnych wielkości ładunków, to ok. 90 GWh (1363/1453).

Statystyka ładunków dowiezionych przez Q-Flex w zależności od podtypu stoczniowego:
- Daewoo (DSME), były 73 dostawy, średni ładunek około 1375 GWh,
- Hyundai (HHI) lub Samsung (SHI) było 77 (28/49), średnia ok. 1416 GWh.
Różnica dla średnich realizacji dowózek dla tych podtypów Q-Flex, to ponad 40 GWh.
Dostaw o wymiarze energetycznym >1420 GWh było 21, a <1370 GWh było 7.

Różnica pomiędzy najmniejszym ład. dowiezionym przez Q-Flex (Umm Al Amad/DSME - 1363GWh), a największym dostarczonym przez nowoczesny konwencjonalny LNGC kl.180 (Celsius Canberra - 1137), to ok. 225 GWh.  

Liderem w łącznej wielkości dostarczonego LNG jest Al Huwaila/SHI - przekroczył 14 TWh.
Drugi Al Nuaman/DSME nie osiągnął 14 TWh. Oba po 10 realizacji.

Na regazyfikację 150-ciu dostaw katarskich zużyto 4-5 ładunków.

Różne inne ujęcia statystyczne można wyszukiwać w [metanowce.go.yj.fr]. Polecam.

Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.

PS Po odbiorze dostawy [327.] - ETA 17.12., czyli 151. katarskiej, zarazem chyba (?) 150-tej kontraktowej od QatarEnergy, będącej 20-tą(!) w 2024 roku z Ras Laffan, przedstawię próbę wyjaśnienia tegorocznego rekordu w ilości ład. od QE.

* Pomimo stałej od 9-ciu lat (od końca 2015 r.) obserwacji logistyki jedn. Q-Flex prawdopodobieństwo wytypowania realizatora kolejnej dostawy do Terminala Świnoujście szacuję tylko na ok. 50%. Nie należy tego odnosić do proporcji 1 z 31 jednostek, gdyż przy zbliżaniu się momentu delegowania do realizacji dostawy do nas, typowo ok. 25 Q-Flex jest wykluczonych trwającym zaangażowaniem na innych kierunkach eksportu.
   Nie potrafię uzasadnić ich skrajnego rozrzutu w ilości odwiedzin Bałtyku, zawierającej się od 1 do 10 zawinięć. Jedynie przypomnę, że początkowo (po oddaniu do eksploatacji) poszczególne Q-Flex były zadedykowane do konkretnego z 4-ch terminali wytwórczych (Q1-Q4) z 14-ma liniami technologicznymi wytwarzania LNG w Ras Laffan. A były/są one z różnymi udziałami właścicielskimi, tak jak też 31 Q-Flex (Qatargas/RasGas** + inni światowi pośrednicy sprzedażowi), oraz te terminale/linie technologiczne były powiązane z konkretnymi klientami/ importerami LNG.
Gdy nastała rewolucja łupkowa w USA, amerykańscy importerzy LNG oraz klienci z Ameryki Południowej zrezygnowali z importu LNG z Kataru. Wtedy PGNiG podpisało i z opóźnieniem zaczęło import katarskiego LNG. Początkowo nasz 1-szy kontrakt częściowo zastąpił import dla USA z Q3 w Ras Laffan. Sądzę, że to miało i chyba nadal ma jakiś wpływ na dyspozycje dowozowe, który Q-Flex popłynie do najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy - kiedyś Qatargas.
   Należy też mieć na uwadze, że jesteśmy małym klientem dla QatarEnergy i możliwe, że nasze regularne odbiory są realizowane „przypadkowymi” jednostkami, na zasadzie pierwszy lepszy - wolny: płyń! Z drugiej strony, znaczny dystans do nas (na NW ) istotnie ogranicza taką przypadkowość, zwłaszcza w tym roku po nastaniu bezużyteczności K. Sueskiego.

** Początkowo flota 31 Q-Flex pływała w czarterze dwóch katarskich podmiotów wytwórczych Qatargas i RasGas (12 jedn. z 31), który miał obsługiwać eksport do USA oraz Ameryki Południowej. Z początkiem 2018 roku RasGas został wchłonięty przez Qatargas i znikło różne oznakowanie armatorskie na kominach Q-Flex.

Stosownie pejoratywne stwierdzenie:

Przyłębska paskudnie się postarzała przy … pierogach.

Zasłużyła!

3 komentarze:

  1. Do nowego stanowiska ma niebawem zacumować jednostka imo 9868974

    OdpowiedzUsuń
  2. On będzie pewnie zasysał lng. Chcą przeprowadzić testy przeładunku

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,