W poł. 2024 roku zamieściłem wpis Realizacja
kontraktów katarskich Qatargas-1/2 - analiza bez nazw metanowców! z okazji połowy czasu
trwania kontraktów z QatarEnergy.
W obecnym wpisie będą wymienione wszystkie nazwy
metanowców klasy Q-Flex (31 jednostek), które zrealizowały wszystkie bez
wyjątku dostawy z Ras Laffan.
Średnia ilość dowózek do Świnoujścia na jednostkę
Q-Flex to 4,84 realizacji, z rozrzutem 10:1.
Zestawienie 31 Q-Flex według kryterium ilości
zawinięć do Świnoujścia:
x10: Al Nuaman; Al
Huwaila (chronologicznej
dla ostatniego zawinięcia)
x9: -
x8: Al Hamla; Tembek; Al
Oraiq; Al
Ghashamiya
x7: Al Sheehaniya
x6: Al
Khuwair; Al Khattiya; Duhail; Al Shamal; Al Ruwais; Al Gattara
x5: Al Kharaitiyat_________________________________________________________________
x4: Al
Ghariya; Al Gharrafa; Al Sadd; Al Utouriya; Mesaimeer
x3: Onaiza; Al
Karaana; Al Kharsaah; Al Aamriya; Al Bahiya; Al Safliya; Fraiha
x2: Umm
Al Amad; Al Rekayyat; Murwab; Al Sahla
x1: Al
Thumama (ostatni
debiutant).
Występuje wyraźny podział ↑ na 2 grupy*:
- 14 Q-Flex powyżej średniej 4,84 dost./jedn.,
które zrealizowały 100 dostaw,
- 17 jednostek poniżej średniej dowiozło tylko 50
ładunków.
Średni ładunek dowieziony metanowcem klasy Q-Flex
to 1396 GWh (średnia ze 150 dostaw).
Dostawa [317.]/147-ma katarska (1397 GWh),
zrealizowana przez Al Sahla, wielkościowo jest prawie równa średniemu
ładunkowi katarskiemu.
Zestawienie skrajnych wielkości zrealizowanych
dostaw przez Q-Flex jest w: Ładunki
LNG wg. wielkości, wraz z
istotnym linkiem dotyczącym rekordowej dostawy.
Różnica dla rekordowo skrajnych wielkości ładunków,
to ok. 90 GWh (1363/1453).
Statystyka ładunków dowiezionych przez Q-Flex w
zależności od podtypu stoczniowego:
- Daewoo (DSME), były 73 dostawy, średni
ładunek około 1375 GWh,
- Hyundai (HHI) lub Samsung (SHI) było 77
(28/49), średnia ok. 1416 GWh.
Różnica dla średnich realizacji dowózek dla tych podtypów
Q-Flex, to ponad 40 GWh.
Dostaw o wymiarze energetycznym >1420 GWh
było 21, a <1370 GWh było 7.
Różnica pomiędzy najmniejszym ład. dowiezionym przez Q-Flex (Umm Al Amad/DSME - 1363GWh), a największym dostarczonym przez nowoczesny konwencjonalny LNGC kl.180 (Celsius Canberra - 1137), to ok. 225 GWh.
Liderem w łącznej wielkości dostarczonego LNG jest Al
Huwaila/SHI - przekroczył 14 TWh.
Drugi Al Nuaman/DSME nie osiągnął 14 TWh. Oba
po 10 realizacji.
Na regazyfikację 150-ciu dostaw katarskich zużyto 4-5 ładunków.
Różne inne ujęcia statystyczne można wyszukiwać w [metanowce.go.yj.fr]. Polecam.
Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.
PS Po odbiorze dostawy [327.] - ETA 17.12., czyli 151. katarskiej, zarazem chyba (?) 150-tej kontraktowej od QatarEnergy, będącej 20-tą(!) w 2024 roku z Ras Laffan, przedstawię próbę wyjaśnienia tegorocznego rekordu w ilości ład. od QE.
* Pomimo stałej od 9-ciu lat (od końca 2015 r.) obserwacji logistyki jedn.
Q-Flex prawdopodobieństwo wytypowania realizatora kolejnej dostawy do Terminala
Świnoujście szacuję tylko na ok. 50%. Nie należy tego odnosić do proporcji 1 z
31 jednostek, gdyż przy zbliżaniu się momentu delegowania do realizacji dostawy
do nas, typowo ok. 25 Q-Flex jest wykluczonych trwającym zaangażowaniem na
innych kierunkach eksportu.
Nie potrafię uzasadnić ich skrajnego rozrzutu
w ilości odwiedzin Bałtyku, zawierającej się od 1 do 10 zawinięć. Jedynie
przypomnę, że początkowo (po oddaniu do eksploatacji) poszczególne Q-Flex były
zadedykowane do konkretnego z 4-ch terminali wytwórczych (Q1-Q4) z 14-ma liniami
technologicznymi wytwarzania LNG w Ras Laffan. A były/są one z różnymi
udziałami właścicielskimi, tak jak też 31 Q-Flex (Qatargas/RasGas** + inni
światowi pośrednicy sprzedażowi), oraz te terminale/linie technologiczne były
powiązane z konkretnymi klientami/ importerami LNG.
Gdy nastała rewolucja łupkowa w USA, amerykańscy
importerzy LNG oraz klienci z Ameryki Południowej zrezygnowali z importu LNG z
Kataru. Wtedy PGNiG podpisało i z opóźnieniem zaczęło import katarskiego LNG.
Początkowo nasz 1-szy kontrakt częściowo zastąpił import dla USA z Q3 w Ras
Laffan. Sądzę, że to miało i chyba nadal ma jakiś wpływ na dyspozycje dowozowe,
który Q-Flex popłynie do najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy - kiedyś Qatargas.
Należy też mieć na uwadze, że jesteśmy małym
klientem dla QatarEnergy i możliwe, że nasze regularne odbiory są realizowane „przypadkowymi”
jednostkami, na zasadzie pierwszy lepszy - wolny: płyń! Z drugiej strony, znaczny
dystans do nas (na NW ) istotnie ogranicza taką przypadkowość, zwłaszcza w tym
roku po nastaniu bezużyteczności K. Sueskiego.
Stosownie pejoratywne stwierdzenie:
Przyłębska paskudnie się postarzała przy … pierogach.
Zasłużyła!
Do nowego stanowiska ma niebawem zacumować jednostka imo 9868974
OdpowiedzUsuńBędzie o tym.
UsuńOn będzie pewnie zasysał lng. Chcą przeprowadzić testy przeładunku
OdpowiedzUsuń