poniedziałek, 23 grudnia 2024

Celsius Copenhagen ponownie nawiedził Świnoujście

Dane obserwacyjne:

- jego zawinięcie zostało zakomunikowane przez ZMPSiŚ wieczorem 19.12. (ETA 22.12./wej. h0430), tj. tylko ok. 2,5 doby przed zawinięciem i było to, gdy przepływał Cieśninę Kaletańską. Chyba rekord wymiaru: na ostatnią chwilę!
- po załadunku w Freeport (06-07.12.), od wypłynięcia deklarował w AIS: ETA 19.12./h0001 i robił to nawet po wpłynięciu do Gazoportu 22.12./h0815.
- ten metanowiec pływa w stałym czarterze dla Gunvor Group Ltd. O rodowodzie oraz poczynaniach tego podmiotu można poczytać w internecie. Ostatnio upodobnił swoje biznesowe zasady do Venture Global.
- była to 2-ga realizacja spotu dla nas przez ten metanowiec (oba z Freeport). Pierwszy ładunek jako [272.] był dość … dziwny, tj. dowózka 3/5 napełnienia przez cały Atlantyk!
- wypłynął 23.12./h1020, czyli po 1-dobowym terminalowo rozładunku, dostarczył - 978 GWh. Znów niedoładowanie, na poziomie 100÷150 GWh.

[328.] - 60-ta tegoroczna i nie ostatnia. W tej dostawie przekroczono historyczny wymiar 390 TWh zaimportowanego LNG przez Terminal Świnoujście - nastąpiło to 22.12.

Wspólny komentarz o tym spocie ↑ i kolejnym - ost. dostawie w 2024 (Pacific Success ETA 26.12.*), oraz  inaugurującym import w 2025 r. (Marvel Phoenix ETA 01.01.), zamieszczę następnym razem.

Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.

* interesujące jest, jak tę dostawę „opisze” Biuro Prasowe PGNiG, tym bardziej, że pod pewnym względem może być rekordową (?)!

 

Dobrze, że nie byłem, nie jestem i nie będę mieszkańcem Kerpen.
Nie muszę się tego WSTYDZIĆ!

23 komentarze:

  1. Nawet wiem pod jakim względem. Może być rekord wielkościowy ładunku z Norwegii, bo "Arctiki" dowoziły niewielkie ładunki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tylko Qogir może tu przeszkodzić swoją dostawą ze stycznia 2023

      Usuń
  2. LK KOAS na 9.01., od stycznia gazoport oficjalnie zwiększa możliwości regazyfikacyjne, więc wizyty LNGC średnio co 4 dni będą normalnością...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieki za info. Jest już wpisane tam gdzie trzeba. A co do dostaw co 4 dni ... Pożyjemy, zobaczymy

      Usuń
  3. Ogólnie rzecz biorąc to cienkawy importowo ten tegoroczny grudzień, zwłaszcza że to miesiąc w którym ukończono rozbudowę i przeprowadzono rozruch i testy. Na 3 doby terminalowe zwiększono techn. zd. regaz z 219,96336 do 263,956032 ale potem powrócono do pierwotnej. Czyżby coś się nie udało ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko się udało, poziom regazyfikacji 264 GWh był testowany w ramach kompleksowych testów terminala (trzeci zbiornik, nabrzeże itd.). Komercyjnie poziom regazyfikacji 264 GWh będzie dostępny od doby gazowej 1.01.2025 po wejściu w życie nowej zatwierdzonej przez URE Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu.

      Usuń
    2. Najistotniejsze: zregazyfikowanie pełną mocą typowego ładunku konwencjonalnego metanowca to 4 doby, a Q-Flex to do 5,5 doby. Natomiast zregazyfikowanie 3-ch napełnionych zbiorników lądowych do „zera”, to ponad 11 dób pełną mocą. Przydatne liczby.

      Usuń
  4. No zobaczymy. Biorąc pod uwagę fakt że regazyfikacja nie może trwać cały rok z pełną mocąto liczmy te 264 GWh x 340 dni. Daje to w przybliżeniu 90 Twh. 20 q-flexów po 1400 Gwh to 28 TWh . 60 konwencjonalnych po ok 1050 GWh( zawyżyłem nieco) daje 63 Twh czyli teoretycznie sie spina z tym 90 Twh . Czyli musi być odbierane 80 dostaw, średnio 7 na miesiąc czyli wychodzi tak co te 4 dni przeważnie. Zobaczymy czy tak będzie w praktyce bo teoria teorią a życie życiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teoretycznie maksimum roczne to 95 TWh.

      Usuń
  5. Pytanie do "gazomaniaków" czy dobrze rozkminiłem ,że gazoportem w zat.Gdańskiej będzie jeden z trójki: ETHANE SAPPHIRE (IMO: 9752606), ETHANE PEARL (IMO: 9752307), ETHANE CRYSTAL(IMO: 9752278)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wskazane przez Ciebie jednostki to VLEC-e
      Very Large Ethan Carrier
      Służą one do przewozu etanu. Mogą tez przewozić lpg i zaklasyfikowane są chyba do grupy " LPG Carrier"
      LNG czyli skroplony gaz ziemny jest innym gazem o innych parametrach i składzie , zawiera głównie metan z domieszką etanu. W procesie skraplania gazu ziemnego do lng jest on oczyszczany aby zawierać głównie metan.

      W Zat. Gdańskiej będzie stacjonował FSRU czyli jednostka regazyfikacyjno-magazynowa.

      Gaz-System podpisał umowę czarteru jednostki z Mitsui Osk Line ( a w zasadzie z jej podmiotem zależnym o nazwie White Eagle Energy)
      Z tego co wiem to Motsui Osk posiada aktualnie 7 jednostek fsru są to


      Bauhinia Spirit
      Golar Freeze
      Golar Tundra
      Exemplar
      Höegh Gallant
      Höegh Grace
      FSRU Toscana

      Niektóre z nich trzeba wykluczyć bo są już eksploatowane gdzie indziej jako fsru ( no chyba że do 2028 skończy się gdzieś umowa i przypłynie taki delikwent do nas)
      Możliwe też że do 2028 roku M.o.l. zaopatrzy się w inną jednostkę fsru i ją do nas oddeleguje

      Usuń
    2. Któreś, oczywiście obcojęzyczne źródło (niestety nie pamiętam które) napomykało o złożeniu przez MOL zamówienia na budowę nowego FSRU w którejś(?) stoczni południowokoreańskiej, pod tą umowę czarterową.
      Koncepcja FSRU w Zat. Gda. ma sens pod warunkiem zabezpieczenia kontraktowego na import min 3 mln t/r. A przypomnę, że jesteśmy w plecy na 1,5 mln t/r do zbilansowania Term. Świnoujście.

      Usuń
    3. Post niżej pisałem o przerobieniu któregoś z wozigazów (nie FSRU) dla nas a to by się kłóciło z Pańską(WS) informacją

      Usuń
    4. Pod koniec tego artykułu jest mowa o bidowie jednostki FSRU w stoczni HHI

      https://www.offshore-energy.biz/with-building-permit-secured-polish-fsru-project-ready-for-execution-stage/

      Usuń
    5. Tu też ciekawy artykuł

      https://lngprime.com/asia/hd-hyundai-heavy-scores-order-to-build-fsru-for-364-million/106701/

      Usuń
  6. 1.Dzięki za hiper precyzyjną i obszerną odpowiedź
    2.Jeśli patrzeć tylko na aktualne położenie jednostek to najpewniejsze są 2 pierwsze (na pewno nie robią jako FSRU) jednak jak pisałeś do 2028 wiele się może zmienić (wydaje mi się że w momencie podpisania umowy była mowa o przerobieniu któregoś z obecnych-bez wskazywania konkretów ale pożyjemy zobaczymy)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bauhinia spirit ptacuje obecnie jako fsru w Hong Kongu.
    Golar Freeze teraz juz jako Energos Freeze przechodzi naprawy/ulepszenia we włoskiej stoczni remontowej
    Golar tundra zmienił nazwę na Italis LNG i regazyfikuje dla Włochów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Gail Bhuwan na 15.01, BW Pawilion Aranda 18.01

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzieki za cynka

    OdpowiedzUsuń
  10. 3 debiuciki na sam początek roku, nieźle. A to jeszcze nie koniec stycznia. Jeszcze ze dwie dostawy sie wcisną, jedna katarska i jeszcze jedna inna to jest szansa na czwarty debiut

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale jednak wolałbym aby MP przyśpieszył swoje eta na 30.12 i tym samym byśmy mieli rekord odebranego wolumenu w 2024 i zrównanie w ilości dostaw z minionym rokiem

      Usuń
    2. W styczniach w latach 2017-2024 była tylko 1-na dostawa z Ras Laffan.
      Obecnie żaden Q-Flex nie płynie do Świnoujścia.
      Czyli kolejna katarska po Al Karaana w II-2025.

      Usuń
    3. No tak, ale 20 dostaw w roku tez nigdy nie było , a w tym roku się wydarzyło. Zawsze może wystąpic precedens, ale skoro żaden nie płynie no to trudno. Wogóle czytałem ,że jakaś zasyma się kroi na linii Ue - Katar i Katar straszy wstrzymaniem dostaw do odbiorców w Ue

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,