Dane obserwacyjne:
- jego zawinięcie zostało zakomunikowane przez
ZMPSiŚ wieczorem 19.12. (ETA 22.12./wej. h0430), tj. tylko ok. 2,5 doby
przed zawinięciem i było to, gdy przepływał Cieśninę Kaletańską. Chyba rekord
wymiaru: na ostatnią chwilę!
- po załadunku w Freeport (06-07.12.), od
wypłynięcia deklarował w AIS: ETA 19.12./h0001 i robił to nawet po wpłynięciu
do Gazoportu 22.12./h0815.
- ten metanowiec pływa w stałym czarterze dla Gunvor
Group Ltd. O rodowodzie oraz poczynaniach tego podmiotu można poczytać w
internecie. Ostatnio upodobnił swoje biznesowe zasady do Venture Global.
- była to 2-ga realizacja spotu dla nas przez ten
metanowiec (oba z Freeport). Pierwszy ładunek jako [272.] był dość …
dziwny, tj. dowózka 3/5 napełnienia przez cały Atlantyk!
- wypłynął 23.12./h1020, czyli po 1-dobowym
terminalowo rozładunku, dostarczył - 978 GWh. Znów niedoładowanie, na
poziomie 100÷150 GWh.
[328.] - 60-ta tegoroczna i nie ostatnia. W tej dostawie przekroczono historyczny wymiar 390 TWh zaimportowanego LNG przez Terminal Świnoujście - nastąpiło to 22.12.
Wspólny komentarz o tym spocie ↑ i kolejnym - ost. dostawie w 2024 (Pacific Success ETA 26.12.*), oraz inaugurującym import w 2025 r. (Marvel Phoenix ETA 01.01.), zamieszczę następnym razem.
Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.
* interesujące jest, jak tę dostawę „opisze” Biuro Prasowe PGNiG, tym
bardziej, że pod pewnym względem może być rekordową (?)!
Dobrze, że nie byłem, nie jestem i nie będę mieszkańcem Kerpen.
Nie muszę się tego WSTYDZIĆ!
Nawet wiem pod jakim względem. Może być rekord wielkościowy ładunku z Norwegii, bo "Arctiki" dowoziły niewielkie ładunki
OdpowiedzUsuńtylko Qogir może tu przeszkodzić swoją dostawą ze stycznia 2023
UsuńLK KOAS na 9.01., od stycznia gazoport oficjalnie zwiększa możliwości regazyfikacyjne, więc wizyty LNGC średnio co 4 dni będą normalnością...
OdpowiedzUsuńDzieki za info. Jest już wpisane tam gdzie trzeba. A co do dostaw co 4 dni ... Pożyjemy, zobaczymy
UsuńOgólnie rzecz biorąc to cienkawy importowo ten tegoroczny grudzień, zwłaszcza że to miesiąc w którym ukończono rozbudowę i przeprowadzono rozruch i testy. Na 3 doby terminalowe zwiększono techn. zd. regaz z 219,96336 do 263,956032 ale potem powrócono do pierwotnej. Czyżby coś się nie udało ?
OdpowiedzUsuńWszystko się udało, poziom regazyfikacji 264 GWh był testowany w ramach kompleksowych testów terminala (trzeci zbiornik, nabrzeże itd.). Komercyjnie poziom regazyfikacji 264 GWh będzie dostępny od doby gazowej 1.01.2025 po wejściu w życie nowej zatwierdzonej przez URE Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu.
UsuńNajistotniejsze: zregazyfikowanie pełną mocą typowego ładunku konwencjonalnego metanowca to 4 doby, a Q-Flex to do 5,5 doby. Natomiast zregazyfikowanie 3-ch napełnionych zbiorników lądowych do „zera”, to ponad 11 dób pełną mocą. Przydatne liczby.
UsuńNo zobaczymy. Biorąc pod uwagę fakt że regazyfikacja nie może trwać cały rok z pełną mocąto liczmy te 264 GWh x 340 dni. Daje to w przybliżeniu 90 Twh. 20 q-flexów po 1400 Gwh to 28 TWh . 60 konwencjonalnych po ok 1050 GWh( zawyżyłem nieco) daje 63 Twh czyli teoretycznie sie spina z tym 90 Twh . Czyli musi być odbierane 80 dostaw, średnio 7 na miesiąc czyli wychodzi tak co te 4 dni przeważnie. Zobaczymy czy tak będzie w praktyce bo teoria teorią a życie życiem
OdpowiedzUsuńTeoretycznie maksimum roczne to 95 TWh.
UsuńPytanie do "gazomaniaków" czy dobrze rozkminiłem ,że gazoportem w zat.Gdańskiej będzie jeden z trójki: ETHANE SAPPHIRE (IMO: 9752606), ETHANE PEARL (IMO: 9752307), ETHANE CRYSTAL(IMO: 9752278)?
OdpowiedzUsuńWskazane przez Ciebie jednostki to VLEC-e
UsuńVery Large Ethan Carrier
Służą one do przewozu etanu. Mogą tez przewozić lpg i zaklasyfikowane są chyba do grupy " LPG Carrier"
LNG czyli skroplony gaz ziemny jest innym gazem o innych parametrach i składzie , zawiera głównie metan z domieszką etanu. W procesie skraplania gazu ziemnego do lng jest on oczyszczany aby zawierać głównie metan.
W Zat. Gdańskiej będzie stacjonował FSRU czyli jednostka regazyfikacyjno-magazynowa.
Gaz-System podpisał umowę czarteru jednostki z Mitsui Osk Line ( a w zasadzie z jej podmiotem zależnym o nazwie White Eagle Energy)
Z tego co wiem to Motsui Osk posiada aktualnie 7 jednostek fsru są to
Bauhinia Spirit
Golar Freeze
Golar Tundra
Exemplar
Höegh Gallant
Höegh Grace
FSRU Toscana
Niektóre z nich trzeba wykluczyć bo są już eksploatowane gdzie indziej jako fsru ( no chyba że do 2028 skończy się gdzieś umowa i przypłynie taki delikwent do nas)
Możliwe też że do 2028 roku M.o.l. zaopatrzy się w inną jednostkę fsru i ją do nas oddeleguje
Któreś, oczywiście obcojęzyczne źródło (niestety nie pamiętam które) napomykało o złożeniu przez MOL zamówienia na budowę nowego FSRU w którejś(?) stoczni południowokoreańskiej, pod tą umowę czarterową.
UsuńKoncepcja FSRU w Zat. Gda. ma sens pod warunkiem zabezpieczenia kontraktowego na import min 3 mln t/r. A przypomnę, że jesteśmy w plecy na 1,5 mln t/r do zbilansowania Term. Świnoujście.
Post niżej pisałem o przerobieniu któregoś z wozigazów (nie FSRU) dla nas a to by się kłóciło z Pańską(WS) informacją
UsuńPod koniec tego artykułu jest mowa o bidowie jednostki FSRU w stoczni HHI
Usuńhttps://www.offshore-energy.biz/with-building-permit-secured-polish-fsru-project-ready-for-execution-stage/
Tu też ciekawy artykuł
Usuńhttps://lngprime.com/asia/hd-hyundai-heavy-scores-order-to-build-fsru-for-364-million/106701/
1.Dzięki za hiper precyzyjną i obszerną odpowiedź
OdpowiedzUsuń2.Jeśli patrzeć tylko na aktualne położenie jednostek to najpewniejsze są 2 pierwsze (na pewno nie robią jako FSRU) jednak jak pisałeś do 2028 wiele się może zmienić (wydaje mi się że w momencie podpisania umowy była mowa o przerobieniu któregoś z obecnych-bez wskazywania konkretów ale pożyjemy zobaczymy)
Bauhinia spirit ptacuje obecnie jako fsru w Hong Kongu.
OdpowiedzUsuńGolar Freeze teraz juz jako Energos Freeze przechodzi naprawy/ulepszenia we włoskiej stoczni remontowej
Golar tundra zmienił nazwę na Italis LNG i regazyfikuje dla Włochów.
Gail Bhuwan na 15.01, BW Pawilion Aranda 18.01
OdpowiedzUsuńDzieki za cynka
OdpowiedzUsuń3 debiuciki na sam początek roku, nieźle. A to jeszcze nie koniec stycznia. Jeszcze ze dwie dostawy sie wcisną, jedna katarska i jeszcze jedna inna to jest szansa na czwarty debiut
OdpowiedzUsuńAle jednak wolałbym aby MP przyśpieszył swoje eta na 30.12 i tym samym byśmy mieli rekord odebranego wolumenu w 2024 i zrównanie w ilości dostaw z minionym rokiem
UsuńW styczniach w latach 2017-2024 była tylko 1-na dostawa z Ras Laffan.
UsuńObecnie żaden Q-Flex nie płynie do Świnoujścia.
Czyli kolejna katarska po Al Karaana w II-2025.
No tak, ale 20 dostaw w roku tez nigdy nie było , a w tym roku się wydarzyło. Zawsze może wystąpic precedens, ale skoro żaden nie płynie no to trudno. Wogóle czytałem ,że jakaś zasyma się kroi na linii Ue - Katar i Katar straszy wstrzymaniem dostaw do odbiorców w Ue
Usuń