To było 10-te zawinięcie do Świnoujścia tego Q-Flex, czym zrównuje się z Al Nuaman liderującym od początku naszego importu w liczbie dowózek z Kataru. To jest powtórne zrównanie.
Al Huwaila zadebiutował (z przytupem*) w I-2017, z 10-tą dostawą katarską [11.] i jako 5-ty Q-Flex. Na swoim koncie (poza przytupem↑) ma, w swoim 3-cim pobycie, rekordowy rozładunek 1-dobowy terminalowo: [105.] - 1424 GWh. Rozładunek LNG odbywa się przez pompy zainstalowane na LNGC!
Wypłynął z Ras Laffan 24.10. (61-sza tegoroczna dowózka do Europy przez Q-Flex dookoła Afryki) bez deklaracji w AIS dokąd. Ale od wypłynięcia deklarując ETA 04.12., czyli zawinięcie aż po 41 dobach żeglugi. Po ¾ marszruty, na szerokości Cabo Bojador (na S od Kanarów) pętał się od 21.11. przez ponad 5 dób. Natomiast Świnoujście jako port docelowy zakomunikował w AIS dopiero w południe 01.12., będąc w Cieśninie Kaletańskiej!
Wpłynął planowo 04.12./h0840 przy bezwietrzu w potężnej mgle. Wypłynął 05.12./h1730, pośpiesznie przed zapowiadanym silnym wiatrem. Rozładował 1419 GWh - 2-gi największy ładunek w 2024 roku.
Po powrocie do Ras Laffan będzie 1-szym Q-Flex,
który 2-krotnie zrealizował dostawy do Świnoujścia (najodleglejszy importer na
NW od Kataru) z opływaniem Afryki wte i wewte - 1-sza jego taka realizacja była
w I-III 2024/[273.].
Ale obecnym swoim 2-gim zawinięciem w 2024 roku, psuje
tegoroczną statystykę w ilości różnych Q-Flex realizujących dowózkę do
Świnoujścia w roku. Jest tylko zrównanie z 2021 rokiem - 17 różnych Q-Flex na
19 realizacji. Była szansa na rekord 18 z 19-tu.
Podsumowując, stosowny Q-Flex dostarczył „150” do Świnoujścia! Czy mógł być inny stosowniejszy? W moim osobisty przekonaniu jest jednym z 3-ch stosownych! Przed debiutem Al Thumama miałem 4 stosowne … z 31.
W tym odbiorze katarskiego LNG, jedni doliczyli się 150-ciu dostaw katarskich, drudzy 148-miu, jeszcze inni 149-ciu, a purystom podpowiadam: 147 (=150-2-1)! Podsumowanie tej dostawy:
Ogółem [325.] dostawa. Na tą ilość historycznie składa
się:
- 150 dostaw katarskich (w tym
dwie rozruchowe i jedna spotowa),
- 150 dostaw wytworzonych i załadowanych w
USA (nie liczone sprzedażowo!), w tym 80 z
Sabine Pass,
- 15 dostaw z norweskiego terminala Melkoya,
- 10 dostaw od innych wytwórców (Point
Fortin x4; Bonny x3; po 1 z Damietta, Idku, Punta Europa).
Inaczej:
- 197 ład. kontraktowych (formuła DES) = 149x
QatarEnergy + 48x Cheniere Marketing International,
- 128 spotowych [wraz z dostawami z umowy
średnioterminowej z Centrica LNG Company Ltd x9 w latach 2018-2022].
Tegorocznie:
57-ma ogółem i 19-ta
katarska (+19 od Cheniere +19 spotów, oraz brak min 20 od
Venture Global).
I na koniec,
Al
Huwaila w swoim
ładunku dowiózł 25 000 000 tonę LNG odebraną w Terminalu
Świnoujście. Okolicznościowa tona została rozładowana 05.12.2024, czyli
po 9-ciu latach (bez 6-ciu dni) od rozładunku 1-szej tony w dniu 11.12.2015 r.
Dodatkowo Al Huwaila, po 10-tym zawinięciu
do Świnoujścia, czyli po zrównaniu się z liderującym Al Nuaman wśród
Q-Flex (rekordzista Maran Gas Apollonia x11), stał się bezwzględnym
liderem w wielkości energetycznej dostarczonego LNG do Term. Świnoujście,
przekraczając istotnie 14 TWh. Jest to wymiar 2-ch rekordowych importów miesięcznych
- były 4 miesiące po >7000 GWh.
Al
Huwaila zawdzięcza
to swojej konstrukcji ze stoczni SHI. ↓
Al Nuaman (DSME) mimo x10 (w tym jedyny spot z Kataru) dowiózł istotnie <14-tu TWh. ↓
Była to dostawa w wielu wymiarach szczególna:
- 150-ta katarska,
- 10-ta tego Q-Flex,
+ 1-sze przekroczenie łącznego wymiaru 14
TWh w dostawach przez 1 metanowiec,
- [325.] = 150 QatarEnergy + 150
terminale w USA + 15 terminal Melkøya + 10 inni wytwórcy,
+ historyczne przekroczenie 25 mln ton LNG
zaimportowanych przez Terminal Świnoujście.
Gratulacje dla PGNiG / Orlen / Gaz-System / Terminal LNG (do wyboru) za takie skorelowanie organizacyjno-logistyczno-zarządcze różnych wymiarów w jednej dostawie!
Wacław Sałaban, grudzień 2024 roku.
* więcej na końcu (w odnośniku) „Trzecie
zawinięcie Al Huwaila”, a jeszcze więcej w podanych tam linkach.
Tak dla edukacji, nie
dla deprawacji
↓
edukacja zdrowotna zamiast zajęć z religii!
Ciekawe który z q-flexów jako następny dobije do 10 dostaw. Czy będzie to któryś z czterech z ośmioma dowózkami czy może ten jedynak z 7-oma
OdpowiedzUsuńMarszruty Q-Flex śledzę od końca 2015 roku i nie potrafię uzasadnić ich skrajnego rozrzutu w ilości odwiedzin Bałtyku, zawierającej się od 1 do 10 zawinięć. Jedynie przypomnę, że początkowo (po oddaniu ich do eksploatacji) poszczególne Q-Flex były zadedykowane do 7-miu linii technologicznych wytwarzania LNG w Ras Laffan. A były one z różnymi udziałami właścicielskimi, tak jak 31 Q-Flex (Qatargas/Nakilat + inni światowi pośrednicy sprzedażowi), oraz były powiązane z konkretnymi klientami/importerami LNG. Ale wkrótce nastała rewolucja łupkowa w USA, oraz rezygnacja krajów w Ameryce Południowej z importu LNG z Kataru. Sądzę, że to ma nadal jakiś wpływ na dyspozycje dowozowe, który Q-Flex do najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy.
UsuńNiebawem powinniśmy mieć możliwość się wstępnie zorientować który zainaoguruje nasz import katarski w 2025. Mogę się mylić ale obstawiam Al Bahiya lub Tembek
UsuńOd 30.11. do Europy płynie Al Karaana.
UsuńWygląda na to że w 2024 odbierzemy max 61 dostaw, ale wolumenowo mamy szansę przebić ubiegły rok
OdpowiedzUsuń