czwartek, 1 lutego 2024

Al Huwaila po raz 9-ty

Zadebiutował w I-2017 jako 5-ty Q-Flex (6-ty metanowiec), dowożąc dostawę [11.]/10-tą katarską i debiut zakończył z przytupem - na wyjściu taranując/trałując pławę N-2*. Debiutował, gdy Al Nuaman miał już 5 zawinięć na koncie! Obecnie zrówna się z bezwzględnym liderem wśród Q-Flex w liczbie gościn - będą miały ich po 9. W pościgu za nimi są aż 3 po 8 pobytów: Al Hamla, Tembek, Al Oraiq.

Al Huwaila od 2020 roku, corocznie bywa na Bałtyku, a w 2022 roku był 3-krotnie. Tu przypomnę, że w historii ponad 8 lat katarskich dostaw realizowanych przez jednostki Q-Flex, tylko 3 w danym roku zawijały więcej niż 2-krotnie. Oczywiście Al Nuaman ze swoim bezwzględnym liderowaniem w 2016 roku - był 4-krotnie, oraz 3-krotnie były Al Sheehaniya w 2018 i właśnie Al Huwaila w 2022 roku.
(wśród tych zawinięć nie było żadnych realizowanych raz za razem! A w historii dostaw z Kataru jest 6 takich par zawinięć)

Al Huwaila będąc podtypem Q-Flex/SHI(V-2008) dowozi duże ładunki (ok.1418 GWh) i ma na koncie 5 i 6-tą największą dostawę dla Terminalu Świnoujście ([129.]/VI-2021/4-te zaw.; [105.]/IX-2020/3-cie).

Podczas prób morskich w IV-2008 roku.

Prawdopodobnie planowo miał przypłynąć w dniach 02-03.02. - sugeruje to termin wypłynięcia z Ras Laffan 11.01. (typowo w 21-22 doby), co też korelowało z ostatnią dostawą w I-2024 - Energy Pacific rozładunek 25-26.01. Obecnie płynie z ETA 14.02., czyli z opóźnieniem min 11 dób za sprawą konieczności opływania Afryki, ale nie robi tego spektakularnie pośpiesznie! Gdyż jest kolizja (↓PS).
Płynące wcześniej z nim od Ras Laffan, Al Nuaman oraz Al Ghariya posuwają się razem na N zdecydowanie pośpieszniej!

W ruch dookoła Afryki, zgodny z ruchem wskazówek zegara, 30.01. dołączył 9-ty O-Flex Al Shamal - nie deklaruje dokąd i od wypłynięcia nie wskazywał zasadniczego kierunku marszruty (Ś/DW v EU). Teraz pozycja + kurs zdradzają ogólny cel żeglugi. To kolejny kandydat na marszrutę Katar-Europa wte i wewte dookoła! Na dzisiaj w realizację dostaw do Europy z Kataru, zaangażowanych jest 14 z 31 Q-Flex (9x→wte + wewte→x5) i nadal żaden Q-Max.

ROZ***** pis
[Rozliczyć / Osądzić / Zdelegalizować + *****]

Na luty oficjalnie anonsowany jest Al Huwaila ETA 14.02. ze 133-cią dostawa katarską,+ płyną:
- Celsius Copenhagen ETA 12.02.(wg. AIS) ze spotem od Gunvor Group Ltd. z Freeport,
- Al Sheehaniya ETA 25.02.(wg. AIS) ze 134-tym ładunkiem z Ras Laffan.
Są też 2-3 wolne terminy na zawinięcia, a nie ma wśród wymienionych 1-2 realizacji kontraktu z CMI.
Obstawiam x1, gdyż w lutym będą 2 dost. z Kataru, a roczny wym. tych kontraktów to stosownie: 21 i 18 ład. w 12 miesięcy.

Nie przyporządkowuję tym ład. ogólnej numeracji [27?.], gdyż trwa …żonglerka terminami/dostawami!

Wacław Sałaban, początek lutego 2024 roku.

PS po wpisie zamieszczonym 31.01. o h2359, rano 01.02. gruchnęło:
- oficjalnie zapowiedziano (St. Pil.) na 14.02. zawinięcie Al Huwaila opływającego Afrykę w 1-szej 3-ce Q-Flex,
- poinformowano, że w dobie terminalowej 31.01., zakończonej o h0600/01.02., regazyfikacja w Terminalu Świnoujście wzniosła się do 180 GWh/d ze śr. 55 GWh/d, trwającej w poprzednich 12-tu dobach (19-30.01. - rozrzut 35/3d÷90/1doba),
- ten poziom 180 GWh/d, przy stanie magazynowym <1300 GWh, oraz nieoficjalnej dacie najbliższego zawinięcia Celsius Copenhagen ETA 12.02., nie koreluje się! Czyżby nagły przechwyt spotu - jakiejś poprzedzającej dostawy interwencyjnej?
- natomiast, Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem opróżnia się nadal intensywnie, nie 360 ale 312 GWh/d.

* obszernie i wielokrotnie wcześniej o tym wypadku morskim pisałem, osoby zainteresowane tą kwestią zapraszam do użycia wyszukiwarki na blogu - górny lewy narożnik w widoku bloga.

17 komentarzy:

  1. Szczecin pilot twierdzi że celsius copenhagen dotrze 11.02 ale to też chyba się nie za bardzo koreluje
    Pewnie około 5-7 lutego regazyfikacją znowu nieco zwolni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obecny stan napełnienia zbiorników w terminalu < 1300 GWh. Min. stan napełnienia = 300 GWh. Do planowego zawinięcia CeCo jest 10 dób (do 11.02./h2300). Średnia możliwa moc regazyfikacji do momentu podpięcia przyłączy rozładunkowych do CeCo, to max 100 GWh/d (bezpieczniej 90!). Najbliższe 2-3 doby, poziomem regazyfikacji, wskażą, czy będzie coś poprzedzającego. Oczywiście, on jest już w drodze i może być metanowcem zaskakującym obserwujących/śledzących morską logistykę LNG. Cierpliwie czekajmy.

      Usuń
  2. To może niech Seapeak Hiszpania do nas podpłynie i nam trochę użyczy hehe
    Ma bliziutko no i maszynownia się trochę rozrusza co by nie zardzewiała 😁

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdyby nie data ETA w kłajpedzie to można by pomyśleć że on się i mas częściowo opróżni i popłynie do Kłajpedy ale to raczej wątpliwe

    https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9917579

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ten link z zaskakującym metanowcem/dostawą/odbiorcą! Nie zaobserwowałem!

      Usuń
    2. SM Kestrel może płynąć do Kłajpedy z ładunkiem współdzielonym (analiza danych z Kłajpedy!), ale raczej w ramach spółkowania z terminalem Inkoo!

      Usuń
  4. Wzrost poziomu regazyfikacji na Terminalu był jednodniowy, spowodowany pracami na duńskim odcinku Baltic Pipe, co spowodowało, że w ciągu dnia nie płynął do Polski - czymś trzeba było zbilansować.

    OdpowiedzUsuń
  5. Regazyfikacja ok 92 Gwh

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, rano sprawdzałem i przyporządkowałem w zestawieniu dostaw: [272.]; [273.] i nadal [27?.].

      Usuń
  6. A propos zestawienia. Nie dałoby rady zrobić pod menu dla poszczególnych lat? Trochę się już je przewija aby dotrzeć na dół

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm … .
      Dla Sympatyków bloga poszukujących wyłącznie świeżych informacji o ostatnich i planowanych zawinięciach, naciśnięcie ok. 9x [PgDn] jest pewnym utrudnieniem. Ale dla Sympatyków, np. wyszukujących wszystkich ładunków dostarczonych przez właśnie nadpływający Al Huwaila, zadziałanie: [Ctrl]+[F] → (okno dialogowe), jest istotnym ułatwieniem!
      To zestawienie od początkowego zamysłu jego powstania (zamieszczenie nastąpiło pod koniec VI-2017 - po [17.]), ma służyć do wszelkich przeszukiwań statystycznych i wyszukiwania przekrojowych informacji. Sam osobiście z niego na blogu rzadko korzystam, gdyż faktycznie jest zubożoną kopią obszerniejszego w dane oryginału (obszerny plik excel) i umożliwiającego różne wyliczenia.
      Wyjaśnienie końcowe: od początku istnienia Morskości!/!!, zasadniczym założeniem było dostosowanie układu graficznego strony do laptopa z monitorem panoramicznym. Pomimo nastania masowości smartfonów + tabletów, też sugestii ze strony bloggera na dostosowanie widoku bloga do tych urządzeń, wraz z udostępnieniem wersji używanego szablonu dla smartfonów, nie przewiduję zmian. Też wiem, o trudnościach w przeglądaniu obszerniejszych zdjęć, które sporadycznie zamieszczam we wpisach. Szablon/grafika Morskości!! jest zadedykowana dla laptopa.
      Może po [1000.] zmienię zdanie?

      Usuń
  7. Prowadzi Pan swojego bloga w sposób w jaki Panu jest wygodnie i w jaki Pan uzna za stosowny.to była tylko taka sugestia.proszę tego nie odbierać jako moje wygodnictwo.przeglądam bloga właśnie ze smartfona.trzeba przewijać i przełączać w tzw tryb komputerowy aby powiększyć.o istnieniu pliku Excel miałem pewne podejrzenia😁 też zacząłem swego czasu tworzyć swojego.nie wiem tylko dlaczego podział na lata miałby uniemożliwiać te funkcjonalności które Pan wymienił jako zalety obecnej formy zestawienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym nie odebrał pozytywnie pierwotnego komentarza, to bym tak obszernie nie odpowiedział. Folderowanie zestawienia w edytorze bloggera wymaga użycia osobnych podstron, to spowoduje konieczność poszukiwania danych na każdej podstronie z osobna i konieczność ich osobnego zcalania.

      Usuń
  8. A przykładowo taki Al nuaman który występuje w zestawieniu x razy. Wbijamy Ctrl+f wpisujemy al nuaman i co dostajemy jakieś scalone dane np o liczbie zawinieć? Nie bo dopiero jak nam znajdzie ostatni wpis o al nuamanie to tam jest cyferka wskazująca na numer dostawy tego konkretnego metanowca. inne dane np sumaryczna wartość energetyczna wszystkich dowieezionych ładunków też się przecież sama nie scala. Nie czepiam się że teraz jest žle. Chciałem tylko zaproponować jakieś inne rozwiązanie.A skoro Pan nie widzi potrzeby rozdziału na poszczególne lata to może chociaż osobne zestawienie dostaw tegorocznych (zrealizowane i planowane czyli metanowce w drodze tak jak to teraz Pan umieszcza i osobne zestawienie dla wszystkich dostaw z lat ubiegłych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie wylicza, ale wyróżnieniem (podświetleniem) pokazuje wizualnie na JEDNEJ(!) stronie wszystkie stosowne rekordy.
      Hmm …, na zaproponowane 2 ujęcia/zestawienia (podwójna zajętość!), odpowiem tak, nieprzypadkowo zaprzestałem: kontynuować 2.1. Dostawy spotowe do Świnoujścia; aktualizować 4. Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji, pomimo ich dalszej obserwacji i archiwizacji (obecny stan: 604); całkowicie obserwacji 5.2. Ładunki LNG z Sabetty-Yamal: VIII-XII 2018 [44:-116:] oraz całkowicie obserwacji 11. Dostawy do FSRU - LNG Croatia.
      A i tak kontynuowana ilość publikowanych danych absorbuje i ogranicza mi czas w kwestiach tworzenia zestawień/opracowań metanowców klas: 174-HHI/HSHI; 180-SHI; 200-HHI/DSME, floty CELSIUS+ (już pływa 7 z 18-tu), no i zaczyna się tworzyć nowa flota ok. 100 jednostek związanych z Nakilat/QatarEnergy. Poza tym: rozpływy ładunków z Ras Laffan i Melkøya - ½ roku temu zaprzestałem obserwacji Calcasieu Pass! I nie są to wszystkie moje obserwacje … .
      A niestety, od 2020 roku dostęp do informacji o morskim LNG jest utrudniony poufnością, zwiększonym niechlujstwem, korporacyjną centralizacją np. kolejne wykupy: FleetMon przez MarineTraffic i MT przez Kpler itd. Tym samym uprzednio łatwa weryfikacja danych po różnych źródłach (dla mnie niezbędna i konieczna), obecnie wymaga …długiego wyczekiwania na możliwość weryfikacji jednomiejscowo uzyskanych informacji.
      Generalnie nie uskarżam się na brak …obserwacji - archiwizowania - edytowania. Jeszcze jedno: edytowanie na blogger wpisów nie jest zwykłym kopiuj/wklej, i mimo, że mam opanowane/wypracowane wszelkie uniki i sposoby wymuszeń (aby było graficznie, tak jak ja chcę!), to zamieszczanie wpisów jest …upierdliwe!

      Usuń
  9. Obserwować Energy Endeavour :)

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,