W lewej szpalcie bloga zamieściłem (29.02.2024) zestawienie wszystkich realizacji dostaw przez „nasze” (tzn. wyczarterowane) metanowce XY Knutsen OAS (docelowo 8 jednostek) w ujęciu chronologicznym - wg. dat wypłynięcia z terminala wytwórczego po załadunku. Zapraszam!
Chichotem historii jest to, że ów czarter tych
8-miu jednostek (4 są w budowie) miał na celu bezpieczeństwo
narodowe przy
realizacji kontraktów długoterminowych w formule FOB! Ich sukcesywne
przejmowanie ze stoczni miało być skorelowane czasowo z uruchamianiem kolejnych
kontraktów, począwszy od inauguracji 1-szego w tej formule od 01.01.2023 roku.
Ale ów 1-szy do dzisiaj nie doszedł do skutku za sprawą Venture
Global.
Obecnie jedynymi funkcjonującymi są kontrakty w
formule DES: 2 katarskie i z Cheniere Marketing International (z Sabine Pass
lub Ingleside). Natomiast dokupywane rynkowo ładunki spotowe przez PGNiG/Orlen
dla Terminalu Świnoujście przeważająco są też w formule DES.
Tym samym, „nasze” są wykorzystywane do świadczenia
usług dowozowych, w ramach bezpieczeństwa
narodowego, innym
stronom światowego handlu LNG. Sporo ich, wyliczanie zacznę od 3-ch podmiotów z
USA, po Niderlandy, Wielką Brytanię, Niemcy, Chorwację, Francję (co jest
oczywiste dla noszonej bandery!), Włochy, także Malezja, Chiny, Japonia,
Południowa Korea i Kolumbia! W dniu edycji zestawienia w zakończonych realizacjach
było 8:11 (Świnoujście / inny terminal odbiorczy).
Tym samym, zamiast nudnego obserwacyjnie, promowego
(na uwięzi) żeglowania z Calcasieu Pass (+sporadycznie inny terminal w USA)
>< do Świnoujścia v sporadycznie do Kłajpedy (zarezerwowana moc regazyfikacyjna
dla Ściany Wschodniej)), trwa nieoczywista oraz zaskakująca eksploatacja
czarterowanych metanowców. Typowo brak jest wszelkich oficjalnych informacji o
zaistniałej sytuacji kontraktowej, oraz konsekwencji w sposobie i formie
wykorzystywania tych czarterów!
Czyżby
podmiot czarterująco - zarządzający zapomniał się chwalić, że „ma flotę” dla … bezpieczeństwa
narodowego!
Za sprawą Venture Global i naszego importu LNG z terminali Calcasieu Pass (jest „w odbiorze” - kontrakt na 1,5 mln ton/rok) oraz Plaquemines (w budowie - 4 mln ton/rok) - oba kontrakty w formule FOB, planowe wykorzystanie czarterowanych XY Knutsen OAS rychle nie nastąpi! Opóźnienie ma wymiar od 2-ch do 4-ch lat.
[12. Realizacje dostaw przez „nasze” metanowce XY Knutsen OAS] - zestawienie będę aktualizował.
Wacław
Sałaban, 29.02.2024 r.
Jednak flota dla bezpieczeństwa narodowego robi swoje. Po wczorajszej zmianie taryfy u p.g.n.... podwyżka cen gazu od 1 lipca wyniesie tylko 45 procent. A przecież mogło być 100 procent lub nawet więcej gdyby nie ,nasza, flota dzielna
OdpowiedzUsuń