15.02.2024:
Venture Global przekazało informację do amerykańskiej komisji FERC, że wywiązało się z terminów budowy terminala Calcasieu Pass w zgłoszonych 5-ciu latach (przed 21.02.2024), który jednak nie jest technicznie odebrany i to pomimo trwającej w nim produkcji LNG, na sprzedaż dla klientów spotowych i okazjonalnych po cenach rynkowych. Wytwarzanie trwa od II kw. 2022 roku z prawie nominalną mocą. Do teraz łącznie sprzedano >250 ładunków rozruchowych, tj.>17 mln ton LNG! Tu przypomnę, norweski terminal Melkøya - Hammerfest produkuje 4,1÷4,3 (nominalnie) mln ton/rok.
Zarazem Venture Global zadeklarowało CHĘĆ dokonania odbioru technicznego CAŁEGO terminala w IV kw. 2024 roku. W domyśle, rozpocząć sprzedaż (nie produkcję - ona trwa od I kw. 2022) na rzecz wyrolowanych klientów tego terminala (Shell; BP; Edison; Repsol; Galp; PGNiG) w ramach wcześniej zawartych umów długoterminowych z realizacją od 2023 roku. Będzie >7 kw. opóźnienia!
Czyli w IV kw. 2024 roku może coś skapnie z Calcasieu Pass od Venture Global dla PGNiG/Orlen, w ramach długoterminowego kontraktu na 22 dostawy LNG rocznie (1,5 mln ton/rok) w formule FOB, obowiązującego od 01.01.2023 roku! Do realizacji którego wyczarterowaliśmy „nasze”LNGC, obecnie pływające w liczbie 4-ch spośród docelowo 8-miu. Oczywiście z tych 8-miu, 1-sze 2-3 do obsługi ład. z Calcasieu Pass, a pozostałe do dowózek z budowanego terminala Venture Global Plaquemines (4 mln ton/rok) od … ? No właśnie, od kiedy - trwa cisza co do kolejnego przesunięcia terminu zakończenia budowy, uruchomienia produkcji, no i odbioru technicznego tego 2-go terminala VG!
Przypomnę, że od naszego partnera handlowego Venture
Global w ramach obu kontraktów mamy odbierać 5,5 (1,5+4) mln
ton LNG w roku, tj. 81 (22+59) ładunków w formule FOB.
Podpisaniu tej 2-giej umowy towarzyszył (właściwe
określenie!) spec od ostrego cienia mgły - nie od …pauz! O której
zapomniał wypowiadając się o Krymie! Niech do niego dotrze, przed wojażem do
Białego Domu, że gdy nie otwiera ust to jest … wiarygodny! Nawet ze
swoim … za/nadęciem!
Dotychczasowy bilans „współpracy” PGNiG/Orlen z
Venture Global:
- 13 dostaw odebranych w 2022 r. i
określanych „awansem” (?), a raczej były ładunkami spotowymi i interwencyjnymi
po zakręceniu kurka na kacapskiej gazrurce. Dostawy były w formule FOB i
zrealizowały je metanowce wyczarterowane przez PGNiG: Maran Gas Apollonia
i Golar Seal (po 6) oraz Flex Aurora (x1) - pływający w
czarterze Cheniere (?)! W 2023 roku Maran Gas Apollonia zrealizował
jeszcze 3 dowózki do Świnoujścia, ale nie od VG, tylko z Hackberry (x2) i z Sabine
Pass.
- brak 22-ch dostaw w 2023 i już 4-ch w
2024 r., ale zarazem 2 „nasze” LNGC zrealizowały w tym okresie 4 dostawy z
Calcasieu Pass (w 2023x2, w 2024 już 2!) do Rotterdamu (x2,5 +½ dla Lubmina) i
do Isle of Grain - trwa rozładunek. Były to realizacje w ramach bezpieczeństwa
narodowego!
Wacław
Sałaban, luty 2024 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,