czwartek, 8 lutego 2024

Obserwacje:

1.
W odstępie 40h, z 3-ch amerykańskich terminali wytwarzających LNG w Zatoce Meksykańskiej, wypłynęły po załadunku 3 metanowce:
z Inglesiede         -  04.02./h06 - Energy Endeavour  - w czarterze Cheniere  - płynie do ? ETA 20.02.
z Sabine Pass      - 05.02./h15 - GasLog Winchester - w czarterze Cheniere - płynie do ? ETA 22.02.
z Calcasieu Pass - 05.02./h22 - LK Knutsen OAS - czarter PGNiG - płyn. do Isle of Grain ETA 19.02.
GLW nie był w Świnoujściu, oba pozostałe zawijały 4/5-krotnie.
PGNiG/Orlen ma podpisane kontrakty długoterminowe z:
- Cheniere w formule DES - realizacje z Sabine Pass lub Ingleside. W I-2024 były typowo 2 dostawy.
- Venture Global w formule FOB - realizacja z Calcasieu Pass. Od początku (I-2023) nie było dostaw!
W II-2024 do teraz, nie było dostawy i nie ma zapowiedzi dostaw od owych eksporterów.
Jakie wnioski z powyższego? To kto dla …bezpieczeństwa narodowego?

2.
W Term. Świnoujście od ponad tyg., tj. od 01.02., trwa rytmiczna regazyfikacja na poziomie < 50% (ok. 90 GWh/doba z min oscylacją), w oczekiwaniu na kolejną dostawę: Celsius Copenhagen [272.].
Wczesna nieoficjalna i dość wczesne oficjalne zapowiedzi owej dostawy, przełożyły się na kolejne przyśpieszanie ETA (odnoszone do momentu przekazania pilotów na redzie Świnoujścia), a głoszone przez oficjalne źródła: 12.01./h0000; 11.02./h2000; h1700; h1200. Trwa skracanie czasu dla wydłużenia okresu pomiędzy kolejnymi nieodległymi dostawami: Celsius Copenhagen [272.], a Al Huwaila [273.] z ETA 14.02/h0600.
Trwająca przerwa pomiędzy dostawami (od 27.01.- koniec rozładunku [271.]/Energy Pacific]), będzie miała wymiar min 16 dób, a jest spowodowana opóźnieniem Al Huwaila za sprawą pominięcia bezużytecznego Kanału Sueskiego. Płynie dookoła Afryki w 1-szej 3-ce Q-Flex które razem wypłynęły 11.01. z Ras Laffan.

3.
Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem - napełnienie na koniec doby gazowej 07.02.= 71%.
Do wiosny będzie … ciepła woda w kranie! Niezależnie od dostaw LNG do Terminala Świnoujście!

Wacław Sałaban, luty 2024 roku.

PS W dniu 05.02. na redzie i w porcie Ras Laffan spośród 45-ciu jednostek Q-Flex/Max (31+14) były tylko: 1 Q-Max Mekaines pod załadunkiem i 2 Q-Flex; Al Oraiq przed załadunkiem oraz Al Ghashamiya po załadunku - przed wypłynięciem do Europy wokół Afryki. Typowo bywało łącznie 6÷10 jednostek, na redzie po powrocie lub sposobiących się do odpłynięcia, w terminalu pod załadunkiem, lub w … stoczni na przeglądzie-remoncie. 06.02. odpłynął Mekaines i przypłynął Al Kharaitiyat, natomiast 07.02. po załadunku odpłynął Al Oraiq. Pozostały 2. 09.02. dopłynie powracający Al Khattiya. Kotwiczący z ładunkiem od 04.02. Al Ghashamiya nadal sposobi się (?) do wypłynięcia, ale znikła początkowa deklaracja do Europy.

Byłych posłów PAD (padlina) pozbawił prawa do odsiadki!


6 komentarzy:

  1. Al Huwaila przesunięta na 15.02., zatem uda się szybko zregazyfikować ładunek Celsius Copenhagen :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba trzeba SZCZECIN PILOT powiadomić?!
      Bo dobę wcześniej popłyną na redę ...
      Cały ładunek to nie, ale 3/4 tak.

      Usuń
    2. Dyspozytura portu już wie :) nawet zainteresowana datę w AIS zmieniła ;)

      Usuń
    3. Nadal martwię sie o Pilotów?

      Usuń
  2. Na koniec dzisiejszej doby terminalowej szykuje się najniższy w tym roku poziom napełnienia zniorników.poprzednie minimum było 8 stycznia

    OdpowiedzUsuń
  3. Gaslog Winchester z Sabine 22.02 w Świnoujściu wg.dyspozytora

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,