piątek, 23 lutego 2024

GasLog Winchester zadebiutował

GasLogWinchester, to 110* różny metanowiec w świnoujskim gazoporcie, przypłynął z [274.] dost., 58-mą z Sabine Pass spośród 119 pozyskanych i wytworzonych w USA. Jest ładunkiem od Cheniere w ramach umowy długoterminowej - 3-cim w tym roku spośród 21 na rok. Wpłynął 22.02./h0310 w 17 dobie od załadunku - typowa była to marszruta. Nocne wejście, to 1-dobowy terminalowo rozładunek.
Wypłynął nieśpiesznie 23.02./h1340 po rozładunku dostawy o wymiarze 1046 GWh.


Pismak na wierszówce, twórczą metodą kopiuj/wklej, z wpisu Biura Prasowego PGNiG (!) zakomunikował:
[cytat] „… gazowiec GASLOG WINCHESTER dostarczył około 75 tys. ton skroplonego gazu ziemnego..”,
i od siebie twórczo dodał; „To już szósta dostawa w tym roku…”.
75 tys. to dowiózł (!), a dostarczył 67,5 tys. i była to 6-ta dostawa … dopiero !!!

Takie sobie liczenie:

- po okresie I-II 2024 będzie 7 odebranych dostaw (3+4, ostatnia dopływa*), w tym była 1-na w 3/5 nominalnej ładowności! Dla porównania przypomnę, że w XII 2022 też było 7 dostaw (pełnych!).
Po tym początku optymizm w oczekiwaniu nowego rekordu w liczbie dostaw w 2024 roku przygasł. 62 ładunki w roku, jak w 2023, tj. 5,5 ładunku w miesiącu, przy 2-3 tygodniach przerwy na roczny przegląd techniczny w terminalu. Czyli na koniec II-2024, po 1/6 roku, brakuje 4-ch ładunków!

- w tej początkowej 1/6 roku 2024 odebraliśmy typowo 3 ład. od QatarEnergy z Ras Laffan (z 18-tu na rok/po 1,5 miesięcznie), typowo 3 od Cheniere Marketing International z Sabine Pass (z 21/rok, tj. co 4 miesiące pojedyncze dost. w miesiącu) i szemrany spocik, tj. 3/5 ładowności nowoczesnym LNGC w poprzek Atlantyku z Freeport, od pośrednika handlowego Gunvor. Wraz z ładunkiem spotowym cały ów import odbył się w ramach formuły DES.

- w okresie 1-szych 60 dób 2024 roku, żaden z 4-ch „naszych” metanowców wyczarterowanych dla bezpieczeństwa narodowego nie obsłużył naszego terminala! Również żaden obecnie nie podążą z ładunkiem do Świnoujścia i do połowy III-2024 nie przypłynie. Czyli odstęp od ostatniej dowózki przez „naszego” dla bezpieczeństwa narodowego wyniesie min kwartał - 90 dni! Od 18.12.!

- wyraźnie  w tym dwu-miesiącu brakuje 4-ch dostaw (z 22/rok) w ramach kontraktu w formule FOB z Venture Global/Calcasieu Pass. A odebrany spot „3/5” jest kontekstowo dostawą interwencyjną!

- w III-2024: prawdopodobnie 2 dostawy z Ras Laffan (już płyną) i 2 od Cheniere. Czy COŚ jeszcze? Bez tego i tak do wiosny: ciepła woda w kranie! Katar znów stał się głównym kierunkiem naszego importu LNG!

Wacław Sałaban, luty 2024 roku.

* po zawinięciu Al Sheehaniya ETA 26.02. z [275.]: 275/110 = 2,5 bez zaokrąglenia!

4 komentarze:

  1. W minionej dobie terminalowej padł tegoroczny rekord regazyfikacją wynoszący 218,37 Gwh

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wg. oficjalnych danych w minionej dobie terminalowej poziom regazyfikacji osiągnął 219,96336 GWh/d, tj. max zdolności technicznej regazyfikacji i podobnie było w dniach: 02; 03; 09; 10; 11.01.2024 r.

      Usuń
    2. Tu podają inaczej. Być może jest tak że że zbiorników lng schodzi 219.96 a do sieci trafia 218.37 a reszta jest zużywana w procesie regazyfikacji

      https://swi.gaz-system.pl/swi/public/#!/lng/actualQuantity?lang=pl

      Usuń
  2. I nawet zatłoczono trochę do kawerny przy dość niskim wypróżnieniu.koniec lutego a 62 procent wypełnienia.ach ta kapryśna pogoda. Pewnie skończy się to jak we Francji, gdzie ceny wzrosły bo.....zużycie zmalało

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,