GasLogWinchester, to 110*
różny metanowiec w świnoujskim gazoporcie, przypłynął z [274.] dost., 58-mą
z Sabine Pass spośród 119 pozyskanych i wytworzonych w USA. Jest
ładunkiem od Cheniere w ramach umowy długoterminowej - 3-cim w tym roku
spośród 21 na rok. Wpłynął 22.02./h0310 w 17 dobie od załadunku - typowa
była to marszruta. Nocne wejście, to 1-dobowy terminalowo rozładunek.
Wypłynął nieśpiesznie 23.02./h1340 po rozładunku
dostawy o wymiarze 1046 GWh.
Pismak na wierszówce, twórczą metodą kopiuj/wklej,
z wpisu Biura Prasowego PGNiG (!) zakomunikował:
[cytat] „… gazowiec GASLOG WINCHESTER dostarczył
około 75 tys. ton skroplonego gazu ziemnego..”,
i od siebie twórczo dodał; „To już szósta dostawa
w tym roku…”.
75 tys. to dowiózł (!), a dostarczył 67,5
tys. i była to 6-ta dostawa … dopiero !!!
Takie sobie liczenie:
- po okresie I-II 2024 będzie 7 odebranych
dostaw (3+4, ostatnia dopływa*), w tym była 1-na w 3/5 nominalnej ładowności! Dla
porównania przypomnę, że w XII 2022 też było 7 dostaw (pełnych!).
Po tym początku optymizm w oczekiwaniu nowego
rekordu w liczbie dostaw w 2024 roku przygasł. 62 ładunki w roku, jak
w 2023, tj. 5,5 ładunku w miesiącu, przy 2-3 tygodniach przerwy na roczny
przegląd techniczny w terminalu. Czyli na koniec II-2024, po 1/6 roku, brakuje
4-ch ładunków!
- w tej początkowej 1/6 roku 2024 odebraliśmy typowo 3 ład. od QatarEnergy z Ras Laffan (z 18-tu na rok/po 1,5 miesięcznie), typowo 3 od Cheniere Marketing International z Sabine Pass (z 21/rok, tj. co 4 miesiące pojedyncze dost. w miesiącu) i szemrany spocik, tj. 3/5 ładowności nowoczesnym LNGC w poprzek Atlantyku z Freeport, od pośrednika handlowego Gunvor. Wraz z ładunkiem spotowym cały ów import odbył się w ramach formuły DES.
- w okresie 1-szych 60 dób 2024 roku, żaden z 4-ch „naszych” metanowców wyczarterowanych dla bezpieczeństwa narodowego nie obsłużył naszego terminala! Również żaden obecnie nie podążą z ładunkiem do Świnoujścia i do połowy III-2024 nie przypłynie. Czyli odstęp od ostatniej dowózki przez „naszego” dla bezpieczeństwa narodowego wyniesie min kwartał - 90 dni! Od 18.12.!
- wyraźnie w tym dwu-miesiącu brakuje 4-ch dostaw (z 22/rok) w ramach kontraktu w formule FOB z Venture Global/Calcasieu Pass. A odebrany spot „3/5” jest kontekstowo dostawą interwencyjną!
- w III-2024: prawdopodobnie 2 dostawy z Ras Laffan (już płyną) i 2 od Cheniere. Czy COŚ jeszcze? Bez tego i tak do wiosny: ciepła woda w kranie! Katar znów stał się głównym kierunkiem naszego importu LNG!
Wacław Sałaban, luty 2024 roku.
* po zawinięciu Al Sheehaniya ETA 26.02. z [275.]: 275/110
= 2,5 bez zaokrąglenia!
W minionej dobie terminalowej padł tegoroczny rekord regazyfikacją wynoszący 218,37 Gwh
OdpowiedzUsuńWg. oficjalnych danych w minionej dobie terminalowej poziom regazyfikacji osiągnął 219,96336 GWh/d, tj. max zdolności technicznej regazyfikacji i podobnie było w dniach: 02; 03; 09; 10; 11.01.2024 r.
UsuńTu podają inaczej. Być może jest tak że że zbiorników lng schodzi 219.96 a do sieci trafia 218.37 a reszta jest zużywana w procesie regazyfikacji
Usuńhttps://swi.gaz-system.pl/swi/public/#!/lng/actualQuantity?lang=pl
I nawet zatłoczono trochę do kawerny przy dość niskim wypróżnieniu.koniec lutego a 62 procent wypełnienia.ach ta kapryśna pogoda. Pewnie skończy się to jak we Francji, gdzie ceny wzrosły bo.....zużycie zmalało
OdpowiedzUsuń