16.02. po 35 dobach od wypłynięcia 11.01. z Ras
Laffan, po raz 9-ty zawinął do Świnoujścia. Na opóźnienie złożyło się:
- ok. 1,5 doby dryfowania na wejściu do Zat.
Adeńskiej w oczekiwaniu na rozwój sytuacji i decyzję o okrążaniu Afryki. Dotyczyło
to 1-szej 3-ki Q-Flex płynącej grupowo do Europy.
- wydłużenie
marszruty o okrążenie Afryki PB, tj. ok. 10 dób,
- ok. 2 doby w wyniku spowolnienia żeglugi z uwagi
na kolizję terminową w Term.Świn. z dost. Celsius Copenhagen/[272.].
W zapowiedzi
9-go zawinięcia Al Huwaila przypomniałem jego wszelakie dokonania,
ale pominąłem terminalowy rekord rozładunku 1424 GWh w ramach 1-nej doby
terminalowej (09.09.2020). Fakt Al Huwaila był jedynie biernym
dowózkarzem stosownie dużego ładunku. Rekord wypracował Terminal. Kolejne
ustanowienie nowego rekordu wymaga odpowiednio dużej dostawy, a takich było
tylko 5!
Warunkiem nowego rekordu jest dowózka przez jednostkę
Q-Flex/SHI załadowaną „pod korek”(!) i to wyłącznie spośród 5-ciu: Al
Ghashamiya; Al Shamal; Al Khuwair; Al Kharsaah i Al
Huwaila, oraz przeprowadzenie nietypowego (dla Q-Flex) zawinięcia do
gazoportu po północy, aby osiągnąć stan gotowości do rozładunku przed h0600,
tj. na początek kol. doby terminalowej, również konieczny jest bezproblemowy rozładunek
przez 24h. Są to wielorakie uwarunkowania, ale możliwe do wypełnienia.
Początkowe wyznaczenie zawinięcia Al Huwaila
na około południa, z góry wykluczyło rekordową możliwość. Ale wpłynął dopiero
16.02. o h0040. Początkowo wdała się gęsta mgła, trwała do przedpołudnia. A
potem? Ingerencja służb? 133-ci ładunek katarski miał wymiar 1412
GWh. Rozładunek trwał 1 dobę terminalową. Wypłynął 17.02./h0645.
Był stosowny metanowiec, była stosowna pora
zawinięcia, był stosowny ładunek na wyjściu z Ras Laffan, ale w wyniku
wydłużenia czasu marszruty o ok. 13 dób nastąpiło odchudzenie ładunku, gdyż nie
cała część ulotnionego ładunku w wyniku samoregazyfikacji podlega ponownie statkowemu
skropleniu. Był to najmniejszy ładunek dowieziony przez Al
Huwaila! Czyli rekord, innym razem.
½ „wydłużonego” lutego za nami, a odebraliśmy dopiero 4 i 3/5 dostaw w 2024 roku!
AL Huwaila realizując [273.]
ogółem dostawę do Terminala Świnoujście, w swoim ładunku dowiózł:
49-ciomilionowy m3 zaimportowanego LNG!
Z uwagi, że ów KUBIK przetłoczono przez ramiona rozładunkowe terminala tuż przed ½ rozładunku (konsekwencja chudzizny poprzedniej dostawy!), nie ma ryzyka ewentualnego błędu w zsumowaniu różnych zaokrągleń w okresie ponad 8 lat i w konsekwencji osiągnięcia tego progu liczbowego w ładunkach poprzedzającym lub następnym. Próg przekroczono 16.02. wieczorem!
W dostawie [278v279.],
przy założeniu typowych dalszych realizacji (!), nastąpi osiągnięcie
progów: 50 mln m3 LNG oraz 330 TWh!
Al Huwaila jest kandydatem aby stać się historycznie 1-szym Q-Flex, który odbędzie marszrutę: Zat. Perska→ Zat. Pomorska→ Zat. Perska, 2-krotnie w ¾ okrążając Afrykę! Przypomnę: w formule DES. Jest to dystans 2x po ok. 12 400 Mm, z realizacją w 64-66 dób (wraz z rozładunkiem), i jest porównywalny dystansowo do marszruty australijskiego LNG do … Zatoki Pomorskiej! Generalnie, nie ma odleglejszego ewentualnego dostawcy.
Wacław Sałaban, luty 2024 roku.
PS „Nasz” IL Knutsen OAS, po „gościnnych występach” (Malezja → 2x Chiny
+ 1x Japonia) i nocnym (15/16.02.) kotwiczeniu na redzie Singapuru, obrał kurs na
NW z ETA01.03. Dokąd? Do EU nawet przez bezużyteczny Kanał nie zdąży!
PPS Obecnie Kanał Sueski ze swoją wyłączną użytecznością dla ruchu
morskiego Europa → ← Arabia Saudyjska, przypomina kanał … Nowy Świat dla Elbląga!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,