Uzupełnienie do zapowiedzi debiutu 109 metanowca w świnoujskim Gazoporcie:
Celsius
Copenhagen, 1-szy
zbudowany we flocie CELSIUS+ i pływający od początku w czarterze Gunvor
Group Ltd., stał się wyjątkiem w rodzimej flotylli! Zamierzenie? Nie sądzę.
Kolejne 3 z 2021 roku: Celsius Canberra; Celsius Charlotte;
Celsius Carolina, pływają w czarterze Cheniere.
Następne 2 z 2023 roku i 3-ci ze I-2024: Celsius Geneva; Celsius
Giza; Celsius Glarus, pływają dla…Gunvor!*
Do tych 7-miu pływających jednostek, w latach 2024-2025
dołączy kolejna 7-ka. Wszystkie mają już nadane nr-y stoczniowe kadłubów (hull)
oraz IMO. Cała 14-ka to konstrukcja 180-SHI (1-sze 4 z napędem X-DF, kolejne 10
z ME-GA). Ale to nie koniec. Kolejne 4 jednostki powstaną do 2026 roku w
stoczni CMHI (China Merchants Heavy Industry Co., Ltd.). Konstrukcja skserowana
z SHI: „180” ale z napędem ME-GI**.
Celsius
Copenhagen debiutując
w Świnoujściu, na pewno debiutował na Bałtyku Południowym. Mało prawdopodobne
aby wcześniej był w Skagerraku lub Kattegacie lub na redzie Skagen, czyli
wysoce prawdopodobne, że tą dowózką trawersował/omijał Kopenhagę w najmniejszym
oddaleniu. Zbliżył się 10/11.02. na ok. 55 Mm!
Dokładnie po 16-tu dobach od zakończenia rozładunku poprzedniej dostawy (26.01. - [261.]), po kilkukrotnym przyśpieszaniu (12.01./h0000; 11.02.:h2000 /1700 /1200 /1000) i opóźnianiu momentu przekazania pilotów na redzie Świnoujścia (h1300 /1730 /1900 /2100 /2130), gdy w to wdała się mgła, 109-ty debiut odbył się w nocy, w deszczu, we mgle, przy dość silnym wietrze. Ostatecznie wpłynięcie nastąpiło 12.02./h0010, czyli tylko 2,5h wcześniej od początkowych planów. Nie przypominam sobie, aby w historii gazoportu odbyło się wejście/wyjście tuż około h2400/0000. Mimo to, rozładunek rozpoczęto od początku doby terminalowej h0600/12.02.*** i dokonano w 1 dobę.
Nocne wejścia (też wyjścia) metanowców stały się
normą i to nie za sprawą krótkich dni. Pewnie są formą zapewnienia
bezpieczeństwa; mało pokątnych ludzi + kamery termowizyjne u służb.
Tym samym, w efekcie bezużyteczności kamer
internetowych w nocnej porze ↑, poza obserwacją śladów jednostek
wpływających/wypływających, też od pewnego czasu utrudnioną brakiem
regularności odbioru sygnałów AIS na wszystkich stronach obserwujących ruch
morski, pozostało jedynie obserwowanie … liczb i zmian wartości różnych pośrednich
danych: ↑ powyżej + poniżej ↓.
Wypłynięcie odbyło się 12.02./h2210. Czyli
pobyt CelsiusCopenhagen w Gazoporcie trwał tylko 22h!
Dowiózł, nie licząc 2-ch dostaw współdzielonych****,
historycznie najmniejszy ładunek dla Terminalu Świnoujście! Chuda dostawa
spotowa od Gunvor z Freeport, miała wymiar 646 GWh (tylko 46,3% śr. ładunku
Q-Flex). To efekt niedoładowania - tylko 3/5 nominalnej pojemności tego LNGC.
Wcześniej sugerowało to zanurzenie 10,4m na wyjściu po załadunku i na wejściu na rozładunek.
Zanurzenie 9,5 na wyjściu po rozładunku potwierdza stosowne wypróżnienie
metanowca.
Ewidentnie był to spot przechwycony jako dostawa
interwencyjna!
[potwierdza zachowanie LNGC
po załadunku, podmiot czarterujący metanowiec, wielkość ładunku -
niedoładowanie]
Była to dostawa [272.], dopiero 4-ta w 2024 roku!!! 12-ty ładunek z Freeport. 109 debiut LNGC.
Wacław Sałaban, luty 2024 roku.
PS wymiar 646 GWh to: 97 tys. m3 LNG / 41,7 tys. ton LNG / ok. 57 mln kubików g.zm. (po regaz.) - to info dla portalików piszących o ostatniej dostawie
… 100 000 000 kubików g.zm.! Komentowanie innych błędów
pominę.
PPS [29.01.2024
Oświadczenie] - należy TO propagować!
* A może wśród nazw „naszych” XY Knutsen OAS (3-ciej parze nadano
znów nazwy polityczne!) pojawią się np.:
- Knutsen Pcim od … PGNiG
- spółki inicjującej czarterowanie „naszych” metanowców! Pcimiowi ,,, się
należy!
- Knutsem Odrzywół od … Orlen!
Wybory 15 października 2023 w Odrzywole: frekwencja 82% w tym pis 77%. Się
należy!
** Rozważałem zamieszczenie zestawienia jednostek floty CELSIUS+, ale mimo jej liczności docelowej, konsekwencja w monotypie konstrukcji z jedyną tylko zmianą ↑(X-DF/ME-GA) wśród 14-tu, nie uzasadnia tego zestawienia, tak jak uzasadnia różnorodność: [10. Flota FLEX LNG].
*** Po 10-ciu dobach rytmicznej regazyfikacji na poziomie ok. 90 GWh/doba (40% zdolności tech.), w dobie zawinięcia CelCop poziom regazyfikacji osiągnął 120 GWh/d, natomiast stan napełnienia zbiorników lądowych na koniec doby 11.02. (tj. h0600/12.02.) to 171,216124 GWh - tylko 8%! Był to historycznie 2-gi najniższy stan napełnienia w Term. Świnoujście! Ten najniższy 169,192263475 GWh był 16.06.2016 r., w ostatniej dobie poprzedzającej 1-szy rozładunek dost. komercyjnej [3.]/Al Nuaman.
**** dostawy
współdzielone: [72.]/Arctic Aurora; [215.]/Hoegh
Galleon - obie po 2/5 nom.
ładowności stosownych LNGC. Od dzisiaj pisząc o ogólnej - historycznej liczbie
dostaw [n.], o różnej wielkości zdeterminowanej pojemnością dowożącego
metanowca, należy mieć na uwadze 3 wyjątki: 2x po 2/5 (współdzielone) i 1x 3/5
(niedoład.) ładowności stosownych LNGC.
Również od dzisiaj, 2 skrajne wielkościowo dostawy (najmniejsza
i nie współdzielona, oraz największa) dowiezione konwencjonalnymi LNGC (nie
przez Q-Flex) zostały zrealizowane przez metanowce tej samej klasy: Celsius+!!!
W VII-2017 na Zamku Królewskim TUZY gazowe Duda i
Trump:
…Trump zadał mi pytanie: „Czy moglibyście kupować od nas gaz
skroplony?”
Odpowiedziałem:
„Oczywiście! Rzecz jasna, na rozsądnych rynkowych warunkach”.
Od I-2023 nie ma dostaw LNG z Calcasieu Pass do Świnoujścia, w ramach długoterminowego kontraktu: Venture Global -PGNiG/Orlen. Trwają rozsądne warunki rynkowe dla spekulacji rynkowych!
W II-2024 PAD(ł) zapewnia: „jeżeli mi prezydent Donald
Trump coś obiecał, to było to dotrzymane. Dotrzymuje danego słowa, jeżeli
coś mówi, to traktuje to poważnie".
pewien portali faktycznie " dowalił":z tymi 100 milionami M3 gazu ale przynajmniej dokonał trafnej analizy w innej kwestii. Cytuję
OdpowiedzUsuń"Od kilku już lat dostawy LNG odbywają się bardzo regularnie. Z częstotliwością raz na tydzień - czasem nawet częściej - do Świnoujścia przypływają statki z gazem. Tymczasem od poprzedniej dostawy minęły ponad dwa tygodnie.
Przerwa bynajmniej nie była planowana. Wpływ na ponaddwutygodniowy przestój naszego gazoportu miała sytuacja na południu Morza Czerwonego. Ataki rebeliantów Huti na statki spowodowały, że część armatorów zdecydowała się zamiast przez Kanał Sueski - płynąć z katarskim gazem wokół Afryki. W jedną stronę wydłuża to czas rejsu o około 10 dni.
Pierwotnie katarska dostawa była zaplanowana na około 4 lutego. Jednak ze względu na wybranie przez właściciela statku okrężnej drogi, jednostka do naszego kraju wciąż płynie, należy jej się spodziewać w drugiej połowie obecnego tygodnia.
Zamieszanie na Morzu Czerwonym spowodowało, że terminal nie regazyfikował gazu. Teoretycznie wolny czas można było zapełnić sprowadzając ładunek w tzw. transakcji spotowej (dostawa natychmiastowa), ale: po pierwsze - musiałaby być atrakcyjna cena surowca, po drugie - Orlen musiałby go chcieć.
Tymczasem ciepła aura sprawia, że - jak na połowę lutego - zapotrzebowanie na gaz z punktu widzenia potentata kuleje. W bardzo dużym stopniu (64,4 proc.) wypełnione są podziemne magazyny gazu, co stawia pod znakiem zapytania sens sprowadzania dodatkowych partii surowca."