↑ w oczekiwaniu na 4-tą tegoroczną dostawę LNG do Terminalu Świnoujście → aby wczesną wiosną była …ciepła woda w kranie … ↓
Bezużyteczność Kanału Sueskiego za sprawą wojny w
okolicy Bab al-Mandab, tj. na akwenie S - Morza Czerwonego i W - Zatoki
Adeńskiej, w częściach od strony Jemenu, spowodowała w odleglej Polsce - u
najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy/ex-Qatargas kluczowe zmiany w
eksploatacji posiadanych zasobów gazu ziemnego.
Opóźnienie w realizacji 133-ciej dostawy katarskiej
w wyniku konieczności opływania Afryki*, spowodowało potrzebę istotnego
ograniczenia regazyfikacji w Term. Świnoujście do poziomu ok. 25% (tj. 50-70
GWh/d przy zdolności technicznej 220 GWh/d) po ostatnim rozładunku (25-26.01./[271.]).
Jest to konieczność zachowania minimalnego
napełnienia zbiorników lądowych, pomiędzy znacznie odległymi w czasie dostawami
i doczekania do kolejnego rozładunku bez ryzyka „przegrzania” zbiorników!
Przerwa bez dostaw wzrośnie z planowanych ok. 7 dób do 14-tu (26.01.÷ 02.02./09.02.).
Ten spadek tłoczenia gazu ziemnego do sieci
krajowej przez Terminal, rekompensuje intensywne zatłaczanie gazu (po ok. 350
GWh/d) przez Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, co przełożyło
się na regularne, co dobę umniejszanie o 1%„stanu napełnienia
instalacji magazynowych”! Zasysanie gazu przez denną gazrurkę bałtycką lub z
własnego wy(doby/ry)cia nie może odbywać się skokowo!
Pomimo znacznego zminimalizowania dobowej regazyfikacji
w terminalu, to przewyższa tygodniowy, obecnie bardzo duży, rozkurz LNG cysternami.
Dobowo regazyfikacja jest prawie 10-krotnie większa.
Do tej konieczności przyczyniły się:
Chudy import LNG w styczniu, tj. tylko 3 dostawy z długoterminowych kontraktów, planowo zrealizowanych przez QatarEnergy (zawsze w styczniu 1 ładunek) i Cheniere Marketing International (typowo 2 ładunki w miesiącu z 21 rocznie).
Trwały
brak od ponad roku dostaw od Venture Global - planowo po 2 miesięcznie z 22-ch na rok. Przypomnę, przy
długoterminowych kontraktach z Venture Global (1,5 i 4 mln ton/rok) zamieszane
były TUZY gazowe: Duda i Trump: w VII-2017 na Zamku Królewskim …Trump
zadał mi pytanie: „Czy moglibyście kupować od nas gaz skroplony”?
Odpowiedziałem: „Oczywiście! Rzecz jasna, na rozsądnych rynkowych warunkach”.
Rozsądne rynkowe warunki właśnie trwają od >
roku, tj. dla VG lepiej półoficjalnie wytwarzać i sprzedawać w ramach dostaw spotowych
w okresie ich hossy cenowej (efekt wojny w Ukrainie), niżby półoficjalnie wytwarzać oraz sprzedawać
klientom długoterminowym po niskich cenach kontraktowych, dodatkowo narażając
się na ryzyko odszkodowań w sytuacji zachwiań technologicznych i konsekwencji okresowych
niedoborów eksportowych!
W VIII-2018, rok po rozmowie ↑, polski TUZ
gazowy udał się do Australii, ale szczegółów rozmów o gazociągu AUS-POL
nie podano.
W III-2022 (po wybuchu wojny na Ukrainie): Delegacja PGNiG z wiceprezesem Przemysławem Wacławskim na czele odwiedziła terminal LNG Calcasieu Pass w Luizjanie. Na początku marca br. załadowano w terminalu w Cameron 1 ładunek skroplonego gazu ziemnego. To m.in. z tej instalacji PGNiG będzie sprowadzało z USA gaz do Polski w ramach długoterminowego kontraktu z Venture Global LNG. Firma rozpocznie regularny odbiór błękitnego paliwa z tego terminalu już od 2023 r. Zgodnie z umową będzie to 1,5 mln ton LNG rocznie. Ze strony amerykańskiej padło: Już wkrótce, w ramach wieloletnich umów z PGNiG nasza firma będzie dostarczać LNG, które zaspokoi istotną część zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz. Dzięki temu, że kontrakty te zostały oparte na formule free-on-board, PGNiG będzie nie tylko odbiorcą, ale także regionalnym liderem w dostawach i handlu LNG" - zaznaczył prezes Venture Global LNG Mike Sabel.
W kontekście do powyższego dodatkowe informacje z
ost. raportu DOE (Department of Energy) - poinformowano w nim:
- w XI 2023 roku eksport LNG z amerykańskich
terminali stanowiły 124 ładunki z (tyle samo było w X 2023): Sabine Pass
42 i Ingleside 18 (oba Cheniere), z Freeport 19, Hackberry 23, Cove Point 6,
Elba Savannach 3, oraz działający/niedziałający terminal Calcasieu Pass Venture
Global 13 ładunków (>10% całego miesięcznego eksportu LNG z
USA).
- od początku rewolucji łupkowej, w okresie II
2016 - XI 2023 roku, USA wyeksportowało 5058 ładunków LNG do 41
krajów: Korea Południowa 568; Japonia 445; Francja 442; Wielka Brytania 421;
Hiszpania 417. 1-szą 10-tkę uzupełniają kolejno: Holandia, Chiny, Indie, Turcja
i Brazylia. Nie podano wymiarów tych importów.
Polska ze 111 ładunkami na koniec XI-2023 (moje
dane) raczej jest w 3-ciej dziesiątce. Ciut więcej od detalisty. 1-sza dostawa
LNG z USA (jako [16.]) - wizytówkowy spot z Sabine Pass od Cheniere,
odbyła się 07.06.2017 r., zrealizował ją Clean Ocean. Mimo porykiwań
pis-iorskich/PGNiG, nie była to 1-sza dostawa do Europy! Była 2-gą/3-cią!
Trwający szczyt sezonu grzewczego na półkuli N, tym samym wysokie ceny i niedobór logistyczny spotów (dostaw interwencyjnych), powoduje ich brak w Term. Świnoujście. Ale ciepła woda w kranie będzie do wczesnej wiosny! Nawet, jeśli prezydent i trybunał konstytucyjny będą się intensywnie … myli!
Po chudym styczniu, chudy luty! Ale „nasza flota” - 4 jednostki …dla bezpieczeństwa narodowego - ma dla siebie zajętość na wodach Atlantyku i Morza …Południowochińskiego! Więcej …innym razem.
Z ostatniej chwili - ale spotkanie:
Al
Gharafa po
rozładunku w Świnoujściu [270.], powraca do Ras Laffan, będąc zmuszonym
do marszruty wokół Afryki. Przewodzi peletonowi powracających Q-Flex z Europy.
SB
Knutsen OAS
po komercyjnym debiucie realizacją dostawy: Freeport - Havr, obecnie jest w
trakcie realizacji dostawy: Sabine Pass - Środkowy v Daleki Wschód z ETA 21.02.
Jeśli na DW, to czy spotka się z IL Knutsen OAS, który po realizacji
2-ch dostaw z Malezji (Bintulu/Sarawak) do Szanghaju (Yangshan) i Japonii (Anegasaki/Tokio),
obecnie dopływa na 3-ci załadunek w Bintulu/Sarawak. Kiedy przypłynie na
Atlantyk? WOZI się …dla bezpieczeństwa narodowego… .
Więcej o gościnnych występach „naszej floty” inny
razem.
Wacław Sałaban, koniec stycznia 2024 roku.
* b. wysoce prawdopodobne, że w trójce Q-Flex: Al Nuaman; Al
Huwaila; Al Ghariya, która wypłynęła
11.01. z Ras Laffan i jako pierwsze opływają Afrykę PB (prawą burtą) w
drodze do Europy, jest płynący metanowiec na Bałtyk. Wszystkie już powtórnie
przekroczyły równik i płyną na N do Las Palmas (bunkrowanie?) - nie podając
ostatecznych portów docelowych. Na podstawie różnych niuansów obserwacyjnych typuję
Al Nuaman, do Rovigo Al Ghariya, a nie wiem dokąd Al Huwaila.
Al Huwaila zamiast 4-5.02 będzie 14.02.
OdpowiedzUsuńDzięki za info.
OdpowiedzUsuńTo ten gazowiec Celsius Copenhagen jest nie pewny bo za bliski odstęp pomiędzy dostawami.
OdpowiedzUsuńPrzypominam: CeCo płynie niedoładowany - tylko 10,2 m, czyli (sporo?) <1000 GWh, co nie wyklucza obu zawinięć: 12.02/h0300 i 14.02./h0900. Natomiast jest inna obserwacja - znaczny wzrost regazyfikacji w ostatniej dobie terminalowej! Napiszę o tym.
UsuńOstatnio o tym pisałem,że pewnie w dniach 31.01)1.02 zobaczymy wzrost tempa regazyfikacji żeby było miejsce w zbiornikach lng tylko że wtedy pisząc to liczyłem na to że maran gas Vergina przypłynie na początku lutego co się nie ziściło
OdpowiedzUsuń