środa, 31 stycznia 2024

Pokłosie bezużytecznego Kanału Sueskiego

↑ w oczekiwaniu na 4-tą tegoroczną dostawę LNG do Terminalu Świnoujście → aby wczesną wiosną była …ciepła woda w kranie … ↓

Bezużyteczność Kanału Sueskiego za sprawą wojny w okolicy Bab al-Mandab, tj. na akwenie S - Morza Czerwonego i W - Zatoki Adeńskiej, w częściach od strony Jemenu, spowodowała w odleglej Polsce - u najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy/ex-Qatargas kluczowe zmiany w eksploatacji posiadanych zasobów gazu ziemnego.
Opóźnienie w realizacji 133-ciej dostawy katarskiej w wyniku konieczności opływania Afryki*, spowodowało potrzebę istotnego ograniczenia regazyfikacji w Term. Świnoujście do poziomu ok. 25% (tj. 50-70 GWh/d przy zdolności technicznej 220 GWh/d) po ostatnim rozładunku (25-26.01./[271.]).
Jest to konieczność zachowania minimalnego napełnienia zbiorników lądowych, pomiędzy znacznie odległymi w czasie dostawami i doczekania do kolejnego rozładunku bez ryzyka „przegrzania” zbiorników! Przerwa bez dostaw wzrośnie z planowanych ok. 7 dób do 14-tu (26.01.÷ 02.02./09.02.).
Ten spadek tłoczenia gazu ziemnego do sieci krajowej przez Terminal, rekompensuje intensywne zatłaczanie gazu (po ok. 350 GWh/d) przez Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, co przełożyło się na regularne, co dobę umniejszanie o 1%„stanu napełnienia instalacji magazynowych”! Zasysanie gazu przez denną gazrurkę bałtycką lub z własnego wy(doby/ry)cia nie może odbywać się skokowo!
Pomimo znacznego zminimalizowania dobowej regazyfikacji w terminalu, to przewyższa tygodniowy, obecnie bardzo duży, rozkurz LNG cysternami. Dobowo regazyfikacja jest prawie 10-krotnie większa.

Do tej konieczności przyczyniły się:

Chudy import LNG w styczniu, tj. tylko 3 dostawy z długoterminowych kontraktów, planowo zrealizowanych przez QatarEnergy (zawsze w styczniu 1 ładunek) i Cheniere Marketing International (typowo 2 ładunki w miesiącu z 21 rocznie).

Trwały brak od ponad roku dostaw od Venture Global - planowo po 2 miesięcznie z 22-ch na rok. Przypomnę, przy długoterminowych kontraktach z Venture Global (1,5 i 4 mln ton/rok) zamieszane były TUZY gazowe: Duda i Trump: w VII-2017 na Zamku Królewskim …Trump zadał mi pytanie: „Czy moglibyście kupować od nas gaz skroplony”? Odpowiedziałem: „Oczywiście! Rzecz jasna, na rozsądnych rynkowych warunkach”.
Rozsądne rynkowe warunki właśnie trwają od > roku, tj. dla VG lepiej półoficjalnie wytwarzać i sprzedawać w ramach dostaw spotowych w okresie ich hossy cenowej (efekt wojny w Ukrainie), niżby półoficjalnie wytwarzać oraz sprzedawać klientom długoterminowym po niskich cenach kontraktowych, dodatkowo narażając się na ryzyko odszkodowań w sytuacji zachwiań technologicznych i konsekwencji okresowych niedoborów eksportowych!
W VIII-2018, rok po rozmowie ↑, polski TUZ gazowy udał się do Australii, ale szczegółów rozmów o gazociągu AUS-POL nie podano.

W III-2022 (po wybuchu wojny na Ukrainie): Delegacja PGNiG z wiceprezesem Przemysławem Wacławskim na czele odwiedziła terminal LNG Calcasieu Pass w Luizjanie. Na początku marca br. załadowano w terminalu w Cameron 1 ładunek skroplonego gazu ziemnego. To m.in. z tej instalacji PGNiG będzie sprowadzało z USA gaz do Polski w ramach długoterminowego kontraktu z Venture Global LNG. Firma rozpocznie regularny odbiór błękitnego paliwa z tego terminalu już od 2023 r. Zgodnie z umową będzie to 1,5 mln ton LNG rocznie. Ze strony amerykańskiej padło: Już wkrótce, w ramach wieloletnich umów z PGNiG nasza firma będzie dostarczać LNG, które zaspokoi istotną część zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz. Dzięki temu, że kontrakty te zostały oparte na formule free-on-board, PGNiG będzie nie tylko odbiorcą, ale także regionalnym liderem w dostawach i handlu LNG" - zaznaczył prezes Venture Global LNG Mike Sabel.

W kontekście do powyższego dodatkowe informacje z ost. raportu DOE (Department of Energy) - poinformowano w nim:  
- w XI 2023 roku eksport LNG z amerykańskich terminali stanowiły 124 ładunki z (tyle samo było w X 2023): Sabine Pass 42 i Ingleside 18 (oba Cheniere), z Freeport 19, Hackberry 23, Cove Point 6, Elba Savannach 3, oraz działający/niedziałający terminal Calcasieu Pass Venture Global 13 ładunków (>10% całego miesięcznego eksportu LNG z USA).
- od początku rewolucji łupkowej, w okresie II 2016 - XI 2023 roku, USA wyeksportowało 5058 ładunków LNG do 41 krajów: Korea Południowa 568; Japonia 445; Francja 442; Wielka Brytania 421; Hiszpania 417. 1-szą 10-tkę uzupełniają kolejno: Holandia, Chiny, Indie, Turcja i Brazylia. Nie podano wymiarów tych importów.
Polska ze 111 ładunkami na koniec XI-2023 (moje dane) raczej jest w 3-ciej dziesiątce. Ciut więcej od detalisty. 1-sza dostawa LNG z USA (jako [16.]) - wizytówkowy spot z Sabine Pass od Cheniere, odbyła się 07.06.2017 r., zrealizował ją Clean Ocean. Mimo porykiwań pis-iorskich/PGNiG, nie była to 1-sza dostawa do Europy! Była 2-gą/3-cią!

Trwający szczyt sezonu grzewczego na półkuli N, tym samym wysokie ceny i niedobór logistyczny spotów (dostaw interwencyjnych), powoduje ich brak w Term. Świnoujście. Ale ciepła woda w kranie będzie do wczesnej wiosny! Nawet, jeśli prezydent i trybunał konstytucyjny będą się intensywnie … myli!

Po chudym styczniu, chudy luty! Ale „nasza flota” - 4 jednostki …dla bezpieczeństwa narodowego - ma dla siebie zajętość na wodach Atlantyku i Morza …Południowochińskiego! Więcej …innym razem.

Z ostatniej chwili - ale spotkanie:
Al Gharafa po rozładunku w Świnoujściu [270.], powraca do Ras Laffan, będąc zmuszonym do marszruty wokół Afryki. Przewodzi peletonowi powracających Q-Flex z Europy.
SB Knutsen OAS po komercyjnym debiucie realizacją dostawy: Freeport - Havr, obecnie jest w trakcie realizacji dostawy: Sabine Pass - Środkowy v Daleki Wschód z ETA 21.02. Jeśli na DW, to czy spotka się z IL Knutsen OAS, który po realizacji 2-ch dostaw z Malezji (Bintulu/Sarawak) do Szanghaju (Yangshan) i Japonii (Anegasaki/Tokio), obecnie dopływa na 3-ci załadunek w Bintulu/Sarawak. Kiedy przypłynie na Atlantyk? WOZI się …dla bezpieczeństwa narodowego… .
Więcej o gościnnych występach „naszej floty” inny razem.

Wacław Sałaban, koniec stycznia 2024 roku.

* b. wysoce prawdopodobne, że w trójce Q-Flex: Al Nuaman; Al Huwaila; Al Ghariya, która wypłynęła 11.01. z Ras Laffan i jako pierwsze opływają Afrykę PB (prawą burtą) w drodze do Europy, jest płynący metanowiec na Bałtyk. Wszystkie już powtórnie przekroczyły równik i płyną na N do Las Palmas (bunkrowanie?) - nie podając ostatecznych portów docelowych. Na podstawie różnych niuansów obserwacyjnych typuję Al Nuaman, do Rovigo Al Ghariya, a nie wiem dokąd Al Huwaila.

5 komentarzy:

  1. Al Huwaila zamiast 4-5.02 będzie 14.02.

    OdpowiedzUsuń
  2. To ten gazowiec Celsius Copenhagen jest nie pewny bo za bliski odstęp pomiędzy dostawami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypominam: CeCo płynie niedoładowany - tylko 10,2 m, czyli (sporo?) <1000 GWh, co nie wyklucza obu zawinięć: 12.02/h0300 i 14.02./h0900. Natomiast jest inna obserwacja - znaczny wzrost regazyfikacji w ostatniej dobie terminalowej! Napiszę o tym.

      Usuń
  3. Ostatnio o tym pisałem,że pewnie w dniach 31.01)1.02 zobaczymy wzrost tempa regazyfikacji żeby było miejsce w zbiornikach lng tylko że wtedy pisząc to liczyłem na to że maran gas Vergina przypłynie na początku lutego co się nie ziściło

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,