sobota, 20 stycznia 2024

Jednostki Q-Flex i Q-Max a bezużyteczny Kanał Sueski

… i to wszystko zawarte w ramach swojej swobodnej wypowiedzi!

Obecna bezużyteczność K. Sueskiego dotyczy bezpośrednio 10-ciu jedn. Q-Flex i żadnego Q-Max.

Od X 2023 roku żaden Q-Max nie był w Europie i nie wypłynął w kierunku Europy! Jest to nietypowa sytuacja/obserwacja od początku 2017 roku! A spowodowana generalnym przekierowaniem przez Nakilat floty 14-tu jednostek do obsługi eksportu Katar - Daleki Wschód, głównie do Chin, czasami do Korei Płd. Zawinięcia Q-Max do Japonii lub Tajlandii są incydentalne, a Środkowego Wschodu nie dotyczą. Przypomnę, flota 14 Q-Max powstała w latach 2008-2010 do obsługi eksportu/importu pomiędzy Ras Laffan, a potężnym wtedy nowo zbudowanym South Hook LNG terminal w Milford Haven, w Walii dla całej Wlk.Brytanii, po wcześniejszym definitywnym zamknięciu kopalń węglowych.Potrzeba…ciepłej wody w kranie nadal istniała!
Konstrukcja Q-Max jest wymiarowo największą możliwą do obsługi w terminalu Ras Laffan - South Hook w Milford Haven ma większe parametry. W roku 2023 Q-Max-y zawijały do South Hook tylko 12 razy, przy 154 zawinięciach w latach 2017-2023 - średnia 22 na rok. Obecna małość zawinięć, to efekt stałego importu LNG z USA.

ROZ***** pis i w tym … nie rżnę Sobonia!

O 4-ch Q-Flex obecnie płynących do Europy w grupowej trójce; Al Nuaman; Al Huwaila; Al Ghariya + Mesaimeer, pisałem w [Al Gharrafa po 28 miesiącach] i [W styczniu żaden z 4-ch „naszych”!]. Teraz przypomnę o Al Rekayyat - ostatnim Q-Flex skutecznie przepływającym rejon wojny i napiszę o kolejnych 5-ciu Q-Flex powracających z Europy po rozładunkach (Al Sahla; Al Gharrafa; Fraiha) lub będących w trakcie końca realizacji dostaw na Morzu Śródziemnym, po wcześniejszym, udanym przejściu Kanału Sueskiego; Al Gattara i Al Kharsaah.

1.
Al Rekayyat był ostatnim Q-Flex przepływającym, z NNW na SSE, Kanał Sueski wraz z cieśniną Bab al-Mandab (16.01.) w drodze powrotnej z Europy (z Rovigo) do Ras Laffan. Owa realizacja dost. do Adriatic LNG, była 100*-m ładunkiem LNG wyekspediowanym z Kataru do Europy jednostkami klasy Q-Flex w 2023 roku!!!

2.
Al Sahla po rozładunku w Świnoujściu [268.] w dn. 29-30.12.2023, w drodze powrotnej dopłynął do Port Said w południe 12.01. Po kotwiczeniu do 16.01. obrał kurs na Ras Laffan ETA 18.02.(!!!) ale … przez Gibraltar, tzn. zaczął opływanie Afryki LB od Port Said do … somalijskiego Rogu Afryki!

3.
Al Gharrafa to 2-gi Q-Flex, który po rozładunku w Świnoujściu [270.] w dn. 12-13.01.2024, w drodze powrotnej dopłynął po stronie atlantyckiej w okolice Gibraltaru i popołudniu 18.01. obrał kurs … na SSW do Ras Laffan! Pewnie w powrocie do Zatoki Perskiej wyprzedzi Al Sahla ↑, który nadłożył w powrotnej marszrucie etap: Gibraltar > Port Said > Gibraltar (dodatkowo strata 2-ch tygodni).

4.
Fraiha po odczekaniu swojego (więcej ↓ poniżej) i rozładunku w dn. 16-17.01. w Adriatic LNG - Rovigo, wypływając z Adriatyku 19.01., od razu obrał kurs na Ras Laffan przez … Las Palmas - bunkrowanie na redzie(?).

5.
Al Kharsaah jest ost. Q-Flex przepływającym Kanał Sueski przed nastaniem jego bezużyteczności. Po 5 dobach oczekiwania pod podeszwą włoskiego buta na rozładunek Fraiha, oraz po min kolejnych 2-ch, podpłynie na rozładunek do Adriatic LNG. A potem … , to zależy od poczynań amerykańskich i angielskich morskich sił zbrojnych w Jemenie.  

6.
Al Gattara wypłynął z Ras Laffan 28.12., Kanał Sueski przepłynął 06.01. i ogłosił w AIS Zeebrugge ETA 20.01. Na Biskajach 17.01. zawrócił głosząc w AIS: terminal Adriatic LNG - Rovigo ETA 26.01. Czy to efekt wydłużonej dookólnej żeglugi 3-ch ↑ Q-Flex? Wyjaśni się, gdy grupowa trójka Q-Flex okrążająca Afrykę poda w AIS swoje porty docelowe. Domniemam: do Zeebrugge jako odwrócenie powyższej zamiany terminali, do Świnoujścia i do? Do Rovigo to raczej ten 4-ty, tj. Mesaimeer.
Ciekawostka: Al Gattara w całym 2023 roku nie był w Europie (to 1-ny taki Q-Flex z 31 jedn.), dokładnie od realizacji do Świnoujścia w XI-2022 dostawy [196.]/109 katarska. Czyli, gdy po 13-tu miesiącach został desygnowany do Europy to wpadł … na dłużej!

Logistycznie w czasie bezużyteczności K. Sueskiego, spośród terminali europejskich o największym „przerobie” dostaw realizowanych przez Q-Flex (Rovigo/Adriatic LNG; Świnoujście; Fos-sur-Mer/Cavaou)*, to właśnie do włoskiego terminala najbardziej wydłuży się czas marszruty względem dotychczasowego.
Ale każda z tych licznych* dostaw do Adriatic LNG-Rovigo przez Q-Flex, wiąże się z kilkudniowym wyczekiwaniem na decyzję o rozładunku - całkowite przeciwieństwo logistyki dostaw do Świnoujścia! Rekordowe postoje dochodzą nawet do 2-ch tyg. dryfowania na N skraju Adriatyku lub na akwenie pomiędzy podeszwą włoskiego buta i wybrzeżem grecko-albańskim. Jest to typowe zachowanie! Czyli likwidacja lub istotne pomniejszenie owych czasów wyczekiwania, istotnie zrekompensuje wydłużenie czasu marszrut Ras Laffan - Rovigo dookoła Afryki PB (prawą burtą), ale nic nie zrekompensuje czasu w drodze powrotnej Rovigo - Ras Laffan dookoła Afryki LB!

Dowozy do Polski, będącej najodleglejszym klientem katarskim w kierunku NW, po dysfunkcji Kanału Sueskiego, osiągną dystans dostaw dookólnych 2x po min 12150 Mm. Przypomnę: dystans >24 tyś Mm, to jest ¾ wyprawy Bałtyk - Bałtyk dookoła Świata bez przejść kanałowych!
W historii katarskich dostaw na Bałtyk następują kolejne przypadki takich dookólnych marszrut:
- Zat. Pomorska > Afryka LB > Zat. Perska: już płyną Al Sahla i Al Gharrafa - ↑,
- Zat. Perska > Afryka PB > Zat. Pomorska: płynie któryś z grupowej trójki - ↑ i to on ma szansę być… 1-szym Q-Flex płynącym do Zatoki Pomorskiej, wte i wewte Atlantykiem dookoła Afryki!

Ale nadal to mniejszy dystans od dowózek LNG z Australii, za którym na Antypody w połowie VIII 2018 roku wybrał się późniejszy reelegent (ma jeszcze ok. 500 dni), ale nie wiadomo czy odwiedzał Baranduda Wiktoria 3691 Australia. Szczegółów rozmów o „gazociągu” Australia-Polska nie podano.

Inna obserwacja:
nastąpiło znaczne opróżnienie redy i portu Ras Laffan z jednostek Q-Flex/Max (floty liczą po 31 i 14). Z 8-10 typowo, do obecnie tylko 3-5-ciu; oczekujących na załadunek, będących pod załadunkiem, lub po załadunku oczekujących na wypłynięcie. W momencie redagowania wpisu były tylko 3/Flex,1/Max. Nastał czas dla Nakilat logistycznego zagęszczania rozwózek w celu zrekompensowania wydłużenia marszrut do Europy.
Natomiast na redzie pojawiły się jednostki sporadycznie obsługujące katarski eksport, pewnie czekają na decyzję armatorską co robić? Np. Flex Endeavour. Oczywiście, Ras Laffan w sezonie oblegany jest przez metanowce kl. Q-Fleet, inne konwencjonalne Nakilat i przez metanowce innych armatorów.

Przykład innego „ugotowanego” metanowca po realizacji dostawy „za” Kanał Sueski:
Flex Volunteer aktualnie z musu odbywa rejs dookoła Afryki PB:
- załadunek w Calcasieu Pass/USA 11-12.12.2023,
- przejście Kanału Sueskiego 30.12.2023,
- rozładunek w Port Qasim/Pakistan 08-10.01.,
- wpłynięcie i zawrócenie z Zatoki Adeńskiej 12.01.,
- trawersowanie Madagaskaru LB 16-17.01.,
- obecnie 20.01. reda Port Elizabeth.

Od dłuższego czasu realizacja dostaw z Zatoki Meksykańskiej na Daleki Wschód odbywa się zasadniczo przez opływanie Afryki od S (** tu aktualny przykład). Kanał Panamski wykluczają sezonowe „osuchy”. Natomiast przez Śródziemne z Kanałem Sueski, jest małym skróceniem drogi, a wiąże się z pewnym spowolnieniem żeglugi i opłatami kanałowymi za przejście oraz asysty pilotowo-holownicze. Obecnie egipski rów został wykluczony. Marszruty metanowców z USA na DW przez Morze Śródziemne, ostatnio bywały realizowane w sytuacji spotów wysyłanych bez początkowo zadedykowanego terminalu rozładunkowego - w myśl zasady; może ładunek przechwyci któryś śródziemnomorski terminal importowy. Tak było z  Flex Volunteer ↑. Pechowo nikt nie przechwycił.

Wacław Sałaban, styczeń 2024 roku.

PS Są propozycje nowych nazw kolejnych „naszych” LNGC: MK Knutsen OAS (nie należy mylić z Marią K. i tym bardziej z Martą K./S./D./Z.) i MW Knutsen OAS.

*W 2023 roku z Ras Laffan do Europy wyekspediowano 103 Q-Flex, w znacznej dysproporcji dostaw:
            50(!) do Rovigo,        19 Świnoujście,          17 Fos-sur-Mer,  
            6,5 (1x współdzielona) Zeebrugge,    5 (w tym 2x po ½)  Milford Haven,
            4 Rotterdam,              1 Barcelona,               ½ do Dahej.

** Saint Barbara - „nasz” 3-ci wypłynął w swoją 2-gą realizacją z Sabine Pass po załadunku w dniach 11-13.01. Wypływając ogłosił ETA 21.02. - za 38 dni! W nocy 16/17.01. płynąc po Morzu Karaibskim na ESE i odlegle trawersują Jamajkę LB, nie skręcił w kierunku Kanału Panamskiego. Następnie w południe 19.01. wypłynął z Morza Karaibskiego, pomiędzy Saint Lucia i Saint Vincent na Atlantyk, ale zatrzymał się na … kwadrans na redzie Bridgetown - Barbados. Zakup papierosów? Po zakupie, odpłynął kursem EbS trawersując PB Amerykę Południową ale bez zacieśniania skrętu w prawo! Czyli raczej nie Ameryka Południowa, a Afryka od S i na DW.



15 komentarzy:

  1. AL SHEEHANIYA 24.02 w Świnoujściu wg. https://www.vesselfinder.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Dopiero wyruszył czyli marszruta 34 dniowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Typowy czas dla marszruty dookoła Afryki.
      Jest jeszcze jedna ciekawostka: już na wyjściu z Ras Laffan w AIS podano cel POLAND. Nie jest to 1-sza taka sytuacja, ale wyjątkowa, chyba 2-ga, może 3-cia (od 2015). Częściej, ale też b. rzadko bywa Skagen. Kilkukrotnie nie był to przypadek - rodak w załodze.

      Usuń
  3. Regazyfikacja spadła ze 106 Gwh w dniach 16-18 stycznia do 34 Gwh w dniach 20-22 stycznia. Energy Pacific cała naprzód.Niech kapitan zapyta maszynownię czy mogą dać 105 procent mocy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, obserwuję, ala stan napełnienia zbiorników lądowych jest na poziomie 46%. Energy Pacific może się wlec z v = ok. 7w, tak jak to robi od kilku godz.

      Usuń
  4. No stan mapełnienia jest jaki jest z powodu spowolnienia regazyfikacja.jakby za poźno to uczynili to jutro i pojutrze chyba by musieli całkiem zatrzymać żeby w zbiornikach nie doprowadzić do zbyt niskiego poziomu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Min stan napełnienia zbiorników oceniam na 200 GWh. 10.12.2023 na początek doby terminalowej i na początek rozładunku Al Oraiq było tylko 187,221 GWh. Czyli obecnie jest zapas, ale prognoza pogody dyskwalifikuje zawinięcie w nocy i poranne 25.01. - do późnego popołudnia (+ok.16h).

      Usuń
  5. Coś słabo z tymi dostawami od początku roku

    OdpowiedzUsuń
  6. Pewnie sugerują się dość wysokim jak na tę porę roku poziomem zapełnienia magazynów, a nie mogą ich co chwila przełączać z trybu odbioru na zatłaczanie.tylko kawerna jest pod tym względem nieco wygodniejsza.po drugie nie chcą kupować spotów bo to drogi biznes a kontrakty są realizowane (z wyjątkiem venture global) wmiarę terminowo biorąc pod uwagę że sprecyzowane jest wolumen roczny to ewentualny chudszy miesiąc lub dwa da radę jeszcze podgonić w pozostałej części roku.chyba że wystąpi jakaś siła wyższa typu awaria czy pożar. wtedy trochę może być z tym lipa żeby kontrakt domknąć za dany rok

    OdpowiedzUsuń
  7. Poziom zapełnienia magazynów jest wyraźnie niższy niż rok temu o tej porze. Potrzebujemy LNG żeby rozbudowywać magazyn w Wierzchowicach, więc akurat lepiej byłoby, żeby nie schodzić w tym roku poniżej 5 dostaw miesięcznie. Zapotrzebowanie jest także wyższe niż rok temu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Teraz jest wytłaczanie z pmg Wierzchowice..rozbudowa raczej dokona ssię albo na przestoju pomiędzy okresem wytłaczania a kolejnym zatłaczaniem albo podczas zatłaczania na kolejną zimę. Nie znam się szczegółowo ale napeno teraz ten gaz z lng tam nie trafi bo jest okres wytłaczania. Lng będzie przechowywane w nowo wybudowanym drugim zbiorniku jako bufor aby terminal cały czas miał co regazyfikować i nie musiał być zbytnio przykręcany proces regazyfikacji tak jak ostatnio.a że wytłaczanie z magazynów też ma swoje ograniczenia techniczne i pewnej granicznej iości gazu wytłaczanego na dobę tak czy siak nie przeskoczymy to w sytuacji tego chudego miesiąca w imporcie lng aby zbilansować nasz system zassaliśmy zapewne dużo więcej gazu przez Baltic Piper niż byśmy zassali przy pięciu dostawach do gazoportu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na gorąco, bo świeże: Celsius Copenhagen ze spotem z Freeport ETA 12.02.

      Usuń
  9. Następny do kolekcji

    OdpowiedzUsuń
  10. I jeszcze jaka egzotyczna nazwa portu docelowego hehe

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,