wtorek, 16 stycznia 2024

W styczniu żaden z 4-ch „naszych”!

Trwa medialna cisza na temat pływania „naszych” metanowców XY Knutsen OAS.

Po 8-miu realizacjach do Świnoujścią z przerwą w miesiącach VIII-X 2023, ponownie 1-sze 2 „nasze” zajęte są rozwózką po innych terminalach w Europie. Trzeci dołączył do 1-szej pary bez debiutu na Bałtyku. Ale są już 4 w eksploatacji! Ostatni powstały, po przekazaniu, został na Dalekim Wschodzie i pływa pomiędzy … Malezją i Chinami.
Po „opanowaniu”, przez 1-szą 3-kę „naszych” LNGC, realizacji dostaw z Zat. Meksykańskiej (Freeport/ Calcasieu Pass/Sabine Pass) do europejskich terminali importowych (Rotterdam/Isle of Grain/Lubmin/Omisalj/ Havr/Livorno) w proporcji: Świnoujście/Inni 8:8, teraz PGNiG-Orlen zaznacza swoją pozycję w rolach właściciel/armator/operator/zarządca na Dalekim Wschodzie! Koncern ORLEN to POTĘGA na Świecie!

Nieróbstwo naszych na rzecz Term. Świnoujście jest spowodowane brakiem ładunków z Calcasieu Pass w ramach niefunkcjonowania długoterminowego kontraktu z Venture Global. Wiele o tym można przeczytać w opracowaniu [ Kto ma rację w Calcasieu Pass? ], ale nie o … arbitrażu!
W poprzednim akapicie wymieniłem Calcasieu Pass, gdyż 2 „nasze” metanowce 3-krotnie zawijały tam na załadunek, ale popłynęły na rozładunek do Rotterdamu; jeden zrealizował 1,5 dostawy (½ ładunku jako dostawa współdzielona do FSU Seapeak Hispania dla Lubmina), a 2-gi dopływa do Niderlandów.

ROZ***** pis

Stan [Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem.] w dniu 15.01. wynosił 89%. Nie mało. Dodatkowo, 13.01. po rozładunku Al Gharrafa stan napełnienia zbiorników w Terminalu Świnoujście miał 3-ci największy poziom w historii, tj. prawie 89% napełnienia. Regazyfikacja odbywa się niespełna ½-gą mocy, gdyż trwa 12-todobowa przerwa pomiędzy dostawami. Styczeń prawdopodobnie zakończy się po 3-ch dostawach, od 2-ch głównych/rzetelnych dostawców/wytwórców z Ras Laffan (x1) i Sabine Pass (x2).

A w lutym?
Płynąca do Europy trójka jednostek Q-Flex - którą zapowiedziałem, po opuszczeniu Zat. Perskiej nie płynęła burta w burtę, ale stanęła grupowo w dryfie na trawersie granicy lądowej prowincji Al Wusta / Dhofar w Omanie. Sporo przed granicą Oman-Jemen, oraz sporo od granicy wód terytorialnych Omanu (ok. 70 Mm od lądu). Grupowanie w dryfie nastąpiło w czasie 13.01./h2130 - 14.01./h0600. Dobę wcześniej (12.01./h1800), po przeciwnej stronie Bab al-Mandab, w 2/5 Morza Czerwonego od cieśniny objętej regularną wojną, stanął w dryf Q-Flex Al Rekayyat powracający pod balastem z Adriatic LNG-Rovigo.
Po 1,5÷3 dobach dryfowania, 15.01. po h1800 wszystkie 4 wymienione Q-Flex wyruszyły na S! Powracający Al Rekayat w kierunku Bab al-Mandab, a płynąca do Europy trójka obrała kurs na … Madagaskar! Do Europy dookoła Afryki! 3 terminale europejskie za sprawą siły wyższej odbiorą dostawę +/- ok. tygodnia później. Aktualizacja 17.01.: Al Rekayyat przepłynął Bab al-Mandab 16.01. o h1840. Aktualizacja 22.01.: szczęśliwie dopłynął na redę Ras Laffan 21.01./h2230.

Kanał Panamski wysycha, Kanał Sueski staje się bezużyteczny, żegluga światowa przestawia się na dookólną wokół kontynentów. Jak za czasów kliprów herbacianych.

Lub jak podczas „wojny” dyplomatycznej pomiędzy Katarem a Egiptem, sprokurowanej przez Arabię Saudyjską, w wyniku której to Katar sam ograniczył żeglugę swoich metanowców (Q-Flex/Max+ inne w okresie V-VIII 2017) przez Kanał Sueski, wożąc LNG do Europy dookoła Afryki. Jedynie pojedyncze dostawy, tj. pilne słał przez Suez-Port Said. Czyli tradycyjnie konsekwencje finansowe poniosło … Narzędzie - Egipt! Drugim takim czasem było tygodniowe w III-2021 zaszpuntowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given.
Tu wyjaśnię, że „planowe” dookólne opływanie Afryki w dostawach do Europy nie stanowi istotnego problemu czasowego dla logistyki floty Nakilat, która typowo realizuje efektywność rozwózek dostaw z rezerwą czasową pomiędzy nimi, umożliwiającymi neutralizację czasową dłuższych marszrut. Oczywiście, nie dotyczy to realizacji zaskoczonych nowym utrudnieniem w trakcie ich trwania.
W historii katarskich dostaw na Bałtyk były przypadki takich dookólnych marszrut: Zat. Pomorska > Afryka LB > Zat. Perska (Al Hamla/2 w VIII-2017, po realizacji [19.]/17-tej katarskiej - powód ↑) i Zat. Perska > Afryka PB > Zat. Pomorska (Al Sadd w debiucie X-2018 z [41.]/36-ta katarska - powód nieznany).

Jeszcze żaden „nasz” metanowiec przez Kanał Sueski lub Panamski nie płynął! Ale obserwujmy!

Wacław Sałaban, styczeń 2024 roku.

PS Po północy 16.01. z Ras Laffan wypłynął Mesaimeer głosząc w AIS Suez ETA 23.01.



8 komentarzy:

  1. Oby tylko gas rurka z Norwegii się nie przytkała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mamy 4 „nasze dla bezpieczeństwa narodowego” - zawsze mogą „uprowadzić” wieziony ładunek do …Świnoujścia!

      Usuń
  2. A te 'nasze' przydadzą się chyba dopiero po uruchomieniu fsru w zat.gdańskiej w okolicach 2028. Niemcom zajęło rok czasu uruchomienie bodaj trzech fsru

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko, uruchomienie kontraktu z Venture Global powinno nastąpić jednak wcześniej.
      Mam osobiste wątpliwości, czy z tych 4-ch wszystkie są jeszcze … „nasze”? Mam wątpliwości do 2-ch ostatnich …

      Usuń
  3. A trochę z innej beczki.skakałem teraz trochę po mapie i zastanawia mnie co robi u wybrzeży Trynidadu HOEGH GIANT. nieopodal jest jednostka do odwiertów.czy to możliwe aby fsru pracował jako "skraplacz" gazu ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Już doczytałem.będzie pracował dla Brazylii jako terminal odbiorczy

    OdpowiedzUsuń
  5. W Sabine na załadunku są Marian gas Vergina i Marian gas Troy. Może któryś do nas zawita w lutym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli, to raczej MGV - był już w Świnoujściu i ma nominalną pojemność ciut większą 173400/159800.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,