Trwa medialna cisza na temat pływania „naszych” metanowców XY Knutsen OAS.
Po 8-miu realizacjach do Świnoujścią z przerwą w
miesiącach VIII-X 2023, ponownie 1-sze 2 „nasze” zajęte są rozwózką po innych
terminalach w Europie. Trzeci dołączył do 1-szej pary bez debiutu na Bałtyku.
Ale są już 4 w eksploatacji! Ostatni powstały, po przekazaniu, został na
Dalekim Wschodzie i pływa pomiędzy … Malezją i Chinami.
Po „opanowaniu”, przez 1-szą 3-kę „naszych” LNGC,
realizacji dostaw z Zat. Meksykańskiej (Freeport/ Calcasieu Pass/Sabine Pass) do europejskich
terminali importowych (Rotterdam/Isle
of Grain/Lubmin/Omisalj/ Havr/Livorno) w proporcji: Świnoujście/Inni 8:8, teraz PGNiG-Orlen
zaznacza swoją pozycję w rolach właściciel/armator/operator/zarządca na
Dalekim Wschodzie! Koncern ORLEN to POTĘGA
na Świecie!
Nieróbstwo naszych na rzecz Term. Świnoujście jest
spowodowane brakiem ładunków z Calcasieu Pass w ramach niefunkcjonowania długoterminowego
kontraktu z Venture Global. Wiele o tym można przeczytać w opracowaniu [ Kto
ma rację w Calcasieu Pass? ], ale nie o … arbitrażu!
W poprzednim akapicie wymieniłem Calcasieu Pass,
gdyż 2 „nasze” metanowce 3-krotnie zawijały tam na załadunek, ale popłynęły na
rozładunek do Rotterdamu; jeden zrealizował 1,5 dostawy (½ ładunku jako dostawa współdzielona
do FSU Seapeak Hispania dla Lubmina), a 2-gi dopływa do Niderlandów.
ROZ***** pis
Stan [Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem.] w dniu 15.01. wynosił 89%. Nie mało. Dodatkowo, 13.01. po rozładunku Al Gharrafa stan napełnienia zbiorników w Terminalu Świnoujście miał 3-ci największy poziom w historii, tj. prawie 89% napełnienia. Regazyfikacja odbywa się niespełna ½-gą mocy, gdyż trwa 12-todobowa przerwa pomiędzy dostawami. Styczeń prawdopodobnie zakończy się po 3-ch dostawach, od 2-ch głównych/rzetelnych dostawców/wytwórców z Ras Laffan (x1) i Sabine Pass (x2).
A w lutym?
Płynąca do Europy trójka jednostek Q-Flex - którą
zapowiedziałem, po opuszczeniu Zat. Perskiej nie płynęła burta w burtę, ale
stanęła grupowo w dryfie na trawersie granicy lądowej prowincji Al Wusta /
Dhofar w Omanie. Sporo przed granicą Oman-Jemen, oraz sporo od granicy wód
terytorialnych Omanu (ok. 70 Mm od lądu). Grupowanie w dryfie nastąpiło w czasie
13.01./h2130 - 14.01./h0600. Dobę wcześniej (12.01./h1800), po przeciwnej
stronie Bab al-Mandab, w 2/5 Morza Czerwonego od cieśniny objętej regularną
wojną, stanął w dryf Q-Flex Al Rekayyat powracający pod balastem z Adriatic
LNG-Rovigo.
Po 1,5÷3 dobach dryfowania, 15.01. po h1800
wszystkie 4 wymienione Q-Flex wyruszyły na S! Powracający Al Rekayat
w kierunku Bab al-Mandab, a płynąca do Europy trójka obrała kurs na … Madagaskar!
Do Europy dookoła Afryki! 3 terminale europejskie za sprawą siły wyższej
odbiorą dostawę +/- ok. tygodnia później. Aktualizacja 17.01.: Al Rekayyat przepłynął Bab
al-Mandab 16.01. o h1840. Aktualizacja 22.01.: szczęśliwie dopłynął na redę Ras Laffan 21.01./h2230.
Kanał Panamski wysycha, Kanał Sueski staje się bezużyteczny, żegluga światowa przestawia się na dookólną wokół kontynentów. Jak za czasów kliprów herbacianych.
Lub jak podczas „wojny” dyplomatycznej pomiędzy
Katarem a Egiptem, sprokurowanej przez Arabię Saudyjską, w wyniku której to
Katar sam ograniczył żeglugę swoich metanowców (Q-Flex/Max+ inne w okresie V-VIII
2017) przez Kanał Sueski, wożąc LNG do Europy dookoła Afryki. Jedynie pojedyncze
dostawy, tj. pilne słał przez Suez-Port Said. Czyli tradycyjnie konsekwencje finansowe
poniosło … Narzędzie - Egipt! Drugim takim czasem było tygodniowe w III-2021 zaszpuntowanie
Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given.
Tu wyjaśnię, że „planowe” dookólne opływanie Afryki
w dostawach do Europy nie stanowi istotnego problemu czasowego dla logistyki floty
Nakilat, która typowo realizuje efektywność rozwózek dostaw z rezerwą czasową
pomiędzy nimi, umożliwiającymi neutralizację czasową dłuższych marszrut. Oczywiście,
nie dotyczy to realizacji zaskoczonych nowym utrudnieniem w trakcie ich
trwania.
W historii katarskich dostaw na Bałtyk były
przypadki takich dookólnych marszrut: Zat. Pomorska > Afryka LB > Zat. Perska
(Al Hamla/2 w VIII-2017, po realizacji [19.]/17-tej katarskiej -
powód ↑) i Zat. Perska > Afryka PB > Zat. Pomorska (Al Sadd w
debiucie X-2018 z [41.]/36-ta katarska - powód nieznany).
Jeszcze żaden „nasz” metanowiec przez Kanał Sueski lub Panamski nie płynął! Ale obserwujmy!
Wacław Sałaban, styczeń 2024 roku.
PS Po północy 16.01. z Ras Laffan wypłynął Mesaimeer
głosząc w AIS Suez ETA 23.01.
Oby tylko gas rurka z Norwegii się nie przytkała
OdpowiedzUsuńAle mamy 4 „nasze dla bezpieczeństwa narodowego” - zawsze mogą „uprowadzić” wieziony ładunek do …Świnoujścia!
UsuńA te 'nasze' przydadzą się chyba dopiero po uruchomieniu fsru w zat.gdańskiej w okolicach 2028. Niemcom zajęło rok czasu uruchomienie bodaj trzech fsru
OdpowiedzUsuńMimo wszystko, uruchomienie kontraktu z Venture Global powinno nastąpić jednak wcześniej.
UsuńMam osobiste wątpliwości, czy z tych 4-ch wszystkie są jeszcze … „nasze”? Mam wątpliwości do 2-ch ostatnich …
A trochę z innej beczki.skakałem teraz trochę po mapie i zastanawia mnie co robi u wybrzeży Trynidadu HOEGH GIANT. nieopodal jest jednostka do odwiertów.czy to możliwe aby fsru pracował jako "skraplacz" gazu ?
OdpowiedzUsuńJuż doczytałem.będzie pracował dla Brazylii jako terminal odbiorczy
OdpowiedzUsuńW Sabine na załadunku są Marian gas Vergina i Marian gas Troy. Może któryś do nas zawita w lutym
OdpowiedzUsuńJeśli, to raczej MGV - był już w Świnoujściu i ma nominalną pojemność ciut większą 173400/159800.
Usuń