Pisałem o tym metanowcu,
tu tylko dodam: zadebiutował jako 108 LNGC w świnoujskim gazoporcie z dostawą
[271.], zarazem 3-cią tegoroczną i ostatnią w I-2024. Wpłynął 25.01/h2200
- kol.debiut nocą.
Z uwagi na sztorm w zach. części Bałtyku
Południowego, następowały zmiany pory przejęcia asysty pilotowej na redzie w
dniu 25.01., kolejno: h0000/0300/0500/0600/1930. Wypłynął 27.01. o h1425, też
po kolejnych obsuwach terminowych - z opóźnieniem ponad 15h.
Dowiózł ładunek kontraktowy (ok.1052*) Aktualizacja 29.01.: 1047 GWh z Sabine
Pass od Cheniere Marketing International. Jest to 57 ład. z tego
terminala, a 73 od tego wytwórcy (+16 z Ingleside), spośród 117 odebranych
przez Term. Świnoujście, a wytworzonych we wszystkich 7-miu masowych wytwórniach
LNG w USA.
Brak realizacji kontraktu z Venture Global - Calcasieu
Pass (od > roku)
szybko spowoduje osiągnięcie przez terminal Sabine Pass poziomu 50% wszelkich
dostaw dla nas, a powstałych w USA. Z Ras Laffan, głównym naszym wytwórcą
importowanego LNG (132 ładunki
znacznie większe), Sabine
Pas może porównywać się w … regularności i systematyczności dostaw
kontraktowych.
Import Ras Laffan = 1,67 mln ton/rok, tj. 18,33 ładunków
Q-Flex/rok, średni 1400 GWh.
Import Sabine Pass = 1,45 mln t/r., tj. 21 ład./r. po średnio 1050 GWh.
Na 57 ładunków z Sabine Pass składają się:
- dostawy kontraktowe od CMI (z b.d.
prawdopodobieństwem mogę wykazać te dostawy, pozostałe ↓- ze znikomym),
- spotowe od Cheniere Energy,
- spoty od pośredniczących sprzedawców (np. Centrica LNG Co Ltd.; Gunvor Group Ltd.; Shell),
- dostawy w ramach reeksportu (np. Naturgy
Energy Group SA; Total).
Zawiłe!? [archiwalne ujęcie do 31.12.2022 r.: Dostawy spotowe do
Świnoujścia]
Na koniec stycznia:
- w I-2024 roku były tylko 3 dostawy,
wszystkie kontraktowe: 2x z Sabine Pass i 1-na z Ras Laffan. Przerwa pomiędzy
ostatnimi dwoma trwała 13 dób! Poprzednim miesiącem z tylko 3 dostawami był
VIII-2023 za sprawą przeglądu okresowego w terminalu. Ewidentnie powinny być
jeszcze min 2, np.↓.
- nie funkcjonuje kontrakt z Venture Global
(1,5 mln ton/r) na dostawy z Calcasieu Pass (22 ład/r), „obowiązujący” od
01.01.2023 roku i należy mieć wątpliwości, czy zafunkcjonuje w
tym roku (?)!
- tym czasem „nasze” 4 LNGC wożą LNG z USA
do EU (LK i GG) ale nie na Bałtyk, lub na DW (SB), albo
wożą wyłącznie po DW (IL), a wszystko to dla bezpieczeństwa
narodowego w…formule FOB/ DES. Kiedyś zamieszczę zestaw ich dokonań -
obecny stan 8:10 w realizacjach do Świnoujście - inni.
Nic nie zapowiada odwrócenia tego trendu.
- w II-2024 będą kontraktowo: 2 dost. z Ras Laffan (już płyną dookoła Afryki) i 2 z Sabine Pass, + Celsius Copenhagen ze spotem z Freeport ETA 12.02.
- w dniach poprzedzających planowy odbiór ostatniej
styczniowej dost. (25.01.), poziom regazyfikacji w Terminalu Świnoujście odbywał
się połową mocy, tj. ok. 100 GWh/d w dn. 13-18.01., oraz < 50 GWh/d od 19.01.
- stan „Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się
gazem” na dzień 27.01. wynosił 80% napełnienia. Na …ciepłą wodę w kranie,
starczy do wiosny! Nawet przy mroźnym, tegorocznie długim lutym.
Aktualizacja 28.01.:
W kolejnej dobie po rozładunku Energy Pacific
nie nastąpił istotny wzrost regazyfikacji w terminalu - tylko do 70 GWh/d (max
220) przy napełnieniu zbiorników lądowych = 80%. Natomiast „Gromadź piękne
chwile. My zajmiemy się gazem” dokonuje maksymalnych dobowych wypróżnień po
>300 GWh/d. Czy to efekt niepewności terminowej dopłynięcia kolejnego
ładunku LNG?
Wacław Sałaban, koniec stycznia 2024 roku.
* wartość szacunkowa -
to 3 przypadek nieopublikowania
wielkości rozładunku w 2-giej dobie - podano „161,15” i „0 GWh”!
PS Flota Q-Flex płynąca wokół Afryki z ładunkami do Europy: Al Nuaman;
Al Huwaila; Al Ghariya - wypłynęły 11.01.; Mesaimeer/16.01.;
Al Sheehaniya/21.01.; Al Bahiya 22.01. i Umm Al Amad
26.01., oraz jednostki pod balastem w kol. wypłynięcia z Europy: Al Gharrafa;
Al Sahla; Fraiha; Al Kharsaah i Al Gattara po
zakończeniu rozładunku w Rovigo.
Czyli wojna na południu Morza Czerwonego dotknęła
już 12 z 31 Q-Flex. Na razie w ich marszrutach … jednostronnie.
OCZYŚCIĆ ŻYRANDOL Z PAD LINY
Uwaga: prezydent piszę się z wielkiej „Ch”!
Ja obstawiam że pierwszym metanowcem w lutym będzie Maran gas Vergina z Sabine a dopiero po nim któryś z Kataru.myślę że że zwiększoną regazyfikacją wystartują dopiero w okolicach 31.01/1.02 aby zrobić miejsce pod dostawę. A jeśli początek lutego będzie w miarę ciepły to może wtłoczą trochę gazu do pmg kawerna aby terminal mógł przyjąć kolejne dostawy bez problemu
OdpowiedzUsuńMaran Gas Vergina obecnie mija od S Azory i na kursie ma Gibraltar. Płynie 18w. Szybko, ale nie max. Z deklarowanym ETA nie ma szans wpłynąć nawet na M. Północne. Na Bałtyku ew. 06-07.01.
UsuńA jednak nie Gibraltar 😁
OdpowiedzUsuńA jednak nie Świnoujście.
UsuńNo niestety.szkoda.gazoport w rozbudowie aby odbierać więcej a okazuje się że musi pracować z 1/3 mocy
OdpowiedzUsuńDzisiaj o h2359 planuję publikację obszenego wpisu o ... 1/3 mocy. Zapraszam do lektury.
UsuńTeraz się chwalą że 2023 był rekordowy pod względem przeładunku lng na cysterny. Z terminala regaazyfikacyknego gdzie przeładunek tylko dodatkowo powinien funkcjonować uczynili terminal przeładunkowy. Pozazdrościli chyba Belgom z Zeebrigge tego kunsztu przeładowczego
UsuńW zapowiadanym wpisie też będzie o tym ... .
Usuń