sobota, 27 stycznia 2024

Energy Pacific z kontraktową dostawą z Sabine Pass

Pisałem o tym metanowcu, tu tylko dodam: zadebiutował jako 108 LNGC w świnoujskim gazoporcie z dostawą [271.], zarazem 3-cią tegoroczną i ostatnią w I-2024. Wpłynął 25.01/h2200 - kol.debiut nocą.
Z uwagi na sztorm w zach. części Bałtyku Południowego, następowały zmiany pory przejęcia asysty pilotowej na redzie w dniu 25.01., kolejno: h0000/0300/0500/0600/1930. Wypłynął 27.01. o h1425, też po kolejnych obsuwach terminowych - z opóźnieniem ponad 15h.

Dowiózł ładunek kontraktowy (ok.1052*) Aktualizacja 29.01.: 1047 GWh z Sabine Pass od Cheniere Marketing International. Jest to 57 ład. z tego terminala, a 73 od tego wytwórcy (+16 z Ingleside), spośród 117 odebranych przez Term. Świnoujście, a wytworzonych we wszystkich 7-miu masowych wytwórniach LNG w USA.
Brak realizacji kontraktu z Venture Global - Calcasieu Pass (od > roku) szybko spowoduje osiągnięcie przez terminal Sabine Pass poziomu 50% wszelkich dostaw dla nas, a powstałych w USA. Z Ras Laffan, głównym naszym wytwórcą importowanego LNG (132 ładunki znacznie większe), Sabine Pas może porównywać się w … regularności i systematyczności dostaw kontraktowych.

Import Ras Laffan = 1,67 mln ton/rok, tj. 18,33 ładunków Q-Flex/rok, średni 1400 GWh.
Import Sabine Pass = 1,45 mln t/r., tj. 21 ład./r. po średnio 1050 GWh.
Na 57 ładunków z Sabine Pass składają się:
- dostawy kontraktowe od CMI (z b.d. prawdopodobieństwem mogę wykazać te dostawy, pozostałe ↓- ze znikomym),
- spotowe od Cheniere Energy,
- spoty od pośredniczących sprzedawców (np. Centrica LNG Co Ltd.;  Gunvor Group Ltd.; Shell),
- dostawy w ramach reeksportu (np. Naturgy Energy Group SA; Total).
Zawiłe!? [archiwalne ujęcie do 31.12.2022 r.: Dostawy spotowe do Świnoujścia]

Na koniec stycznia:
- w I-2024 roku były tylko 3 dostawy, wszystkie kontraktowe: 2x z Sabine Pass i 1-na z Ras Laffan. Przerwa pomiędzy ostatnimi dwoma trwała 13 dób! Poprzednim miesiącem z tylko 3 dostawami był VIII-2023 za sprawą przeglądu okresowego w terminalu. Ewidentnie powinny być jeszcze min 2, np.↓.
- nie funkcjonuje kontrakt z Venture Global (1,5 mln ton/r) na dostawy z Calcasieu Pass (22 ład/r), „obowiązujący” od 01.01.2023 roku i należy mieć wątpliwości, czy zafunkcjonuje w tym roku (?)!

- tym czasem „nasze” 4 LNGC wożą LNG z USA do EU (LK i GG) ale nie na Bałtyk, lub na DW (SB), albo wożą wyłącznie po DW (IL), a wszystko to dla bezpieczeństwa narodowego w…formule FOB/ DES. Kiedyś zamieszczę zestaw ich dokonań - obecny stan 8:10 w realizacjach do Świnoujście - inni.
Nic nie zapowiada odwrócenia tego trendu.

- w II-2024 będą kontraktowo: 2 dost. z Ras Laffan (już płyną dookoła Afryki) i 2 z Sabine Pass, + Celsius Copenhagen ze spotem z Freeport ETA 12.02.

- w dniach poprzedzających planowy odbiór ostatniej styczniowej dost. (25.01.), poziom regazyfikacji w Terminalu Świnoujście odbywał się połową mocy, tj. ok. 100 GWh/d w dn. 13-18.01., oraz < 50 GWh/d od 19.01.
- stan „Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem” na dzień 27.01. wynosił 80% napełnienia. Na …ciepłą wodę w kranie, starczy do wiosny! Nawet przy mroźnym, tegorocznie długim lutym.

Aktualizacja 28.01.:
W kolejnej dobie po rozładunku Energy Pacific nie nastąpił istotny wzrost regazyfikacji w terminalu - tylko do 70 GWh/d (max 220) przy napełnieniu zbiorników lądowych = 80%. Natomiast „Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem” dokonuje maksymalnych dobowych wypróżnień po >300 GWh/d. Czy to efekt niepewności terminowej dopłynięcia kolejnego ładunku LNG?

Wacław Sałaban, koniec stycznia 2024 roku.

*  wartość szacunkowa - to 3 przypadek nieopublikowania wielkości rozładunku w 2-giej dobie - podano „161,15” i „0 GWh”!

PS Flota Q-Flex płynąca wokół Afryki z ładunkami do Europy: Al Nuaman; Al Huwaila; Al Ghariya - wypłynęły 11.01.; Mesaimeer/16.01.; Al Sheehaniya/21.01.; Al Bahiya 22.01. i Umm Al Amad 26.01., oraz jednostki pod balastem w kol. wypłynięcia z Europy: Al Gharrafa; Al Sahla; Fraiha; Al Kharsaah i Al Gattara po zakończeniu rozładunku w Rovigo.
Czyli wojna na południu Morza Czerwonego dotknęła już 12 z 31 Q-Flex. Na razie w ich marszrutach … jednostronnie.


OCZYŚCIĆ ŻYRANDOL Z  PAD LINY

Uwaga: prezydent piszę się z wielkiej „Ch”!

8 komentarzy:

  1. Ja obstawiam że pierwszym metanowcem w lutym będzie Maran gas Vergina z Sabine a dopiero po nim któryś z Kataru.myślę że że zwiększoną regazyfikacją wystartują dopiero w okolicach 31.01/1.02 aby zrobić miejsce pod dostawę. A jeśli początek lutego będzie w miarę ciepły to może wtłoczą trochę gazu do pmg kawerna aby terminal mógł przyjąć kolejne dostawy bez problemu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maran Gas Vergina obecnie mija od S Azory i na kursie ma Gibraltar. Płynie 18w. Szybko, ale nie max. Z deklarowanym ETA nie ma szans wpłynąć nawet na M. Północne. Na Bałtyku ew. 06-07.01.

      Usuń
  2. A jednak nie Gibraltar 😁

    OdpowiedzUsuń
  3. No niestety.szkoda.gazoport w rozbudowie aby odbierać więcej a okazuje się że musi pracować z 1/3 mocy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj o h2359 planuję publikację obszenego wpisu o ... 1/3 mocy. Zapraszam do lektury.

      Usuń
    2. Teraz się chwalą że 2023 był rekordowy pod względem przeładunku lng na cysterny. Z terminala regaazyfikacyknego gdzie przeładunek tylko dodatkowo powinien funkcjonować uczynili terminal przeładunkowy. Pozazdrościli chyba Belgom z Zeebrigge tego kunsztu przeładowczego

      Usuń
    3. W zapowiadanym wpisie też będzie o tym ... .

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,