poniedziałek, 29 stycznia 2024

Jednostki Q-Flex i Q-Max a bezużyteczny Kanał Sueski - cd.

Kontynuacja początkowego wpisu, po zaskakująco sporym zainteresowaniu tym tematem przez wielu czytelników.

Al Rekayyat po wojennym przejściu Bab al-Mandab (16.01.) jako ostatni Q-Flex w drodze powrotnej z Europy/Rovigo, powrócił na redę Ras Laffan przed północą 21.01. Na załadunek wpłynął wieczorem 26.01. i wypłynął 28.01. tuż po północy. Obrał kurs na…Suez! ETA 06.02. Zapomniał? Czy COŚ wie? Po jego wypłynięciu, łącznie na redzie i w porcie Ras Laffan został tylko 1 Q-Flex - Al Shamal! Sytuacja bezprecedensowa! To efekt wydłużonych dowózek do Europy. Natomiast jednostek Q-Max na Zatoce Perskiej przebywa sporo: 4 z 14-tu. One ostatnio, od kwartału, nie pływają do Europy.
Na wyjściu z Zat. Perskiej „wszystko powróciło do normy”, Al Rekayyat w sygn. AIS zakomunikował: Las Palmas ETA 23.02. - tym samym to ósmy Q-Flex dookólnie!
Przypomnę, poprzedzają go kolejno:1-sza 3 żeglująca grupowo Al Nuaman; Al Huwaila; Al Ghariya - wypłynęły z Ras Laffan razem 11.01. bez ETA i dokąd, oraz goniący je Mesaimeer - wypłynął 16.01. z deklaracją Rovigo ETA 14.02. Następnie Al Sheehaniya - 21.01.h0800 do Świnoujścia ETA*25.02., Al Bahiya - 22.01.h0700 bez ETA/dokąd, Umm Al Amad - 26.01.h1830 do Rovigo ETA 28.02. Natomiast powracającej 5 z EU przewodzi Al Gharrafa +Al Sahla; Fraiha; Al Kharsaah; Al Gattara. Ale te Q-Flex nie biorą udziału w zawodach, który będzie pierwszym wte i wewte wokół Afryki!

Inne przypadkowe obserwacje marszrut metanowców:

Zeebrugge 31.07.2023 r.

Al Khor Q-Fleet (1997, 1-szy ze stoczni Nagasaki) jest w 4-ce najstarszych z 11-tu Q-Fleet. Wypłynął z Ras Laffan 23.01./h0200 do Barcelony z ETA 23.02. Czyli starawy ale kultowy (!), turbinowiec - metanowiec został zmuszony do marszruty dookoła Afryki i bierze udział w zawodach ↑ !
Uprzednio, w XII-2023 był Zeebrugge, również w VII/VIII-2023 (zdj.↑), ale podróże odbywał kanałowo.
Jednostki Q-Fleet od 2-ch lat przypływają do Europy, ale najdalej na N-NW do Zeebrugge. Czy któryś, kiedyś, wpłynie na Bałtyk? Wątpię abyśmy zakupili (przez PGNiG Supply & Trading GmbH PST) katarski LNG z puli japońskiej, tj. w ramach japońskiego reeksportu.

Flex Artemis: 23-24.12.2023 roku dokonał rozładunku w Chinach/Dinqkong. W drodze do Zeebrugge - na załadunek, 09.01. przepłynął Kanał Sueski. Po załadunku w dn. 20-21.01. obrał kurs na S i … dookoła Afryki do: ?? ETA 26.02. Czyli w planie marszruta 5-ciotygodniowa! Czyj to wytwórczo LNG? No nie belgijski!!! Możliwe, że przeładunek był z wykorzystaniem wyłącznie instalacji przeładunkowej terminala w Zeebrugge! Nie obserwowałem. Też zaprzestałem obserwacji rozpływu jamalskiego LNG z Sabetta do/przez Europę (dominujące Zeebrugge; Rotterdam + hiszpańskie i tureckie terminale).

Wacław Sałaban, koniec stycznia 2024 roku. 

* pomimo, że od kilku dób 2 LNGC w sygnale AIS ryczą „Świnoujście”, to brak jest ofic. potwierdzeń ich zawinięć w lutym. Powód? - ↓?

PAP S.A. =  Polska Agencja Prasowa spółka w likwidacji
- prawie 50 lat o tym marzyłem!



6 komentarzy:

  1. Czytamy czytamy a jakże. A propos Zeebrigge.

    "W pierwszych 11 miesiącach 2023 r. 51 procent skroplonego gazu ziemnego (LNG) przybywającego gazowcami do Zeebrugge pochodziło z Rosji - podała belgijska agencja prasowa Belga."

    Mają kontrakt na przeładunek do 2040 roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uzupełnienie.
      W Zeebrugge „spotykają się”; katarski LNG z japońskiego reeksportu (dowieziony starawym, turbinowym metanowcem i będzie to …dookoła Afryki), z kacapskim LNG z Jamału (często po drodze przeładowywany statek-statek). Z jednej strony to chichot, z drugiej ukazuje światowe zawiłości logistyczne pomiędzy wytwórcami i ostatecznymi konsumentami LNG.

      Usuń
  2. Ciekawe czy ci z fluxys też boją się posłać swoje jednostki z kacapskim lng do Chin poprzez kanał Sueski i czy również oni skierują statki objazdem wkoło afryki.moze bedą woleli kacapy czekać aż odpuści lód na trasie północnej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marszruta Flex Artemis (we wpisie) jest odpowiedzią.

      Usuń
  3. Mam nowiny

    Rozpoczął się montaż kadłubów dwóch nowych statków do transportu LNG dla Grupy Orlen. Jednostki będą nosić imiona „Józef Piłsudski” oraz „Ignacy Jan Paderewski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, nawrót do polityków i bez parytetu!
      Będą JP Knutsen OAS i IJP Knutsen OAS.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,