czwartek, 27 lutego 2025

Terminal Plaquemines cz. 2

[cz. 1]
Zestawienie 1-szych 10-ciu (z 11-tą - równoczesne dopłynięcie) wyekspediowanych i zrealizowanych(!)* spotów z nowego terminala Venture Global - odbyło się bez odbiorów przez kontraktowych długoterminowych klientów VG:

                                                              załadunek                  terminal odbiorczy - FSRU                                      rozładunek

  1. Venture Bayou             18.11.-26.12.2024     Wilhelmshaven - Hoegh Esperanza         09-11.01.
  2. Venture Gator               27.12.-05.01.2025     Brunsbuttel - Hoegh Gannet                    20-22.01.
  3. Isabella                                11-15.01.             Wilhelmshaven - Hoegh Esperanza/2     28-30.01.
  4. Flex Rainbow                      15-18.01.             Dortyol                                                     04-06.02.
  5. Umm Ghuwailina                18-23.01.             Rotterdam                                               05-06.02.
  6. BW Lilac                              24-26.01.             Milford Haven                                          08-09.02.
  7. Diamond Gas Metropolis   26-30.01.             Piombino - Italis                                      15-16.02.
  8. Flex Ranger                         02-04.02.             Milford Haven/2                                       17-18.02.
  9. Orion Sea                            04-07.02.             Brunsbuttel - Hoegh Gannet/2                 21-22.02.
10. Energy Integrity                  08-11.02.             Marmara Ereglisi                                     27-28.02.
11. GasLog Warsaw                 11-14.02.              Wilhelmshaven - Hoegh Esperanza/3     27-28.02.
12. Rex Tillerson                      16-17.02.              Montoir                                                    04-05.03.
13. Gaslog Seattle                    20-22.02.              ?                                                           ETA 14.03.
14. Puteri Saadong                  24-25.02.              Zeebrugge                                            ETA 15.03.
15. GasLog Skagen                  26-28.02.              ?                                                           ETA 16.03. 
16. 
Venture Bayou              26.01.-28.02.              ???!                                                     ETA 23.03.    

↑ na czerwono aktualizacje i uzupełnienia ↑

Dodatkowe uwagi obserwacyjne:
- wytłuszczone daty to kolejne, bez czasowych odstępów załadunki LNGC, które mijały się na Missisipi.
- na niebiesko jednostki „macierzyste”.
- spot poz.3 początkowo deklarowano do Livorno - Toscana, za Azorami nastąpiła zmiana kursu.
- spot poz.4 do końca dowózki, nawet podczas rozładunku, w AIS brak portu docelowego!
- spot poz.5 początkowo deklarowano do Montoir. Umm Ghuwailina to chiński wyrób metanowcowy. Jest to 2-ga jednostka powstała w ramach planu rozbudowy floty katarskiej o 128 LNGC. 1-szą jest Rex Tillerson  poz.12.
- spot poz.6 początkowo deklarowano do Rotterdamu.
- spot poz.7 początkowo do Brunsbuttel - Hoegh Gannet.
- spot poz.8 płynął od wyjścia z bezczelną informacją: „na zamówienie Europy”! wyjaśnienie ↓.
- spot poz.9 deklarowano do „West of Europe”.
- spot poz.10 – „basen atlantycki”.

Venture Bayou po powrocie z realizacji 1-szej dost., 26.01. zacumował w terminalu obok stanowiska załadunkowego. Co zbiera w sobie od ponad miesiąca?
Po postoju do 28.02./h2100 - po 33-ch dobach, odcumował z zanurzeniem 11,7 m. Płynie do ? ETA 23.03. - dla kogo to szambo? 2h wcześniej (h1900) po załadunku odpłynął GasLog Skagen.

Venture Gator na kol. załad. popłynął do Calcasieu Pass (16-18.02.) - płynie do Europy ETA 03.03.

Odbiorcy tych kilkunastu spotów nie zaskakują; terminale niemieckie i inne europejskie (wstydzące się!), zasadniczo pośredniczące w handlu LNG oraz tureckie.

Venture Global ma argument: o co chodzi z tym niby brakiem realizacji kontraktów?
Przecież dostarczamy LNG Europie (>93% dostaw)! Trumpizm pełną GĘBĄ.

Wymiar naszego długoterminowego kontraktu w formule FOB z Venture Global - z Plaquemines to:
4 mln ton LNG rocznie = 59 ładunków dowiezionych metanowcami klasy 174-HHI/HSHI, czyli praktycznie 5 odbiorów w miesiącu.
W kontrakcie FOB momentem dokonania odbioru jest zakończenie załadunku w terminalu wytwórcy. Dalej ładunek jest w dyspozycji podmiotu kontraktowo zakupującego.
Czyli poza dwoma 1-szymi spotami, z pozostałych 13-tu, 10 powinno popłynąć do Term. Świnoujście i to „naszymi” LNGC! Do obsługi tego kontraktu w nominalnym zakresie potrzeba 6 metanowców.

Wacław Sałaban, koniec lutego 2025 roku.

* Zgodnie z deklaracją: Wkrótce, … , zamieszczę zestawienie tych 1-szych 10-ciu spotów z Plaquemines; 6 już zostało rozładowanych, kolejne 4 skutecznie ukrywa lub zmienia w trakcie marszruty porty docelowe! Czy wstydzą się udziału w tym procederze rolowania stałych kontrahentów? Jest to bardzo podobne do zachowania Yamalmax-ów płynących regularnie z dostawami kacapkimi z Yamal LNG do: Rotterdamu; Zeebrugge; Dunkierki,; Montoir; Bilbao; Sines; Huelvy…2-3 w tygodniu.

Zaoszczędzę 5 mln $!
Nie byłem, nie jestem i nie będę w Stanach Zjednoczone Ameryki - nawet gościnnie!

Świeże! Tak, z inspiracji:

J*b*ć pis

Już tylko 2 *!

2 komentarze:

  1. Wg ORLEN w III dekadzie kwietnia pojawi się pierwsza kontraktowa dostawa z Calcasieu Pass

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby! Ciekawe jak zostanie skomentowany jej odbiór i następnie jej zawinięcie?
      Po 27-miu miesiącach braku realizacji, co będzie się = - 50 odbiorów! (22 z 2023 + 22 z 2024 + 6 z 2025).

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,