Udostępnione od ponad ½ roku w [metanowce.go.yj.fr] tabelaryczne zestawienia danych dla Terminala Świnoujście, a dotyczące metanowców/dostaw/ładunków/wytwórców istotnie ułatwiają różne proste v skomplikowane analizy.
Ostatnio rzucił mi się w oczy pewien parametr na
głównej stronie: ŚREDNIA DOSTAWA (GWh) 1188,049.
Pamiętam kiedyś tam (6-7 lat wstecz!) średni
ładunek miał wymiar ok. 1350 GWh i wraz z napływem dostaw spotowych
konwencjonalnymi metanowcami, systematycznie owa średnia zaczęła maleć. Jeszcze
w ubiegłym roku miała >1200 GWh. Obecnie średnia 1188 jest
większa tylko o ok. 51 GWh od rekordowej dostawy [306.]
konwencjonalnym metanowcem kl.180/SHI o wymiarze energetycznym 1137 GWh!
Nie ma w tym znaczenie, że średnia z mojego wyliczenia jest ciut większa (1191,568196 GWh)*. Akademickie aptekarstwo? Tak, to promilowa różnica ok. 2,95‰. Ale taka ułamkowa nieścisłość liczbowo ma wymiar np. 1329 kG z 450 ton złota w NBP! To ok. 107 szt. paletowych sztab złota po 12,4 kG. Pominąć?
W kolejnych latach, nadal i nieuchronnie wielkość średniej dostawy będzie maleć. Zrównanie z wymiarem rekordowej [306.] lub z kolejnym rekordem**, nastąpi za 3-5 lat. Mocno jest to zależne od wzrostu liczby dostaw w kolejnych latach, który ew. nastąpi ale oczywiście bez wzrostu częstotliwości zawyżających średnią dostaw katarskich, z wielkościami średnio ok. 1400 GWh. Innym istotnie wpływającym czynnikiem będzie częstotliwość ładunków spotowych <1000 GWh.
I tak znów dochodzę do … ruchania nas przez Venture Global na obu kontraktach - brak tych odbiorów (formuła FOB) ma dwojaki wpływ: nie ma istotnego przyrostu ilości dostaw dla Terminala Świnoujście, oraz w zamian przypływają spoty <1000 GWh.
Wacław Sałaban, luty 2025 roku.
PS Trumpizm: amerykańska stratosferyczna rakieta Falcon - własność Elona Muska, 19.02.2025 r. o h0446-0448 zaatakowała Polskę i zrzuciła „bomby” wzdłuż autostrady A2, na Kuślin-Trzcianka-Śliwno, Wiry i Komorniki koło Poznania, oraz koło Czerska – wszystko to Ziemie Odzyskane! Zwykły atak z winy Tuska, czy zamierzone, typowo-trywialne … wyrzucanie śmieci?
* rozbieżność jest wynikiem sumy 2-ch różnic analitycznych:
- (znacznej in+) uwzględnienie współudziałowości w
2-ch dostawach ([72.]
i [215.], tzn. rozładunki częściowe - stosownie odebranie 2/5 i 3/5 całościowego
ładunku, czyli rozrachunkowo łącznie (-)1-na dostawa!
- (ciut in+) różne wymiary (+5 GWh) doszacowania
wielkości dostawy [322.] z 2-dobowym rozładunkiem, dla której w
oficjalnych danych rozładunkowych pominięto zasadniczą ratę rozładunkową z 2-giej
doby terminalowej (aż 3/4 ładunku!).
- znikomy wpływ ma też suma różnic w zaokrągleniach każdej
z dostaw w [metanowce.go.yj.fr] do
3-go miejsca po przecinku (0,000), tj. do 1 MWh, względem faktycznych danych
rozładunkowych do 1 kWh, tj. do 6-go miejsca po przecinku (0,000000). Mimo, że te różnice zaokrągleń są in+ i in-, to ich
suma wcale nie musi mieścić się w +/- 1 MWh. Ale ewidentnie ciągle fluktuuje, a
obecnie wynosi in+ 0,000382 GWh.
** płynie w debiucie kolejny LNGC kl. 180/SHI - Celsius Carolina z
szansą na kolejny rekord - ETA 23.02.
Witam
OdpowiedzUsuńCieszę się , że moje zestawienia bywają przydatne.
Kilka słów ode mnie w ramach wyjaśnień/usprawiedliwień
1. Jak to było z dostawą 322 i skąd "wziąłem" 1042 Gwh
Wprawdzie nie udostępniono danych rozładunkowych z zasadniczej raty rozładunkowej to jednak udostępniono (na szczeście?) inne dane
na początek doby gazowej(terminalowej) dnia 23.11.2024 o godz 6.00
podano stan zbiorników terminala jako
572,216912000 Gwh
Na koniec doby gazowej 24.11.2024 czyli 25.11 o godz 6
podano stan zbiorników jako
1 195,876535000 Gwh
Podano dane z tzw. punktu wejścia do systemu przesyłowego gszu dla terminala lng
Za 23.11.2024 jako
210,372159 Gwh
i za 24.11.2024 jako
191,135946 Gwh
Na autocysterny przeładowano w dobie 23.11.2024
7,961805 GWh
Obliczenia
St.zbiorników na 25.11 minus st zbiorników na początek 23.11 daje
623,659623 Gwh
następnie dodając do tego dane z punktu wejścia do syst.przesyłowego otrzymujemy
1025,167728
dodając jeszcze to co poszło na autocysterny otrzymujemy
1033,129533 Gwh
Jako że nie dysponujemy danymi dotyczącymi wielkości przeładunku na autocysternu za 24.11, ale wiemy że 23.11 było to ok 8 Gwh , 22.11 bylo to nieco ponad 9 Gwh a 26.11 nieco ponad 11 Gwh więc uśredniłem to nieco i przyjąłem założenie że mogło to być trgo dnia za który nie mamy danych również około 9 Gwh i dlatego zamiast 1033 Gwh mamy wielkość dostawy 1042 Gwh
O ile nic nie pomyliłem
A odnośnie danych dostaw wpisanych do tabel z dokładnością do trzech miejsc po przecinku to chciałbym wyjaśnić, że one są tam tak wyświetlane, ale to nie oznacza że do obliczeń są brane w tej postaci. Od pewnego czasu umieszczam w baazie danych wartości z dokładnością do 6 miejsc i wszystkie obliczenia są dokonywane na ich podstawie. Wcześniejsze dane w bazie podczas importu z starej wersji moich zestawień ( niektórzy może pamiętają )do nowej wersji, zostały zaokraglone do 3 miejsc ( mea culpa )
UsuńObiecalem sobie ,że kiedyś je poprawię aby było rzetelniej , ale zeszlo to na dalszy plan bo czas zajęła mi " kartografia", "longitudy" i ' latitudy" 😁