niedziela, 2 marca 2025

Debiut Orion Spirit po mgle i z … wielorybem w okolicy Gazoportu / W II-2025 było 5 zawinieć ale tylko 4 odbiory dostaw!

Typowa dostawa spotowa a wielowątkowy jej opis.

Kolejny debiut (133) i kolejne zawinięcie nowego (IV-2024*) metanowca (kl. 174/SHI). Armator Orion Global Transport France i jest to 3-cia odwiedzająca Świnoujście jednostka spod tego znaku armatorskiego - kominowego. Były Orion Sea / VI-2024 / [293.] z Freeport, oraz Orion Sun / X-2024 / [318.] z Sabine Pass. Oba kl. 174/SHI-2022.
Obecna dost. spotowa jest z Hackberry, historycznie 16-ta i zrównująca z liczbą ładunków z Melkøya. Energetycznie dominuje Hackberry i nastąpiło to już po 15-tej dostawie z terminala Cameron LNG. To efekt 12-tu maławych (śr. ok. 933 GWh) norweskich ładunków zrealizowanych sferycznymi Arcitic+.

1-sza zapowiedź (ZMPSiŚ) tej dostawy - jej zawinięcia, nastąpiła 24.02. po h1400 (dowózkarz był na wejściu do Skagerraku), czyli 42h przed planowanym wpłynięciem do Świnoujścia - 26.02. ok. h0840. Stacja Pilotów wywiązała się zapowiedzią ok. 2h później. Nie ma więcej oficjalnych i dostępnych źródeł informacji o planowanych zawinięciach metanowców do świnoujskiego Gazoportu. Będące 3-cim: UM Sz. podaje dane: Aktualizacja z dnia 2024-12-17 14:03:39.
Czekam na bezwzględny rekord w min przedczasowej zapowiedzi, tj. całkowite … pominięcie pobytu LNGC w Gazoporcie przez oficjalne źródła zapowiedzi. Przy 2-ch stanowiskach rozładunkowych nastąpi to niebawem!

Ową krótkość czasową zapowiedzi zneutralizowała - istotnie wydłużyła mgła (i … humbak uwolniony z sieci!), opóźniając moment zawinięcia o 57h do 28.02./h1730. Czyli wyprzedzenie czasowe zapowiedzi do planowanego zawinięcia to 42h, a opóźnienie zawinięcia 57! Przy czym ostatnie 24h opóźnienia, to nie mgła, tylko uwolniony wieloryb w Zatoce Pomorskiej tłumaczy! Tym samym zapowiedź nastąpiła >4 doby przed faktycznym zawinięciem. Ufff!

Wypłynął 01.03./h2225 - po kilkukrotnej zmianie terminu odcumowania (h1730/1900/2030/2100/2200).
Rozładował 1079 GWh.
Statystyka dostawy: [342.] w tym 133 debiuty metanowców (to 38,888…888…889 %).
13-ta tegoroczna w tym 7-ma spotowa + 6 planowo kontraktowych: 4 od CMI i 2 od QE.
Braki od Venture Global na koniec II-2025: 4 z Calcasieu Pass (48 łącznie od 01.01.2023)** i … 10*** z Plaquemines - liczone tylko od 01.01.2025 roku!

Pomimo zawinięcia/wpłynięcia do Gazoportu wieczorem 28.02./h1730, rozładunek do końca doby terminalowej, tj. do h0600 w dn. 01.03. wyniósł tylko 316 GWh i raczej technologicznie rozładunek rozpoczęto się ok.północy 28.02/01.03. Natomiast zasadniczą część ładunku (763GWh) rozładowano w dobie terminalowej 01.03. (od h0600). Była to dostawa spotowa w formule DES (pośrednik handlowy + jego realizacja dowozowa), czyli momentem odbioru tej dostawy było zakończenie rozładunku…w III ! Zabrakło przestępności w 2025 roku!

W Terminalu Świnoujście była już jedna podobna sytuacja i dotyczyła przełomu … kwartałów - II / III kw. 2023 - [236.], ale:
- (mało istotne) proporcja rozładunkowa w dobach terminalowych 30.06.- 01.07. wyniosła 658 : 355 GWh,
- (kluczowe) była to dostawa spotowa realizowana „naszym” LNGC, czyli w formule FOB i momentem odbioru tego ładunku było zakończenie załadunku w terminalu wytwórczym Freeport, w dn. 17.06.!
Podsumowując; prawnie / właścicielsko / księgowo / finansowo, w owej sytuacji małoczęściowy faktycznie rozładunek w kolejnej dobie / miesiącu / kwartale można doliczyć do poprzedzającej doby / miesiąca / kwartału!

Luty będąc chudym w odb. (x4 nie 5), przy tłustym styczniu (x8), potwierdza, że rekordowa grubość I-2025, była wynikiem odchudzeniem XII-2024 i II-2025 do planowo po 5 odbiorów. Tym samym w roku 01.03.2024-28.02.2025 (nie przestępnym!) odebraliśmy 66 ładunków. W rekordowym 2023 były 62 odbiory. Ale nie kalkuluję nowego rekordu na koniec 2025 roku.
Mimo znacznej dysproporcji w okresie I-II 2025 w liczbie dostaw 2:10, pomiędzy głównymi kierunkami naszego importu Katar - USA (wytwórczo - nie sprzedażowo!) i zmieniającej historyczną proporcję dostaw na 153 : 162, to zrównanie wymiarów wielkościowych z tych głównych kierunków importu długo nie nastąpi: 213 594 : 167 012 GWh (56 : 44%).

A co w III-2025?
Kontraktowo - typowo! ↓
W formule DES:
- 2 ładunki od QatarEnergy z Ras Laffan: Al Hamla/9 ETA 06.03.+ Al Ghashamiya/9 ETA 28.03.
- 2 ład. od Cheniere Marketing International: GasLog Galveston/2 ETA 11.03. + Clean Cajun/2 ETA 16.03. (zapowiedziany jeszcze przed załadunkiem!) - oba z Sabine Pass.
W formule FOB:
- gówno od Venture Global z Calcasieu Pass - typowo w rolowaniu** od 01.01.2023 roku!
- gówno od Venture Global z Plaquemines!
Spotowo może 3 spoty  w celu neutralizacji rolowania nas z obu umów przez Venture G.:
- 1-szy zawinął 28.02., rozładowany i odebrany 01.03. (opisywany↑)
- 2-gi już wpłynął  dzisiaj rano - Hellas Diana ładunek z Freeport.
- 3-ci skądś, od kogoś?
Łącznie 6 odbiorów na pewno, +1 możliwy.
W III-2025 były już 2 debiuty, płyną 4 wozigazy, które zawiną do Gazoportu po raz 2-gi (x2) i 9-ty(x2). 

Orion Spirit po rozładuku i wypłynięciu, mija przy pławie N1 kotwiczący Hellas Diana, będący w oczekiwaniu na przyjęcie pilota o h0600. Nie, pilot wyprowadzający Orion Spirit, po późno wieczornej kawie nie przesiadł się na wczesnoporanną na pokładzie Hellas Diana.

Wacław Sałaban, marzec 2025 roku.

* Orion Spirit był 500-nym metanowcem powstałym w Płd. Korei i oddanym do eksploatacji na 30-tą rocznicę wybudowania 1-go LNGC w 1994 roku. Obecnie po morzach pływa ok. 730 metanowców.
** Niektóre źródła donoszą, że ruchanie stałych klientów na odbiorach z terminala Calcasieu Pass zakończy się w poł.2025, za sprawą poważnych konsekwencji dla ruchającego Venture Global. Nie, nie, NIE - to nie Orlen/PGNiG zerwie zawarty kontrakt długoterminowy!
*** przypomnę, że wymiar kontraktu z VG z Plaquemines, to 4 mln ton/rok = 59 ładunków LNGC kl. 174-HHI/HSHI, czyli 5 odbiorów miesięcznie! I ów kontrakt powinien trwać wg. początkowych założeń od 2023 roku! 

Jałta 2,0

WYTRAMPIAĆ!
i

+
[Szczyt Trump-Putin w Helsinkach - 15-16 VII 2018 r. - 3,5 roku przed najazdem kacapów z rosji na Ukrainę]

1 komentarz:

  1. Właśnie jeden metanowiec ubył.
    IMO 9075333
    ale zdążył jeszcze nadać ostatnie sygnały ais

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,