wtorek, 11 marca 2025

Solong → Stena Immaculate

Kontenerowiec dowozowy Solong (IMO 9322554, 140x22 m, rok. bud. 2005 - stocznia rumuńska, band. Portugali), przypierdolił* 10.03.2025 roku o h1048 CET (UTC+1) w kotwiczący
zbiornikowiec Stena Immaculate (IMO 9693018, 183x32 m, rok bud. 2017 - stocznia chińska, bandera USA).

Taranowanie nastąpiło na redzie Hull, w odległości 10,6 Mm od wybrzeża [poz. 53o44,18’N; 00o23,65’E] z prędkością marszową 16 w, na kursie KDd = 150 (dane z h1045 i wcześniejszych zapisów w AIS) i tuż przed taranowaniem sprawca nie zaczął zwalniać i nie zmieniał kursu! Nie było manewru ostatniej chwili!
[+ http://fri.info.pl/kuguar-bez-ais/]

Taranujący swoim kursem płynął od wyjścia z Grangemouth (09.03./h2000) na otwarte M. Północne. Na mostku Solong ewidentnie była sztuczna inteligencja - autopilot, co potwierdza stabilność stałego kursu przez 5h przed taranowaniem. I raczej nikt więcej, no chyba, że absolwent Collegium Humanum, który cierpliwie wpatrywał się w … lusterko wsteczne!? Warunki hydro-meteorologiczne były jeziorne z silnym zamgleniem. Stena Immaculate zakotwiczył na pozycji kolizji dzień wcześniej 09.03./h1930.

W wypadkach morskich istotnym dla zwykłej praktyki morskiej jest to co było przed, a w znikomym stopniu to co nastało po! Choć w tym wypadku morskim, przed NIC się działo, a po, to się DZIAŁO!

Wacław Sałaban, marzec 2025 roku.

* nie ma innego stosowniejszego określenia dla okoliczności takiego wypadku morskiego! Czasownik zwrotny dokonany - „przypierdolić” jest w każdym słowniku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,