strony i zestawienia

wtorek, 4 listopada 2025

Al Huwaila po raz 11-ty!

Po załadunku w Ras Laffan (23-24.09.), jeszcze przed wypłynięciem z terminala na redę, ok. h1130 /24.09. ogłoszono w AIS: Świnoujście ETA 02.11. Czyli zapowiedziano z wyprzedzeniem aż 39* dób!
Kotwicowisko na redzie Ras Laffan Al Huwaila opuścił dwie doby później 26.09./h1900.

Od poprzedniego pobytu w XII-2024 roku, z [325.] i zarazem ze 150-tą katarską dostawą, przez 11 miesięcy zrealizował powrót ze Świnoujścia, oraz dowózki do: Chiny / Kuwejt / Indie / Chinyx2 / Rovigo / Chiny
i do Świnoujścia - w tym są 4 marszruty dookoła Afryki! To dobra efektywność logistyczna zarządcy operacyjnego Nakilat.



Zawinął 02.11./h0845, odpłynął 03.11./h1530. Ładunek o wymiarze 1414 GWh.
Statystycznie: [397.] dostawa, 165-ty ładunek katarski. To dopiero 14-ta tegoroczna dostawa katarska i listopad już jest 9-tym miesiącem w 2025 roku z pojedynczą dostawą z Zatoki Perskiej. Z kolejną, 15-tą płynie Al Thumama ETA 06.12.  
W 2024 r. odebraliśmy rekordowe 20 ładunków zamiast 18-tu. Do domknięcia w XII-2025 2-lecia 2024-2025 (nominalnie łącznie 36 dost.), brakuje 1-go ład. Musi wypłynąć z Ras Laffan do 25/26.11. Datą odbioru dostawy w formule DES jest dzień zakończenia rozładunku w porcie importera.

Al Huwaila tym zawinięciem:
- detronizuje Al Nuaman w liderowaniu wśród Q-Flex (od zawsze!), w liczbie pobytów w Gazoporcie!
- zrównuje się z Maran Gas Apollonia w ilości zawinięć do Gazoportu! Po x11.
- jako 1-szy metanowiec, łącznym wymiarem swoich ład. dla Term. Świnoujście przekracza 15 TWh i to z przytupem: 15587**GWh! 

Wacław Sałaban, listopad 2025 roku.

* W podobnych okolicznościach, zapowiedzi zawinięć Al Thumama dokonywano z wyprzedzeniem 37-miu dób (debiut) i 35-ciu (płynąca).

** Odliczając zwózkę dokonaną przez Al Huwaila (11 ładunków!) od całego naszego importu z Kataru, nadal ów import przeważa nad całym naszym importem LNG wytworzonym we wszystkich terminalach USA (8 terminali). Takie porównanie, ukazuje nadal dominację zakupionego LNG z Kataru nad wytworzonym dla nas w USA. A tym bardziej sprzedażowo (!) - odebraliśmy wiele spotów reeksportowanych z USA i nabytych z pośrednictwem handlowym. Ta dominacja trwa pomimo małej ilości tegorocznych dostaw z Ras Laffan (x14) i kolosalnej ich ilości z USA (x52).
Natomiast odnosząc obecną różnicę importów do średniej dostawy amerykańskiego LNG, przewaga importu z Zatoki Perskiej nad importem z Zatoki Meksamerykańskiej (+ terminale Cove Point i Elba-Savannah) ma wymiar ok. 18 ładunków.

5 komentarzy:

  1. A tu ciekawy cytat z attykułu na wnp

    "63. dostawa dotarła w zbiornikach metanowca Lech Kaczyński. Pływająca pod francuską banderą jednostka należy do tzw. floty Orlenu. To niespełna dziesięć jednostek obsługujących głównie nasz gazoport."

    A to ciekawe 😁😁😁
    Cały artykuł

    https://www.wnp.pl/energia/wyjatkowa-dostawa-gazu-do-polski-takiego-osiagniecia-nasz-terminal-lng-nie-zanotowal-jeszcze-nigdy,993021.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nizej jest o zbiornikach tego lngc. Bycze są 😁😁😁

      Usuń
    2. W sumie trudno dię dziwić

      wnp - wiadomości niekoniecznie prawdziwe

      Usuń
  2. A propos "naszych" , które "obsługują gł9wmie nasz gazoport "

    Wacławie, czy będzie podsumowanie po dostawie numer 100 "naszym" aby móc ocenić stopień obsługi naszego gazoporu w jakim stopniu jest on " głównym " kierunkiem ich marszrut ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała seria ↑ „prowokujących” komentarzy.

      1. wg. wierszówkowca(-ów) „każdy pisać może”!

      2. 100-ka dokonań „naszymi”, przy ich trwającej efektywności logistycznej, pęknie w … II-2026. Wątpię, czy do tego czasu ulegnie istotnej poprawie, z obecnych niecałych 30% na rzecz Term. Świnoujście (+ ew. obsługa „reeksportowa” kilku naszych odbiorów).
      Takowe podsumowanie będzie iluzoryczne, gdyż z samych obserwacji kiedy/skąd-dokąd dla obcych realizacji, trudno coś wywnioskować, w czyim było to władaniu. A to jest interesujące!

      3. Zatrudnienie w 2026 roku „naszych” (6 jednostek +1,5 /8-my oddany w połowie 2026):
      - 22 odbiory rocznie z Calcasieu Pass (1,5 mln t/r), dają stałe zaangażowanie dla 2-ch „naszych” w żegludze promowej: Calcasieu Pass ↔ Świnoujście (ew. Kłajpeda).
      - powyższe 22 odbiory + 21 dostaw od Cheniere +18 z Kataru, daje jeszcze przepustowość na ok. 20 rozładunków spotów w Świnoujściu (przy założeniu ok. 80 odbiorów w roku). Ile z nich dowiozą „nasze”? 10? Czyli to może wykonać 1 „nasz”. Razem, może 40% (oby!) czasowej zajętości dla nas przez „nasze”.
      - tym samym pozostałe 4 „nasze”, mogą przez cały rok 2026 (+8-my po oddaniu do eksploatacji) robić w Zat. Pomorskiej na kotwicowisku przy pławie N-1 za FSU! To jest skala innego wymiaru wyruchania nas przez Venture Global na kontrakcie z Plaquemines (59 odbiorów rocznie = 4 mln t/r).

      4. Na koniec:
      łącznie oba kontrakty (formuła FOB) z Venture Global mają rocznie wymiar 81 odbiorów przez metanowce kl. 174/HHI/HSHI/DSME (Calcasieu Pass 22 odb., tj. 1,5 mln t/r + Plaguemines 59 odb., tj. 4 mln t/r). I są do obsłużenia przez 8 „naszych” wyczarterowanych metanowców.
      Zarazem 81, to ilość „zapowiadanych” tegorocznych odbiorów przez Terminal Świnoujście.
      To powyżej jest do zapamiętania przez … wierszówkowców!

      Czy o takie chodziło podsumowanie?

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,