strony i zestawienia

poniedziałek, 31 marca 2025

Al Ghashamiya po raz 9 - 155. katarska

Wpłynął 29.03./h0805. Wypłynął 30.03./h1650.
Dowiózł 1420 GWh - to 20-ty największy ładunek w Term. Świnoujście, ale najmniejszy tego Q-Flex!
Dostawa [349.] - od kilku dni wiadomo który metanowiec zawinie z [350.].
155-ta katarska w trakcie 9 lat, 3-ch miesięcy i 20-tu dni – przy 31 Q-Flex daje 5 realizacji na Q-Flex.

czwartek, 27 marca 2025

Planetarna bieda z nędzą, czyli niebo w kwietniu 2025 roku

Jeśli ktoś zaplanował na kwiecień obserwacje planet, to mocno się rozczaruje. Dobrze widoczne będą tylko dwie z nich. Zapraszamy do lektury tekstu o tym, co wydarzy się na niebie (głównie nocnym) w czwartym miesiącu bieżącego roku.

środa, 26 marca 2025

Wieści o „naszych”

SB Knutsen OAS po rozładunku w Hosan-Korea (15-16.03.) dostawy z Qalhat-Oman (10-11.02.), zrezygnował z 3-ciej próby opłynięcia skraju S-Afryka (z E na W -boja zwrotna!) i płynie pod balastem przez Pacyfik. Do Kanału (amerykań…) Panamskiego? W przypadku patronowania ciężkiej pracy więźniów - nie jest to do przewidzenia! Przy promowaniu lamp naftowych jest ciut łatwiej.

wtorek, 25 marca 2025

Global Sealine z małym ładunkiem

Wszystkie 4 dotychczasowe realizacje dostaw przez Global Sealine do Terminala Świnoujście były w ramach kontraktu z Cheniere Marketing International w formule DES i stałego czarteru metanowca przez Cheniere. Ostatnia dostawa jest po załadunku w Sabine Pass w dn. 05-07.03.
To 10-te zawinięcie jednostki z floty GLOBAL+, ale w tym były 3 dostawy spotowe z Freeport, Sabine Pass i z Punta Europa - Gwinea.

niedziela, 23 marca 2025

Clean Destiny z rekordowym ładunkiem

Zawinął po raz 3-ci. Załadunek odbył się w Sabine Pass w dniach 03-04.03. Wpłynął 20.03./h1100. Wypłynął 21.03./h1350. Dostarczył 1148,435107 GWh, co jest rekordem w historii Term. Świnoujście wśród dostaw realizowanych nowoczesnym klasycznym metanowcem.
Wreszcie LNGC kl. 200/HHI pokazał ile może dowieźć! Kiedy dostawa jednostką tej klasy dorówna średniej z wszystkich dostaw w historii Terminala Świnoujście (ok. 1186,5 GWh)?
Po raz 1-szy można pisać o dostawie z USA zawierającej 100 mln m3 g.zm. po regazyfikacji.

środa, 19 marca 2025

Clean Cajun po raz 2-gi

Clean Cajun rano 26.02. zacumował na redzie Sabine Pass, po powrocie z realizacji dostawy z Ingleside do tureckiego Dortyol (30-31.12.2024 → 20-21.01.2025). W południe 26.02. po sąsiedzku zakotwiczył PIS Paragon po powrocie z Peru. Natomiast wieczorem 26.02. ZMPSiŚ zakomunikował, że Clean Cajun nawiedzi Świnoujście ETA 16.03. Załadunek odbył się 28.02.-01.03.

poniedziałek, 17 marca 2025

Zabawa w wybór nazw

W połowie II-2025 roku zaczęły się i trwają próby morskie - testy stoczniowe, kolejnych 2-ch (3-cia para) „naszych” metanowców kl. 174-HSHI - tej samej co 2-ga para.
Testowane są: JP Knutsen OAS IMO 9969376 i IJP Knutsen OAS IMO 9969388.

czwartek, 13 marca 2025

GasLog Galveston ponownie

Przypłynął po raz 2-gi. To kolejny LNGC realizujący dostawy do Terminala Świnoujście raz za razem*
[07-09.01.→ (16 dni) + 26-27.01.→ (26 dni, w tym szlajanie się Ingleside-Sabina Pass) + 23-25.02. → (15 dni) 12.03.].

środa, 12 marca 2025

Kuchnia kontraktów długoterminowych

Piotr Syryczyński

Specjalnie dla czytelników www.morskosci.pl przygotowałem opinię skąd bierze się ryzyko związane z kontraktami zawartymi w USA, w tym z kontraktami z firmą VG. Te kontrakty długoterminowe pozawierał nasz monopolista gazowy ale też zawarło je wiele innych firm mających znacznie większe kapitały i teoretycznie lepsze doświadczenie kontraktowe.

wtorek, 11 marca 2025

Solong → Stena Immaculate

Kontenerowiec dowozowy Solong (IMO 9322554, 140x22 m, rok. bud. 2005 - stocznia rumuńska, band. Portugali), przypierdolił* 10.03.2025 roku o h1048 CET (UTC+1) w kotwiczący
zbiornikowiec Stena Immaculate (IMO 9693018, 183x32 m, rok bud. 2017 - stocznia chińska, bandera USA).

niedziela, 9 marca 2025

Przed „najazdem” 2-ch Clean+

To metanowce kl. 200/HHI(2022-2023) - armator Dynagas, zawiną w odstępie 4-ch dób: Clean Cajun/2 - ETA 16.03. i Clean Destiny/3 - ETA 20.03. Oba w czarterze Cheniere, oba z ładunkami z Sabine Pass. W swoich dotychczasowych 3-ch zawinięciach nie udowodniły swymi ładunkami swojej nominalnej pojemności:

sobota, 8 marca 2025

Al Hamla po raz 9-ty

Wytrwale „goni” wraz z Al Ghashamiya (ETA 28.03.) rekordzistów wśród Q-Flex w liczbie odwiedzin Zatoki Pomorskiej. Stał się 3-cim samodzielnie, a był w 4-ce 3-cich, ale to na krótko, za 3 tygodnie będzie do spółki z  Al Ghashamiya.

czwartek, 6 marca 2025

Po tym gdy gruchnęło …

[www.gasprocessingnews.com] 
Firma Venture Global LNG poinformowała, że ​​15 kwietnia rozpocznie działalność komercyjną w swoim zakładzie Calcasieu Pass w Luizjanie, około trzy lata* po wysłaniu pierwszej partii LNG, co doprowadziło do długotrwałego sporu z klientami. Firma poinformowała, że ​​jej stali klienci, w tym Shell i BP, zostali powiadomieni o rozpoczęciu działalności komercyjnej. Niepowodzenie Venture Global w przejściu na działalność komercyjną wiele lat po rozpoczęciu sprzedaży skroplonego gazu na rynku spot, doprowadziło do arbitrażu kontraktowego wniesionego przez niektórych największych światowych kupców LNG, w tym BP, Shell, Edison, Orlen  i Repsol.
Shell stwierdził, że przyjął to ogłoszenie z zadowoleniem, ale nie jest optymistycznie nastawiony. Shell powiedział, że od prawie trzech lat mówiono im, że dostawy z zakładu są w drodze. „Pozostajemy sceptyczni co do ich zamiaru wypełnienia obowiązku dostarczenia ładunków” - przekazał Shell w oświadczeniu dla Reuters.
Obiekt rozpocznie działalność kontraktową w ciągu 68 miesięcy od otrzymania zgody finansowej i pomimo znacznych skutków dwóch huraganów, pandemii COVID-19 i problemów produkcyjnych, poinformowała firma. „Dzięki tym wysiłkom możemy teraz dostarczać naszym długoterminowym klientom pełny 20-letni okres obowiązywania umowy na najtańszy LNG, zgodnie z obietnicą zawartą w naszych umowach” - poinformowało Venture Global w oświadczeniu.
[moje wytłuszczenia i podkreślenie]

wtorek, 4 marca 2025

Gruchnęło u nas tuż przed spotkaniem … w Owalu.

Prezes Orlenu 27.02.2025 r. poinformował na telekonferencji (chyba?) z okazji prezentacji wyników koncernu za IV kwartał 2024 roku, że narodowy koncern uzyskał informację o możliwości dostawy amerykańskiego LNG z terminala Calcasieu Pass firmy Venture Global, z precyzyjnie określoną datą na 23 kwietnia 2025 roku.

poniedziałek, 3 marca 2025

3-ci debiut pod rząd - Hellas Diana

134-ty debiutant w Gazoporcie: Hellas Diana (HSHI-03/2021)*, armator Latso LNG Marine, czarter Trafigura. Czy to zakup - import od Singapuru? Był to historycznie 15-ty ładunek dla nas z wytwórni Freeport, po załadunku 10-12.02. Hellas Diana uprzednio dowoził ładunki z Freeport do Milford Haven i Montoir - ewidentne spoty.