30.06. dotarła 40-ta tegoroczna dostawa, a dostarczona przez IL Knutsen OAS/2, zarazem będąca 3-cim naszym odbiorem kontraktowym z Calcasieu Pass - Venture Global. Odbiór odbył się 13-14.06.
Stan
wyruchania nas przez
Venture Global na kontrakcie z Calcasieu Pass, na koniec połowy 2025r. Kontrakt obowiązuje od 01.01.2023
r., z wymiarem 1,5 mln ton/rok LNG = 22 odbiory, w formule FOB.
Ilość
brakujących odbiorów: 51 = 22 z 2023 +22 z 2024 +7 z połowy 2025 (11 - 4 odbiory dokonane i
rozładowane w Świnoujściu (x2), w Kłajpedzie (x1), oraz 4-ty* odbiór płynący prawdopodobnie
w kierunku Bałtyku).
W kontekście powyższego, sugeruję rozważyć wpływ
braku dostaw od Venture Global na wymiar ceny hurtowej g.zm. w 2024 r. → szczegóły na końcu wpisu [Dorado LNG po roku od debiutu].
Zawinięcie „naszego” nastąpiło 30.06./h1742, wypłynięcie 01.07./h1742. Rozładowano 1049 GWh.
Opóźnienie wejścia ↑ o 9h wyjaśniano (Szczecin-Pilot) stwierdzeniem w komunikacie: fala. I było to w odniesieniu do jednostki o wymiarach 300x46x11m, oraz dla wiatru NW 10(12) m/s, którego siłę potwierdzała letko drgająca kamera na LM Świnoujście. Czy istniało ryzyko potłuczenia promowanych lamp naftowych? To opóźnienie przełożyło się na 2-dobowy terminalowo rozładunek ↓.
Uwarunkowania stosownego terminowo i statystycznie
zakwalifikowania tego ładunku:
- prawny własnościowo odbiór przez PGNiG/Orlen odbył
się 14.06., wraz z końcem załadunku (formuła FOB) w terminalu wytwórczym w Calcasieu Pass,
- zawinięcie do Gazoportu czarterowanego przez PGNiG/Orlen
metanowca wraz z odebraną dostawą nastąpiło 30.06./h1742,
- rozładunek w Terminalu Świnoujście faktycznie
rozpoczęto w dobie terminalowej 30.06. trwającej do h0600 (01.07.), ale
zakończono ok. h0630 w dniu 01.07. (zabrakło ok. ½h lub w
kalendarzu 31.06.!), ze
stosownym protokołem po rozładunku i z przejęcia ładunku LNG przez Terminal
LNG/Gaz-System,
- poszcz. raty rozładunkowe w dobach terminalowych
30.06. / 01.07. mają wymiar
1000 / 49**GWh,
- połowa roku 2025 liczona dobowo(!), faktycznie
mija 02.07. o h1200 (terminalowo o h1800).
No to w którym miesiącu/kwartale/półroczu nastąpiła
statystycznie realizacja tej dostawy?
Rekordowy import LNG w 1-szej połowie 2025 roku ma
wymiar 39-ciu, czy 40-tu dostaw?
Czyli … pisać każdy może o rekordowym
półroczu z 40-ma!
Kierunek płynięcia jest zgodny z treścią sygnału AIS, ale czy nawigator wie
dokąd płynie, a co deklaruje? Cameron to nazwa terminala LNG w Hackberry, a
terminal Calcasieu Pass jest zlokalizowany obok (przed) miastem Cameron, z
portem do którego LNGC nie ma możliwości wpłynięcia! To tak, jakby metanowiec
głosił zawinięcie: „Szczecin” zamiast Świnoujście! LOGIKI! [+*]
Dostawa [369.], 40-ta w roku - to historyczny
rekord dla przełomu VI/VII.
Tegoroczny import LNG przez Terminal Świnoujście w
połowie 2025 roku osiągnął 44,7 TWh.
Historycznie to 19-ty „wyrób” z Calcasieu
Pass w Terminalu Świnoujście. Może pod koniec roku Calcasieu Pass stanie się
2-gim wytwórcą LNG w USA w wielkości naszego importu z tego kierunku.
Wacław Sałaban, lipiec 2025 roku.
PS Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem. → Stan napełnienia inst. magazyn. na dzień 02.07./h0600 = 64%.
* 1-szy „nasz” został załadowany w Calcasieu Pass (NIE w Cameron! - jak jest
w AIS) w dniach 26-27.06.
Identycznie, tak jak opisywana powyżej dostawa jest
z Calcasieu Pass (NIE z Cameron!), a IL Knutsen OAS obecnie głosi w AIS
powrót do … Cameron, czyli do terminala
LNG w Hackberry(?)! Pisać każdy może … też w AIS!
** przejrzałem dane rozładunkowe 369-ciu rozładunków. W ich historii zdarzyło
się 16 rat <100 GWh (uwaga były 2 takie w 1-szej dobie rozładunku!), w tym
tylko 3 < 50 GWh; [152.] 15.02.2022 (2-ga doba rozładunku) - Global
Sea Spirit - 31 GWh,
[185.] 04.09.2022 (2-ga doba) - Golar
Seal/3 - 16 GWh i [369.] 01.07.2025 (2-ga doba) - IL
Knutsen OAS/2 - 49 GWh - czyli historycznie 3-cia najmniejsza rata
dobowa, która nastąpiła na przeł. miesiąca (VI/VII), kwartału (II/III) i
półrocza (2025).
Przypomnę,
że największy ładunek odebrany w ramach 1-nej doby terminalowej, czyli
największą ratą dobową jest dostawa [105.] 09.09.2020 - Al Huwaila/3
- 1424 GWh - 6-ty
największy ładunek odebrany w Terminalu Świnoujście.
Jeszcze taka ciekawostka. Czerwiec zamknęliśmy 7 dostawami o łącznym wymiarze 7,777 Twh ( oczywiście przyjmując te 49 Gwh rozładowane w lipcu jako czerwcowe
OdpowiedzUsuń