piątek, 27 czerwca 2025

Dorado LNG po roku od debiutu

Załadunek odbył się we Freeport 22-23.05. ETA było kolejno zmieniane: 26/24/26.06. Dryfował przy Skagen (15-17.06.), następnie odpłynął na trawers Rotterdamu (18.06.) i zawrócił do Skagen(20.06.). W południe 21.06. zakotwiczył na redzie przy pławie N-1. Wieczorem 23.06. podniósł kotwicę i rozpoczął żeglugę wte wewte po W-Bałtyk. Popołudniu 25.06. powrócił na redę przy N-1. Czyli dowózka w 34 doby - jak Q-Flex z Ras Laffan dookoła Afryki!




Wpłynął 26.06./h0830. Wypłynął 27.06./h1130. Rozładował 1101 GWh* - co jest 12-tym największym ład. dostarczonym klasycznym metanowcem (przy 13-tu >1100 GWh). Była to [368.] dostawa ogółem, 39-ta tegoroczna, historycznie 210-ta niekatarska (158 z Ras Laffan), 184-ta wytworzona w USA, w tym 17-ta z Freeport.

Wacław Sałaban, koniec czerwca 2025 roku.

PS W podsumowaniu poprzedniej dostawy [367.], zapomniałem wspomnieć o historycznym przekroczeniu granicy 28 mln ton LNG odebranych drogą morską przez Terminal Świnoujście.

* co stanowi max 99 mln kubików gazu ziemnego i to liczone ze sporymi zaokrągleniami in+.
Twierdzenie (bo pisać każdy może!), że opisywana dostawa: „Po regazyfikacji to około 104 mln m3 gazu, czyli typowy ładunek w dostawach surowca z USA.” jest podwójnym matactwem!
Średni ładunek z 210 odebranych dostaw, a wytworzonych w USA = 1041 GWh (ok. 92 mln kubików g.zm.)  

W kontekście pisania bo każdy może …:

Czy tytuł „Polska ma najbardziej zapracowany terminal LNG w Europie”, dobitniej podkreślony stwierdzeniem:
              „Żaden inny unijny terminal nie pracuje z taką wydajnością”,
a następnie merytorycznie uzasadniony:
          „Nasz obiekt jest - według danych organizacji analitycznej Bruegel - najbardziej obłożonym gazoportem w całej Unii Europejskiej. Wykorzystuje obecnie około 96 proc. swoich mocy regazyfikacyjnych. Tym samym wyprzedza terminal Krk w Chorwacji (FSRU-LNG Croatia przy Omišalj), u którego jest to poziom 95 proc. zdolności regazyfikacyjnych.”,
oraz uzupełniony wywodem:
           Warto zaznaczyć, że obecne zdolności regazyfikacyjne to efekt zakończonej na początku roku rozbudowy obiektu. Realizowane przez Gaz-System prace pozwoliły zwiększyć zdolność przeładunkową obiektu o dodatkowe 2 mld m3 przyjmowanego gazu”,
jest czymś spektakularnym i satysfakcjonującym?
Czy wręcz przeciwnie, ukazującym złe planowanie, nieprzewidywanie i opóźnienia w inwestowaniu? Tym bardziej, odnosząc to do jedynego w kraju terminala lądowego, w okresie przełomu wiosna/lato i przy 60% stanu napełnienia instalacji magazynowych [Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem], oraz z podpisanymi 5-ma długoterminowymi kontraktami na >8,6 mln ton/rok.
Ale 2 (nadal!) z nich, na 5,5 mln t/r nie funkcjonują.

W kontekście powyższego buńczucznego i pompatycznego pisania - poniżej wycinkowe dane (str. 38-39) z Raportu International Gas Union - Badanie cen hurtowych gazu, wydanie 2025 (z 25.06.2025 r.),  a dotyczące 2024 roku! [ Wholesale Gas Price Survey 2025 Edition ]

(obecnie bez komentarza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,