Tym razem z Sabine Pass, po załadunku spotu w dn.28-29.08.
Ponownie zawinął po 3-ch miesiącach od debiutu w Gazoporcie z [363.]/(02.06.2025).
W międzyczasie odbył marszrutę: (Calcasieu Pass→) Świnoujście → Calcasieu Pass → Eemshaven
→ Sabine Pass → Rotterdam → Sabine Pass → Świnoujście.
Zastanawia jego tempo dowozowe - w niecałe 14
dób od załadunku!
Wpłynął 12.09./h0820. Odebrano LNG o wymiarze 1038
GWh. Wypłynął 13.09./h1155. Statystycznie:
[385.] ogółem, 56 tegoroczna, 222
niekatarska, 196 wytwórczo amerykańska, 102 z Sabine Pass.
Tą dostawą całkowity import LNG w Terminalu
Świnoujście osiągnął (?) i przekroczył (?) 455 TWh!
A wymiar tego przekroczenia to … 6 GWh*.
To dostawa podprowadzająca - po raz
3-ci zbliżająca łączny wymiar importu LNG przez Terminal Świnoujście z
wszystkich kierunków, poza katarskim(!), do liderującego od momentu rozruchu
terminala, importu z Ras Laffan. Jeszcze nie przeważająco (brakuje ok. -200
GWh), a tak już było 2-krotnie: minimalne i krótkoterminowe przeważanie po
dostawach [381.]/Clean Mistral (+450 GWh/5 dób) i [383.]/Flex Endeavour (+135 GWh/3 doby).
Ale kolejne zapowiadane dostawy LNG dla Terminala
Świnoujście ze Świata i bez udziału Kataru;
Aktualizacja 15.09./h2100/2400:
[386.]
ETA 16.09. - IL Knutsen OAS/4 z Calcasieu Pass (odbiór kontraktowy),
[386.] zawinięcie 15.09./h2035 - Clean
Destiny/5 z Sabine Pass (dostawa kontraktowa),
(to w tej dost. nastąpi definitywne przekroczenie wymiaru
imp. z Ras Laffan łącznym imp. od innych wytwórców - 13 term.!
[387.]
ETA 19.09. - Clean Destiny/5 z Sabine Pass (dostawa kontraktowa),
ETA 1617.09. - IL
Knutsen OAS/4 z Calcasieu Pass (odbiór kontraktowy),
[388.]
ETA 25.09. - SM Kestrel/debiut - spot z Point Fortin/Trynidad-Tobago,
(to 1-szy ładunek w 2025 roku, wytwórczo nie z
Kataru i nie z USA),
[389.]
ETA 28.09. - GasLog Westminster ze spotem z Hackberry,
jednoznacznie utrwalą trend przewagi importów z
reszty Świata nad importem z Kataru. Te 4 odbiory od zapowiadanej 164-tej dostawy
katarskiej (ETA 19.10. Al Hamla/10) oddzielają jeszcze 3 tygodnie! Czyli możliwe są kolejne 3-4 ładunki
niekatarskie! Przed odbiorem 13-tej dostawy w tym roku z Ras Laffan, nastanie
znaczna przewaga łącznych importów z reszty Świata, nad importem z Kataru
(szacunek: ponad 7000, może >8000 GWh).
Obecny znaczny odstęp pomiędzy kolejnymi
wysyłkami (po datach
wypłynięć) z Zat.
Perskiej na Bałtyk: Umm Al Amad/01.08.- Al Hamla/11.09.(ETA
19.10.),
poprzedziło spore zagęszczenie dostaw od QatarEnergy (x5) w okresie
12.06.-01.08.: Al Ghashamiya/12.06.; Al Khuwair/29.06.;
Al Kharaitiyat/09.07.; Al Karaana/25.07.; Umm Al Amad/01.08.
Pomimo pewnych podejrzeń medialnych(!), realizacja
12-tu dostaw na koniec IX-2025(tabela) nie jest sytuacją odosobnioną/wyjątkową! W 2022
roku, w roku napaści kacapów z rosji na Ukrainę,na koniec III kw. było 12
odbiorów i w IV kw. było 6, co dało standardowe 18 dostaw w roku. Ale
przypuszczam, że w okresie X-XII 2025, będzie 4-5 odbiorów (łącznie w roku
16-17 dost.), jako zneutralizowanie aż 20 dostaw w 2024 roku przy nominale;
18+18+19 rocznie w 3-leciu (obecne to 2024-2026).
W X-2025 będzie tylko jedyna dostawa z Ras Laffan -
płynie Al Hamla/10 ETA 19.10.
Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.
*wg. [metanowce.go.yj.fr/pol.php] przekroczenie ma wymiar tylko 1 GW. Różnica jest efektem różnych oszacowań wielkości dostawy [322.], przy braku oficjalnych danych rozładunkowych - zasadniczej raty z 2-giej doby terminalowej tego odbioru.
Hyhy Attalos zgłosił Świnoujście między SM Kestrel a Gaslog Westminster, z uwagi, że jest przy zachodniej Afryce zastanawiam się czy to nie błąd...
OdpowiedzUsuńDziękuję za info!
UsuńAttalos po 2-cz. załadunku w dn. 10-12./15-17.09., przedzielonym szlajaniem się wzdłuż wybrzeża Afryki, płynie ze spotem od BP z Terminala FLNG Greater Tortue Ahmeyim (GTA) Mauretania-Senegal.
To będzie debiut wytwórcy i metanowca w Świnoujściu! Ale nie na Bałtyku!
Kłajpeda: dostawa masowa [228.] - BW Enn Snow Lotus / 30-01.09. z Mauretania-Senegal (GTA)/FLNG. Może to była dost. dla nas na Ścianę Wschodnią? Natomiast Attalos był w Kłajpedzie w IV-2024 /[186.].
w momencie gdy sprawdzalem tą Kłajpedę i ten bądź co bądź egzotyczny terminal wytwórczy to nawet przez myśl mi nie przemknęło , że niedługo może taka dostawa być dla Świnoujścia
UsuńAttalos był też w lipcu w fińskim Inkoo z dostawą z Freeport
UsuńCiekawe czy znowu będą roszady jakieś.
OdpowiedzUsuńIL przesunięty na jutro