sobota, 6 września 2025

Flex Endeavour po raz 5-ty i powtórnie saldo importów: Katar < inni

Pływając w czarterze Cheniere, dotychczas do Gazoportu dostarczył po 2 ładunki z Ingleside i Sabine Pass. Tym razem przypłynął po długim załadunku w Ingleside w dniach 15(h0300)-18(h0600).08. Wszystkie te 5 dostaw było w ramach kontraktu z Cheniere Marketing International.




Wpłynął bezpośrednio z marszu 05.09./h0845. Po rozładunku 1069 GWh, wypłynął 06.09./h1120.
To [383.] dostawa ogółem, 54-ta tegoroczna, 195 wytworzona w USA, z tego 28 z Ingleside.


Zarazem to 221-sza dost. nie katarska i jest to o tyle istotne, że pod koniec jej rozładunku nastąpiła ponownie zamiana w kolejności wielkości importów na: Katar < inni wytwórcy (różnica ~135 GWh).

Ta naprzemienność (po czasie od zawsze przewagi importu katarskiego) potrwa ok. miesiąca na przeł. VIII/IX;
- została zainicjonowana dostawą [381.] - Clean Mistral (24/25.08.),
- powrót przewagi importu z Kataru nastąpił po 5-ciu dobach za sprawą dostawy [382.] - Al Karaana,
- po obecnej [383.] - Flex Endeavour, ponownie importy: Katar < inni, oraz również nie na długo(!),
- gdyż za 3 doby dotrze dostawa [384.] - Umm Al Amad i w jej efekcie powrót: imp. Katar > imp. inni.
- po kolejnej dostawie [385.] - BW Lilac / ETA 12.09., nadal pozostanie min przewaga LNG z Kataru, za sprawą większych dost. katarskich (średni ład. Q-Flex to 1396, przy średnim z USA 1041 GWh*).
- w 2-giej połowie IX-2025 r, nastąpi ostateczna zmiana liderującego kierunku importu - nastanie stały trend wzrostu przewagi łącznego importu z innych kierunków nad importem z Kataru … na zawsze!

Natomiast moment nastania samodzielnego liderowania importu z kierunku trampizmu wymaga jeszcze czasu, raczej min do VII-2026 roku** i jest to zależne od wielu utajnionych kwestii, np.:

- od ostatecznego rozliczenia ubiegłorocznej nadwyżki odbiorów z Kataru (20 zamiast 18 typowo), przez ewentualnie mniejszą liczbą tegorocznych dostaw (np. 16-17 zamiast 18).
Obecnie żaden Q-Flex nie płynie z Ras Laffan, a przypomnę, że marszruta z Zat. Perskiej (dookoła Afryki) trwa min 35 dób. Czyli przez sporo ponad miesiąc będzie bez dostaw z Kataru! Min do połowy X-2025!

- czy nastąpi zakup i ilu dostaw z kierunków innych od Katar/USA? W obecnym roku do końca IX nie będzie takiego odbioru.
Dotychczas tylko rok 2021 był pozbawiony takiego „obcego” importu spotowego (bez Katar/USA). To był m.in. efekt pożaru w Melkøya we IX-2020 r. Od wybuchu wojny z kacapami na Ukrainie, ów import zaistniał ponownie, po 3-4 ładunki w roku.

- oraz przy kluczowym założeniu, że będzie łącznie po 40 odbiorów*** przez Terminal Świnoujście, z wszystkich kierunków importu, w obecnym i 1-szym półroczu 2026 roku! 

Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.

*
Cytat: …amerykańskie metanowce transportują o kilkanaście procent mniej gazu. Ponad 30%, to jest o kilkadziesiąt mniej. Kolejna manipulacja: 1069 GWh to nie całe 95 mln kubików g.zm. po regazyfikacji, a nie … nieco ponad 100 mln m3 gazu ziemnego (po regazyfikacji). Też w celach wierszówkowych można odkrywczo pisywać o osiągnięciu w tym roku historycznie 400 dostaw odebranych w Świnoujściu!

**
może ktoś w Orlen/PGNiG lub polityk z polskiego trampizmu, tak zaplanuje odbiory oraz wykalkuluje na 4 lipca 2026 roku odbiór LNG z USA, wyprowadzający w tym Dniu nasz import amerykańskiego LNG na LIDERA, … z całego Świata!
Co by „oscylowało” wokół pewnej 250-tej rocznicy!!! Da się to skalkulować i nie będzie trzeba manipulować dla Trumpa! Będzie to też ok.450-ta historycznie dostawa oraz przy poziomie ok.530 TWh całego importu LNG przez Term. Świnoujście. Jest co liczyć … i planować!

***
paradoksalnie ruchanie nas przez amerykańskie Venture Global na obu kontraktach; z Calcasieu Pass (do końca III-2025 brak 50-51 odbiorów, a od IV-2025 trwają nielogiczne odbiory i ich ilości), oraz z Plaquemines (ZERO odb. przez/dla nas!), nie będzie miało istotnego wpływu na powyższą symulację. ↓↓↓
Amerykańskie Cheniere (całkowite przeciwieństwo niesolidności Venture Global) swoimi ładunkami z Sabine Pass/Ingleside w 2025 r.(27+2 płynące), już po 9-ciu miesiącach wywiązało się ze swojego kontraktu (formuła DES) i to ze sporą nadwyżką ilościową podstawionych dostaw do Terminala Świnoujście. Obecna dostawa jest 21-szą w 2025 r. dowiezioną LNGC czarterowanymi przez Cheniere (pomijam 6 dost. innymi LNGC), co już jest osiągnięciem całego nominału rocznego kontraktu z CMI (1,45 mln ton/rok = 21 dostaw/rok przez LNGC kl.174). W tym roku precyzyjne rozróżnienie dostaw kontraktowych od spotowych (i chyba bez pośrednictwa innych podmiotów?), a realizowanych wytwórczo przez Cheniere, jest znacznie utrudnione!
Natomiast, udział „naszych” metanowców (specjalnie wyczarterowanych dla bezpieczeństwa narodowego) w odbiorach dla nas LNG w formule FOB (zasadniczo od Venture Global!) … jest kpiną!!! Sugeruję spojrzeć na ich zatrudnienie w VIII-2025 
dla
bezpieczeństwa narodowego! Inną kwestią jest ich logistyka - czas bycia LNGC, jest porównywalny z byciem FSU!
W czyim zarządzie operacyjnym one pływają i na czyje zlecenia?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,