Dostawa:
162. będzie prawdopodobnie
środkową, lub kończącą 1-szą połowę trwającej współpracy z Katarem!
163. będzie ostatnią, po
której łączny import LNG z Kataru, zostanie wyprzedzony przez łączny import
z innych kierunków, w/dla
Terminala Świnoujście (LNG imp.
też przez Kłajpedę na Ścianę Wschodnią).
Te katarskie 2 odbiory - dost. [382] i [384.],
nastąpiły tuż po szczególnej dostawie [381.], zawierającej w sobie przekroczenia
3-ch istotnych granic naszego importu LNG przez Terminal Świnoujście.
Obie owe dostawy są pretekstem do zamieszczenia pewnego szczegółowego ujęcia statystycznego. Ale nie będzie to ujęcie czasowe, np. po latach/miesiącach, tylko po … podtypach konstrukcji Q-Flex!
Na początek istotne przypomnienie.
Klasa metanowców Q-Flex liczy 31 jednostek,
powstałych w okresie X-2007 ÷ I-2010 roku, w 3-ch stoczniach południowo-koreańskich. W DSME zbudowano 16 jednostek, w HHI x8, a w
SHI x(2+5) - przy czym, 2 pierwsze Q-Flex powstałe w SHI (Tembek, Al
Hamla) są podtypem Q-Flex z HHI.
Istotną konsekwencją różnych podtypów Q-Flex są różne nominalne pojemności tych metanowców. Więcej o tych różnicach oraz różnych szczegółach umożliwiających wizualne rozróżnienie tych podtypów, jest w: [Największe metanowce Q-Flex/Q-Max] + [Metanowce klasy Q-Flex].
Efektywność dowozowa wg. podtypów konstrukcji
Q-Flex.
liczba ilość realizacji przedział
typowych ład. spoza średni
jedn. (na jednostkę) wielkości ładunków przedziału ładunek
PODTYP: [ w GWh: ↓ ↓ ↓ ]
Q-Flex / DSME 16 78
(4,875) 1363 - 1384 1375,36
Q-Flex / HHI 10 48 (4,8) 1397
- 1421 1381 1411,60
Q-Flex / SHI 5 37 (7,4) 1412 - 1431 1453 1420,75
łącznie /HHI+SHI 15
85 (5,667) 1397 - 1431 jw. 1415,59
Razem 31 163 (5,258) ładunek min 1363 - max 1453 1396,33*
* średnia dostawa z USA ma wymiar 1041 GWh (ze 195 odbiorów), tym samy średni ładunek katarski jest większy o >34%, a w kubikach gazu ziemnego po regazyfikacji ma wymiar ok. 91 mln, przy ok. 122 mln średnio z Kataru.
Z uwagi na największe nominalne pojemności, nie przypadkowo, najczęściej do obsługi najbardziej na NW odległego klienta QatarEnergy, są dysponowane Q-Flex/SHI. Ale z wyjątkiem Al Kharsaah - tylko 3-krotnie, który zadebiutował bardzo późno (X-2021), jako 27-my Q-Flex. Pozostała 4-ka zrealizowała; po 7 dostaw - Al Shamal i Al Khuwair, oraz po 10 - Al Ghashamiya i Al Huwaila.
Poza efektywnością dowozową, również ciekawe są rozstępy wielkościowe dostarczanych ładunków (R) dla poszczególnych jednostek. Wśród Q-Flex z min 5 realizacjami (16 jednostek) liderem z min przedziałem rozrzutu wielkości ład. jest Al Ghashamiya - na 10 dost. rozstęp wielkości dla skrajnych ładunków to tylko 5 GWh! To jest Q-Flex który dostarczył 10 ład. i wszystkie o wielkości >1420 GWh. W podtypie Q-Flex/SHI jest szczególną jednostką i ma największą nominalną pojemność spośród wszystkich Q-Flex, co kiedyś specyficznie wykorzystano.
Jednostki z małym rozstępem skrajnych
wielkości ładunków [R(w GWh)/x-ilość realizacji]:
Al Ghashamiya R=5/x10; Al
Khattiya R=5/x6; Al Ruwais R=6/x6; Al Karaana R=6/x5;
Duhail R=7/x6;
Al Nuaman** R=8/x10; Tembek R=9/x8; Al Gattara R=9/x6.
** mały rozrzut wielkości ładunków Al Nuaman daje sporą dokładność wielkości
1-szych dwóch dostaw technologicznych ([1.] i [2.]), a
oszacowanych jako średnia z 8-miu pozostałych (brak oficjalnych danych
rozładunkowych).
Jednostki ze średnim
rozstępem skrajnych wielkości ładunków:
Al Hamla
R=10/x9; Al Sheehaniya R=10/x7; Al Kharaitiyat R=11/x7.
Jednostki z dużym rozstępem skrajnych
wielkości ładunków:
Al Oraiq R=16/x9; Al
Gharrafa R=15/x5; Al Huwaila R=13/x10.
Na koniec tej analizy pozostały 2 Q-Flex (z 16-tu z
min x5), oba podtyp SHI i oba po 7 realizacji:
Al Shamal R=40/x7
i Al Khuwair R=12/x7.
Oba z rekordowymi
dowózkami do Terminala Świnoujście: 1453 / 1431 GWh, znacznie
/ istotnie odstającymi od ich pozostałych realizacji, oraz od dokonań
regularnego Al Ghashamiya -maxQ-Flex [wątpliwości] i innych, np. Al
Kharsaah; Al Huwaila.
W przypadku pominięcia tych ekstremalnie odstających
wielkości ich ładunków:
Al Shamal R=8/x6
i Al Khuwair R=4/x6.
Tym samym trudne jest ich zakwalifikowanie do jednostek
z dużym lub małym rozstępem skrajnych wielkości ładunków.
Wymieniona w tym akapicie ↑ 5-ka Q-FlexSHI, przewodzi wśród [średnich wielkości dostarczonego ładunku]. ↓
Czy zanudziłem tymi rozważaniami?
Wszelkie powyższe wyliczenia są precyzyjne i zostały zweryfikowane w oparciu o 2 źródła [metanowce.go.yj.fr/pol.php + moje
dane archiwalne].
Osoby zainteresowane szczegółowymi różnicami wielkości
wszelkich ładunków [w GWh do 3-go miejsca po przecinku] dostarczonych do
Terminala Świnoujście, zachęcam i polecam do zapoznania się z zestawieniami zamieszczonymi
w [metanowce.go.yj.fr/ships.php?gazoport=swi]
(po wpisaniu nazwy metanowca).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,