piątek, 12 września 2025

Po 162-giej i 163-ciej dostawie z Ras Laffan

Dostawa:
162. będzie prawdopodobnie środkową, lub kończącą 1-szą połowę trwającej współpracy z Katarem!
163. będzie ostatnią, po której łączny import LNG z Kataru, zostanie wyprzedzony przez łączny import z innych kierunków, w/dla Terminala Świnoujście (LNG imp. też przez Kłajpedę na Ścianę Wschodnią).
Te katarskie 2 odbiory - dost. [382] i [384.], nastąpiły tuż po szczególnej dostawie [381.], zawierającej w sobie przekroczenia 3-ch istotnych granic naszego importu LNG przez Terminal Świnoujście.

Obie owe dostawy są pretekstem do zamieszczenia pewnego szczegółowego ujęcia statystycznego. Ale nie będzie to ujęcie czasowe, np. po latach/miesiącach, tylko po … podtypach konstrukcji Q-Flex!

Na początek istotne przypomnienie.
Klasa metanowców Q-Flex liczy 31 jednostek, powstałych w okresie X-2007 ÷ I-2010 roku, w 3-ch stoczniach południowo-koreańskich.  W DSME zbudowano 16 jednostek, w HHI x8, a w SHI x(2+5) - przy czym, 2 pierwsze Q-Flex powstałe w SHI (Tembek, Al Hamla) są podtypem Q-Flex z HHI.

Istotną konsekwencją różnych podtypów Q-Flex są różne nominalne pojemności tych metanowców. Więcej o tych różnicach oraz różnych szczegółach umożliwiających wizualne rozróżnienie tych podtypów, jest w: [Największe metanowce Q-Flex/Q-Max] + [Metanowce klasy Q-Flex].

Efektywność dowozowa wg. podtypów konstrukcji Q-Flex.

                                         liczba        ilość realizacji                     przedział typowych            ład. spoza              średni 
                                         jedn.          (na jednostkę)                     wielkości ładunków           przedziału              ładunek
PODTYP:                                                                                      [ w GWh:     ↓                            ↓                          ↓ ]
Q-Flex / DSME           16          78 (4,875)                 1363 -  1384                                       1375,36
Q-Flex / HHI               10          48 (4,8)                     1397 -  1421                   1381            1411,60 
Q-Flex / SHI                 5          37 (7,4)                     1412 -  1431                   1453            1420,75
łącznie /HHI+SHI       15          85 (5,667)                 1397 -  1431                     jw.              1415,59
Razem                       31        163 (5,258)                ładunek  min 1363 - max 1453            1396,33*

* średnia dostawa z USA ma wymiar 1041 GWh (ze 195 odbiorów),  tym samy średni ładunek katarski jest większy o >34%, a w kubikach gazu ziemnego po regazyfikacji ma wymiar ok. 91 mln, przy ok. 122 mln średnio z Kataru.

Z uwagi na największe nominalne pojemności, nie przypadkowo, najczęściej do obsługi najbardziej na NW odległego klienta QatarEnergy, są dysponowane Q-Flex/SHI. Ale z wyjątkiem Al Kharsaah - tylko 3-krotnie, który zadebiutował bardzo późno (X-2021), jako 27-my Q-Flex. Pozostała 4-ka zrealizowała; po 7 dostaw - Al Shamal i Al Khuwair, oraz po 10 - Al Ghashamiya i Al Huwaila.

Poza efektywnością dowozową, również ciekawe są rozstępy wielkościowe dostarczanych ładunków (R) dla poszczególnych jednostek. Wśród Q-Flex z min 5 realizacjami (16 jednostek) liderem z min przedziałem rozrzutu wielkości ład. jest Al Ghashamiya - na 10 dost. rozstęp wielkości dla skrajnych ładunków to tylko 5 GWh! To jest Q-Flex który dostarczył 10 ład. i wszystkie o wielkości >1420 GWh. W podtypie Q-Flex/SHI jest szczególną jednostką i ma największą nominalną pojemność spośród wszystkich Q-Flex, co kiedyś specyficznie wykorzystano.

Jednostki z małym rozstępem skrajnych wielkości ładunków [R(w GWh)/x-ilość realizacji]:
Al Ghashamiya R=5/x10; Al Khattiya R=5/x6; Al Ruwais R=6/x6; Al Karaana R=6/x5;
Duhail R=7/x6; Al Nuaman** R=8/x10; Tembek R=9/x8; Al Gattara R=9/x6.
** mały rozrzut wielkości ładunków Al Nuaman daje sporą dokładność wielkości 1-szych dwóch dostaw technologicznych ([1.] i [2.]), a oszacowanych jako średnia z 8-miu pozostałych (brak oficjalnych danych rozładunkowych).
 Jednostki ze średnim rozstępem skrajnych wielkości ładunków:
Al Hamla R=10/x9; Al Sheehaniya R=10/x7; Al Kharaitiyat R=11/x7.
Jednostki z dużym rozstępem skrajnych wielkości ładunków:
Al Oraiq R=16/x9; Al Gharrafa R=15/x5; Al Huwaila R=13/x10.

Na koniec tej analizy pozostały 2 Q-Flex (z 16-tu z min x5), oba podtyp SHI i oba po 7 realizacji:
Al Shamal R=40/x7 i Al Khuwair R=12/x7.
Oba z rekordowymi dowózkami do Terminala Świnoujście: 1453 / 1431 GWh, znacznie / istotnie odstającymi od ich pozostałych realizacji, oraz od dokonań regularnego Al Ghashamiya -maxQ-Flex [wątpliwości] i innych, np. Al Kharsaah; Al Huwaila.
W przypadku pominięcia tych ekstremalnie odstających wielkości ich ładunków:
Al Shamal R=8/x6 i Al Khuwair R=4/x6.
Tym samym trudne jest ich zakwalifikowanie do jednostek z dużym lub małym rozstępem skrajnych wielkości ładunków.

Wymieniona w tym akapicie ↑ 5-ka Q-FlexSHI, przewodzi wśród [średnich wielkości dostarczonego ładunku]. ↓

Czy zanudziłem tymi rozważaniami?

Wszelkie powyższe wyliczenia są precyzyjne  i zostały zweryfikowane w oparciu o 2 źródła [metanowce.go.yj.fr/pol.php + moje dane archiwalne].
Osoby zainteresowane szczegółowymi różnicami wielkości wszelkich ładunków [w GWh do 3-go miejsca po przecinku] dostarczonych do Terminala Świnoujście, zachęcam i polecam do zapoznania się z zestawieniami zamieszczonymi w  [metanowce.go.yj.fr/ships.php?gazoport=swi] (po wpisaniu nazwy metanowca).

Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,