strony i zestawienia

środa, 30 czerwca 2021

Pierwsze półrocze 2021 roku

Pierwsze półrocze 2021 było bez dostaw norweskich za sprawą czasowego wygaszenia terminalu Melkøya (po pożarze we IX 2020), również bez incydentalnych dostaw z egzotycznych terminali (np. Point Fortin, Bonny), natomiast LNG z USA, w liczbie 8 ładunków, dostarczono z Sabine Pass (x3), Freeport (x2) oraz po 1 z Elba-Savannah (debiut), Corpus Christi i Cove Point. Tym razem nie było ładunków z pozostałego czynnego terminalu w USA, z Hackberry. Katarskich dostaw z Ras Laffan w tym półroczu było aż 10! Jest to zmiana tradycji od początku 2018 roku. Powód? O tym dalej. Czyli były tylko 3 kierunki naszego importu z Zatok Perskiej i Meksykańskiej oraz Chesapeake. Tak skąpo narodowo nie było od 3 lat - od połowy 2018 roku. Proporcja w dostawach: Katar 10 : USA 8, wielkościowo 62 : 38 %.

poniedziałek, 28 czerwca 2021

Al Ghashamiya po raz 4 i wątpliwości rekordowe

Al Ghashamiya płynie z ładunkiem inaugurującym katarskie dostawy w II półroczu 2021 roku. ETA 09/10.07. Będzie to 4 zawinięcie tego Q-Flex, po 2 latach od ostatniego pobytu ([64.] 16-17.07.2019), i szansa na bardzo duży ładunek LNG. Dotychczas Al Ghashamiya dowiózł 3-krotnie po 1423 GWh (precyzyjnie: 1422,792196; 1422,726000; 1423,048436), będące stosownie 5-7 największą dostawą dla Terminalu Świnoujście. Przypomnę, Al Ghashamiya jest szczególnym wśród 31 Q-Flex i ma największą pojemność nominalną 217 330 m3. O pewnym epizodzie, związanym z Al Ghashamiya, pisałem w: Przeładunek LNG statek-statek, polecam uwadze końcowy [*].

sobota, 26 czerwca 2021

GasLog Windsor zadebiutował

Mimo nieśpiesznych oficjalnych zapowiedzi tej dostawy (bywały inne jeszcze dłużej „utajniane”), zawinięcie GasLog Windsor odbyło się precyzyjnie w terminie głoszonym z mostka metanowca (AIS) od momentu jego wypłynięcia z Cove Point.

czwartek, 24 czerwca 2021

Wiosenne nietypowości w marszrutach Q-Flex

Typowo wiosną-latem, poza sezonem (na LNG) na Dalekim Wschodzie (Japonia, Chiny, Korea, Tajlandia), flota Q-Flex realizuje nietypowe marszruty (na przykładzie 9 jednostek z 31):

środa, 23 czerwca 2021

Z nudy

* zamiast TTSR 2021, w oczekiwaniu na TTSR …2020! Sytuacja ↓ z h1200, 23.06.2021 roku.

piątek, 18 czerwca 2021

BW Pavilion Vanda

To będzie dostawa w drugiej połowie VII (ETA 19.07.) z Corpus Christi - druga w tym miesiącu od tego wytwórcy, po zawinięciu Energy Endeavour (02.07.) i 4 historycznie, ale prawdopodobnie będzie trzecią lipcową ogółem (↓ na końcu).

czwartek, 17 czerwca 2021

Duhail po raz 4 tuż przed 5 rocznicą

17.06.2021 roku upływa 5 lat od rozpoczęcia handlowego importu LNG przez Terminal Świnoujście. 17.06.2016 roku po raz 3 do Gazoportu w Świnoujściu zawinął Al Nuaman, ale z pierwszą dostawą nie będącą technologiczną. Od tego czasu terminal odebrał 128 ładunków, zasadniczo katarskich, częściowo amerykańskich i norweskich, oraz incydentalnie nigeryjski i z Trynidadu-Tobago (więcej ↓).

środa, 16 czerwca 2021

Czas, start!

1 października 2021 31.03.2022 roku ma ruszyć wytwarzanie LNG w terminalu Melkøya, po jego wygaszeniu po pożarze 28.09.2020 roku i serii poprzedzających awarii w pechowym wrześniu, a przed ostateczną katastrofą.
1 października 2022 roku ma ruszyć dostawa gazu ziemnego bałtycką gazrurką, zwaną Baltic Pipe, i to mimo obecnych trudności, związanych z zablokowaniem budowy lądowych odcinków w Danii przez niektóre gatunki myszy i nietoperzy.

poniedziałek, 14 czerwca 2021

4 źródła informacji

Skany z 14.06.2021 roku o h1200 - pierwsze 3 w kolejności ich rzetelności, na podstawie kilkuletniej obserwacji:

piątek, 11 czerwca 2021

GasLog Windsor

W swoim debiucie w Świnoujściu (25.06.), GasLog Windsor przypłynie z ładunkiem z Cove Point, zamykając tą dostawą (18-ta) import LNG w I p. 2021. Będzie to ogółem 5 ładunek od tego wytwórcy.

środa, 9 czerwca 2021

Al Huwaila po raz czwarty - cz.2

Zgodnie z oczekiwaniami, 4 zawinięcie Al Huwaila też było wyróżniające, a dostarczony ładunek jest w grupie największych (1425 GWh). Jest większy od poprzednio dostarczonego przez Al Huwaila o 1,3 GWh (+ ok. 200m3 LNG), ale jest trzecim ogółem. Czyli ten Q-Flex dostarczył 3 i 4 ładunek wśród rekordowych.

niedziela, 6 czerwca 2021

Duhail i 10 dostawa z Kataru w I p. 2021

Duhail wypłynął z Ras Laffan 20.05.h1830, niespełna 3 doby po Al Huwaila (18.05.h0200)! Dziwnym jest tak znikomy odstęp w przypadku ewentualnych, obu planowych(?), zawinięć do Świnoujścia. Duhail po przejściu K.Sueskiego popłynął na postój przy Malcie, trwający 5 dób (01-05.06.) i dopiero tuż przed momentem zejścia z kotwicy ogłosił w AIS: Skagen, czyli Świnoujście z domniemanym ETA 15.06. W tym czasie Al Huwaila kończył bunkrowanie na redzie Skagen przed wpłynięciem na Południowy Bałtyk.

środa, 2 czerwca 2021

Masowe endeavour - zaiwanianie?

Po równoczesnym pobycie w Świnoujściu metanowca Flex Endeavour (30-31.05.) i masowca BBG Endeavor (24.05.-01.06., wywiózł wungiel do Turcji), zapowiadane jest zawinięcie nast. metanowca, Energy Endeavour (ETA 02.07.). Te jednostki nie mają powiązań armatorskich, również różni i nie powiązani są ich właściciele, czyli nie ma serii powiązanych nazw.

wtorek, 1 czerwca 2021

Flex Endeavour i specyficzna obserwacja

Sporo o tym metanowcu jest w zapowiedzi jego zawinięcia. Z Zatoki Meksykańskiej (Corpus Christi) popłynął wzdłuż wschodniego wybrzeża USA, Nową Fundlandię trawersował w bliskiej odległości -niespełna 30 Mm, a samą Szkocję opłynął od N wraz z Orkadami i …Szetlandami. To dość nietypowa marszruta dla metanowca i to będąc pośpieszną! Wpłynął do Świnoujścia planowo 30.05. o h0830. Odstęp czasowy pomiędzy wpłynięciami, na załadunek w Corpus Christi i na wyładunek w Świnoujściu, wyniósł 16 dób.