Sporo o tym metanowcu jest w zapowiedzi jego zawinięcia. Z Zatoki Meksykańskiej (Corpus Christi) popłynął wzdłuż wschodniego wybrzeża USA, Nową Fundlandię trawersował w bliskiej odległości -niespełna 30 Mm, a samą Szkocję opłynął od N wraz z Orkadami i …Szetlandami. To dość nietypowa marszruta dla metanowca i to będąc pośpieszną! Wpłynął do Świnoujścia planowo 30.05. o h0830. Odstęp czasowy pomiędzy wpłynięciami, na załadunek w Corpus Christi i na wyładunek w Świnoujściu, wyniósł 16 dób.
Podczas
wypływania Flex Endeavour z
gazoportu, kamera na LM Świnoujście miała zablokowany ruch obrotowy i zoom.
Wykorzystałem to do skalibrowania zasięgu widoku z oka kamery obserwując
oddalający się metanowiec, w warunkach dobrej
widzialności przy normalnej refrakcji (były nie te warunki temperaturowe dla
zjawiska superrefrakcji!) oraz przy dobrym
oświetleniu.
Efekt
mnie zdumiał, gdyż za optymistyczne szacowanie uważałem zasięg około 12 Mm, tj.
do granicy wód terytorialnych. Okazało się, że w tych warunkach obserwacyjnych
granicą dostrzegania dużej jednostki był dystans powyżej 22 Mm od LM Świnoujście.
Poniżej
zamieściłem ujęcia z charakterystycznymi momentami owej obserwacji-kalibracji, są
bez efektów obróbki graficznej:
Po
ostatnim ujęciu (↑) jeszcze przez kilka pojedynczych minut dostrzegałem
metanowiec, ale był to efekt odprowadzania wzrokiem obiektu obserwacji, który
jest zdecydowanie wydłużającym dystans dostrzegania obiektu w stosunku do dystansu
dostrzeżenia nadpływania jednostki, mimo nawet planowego wypatrywania jej ze
znajomością kierunku patrzenia.
Oczywiście,
obserwacja gołym lub uzbrojonym okiem jest zupełnie czyś innym od patrzenia
obiektywem kamery z osłoną!
Ta dostawa statystycznie: [128.]; 15 w 2021, 30 z USA, 2 z Corpus Christi, wielkościowo 1048 GWh, przy średniej 1011 dla dostaw z USA. Ale jej rozładunek w pierwszej dobie odbywał się na ¾ gwizdka.
***** ***
31.05.2021
roku armator Flex LNG przejmując Flex Vigilant ze stoczni Hyundai Samho Heavy Industries (HSHI,
nie HHI !), ostatecznie zakończył swój program budowy floty 13 metanowców -
dokonał tego w 5 lat (liczone „brutto”). Zaktualizowane zestawienie > Flota FLEX LNG.
Ostatnio,
zbieżnie czasowo, ukazał się tekst „Czy Polsce potrzebna jest flota
zbiornikowców LNG”. Tam rzeczywistość (Norwegia/Korea Połudn.), tu całkowite
oderwanie od narodowej rzeczywistości.
Wacław Sałaban, przełom V/VI 2021 roku.
PS Po wczorajszym odpłynięciu Flex Endeavour, dzisiaj ze Świnoujścia wypłynął masowiec BBG Endeavor, a na 02.07.2021 roku jest już zapowiadane (ZMPSiŚ) zawinięcie metanowca Energy Endeavour! O co chodzi w tym masowym Zaiwanianiu?
A jednak skrupulatna obserwacja została potwierdzona. No to poprawię: rozładunek FE odbywał się na 2/3 gwizdka, a nie na ¾ jak wyżej napisałem. Awaria jednego ramienia rozładunkowego.
OdpowiedzUsuńZnalazłem info, że była to dostawa w ramach długoterminowego kontraktu, czyli od Cheniere Marketing International. Poprawiłem stosowne zestawienia.
OdpowiedzUsuń