wtorek, 1 czerwca 2021

Flex Endeavour i specyficzna obserwacja

Sporo o tym metanowcu jest w zapowiedzi jego zawinięcia. Z Zatoki Meksykańskiej (Corpus Christi) popłynął wzdłuż wschodniego wybrzeża USA, Nową Fundlandię trawersował w bliskiej odległości -niespełna 30 Mm, a samą Szkocję opłynął od N wraz z Orkadami i …Szetlandami. To dość nietypowa marszruta dla metanowca i to będąc pośpieszną! Wpłynął do Świnoujścia planowo 30.05. o h0830. Odstęp czasowy pomiędzy wpłynięciami, na załadunek w Corpus Christi i na wyładunek w Świnoujściu, wyniósł 16 dób.






Wypływające, tankowiec Angon (↑↓) i Pilot 65 (↓) płynący za Flex Endeavour po odbiór pilotów z pokładu metanowca.

Podczas wypływania Flex Endeavour z gazoportu, kamera na LM Świnoujście miała zablokowany ruch obrotowy i zoom. Wykorzystałem to do skalibrowania zasięgu widoku z oka kamery obserwując oddalający się metanowiec, w warunkach dobrej widzialności przy normalnej refrakcji (były nie te warunki temperaturowe dla zjawiska superrefrakcji!) oraz przy dobrym oświetleniu.
Efekt mnie zdumiał, gdyż za optymistyczne szacowanie uważałem zasięg około 12 Mm, tj. do granicy wód terytorialnych. Okazało się, że w tych warunkach obserwacyjnych granicą dostrzegania dużej jednostki był dystans powyżej 22 Mm od LM Świnoujście.
Poniżej zamieściłem ujęcia z charakterystycznymi momentami owej obserwacji-kalibracji, są bez efektów obróbki graficznej:

↑ Tuż po minięciu pławy N-2 i skręcie w lewo w kierunku pławy N-1 → odległość 20 Mm od LM Świnoujście.

↑ Pomiędzy pławami N-2 i N-1 podczas przekazywania pilotów na Pilot 65 → dystans 21 Mm.

↑ Na granicy dostrzegania, przed pławą N-1, w odległości przekraczającej 22 Mm od LM Świnoujście.

Po ostatnim ujęciu (↑) jeszcze przez kilka pojedynczych minut dostrzegałem metanowiec, ale był to efekt odprowadzania wzrokiem obiektu obserwacji, który jest zdecydowanie wydłużającym dystans dostrzegania obiektu w stosunku do dystansu dostrzeżenia nadpływania jednostki, mimo nawet planowego wypatrywania jej ze znajomością kierunku patrzenia.
Oczywiście, obserwacja gołym lub uzbrojonym okiem jest zupełnie czyś innym od patrzenia obiektywem kamery z osłoną!

Flex Endeavour swoim debiutującym zawinięciem zamyka maj z 4 dostawami, tyle samo ładunków było w kwietniu. Jest to 6 miesiąc w historii Terminalu Świnoujście z 4 dostawami. Ale maj nie dorównuje kwietniowi:   IV 3x Q-Flex + kapeć = 5193 GWh;  V → 3x kapeć + Q-Flex = 4603 GWh
i z tym wynikiem jest dopiero 4 miesiącem wielkościowo. Oczywiście, to efekt małej liczby zawinięć w maju metanowców Q-Flex.

Ta dostawa statystycznie: [128.]; 15 w 2021, 30 z USA, 2 z Corpus Christi, wielkościowo 1048 GWh, przy średniej 1011 dla dostaw z USA. Ale jej rozładunek w pierwszej dobie odbywał się na ¾ gwizdka.

*****  ***

31.05.2021 roku armator Flex LNG przejmując Flex Vigilant ze stoczni Hyundai Samho Heavy Industries (HSHI, nie HHI !), ostatecznie zakończył swój program budowy floty 13 metanowców - dokonał tego w 5 lat (liczone „brutto”). Zaktualizowane zestawienie > Flota FLEX LNG.
Ostatnio, zbieżnie czasowo, ukazał się tekst „Czy Polsce potrzebna jest flota zbiornikowców LNG”. Tam rzeczywistość (Norwegia/Korea Połudn.), tu całkowite oderwanie od narodowej rzeczywistości.

Wacław Sałaban, przełom V/VI 2021 roku.

PS Po wczorajszym odpłynięciu Flex Endeavour, dzisiaj ze Świnoujścia wypłynął masowiec BBG Endeavor, a na 02.07.2021 roku jest już zapowiadane (ZMPSiŚ) zawinięcie metanowca Energy Endeavour! O co chodzi w tym masowym Zaiwanianiu?

2 komentarze:

  1. A jednak skrupulatna obserwacja została potwierdzona. No to poprawię: rozładunek FE odbywał się na 2/3 gwizdka, a nie na ¾ jak wyżej napisałem. Awaria jednego ramienia rozładunkowego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Znalazłem info, że była to dostawa w ramach długoterminowego kontraktu, czyli od Cheniere Marketing International. Poprawiłem stosowne zestawienia.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,