strony i zestawienia

środa, 10 września 2025

Umm Al Amad po raz 3-ci - dopiero i … kluczowo!

Był 4-tym debiutującym Q-Flex w Świnoujściu, już w X-2016 roku z dostawą [8.]. Potem nie pojawiał się na Bałtyku przez 6,5 roku (III-2023 z [218.]) i znów był nieobecny w Gazoporcie przez 2,5 roku.

W 9 lat tylko 3 zawinięcia. Czy te rzadkie dyspozycje dowozowe do najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy (Nakilat) nie są związane z najmniejszą efektywnością dowozową tego Q-Flex(DSME)?
Średni jego ładunek z 2-ch realizacji dla Term. Świnoujście, to tylko niecałe 1365 GWh, przy średniej dla Q-Flex/DSME wynoszącej 1375 GWh - to wyliczenie z 77-miu realizacji przez 16 Q-Flex/DSME. Oraz oczywiście oba jego ładunki są rekordowymi w małości wśród wszystkich dostaw katarskich.
Natomiast porównanie do średniego ładunku ze wszystkich realizacji, przez wszystkie Q-Flex =1396 GWh, nie ma sensu.

Zawinął 08.09./h0855. Wcześniej przez 4 doby (03-07.09.) kotwiczył na redzie Skagen. Rozładował 1373 GWh - rekord dla tej jednostki (17-ty najmniejszy ładunek Q-Flex). Ale nadal istotnie odstaje średnim swoim ładunkiem 1367 GWh od wydajności innych Q-Flex (5 GWh do kolejnego Al Oraiq i 55 GWh do rekordzisty Al Khuwair). Odpłynął 09.09./h1715.
Zrealizował [384.] i 55-tą tegoroczną dostawę. To 163-cia katarska i 12-ta tegoroczna z Ras Laffan.

To ostatnia dostawa katarska przed detronizacją Kataru z bezwzględnego, w odniesieniu do łącznie reszty Świata, liderowania tego kierunku w naszym imporcie LNG przez Term. Świnoujście. 


Czy Dar Młodzieży swoim wypłynięciem,
uhonorował dostawę kończącą liderowanie, przez prawie 10 lat w Terminalu Świnoujście,
importu z Kataru od QatarEnergy z Ras Laffan, nad pozostałym importem LNG z reszty Świata?

Czy wypływał w celu uczczenia ostatniej dostawy katarskiej przed detronizacją Kataru,
jako lidera od zawsze naszego importu LNG przez Terminal Świnoujście?

Umm Al Amad swoim zawinięciem ponownie przywraca liderowanie importu LNG z Kataru (+ ~1240 GWh) nad importem z reszty Świata. Ale nie na długo, przed ostatecznym zdominowaniem kierunku katarskiego pozostałym łącznym importem.  
W 2-giej dekadzie września 2025 roku, przy planowanych zawinięciach i po dokonanych odbiorach:
[385.] - BW Lilac /ETA 12.09 - nastąpi prawie zrównanie importów z Kataru (+ ~200 GWh) i od innych.
[386.] - IL Knutsen OAS /ETA 16.09 - początek stałej/trwałej zmiany na; inni (min + 850 GWh) > Katar!
[387.] - Clean Destiny /ETA 19.09 - nastąpi przewaga importu od innych nad importem z Kataru o wymiarze (~2000 GWh) większym od ładunku Q-Flex, a takowy zawinie za ponad miesiąc, najwcześniej w 2-giej połowie X-2025 roku!
Nadal żaden Q-Flex nie płynie z Ras Laffan w kierunku najodleglejszego na NW klienta QatarEnergy!
To szczególna sytuacja (zwłaszcza dla marszrut dookoła Afryki), gdy po rozładunku dostawy w Świnoujściu nie ma kolejnej płynącej z Ras Laffan do nas.

Na kolejną symboliczną zmianę, tj. zrównanie importów Katar(wytwórczo/sprzedażowo) - USA(wytwórczo!), oraz następnie na zmianę lidera, jeszcze poczekamy.

Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.

Kto zapłaci za energię centrów danych” - Piotr Syryczyński
[o zawiłościach amerykańskiej energetyki, o politycznych w niej konsekwencjach, o konsekwencjach rozwojowych AI, o bezpieczeństwie importerów amerykańskiego gazu ziemnego*, itd.] 

* w tle są rolowani kontrahenci długoterminowych umów importowych LNG, realizowanych(?)/nierealizowanych przez Venture Global (dopisek ws).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,