Venture Global - wyrolowani kontrahenci stałych długoterminowych
umów
na odbiory LNG w formule
FOB z terminala Calcasieu Pass.
[cytaty:]
„BP
odnosi zwycięstwo w arbitrażu z Venture Global, domagając się ponad 1 mld
dolarów odszkodowania”.
„Venture
Global, amerykański producent skroplonego gazu ziemnego (LNG)… , przegrał
batalię arbitrażową z brytyjskim gigantem energetycznym BP w sprawie
opóźnienia w uruchomieniu pełnej działalności komercyjnej jego zakładu LNG w… Calcasieu
Pass”.
„Zgodnie
z orzeczeniem wydanym przez trybunał arbitrażowy, Venture Global nie
wywiązało się ze swoich zobowiązań w zakresie terminowego zgłoszenia
gotowości do oddania do użytku projektu Calcasieu oraz działania jako „rozsądny
i ostrożny operator” zgodnie z umową … wysokość
zadośćuczynienia zostanie ustalona na oddzielnej rozprawie w 2026 r. BP domaga
się odszkodowania przekraczającego 1 miliard dolarów, a także odsetek, kosztów
i honorariów adwokackich”.
„Nastąpiło
to po zwycięstwie, jakie amerykańska firma uzyskała w postępowaniu
arbitrażowym z Shell w sprawie opóźnienia w rozpoczęciu pełnej
działalności komercyjnej tego samego projektu”.
Przypomnienie [Trampizm
zwycięża!].
Na kolejne zagrania arbitrażowe oczekują pozostali kontrahenci stałych długoterminowych umów: włoski Edison, portugalski Galp, hiszpański Repsol i polski Orlen. Natomiast, arbitraż z chińskim Unipec/Sinopec, ale dotyczący kontraktu średnioterminowego (3 lata po 1 mln ton LNG/rok z klauzulą bierz lub płać), też został rozstrzygnięty. Ale strony nie informują o jego wyniku. Podobno się porozumiały.
Nasuwają się pytania przed naszym arbitrażem:
- w której lidze (Shell/BP) jest stosownie merytoryczna
część umowy PGNiG/Orlen z Venture Global?
- w której lidze grają arbitrażowi adwokaci reprezentujący
PGNiG/Orlen?
- czy jest jakiś związek pomiędzy zaistniałym konfliktem
biznesowym oraz:
- - zrealizowaną w dniach 16-17.10. dostawą z Plaquemines
do Kłajpedy przez GG Knutsen OAS?
+
- - dopływającą historycznie 1-szą dost. z
Plaquemines do Świnoujścia z ETA 24.10. - HLS Bilbao?
W tle powyższego jest 2-gi, już uruchomiony terminal Venture Global - Plaquemines. Wytwarza LNG od początku 2025 roku, od III-2025 po 15 ładunków, a od VII-2025 w wymiarze ponad 20 ładunków miesięcznie, wszystkie są eksportowane w formie spotów. Nie ma realizacji stałych długoterminowych kontraktów. Ten stan ma potrwać min do połowy 2027 roku, po wnioskowaniu przez Venture Global do Federalnej Komisji Regulacji Energetyki (FERC) o wydłużenie o ponad rok (do końca 2027!) procesu rozruchu terminala - identycznie było z Calcasieu Pass! W terminalu Plaguemines Orlen ma ulokowany import w wymiarze 4 mln ton/rok i jest głównym klientem. Drugim jest Chevron - 1 mln t/r. Obaj kontrahenci złożyli wnioski/skargi do FERC → Nowa wojna między Venture Global a stałymi klientami.
Wacław Sałaban, październik 2025 roku.
Wiem- łagodnie mówiąc "mam niezły zapłon" ale nie jestem historykiem więc pewnie dlatego: któryś z "naszych" lub gazoport mógłby nosić uważam najbardziej symboliczne imię:Hetman Stanisław Żółkiewski lub Zygmunt III Waza, choć ważniejsze jest co zrobił ten 1 i jego ludzie
OdpowiedzUsuńCzy nazwy statków musza mieć związek z historią?
UsuńI nie istotne z jaką!