Zawinięcie do Gazoportu Świnoujście Minerva Psara, z ładunkiem z terminalu wytwórczego/ importowego Elba-Savannah w Georgii, będzie potrójnym debiutem, tj. pierwszą dowózką tej jednostki i debiutem metanowca oraz wytwórcy na Bałtyku - w Świnoujściu.
Załadunek trwał od 31.01.(h0000) do 04.02.2021 (h0300), czyli długawo, ale to specyfika terminalu - o tym poniżej. 09.02. ZMPSiŚ (www.port.szczecin.pl/dyspozytor/), zapowiedział potrójny debiut w Gazoporcie Świnoujście na 16.02. W dniu tej zapowiedzi i w kolejnych, w Terminalu Świnoujście zwiększano moc regazyfikacji!

wskazujące rodowód stoczniowy (DSME) i obrazujące paskudny kształt dziobu metanowca.
O metanowcu Minerva Psara.
Tuż
po Nowym roku został przekazany do eksploatacji (oficjalnie rocznik 2021!) i
popłynął przez Pacyfik oraz Kanał Panamski (25.01.) do terminalu Elba-Savannah
w Georgii na pierwszy załadunek.
Zbudowała
go stocznia DSME, stępkę położono w połowie III 2020(!), ma nominalną poj. 173 400
m3, jest wyposażony w silniki
ME-GI i w pełny system ponownego skraplania gazu po samoregazyfikacji.
Armatorem
jest grecki przewoźnik Minerva,
który ma w zamówieniu 5 metanowców, których dostawy zaplanowano w latach
2021-2022. Minerva Psara to pierwszy z serii 2 jednostek, które zamówiono w
stoczni DSME.
Trwająca
operacja dostawcza Elba-Savannah → Świnoujście jest pierwszą dowózką tej
jednostki. Czy operator Terminalu Świnoujście Polskie LNG zdąży przed
przypłynięciem Minerva Psara uzyskać autoryzację na zawinięcie do gazoportu/terminalu?
Bo nie oczekuję na umieszczenie w zestawieniu: Lista statków,
posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu.
Zestawienie jest nieaktualne od XII 2019 i brakuje w nim już 16 jednostek
spośród 54 metanowców zawijających do gazoportu. Fakt, > 2/3 jest na liście.
O terminalu Elba-Savannah w Georgii.
Jest
mariażem firm Shell i Kinder Morgan. To 6 działający amerykański terminal
wytwórczy i eksportowy - kolejne są w budowie. „Wystartował” w XII 2019, ale w
V 2020 miał falstart - pożar II linii wytwórczej, tuż po uruchomieniu VI-tej.
Docelowo będzie 10 modułowych linii technologicznych o łącznej zdolności tylko
2,5 mln ton/rok.
Jest
drugim terminalem, po Cove Point, zlokalizowanym poza Zatoką Meksykańską i
„odwróconym” z funkcji importowej (regazyfikacja) na eksportową (skraplanie).
Przy czym Cove Point ma zachowaną możliwość małej regazyfikacji!
Elba-Savannah
jest mocowo małym terminalem, dla porównania norweski Melkøya, do
awarii/pożaru, miał możliwość wytworzenia około 4,5 mln ton/rok. Raczej jest
terminalem dla bunkrowań i dystrybucji cysternowej. W konsekwencji, załadunki
masowych metanowców są rzadkie i wydłużone do 3-5 dób, a samo wytworzenie
ładunku dla masowego metanowca trwa 1-2 tygodnie.
***** ***
Elba-Savannah
będzie 10 terminalem - źródłem LNG
importowanego przez PGNiG. Chronologicznie: Ras Laffan (77 ładunek w
drodze), Melkøya (12,5 dostaw), Sabine Pass (14), Cove Point (4), Hackberry
(3), Point Fortin (1), Freeport (2), Corpus Christi (1), Bonny (1),
Elba-Savannah (dostawa w drodze).
Będzie
to 25 dostawa …„bratnia”, ale wyłącznie w sensie jej wytworzenia (!), gdyż w
ich sprzedaży uczestniczyli różni pośrednicy, reeksporterzy i firmy
ogólnoświatowe; Centrica, Endesa, Naturgy, Shell, także prosowieckie Gunvor i
Total - o czym należy pamiętać.
Wacław Sałaban, luty 2021 roku.
PS O trwającym załadunku Minerva Psara w Elba-Savannah, w jego trakcie, zostałem uprzedzony
przez Sympatyka bloga, który zwrócił mi uwagę, że będzie to pierwsza usługa
tego metanowca, nówki - rok przekazania do eksploatacji 2021!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,