poniedziałek, 5 października 2020

Ciekawostki obserwacyjne

Al Khattiya, po rozładunku w Świnoujściu w dn. 21-22.09. [106.], zatrzymał się w drodze powrotnej na redzie Skagen na nietypowo długie kotwiczenie - prawie 4 doby (23-27.09.). Sądziłem, że jest to konsekwencja perypetii tego wozigazy podczas żeglugi wzdłuż wybrzeża portugalskiego.

Ale rano 27.09. zszedł z kotwicy i popłynął do …Zeebrugge! Wpłynął do tego terminalu na załadunek prosto z marszu. Po załadunku w dniach 29-30.09. wypłynął z komunikatem w AIS: port docelowy… Dahej z ETA 01.11., co sugerowało i później się potwierdziło: odbędzie marszrutę dookoła Afryki! Od dawna żaden Q-Flex/Max wokół nie płynął. Natomiast z ładunkiem i w tym kierunku to…chyba debiut. Obecnie jest pomiędzy Kanarami i ZielonymPrzylądkiem. Podczas trawersowania Wysp Kanaryjskich znikł w AIS zapis o Dahej (?).
Raczej na pewno wiezie jamalski LNG z Sabetty, gdyż Zeebrugge wraz z Montoir są głównymi portami przeładunkowymi rosyjskiego LNG (też magazynują), dowożonego tam przez Yamalmaxy.
Jest to pierwsza sytuacja, w której powracający z Bałtyku po rozładunku Q-Flex, w drodze powrotnej płynie nie pod balastem!

***** ***

Aktualizacja do wpisu Pechowy wrzesień w terminalu Melkøya:

Arctic Lady po prawie miesięcznym postoju na kotwicy, na redzie Hammerfest, w oczekiwaniu na załadunek w terminalu Melkøya, który to postój był krótkoczasowo przerwany (15/16.09.), podniósł kotwicę i pod balastem popłynął 03.10. w kierunku Setubal z ETA 20.10. Czyżby przyszła realizacja hiszpańskiego reeksportu LNG? Dla kogo?
Arctic Princess planowo i prosto z marszu zawinął do Corpus Christi. Kolejnej doby (04.10.), po załadunku, obrał kurs na Europę z ETA 18.10., co by sugerowało pobrzeże atlantyckie w Europie. 

Po tym, gdy flota Arctic+ wozi amerykański LNG do Europy, gdy przedstawiciel floty Nakilat wiezie LNG z Europy na Środkowy Wschód dookoła Afryki, oczekuję zawinięcia Yamalmaxa do Świnoujścia z jamalskim LNG, ale NIE dla nas! Dla …Ukrainy! Bo do nas przypłynie LNG ze wschodniej Australii! Były PAD, obecnie PWN, to załatwił! :-)

Nawet ewentualna wymiana barterowa LNG pomiędzy Trynidad-Tobago (Port Fortin) i Nigerią (Bonny), już mnie nie zaskoczy :-)

***** ***

Harmonogram dla Świnoujścia:

W dniu 08.10.2020 roku będą dwa obserwacyjnie ciekawe zawinięcia do Świnoujścia:

- Al Ruwais, pomimo że to piąte zawinięcie tego metanowca i [107.] ogółem, czyli o znikomym zainteresowaniu nie tylko w Świnoujściu, dodatkowo odbędzie się po północy 07/08.10.

- Da Chang, niepozorny i typowy drobnicowiec, ale z ISTOTNYM ładunkiem dla Świnoujścia - z mechanicznym KRETEM. Zawinie prawdopodobnie przed południem, aby można było oklaskiwać i się wzruszać: WRESZCIE będzie materialne potwierdzenie wiercenia przeprawy! Czyli Nowy Świat będzie miała KANAŁ przez Mierzeję Wiślaną, Świnoujście TUNEL pod Świną! :-)
Da Chang przedefiluje przez całe Świnoujście - do nabrzeża nr 87 i zacumuje w połowie odległości pomiędzy gazoportem, a Tallboy-em, spoczywającym na granicy Świna-Kanał Piastowski.

W dniach 12-16.10. będzie odbywała się neutralizacja i wywózka Tallboya. W kontekście tego, Gaz-System zabrał głos i odezwał się w kwestii przyszłych dostaw LNG - zapowiedział, że w tych dniach …nie będą prowadzone dostawy LNG do terminalu w Świnoujściu! Ufff …! Co za otwartość komunikacyjna o dostawach LNG!

Jest szansa, że Świnoujście w podobnym czasie pozyska oczekiwanego Kreta, a pozbędzie się Tallboya :-)

***** ***

We wpisie zapowiadającym obecne zawinięcie Al Ruwais przypomniałem jego bycie pierwszym Q-Flex w Kanale Sueskim po zadzierzgnięciu przyjaźni egipsko-katarskiej w VI 2017 roku. Teraz dla odmiany jest ostatnim Q-Flex płynącym z dostawą do Polski, przed znaczną, rekordowo długą przerwą w wysyłkach do Europy (+Turcji).
Od momentu jego wypłynięcia, tj.od 16.09., żaden Q-Flex nie wypłynął w kierunku Kanału Sueskiego! Dla porównania, w takim czasie na przełomie IV/V wypłynęło 12 jednostek Q-Flex z LNG dla Europy, w tym 3 dla Turcji. Obecnie Al Ruwais jest JEDYNYM Q-Flex na akwenach wokół Europy. Są jeszcze 3 Q-Max:
- Al Mayeda po debiutującym (!) zawinięciu jednostki typu Q-Max do Montoir,
- Bu Samra z rzadką dowózką do Isle of Grain, ale szczególnie regularnie realizowaną - od 2017 roku ten terminal regularnie odbiera po 2 ładunki rocznie*, zawsze w miesiącach IV i X!
- Lijmiliya z typową dostawą do Milford Haven.

Wacław Sałaban, październik 2020 roku.

* okresy rozładunków i dostawca ładunku:       09-10.04.2017 Bu Samra;   03-04.10.2017 Mozah;
                                                                           02-03.04.2018 Zarga;         15-16.10.2018 Bu Samra;
                                                                           03-04.04.2019 Zarga;         11-13.10.2019 Mozah;
                                                                           12-13.04.2020 Zarga;         07-??.10.2020 Bu Samra.




5 komentarzy:

  1. Uzupełnienie: Da Chang nie płynie bezpośrednio z Chin - najpierw dopłynął do niemieckiego portu Brake (leżącego między Bremą i Bremerhaven, na lewym brzegu Wezery). Przypuszczalny powód: załadunek czegoś dodatkowego do "Kreta" (???). Potem dopiero Da Chang obrał kurs na Świnoujście via reda Skagen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) a jeszcze wcześniej, pierwszym portem europejskim był Esbjerg w dniach 01-02.10. Cumował 1,5 doby. Rozwozi "chińszczyznę" :-)

      Usuń
  2. Jak obserwacje to obserwujemy.
    Nietypowe wejście na redę Skagen metanowca Al Ruwais w towarzystwie pilotówki Danpilot Bravo. Wygląda to tak jak by pilot nie mógł wejść na pokład Al Ruwais. Czyżby covid-19?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postawili go na N skraju kotwiczącego stada. Czy była potrzeba przyjmowania pilota na pokład? A z redy odpłynie do Świnoujścia za 16-18h. Po co przez ten czas ...żywić pilota? :-)

      Usuń
    2. Tak czy owak było inaczej niż zwykle :)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,