Al Khattiya, po rozładunku w Świnoujściu w dn. 21-22.09. [106.], zatrzymał się w drodze powrotnej na redzie Skagen na nietypowo długie kotwiczenie - prawie 4 doby (23-27.09.). Sądziłem, że jest to konsekwencja perypetii tego wozigazy podczas żeglugi wzdłuż wybrzeża portugalskiego.
Jest to pierwsza sytuacja, w której powracający z Bałtyku po rozładunku Q-Flex, w drodze powrotnej płynie nie pod balastem!
***** ***
Aktualizacja do wpisu Pechowy wrzesień w terminalu Melkøya:
Arctic Lady po prawie miesięcznym postoju na kotwicy, na
redzie Hammerfest, w oczekiwaniu na załadunek w terminalu Melkøya, który to
postój był krótkoczasowo przerwany (15/16.09.), podniósł kotwicę i pod balastem
popłynął 03.10. w kierunku Setubal z ETA 20.10. Czyżby przyszła realizacja
hiszpańskiego reeksportu LNG? Dla kogo?
Arctic Princess planowo i prosto z marszu zawinął do Corpus
Christi. Kolejnej doby (04.10.), po załadunku, obrał kurs na Europę z ETA
18.10., co by sugerowało pobrzeże atlantyckie w Europie.
Po tym, gdy flota Arctic+ wozi amerykański LNG do Europy, gdy przedstawiciel floty Nakilat wiezie LNG z Europy na Środkowy Wschód dookoła Afryki, oczekuję zawinięcia Yamalmaxa do Świnoujścia z jamalskim LNG, ale NIE dla nas! Dla …Ukrainy! Bo do nas przypłynie LNG ze wschodniej Australii! Były PAD, obecnie PWN, to załatwił! :-)
Nawet
ewentualna wymiana barterowa LNG pomiędzy Trynidad-Tobago (Port Fortin) i
Nigerią (Bonny), już mnie nie zaskoczy :-)
***** ***
Harmonogram
dla Świnoujścia:
W
dniu 08.10.2020 roku będą dwa obserwacyjnie ciekawe zawinięcia do Świnoujścia:
- Al Ruwais, pomimo że to piąte zawinięcie tego metanowca i [107.] ogółem, czyli o znikomym zainteresowaniu nie tylko w Świnoujściu, dodatkowo odbędzie się po północy 07/08.10.
- Da Chang, niepozorny i typowy
drobnicowiec, ale z ISTOTNYM ładunkiem dla Świnoujścia - z mechanicznym KRETEM.
Zawinie prawdopodobnie przed południem, aby można było oklaskiwać i się
wzruszać: WRESZCIE będzie materialne potwierdzenie wiercenia przeprawy! Czyli Nowy
Świat będzie miała KANAŁ przez Mierzeję Wiślaną, Świnoujście TUNEL pod Świną!
:-)
Da
Chang przedefiluje przez całe Świnoujście - do nabrzeża nr 87 i zacumuje w
połowie odległości pomiędzy gazoportem, a Tallboy-em, spoczywającym na granicy
Świna-Kanał Piastowski.
W dniach 12-16.10. będzie odbywała się neutralizacja i wywózka Tallboya. W kontekście tego, Gaz-System zabrał głos i odezwał się w kwestii przyszłych dostaw LNG - zapowiedział, że w tych dniach …nie będą prowadzone dostawy LNG do terminalu w Świnoujściu! Ufff …! Co za otwartość komunikacyjna o dostawach LNG!
Jest szansa, że Świnoujście w
podobnym czasie pozyska oczekiwanego Kreta, a pozbędzie się Tallboya :-)
***** ***
We
wpisie zapowiadającym
obecne zawinięcie Al Ruwais przypomniałem jego bycie pierwszym Q-Flex w
Kanale Sueskim po zadzierzgnięciu przyjaźni egipsko-katarskiej w VI 2017
roku. Teraz dla odmiany jest ostatnim Q-Flex płynącym z dostawą do Polski,
przed znaczną, rekordowo długą przerwą w wysyłkach do Europy (+Turcji).
Od momentu
jego wypłynięcia, tj.od 16.09., żaden Q-Flex nie wypłynął w kierunku
Kanału Sueskiego! Dla porównania, w takim czasie na przełomie IV/V wypłynęło 12
jednostek Q-Flex z LNG dla Europy, w tym 3 dla Turcji. Obecnie Al Ruwais jest
JEDYNYM Q-Flex na akwenach wokół Europy. Są jeszcze 3 Q-Max:
- Al Mayeda po debiutującym (!)
zawinięciu jednostki typu Q-Max do Montoir,
- Bu Samra z rzadką dowózką do Isle of Grain, ale szczególnie
regularnie realizowaną - od 2017 roku ten terminal regularnie odbiera po 2
ładunki rocznie*, zawsze w miesiącach IV i X!
- Lijmiliya z typową dostawą do Milford Haven.
Wacław Sałaban, październik 2020 roku.
* okresy rozładunków i dostawca ładunku: 09-10.04.2017 Bu Samra; 03-04.10.2017 Mozah;
02-03.04.2018 Zarga; 15-16.10.2018
Bu Samra;
03-04.04.2019 Zarga; 11-13.10.2019
Mozah;
12-13.04.2020 Zarga; 07-??.10.2020 Bu Samra.
Uzupełnienie: Da Chang nie płynie bezpośrednio z Chin - najpierw dopłynął do niemieckiego portu Brake (leżącego między Bremą i Bremerhaven, na lewym brzegu Wezery). Przypuszczalny powód: załadunek czegoś dodatkowego do "Kreta" (???). Potem dopiero Da Chang obrał kurs na Świnoujście via reda Skagen.
OdpowiedzUsuń:-) a jeszcze wcześniej, pierwszym portem europejskim był Esbjerg w dniach 01-02.10. Cumował 1,5 doby. Rozwozi "chińszczyznę" :-)
UsuńJak obserwacje to obserwujemy.
OdpowiedzUsuńNietypowe wejście na redę Skagen metanowca Al Ruwais w towarzystwie pilotówki Danpilot Bravo. Wygląda to tak jak by pilot nie mógł wejść na pokład Al Ruwais. Czyżby covid-19?
Postawili go na N skraju kotwiczącego stada. Czy była potrzeba przyjmowania pilota na pokład? A z redy odpłynie do Świnoujścia za 16-18h. Po co przez ten czas ...żywić pilota? :-)
UsuńTak czy owak było inaczej niż zwykle :)
Usuń