Tym razem zapowiedź zawinięcia
71 dostawy katarskiej (ETA 08.10.) ZPMSiŚ opublikował (jako pierwszy podmiot)
jeszcze przed wejściem metanowca do Kanału Sueskiego. Przypomnę, poprzednią (70
- Al Khattiya) dyspozytor zapowiedział
niecały tydzień przed wpłynięciem :-) Stacja Pilotów potwierdziła przekazanie
pilotów o h0600*.
Perypetie wspomnianego Al Khattiya podczas żeglugi wzdłuż wybrzeża portugalskiego opisywałem wcześniej, teraz trwa bardzo nietypowo czasowy postój tego Q-Flex na redzie Skagen - kotwiczy już czwartą dobę, od 23.09. h1700. Się naprawia? Wystarczyło tylko napisać, że w drodze powrotnej ze Świnoujścia Q-Flex bardzo rzadko zatrzymują się na redzie Skagen i sporadycznie bunkrują.
Al Ruwais to kolejny Q-Flex dołączający do grupy z 5
zawinięciami do Gazoportu Świnoujście. No cóż, zamiast brakujących debiutów
pięciu Q-Flex, starzy znajomi kolejno piąty raz zawijają - wszyscy w tym roku: Al Khuwair, Al Hamla, ostatnio Al
Khattiya teraz Al Ruwais. To
grono uzupełnia Arctic Princess no i
Al Nuaman, który po czterech(!)
kolejnych zawinięciach raz za razem do Milford Haven, obecnie płynie do
Pakistanu.
Rozładunek w Sagunto w dniu 30.08.2020 roku - realizacja poprzedzającej dowózki.
Poprzednie 4 ładunki Al Ruwais były nieszczególne, typowe dla
Q-Flex z DSME (1374/1378/1374 i 1374 GWh). W przeciwieństwie dla Al
Khattiya, Al Ruwais ciut zaniża średnią dla tej wersji Q-Flex (1376).
Jest klasycznym wyrobnikiem, jest
jednym z najstarszych Q-Flex, jednym z czterech pierwszych oddanych do eksploatacji
(X-XI 2007), zarazem jednym z dwóch pierwszych ze stoczni DSME (wraz z Al
Safliya), spośród 16-tu jednostek tam wybudowanych na 31 - wyłącznie dla floty
Nakilat!
Pierwszą swoją dostawę, [17.] w
czerwcu 2017 roku, dla Terminalu Świnoujście realizował w skomplikowanym czasie
tzn. dopłynął do Suezu nocą 06/07.06.2017 r. Było to dobę po ogłoszeniu
zerwania stosunków dyplomatycznych z Katarem przez Egipt, Zjednoczone Emiraty
Arabskie, Libię, Bahrajn i Jemen, pod dyktando Arabii Saudyjskiej, a z
inspiracji naszego GŁOWNEGO sojusznika.
Był pierwszym z floty Nakilat
przepływającym Kanał Sueski w tej niestabilnej sytuacji politycznej. Niedługo po
tym, to Katar zaprzestał wysyłać zasadniczy trzon swojej floty kanałem, a
wykorzystując wcześniejszą zwyżkę cen za ów transfer kanałowy, wraz ze spadkiem
cen za paliwa, oraz rezygnując z kotwiczenia na przestojach na redzie Fudżajry,
na wodach ze skonfliktowanymi ZEA (brak czynnika braku czasu – zamiast postoi
wydłużone trasy) i wprowadził marszruty dookoła Afryki, będące równoważne
ekonomicznie. Po prawie trzech miesiącach transfery kanałowe Q-Flex/Max
powróciły do normy - ciekawe co Egipt zaoferował Katarczykom?
Mimo trwającego impasu
dyplomatycznego z ZEA (m.in.), Al Ruwais
pływa pod niezmienioną nazwą, chodź miasto Al Ruwais jest zlokalizowane we
wschodniej części Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jest zasilane gazem
ziemnym z gazociągu ciągnącego się z …Kataru. :-)
Wacław Sałaban wrzesień 2020 roku.
* zapowiada
również na 03.08.10. zawinięcie do Świnoujścia drobnicowca Da Chang z …kretem na pokładzie, precyzyjniej, z oczekiwaną przez
Świnoujście maszyną do drążenia tunelu pod Świną. W tabeli, w kolumnie tonaż
(GT), podano wartość 1. Fakt, jedzie JEDNA maszyna :-) Da Chang opłynął Euro-Azję Przejściem
Północno-Wschodnim, właśnie trawersuje Nordkapp.
Czy będzie stosowne powitanie na falochronach
Świnoujścia? Może event z nowym wicepremierem od ministerstw siłowych? SIŁA
przyda się przy rozładunku KRETA!
"Kret" jest tak nietypowym ładunkiem, że wymaga osobnego wpisu. ;)
OdpowiedzUsuńNiestety, za mało wiem o tym krecie, i o tych kretach, aby coś napisać :-)
UsuńPozwolę sobie w tym miejscu zasygnalizować:
OdpowiedzUsuńAl Ruwais ze Świnoujścia udaje się do Montoir-de-Bretagne. Wygląda na to, że w drodze powrotnej zabierze jamalskie LNG do Kataru. :)
https://www.umgdy.gov.pl/ums/port.php
Dzięki za wczesną informację :-)
UsuńCzyli Al Khattiya ze Świnoujścia do Zeebrugge, po ładunek dla Dahej dookoła Afryki, to początek nowego, stałego „zjawiska” transportowego floty Nakilat :-)